Releasehästryttare
Vr vs 3d

Nu när Vr är på tillbakagång och 3d kommer tillbaks är frågan vilket ni föredrar?

Medlem

Så mycket VR som möjligt med så lite utrustning som möjligt

Medlem

VR så klart, men är imo en konstig jämförelse.
Finns inget "VR" med 3d på skärm
Vad menar du med VR på tillbakagåbg, i vilket sammanhang?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare
Skrivet av Molotov:

Vad menar du med VR på tillbakagåbg, i vilket sammanhang?

Finns flertalet rapporter att Vr säljer färre enheter det senaste, psvr2 har ju precis börjats säljas så väntar ju på stats från det, men de har ju ingen killer app så som half life alyx va för index till exempel.

Medlem
Skrivet av Devan:

Finns flertalet rapporter att Vr säljer färre enheter det senaste, psvr2 har ju precis börjats säljas så väntar ju på stats från det, men de har ju ingen killer app så som half life alyx va för index till exempel.

Jasså vad är det för rapporter? Det snarare växer ju mer eller mindre hela tiden över perioder.
Men det har endå inget med min första fråga, vad har VR i det sammanhanget med 3d skärmar att göra?
Folk lär ju inte tänka "ah nu behöver jag inte köpa det hör headsetet för den där skärmen kan visa 3d" 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hologram


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Releasehästryttare
Skrivet av Molotov:

Jasså vad är det för rapporter? Det snarare växer ju mer eller mindre hela tiden över perioder.
Men det har endå inget med min första fråga, vad har VR i det sammanhanget med 3d skärmar att göra?
Folk lär ju inte tänka "ah nu behöver jag inte köpa det hör headsetet för den där skärmen kan visa 3d" 🤷‍♂️

Har inte ens råd med en ny pc och du har råd med både vr och 3d? Kan vi byta jobb?

Medlem
Skrivet av Devan:

Har inte ens råd med en ny pc och du har råd med både vr och 3d? Kan vi byta jobb?

Ja visst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har några gamla Nvidia 3Dglasögen som legat vet inte hur många herrans år, fungerar sånt än eller har nvidia skrotat det?

Releasehästryttare
Skrivet av Gaara:

Har några gamla Nvidia 3Dglasögen som legat vet inte hur många herrans år, fungerar sånt än eller har nvidia skrotat det?

Har de med, men de har ingen support längre så är i princip bara att kasta.

On April 11, 2019, Nvidia announced that support for 3D Vision in drivers would be discontinued,[4] as well as support for 3DTV. Driver releases after version 425.31 do not include support for 3D Vision.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_3D_Vision

Medlem
Skrivet av Devan:

Har de med, men de har ingen support längre så är i princip bara att kasta.

On April 11, 2019, Nvidia announced that support for 3D Vision in drivers would be discontinued,[4] as well as support for 3DTV. Driver releases after version 425.31 do not include support for 3D Vision.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_3D_Vision

Aja där ser man, är väl inget man kommer sakna då jag aldrig använde dem mer än första 2veckorna när jag skaffade dem. Tack för info.

Börjar bli dags o städa bort gammalt skit.

Medlem
Skrivet av Devan:

Finns flertalet rapporter att Vr säljer färre enheter det senaste, psvr2 har ju precis börjats säljas så väntar ju på stats från det, men de har ju ingen killer app så som half life alyx va för index till exempel.

Det finns flertalet rapporter som säger att VR till konsoller utgör en mikroskopisk del av totala VR marknaden och inga slutsatser ska dras från konsol-pöbeln utan från PC Master Race där VR är stort.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Det finns flertalet rapporter som säger att VR till konsoller utgör en mikroskopisk del av totala VR marknaden och inga slutsatser ska dras från konsol-pöbeln utan från PC Master Race där VR är stort.

Mikroskopiskt är väl att ta i lite, med tanke på att PSVR 1 ändå sålts i minst fem miljoner exemplar, jämfört mot exempelvis Quest som totalt sålt 20 miljoner (det mest sålda VR headsetet till PCVR under senaste åren)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Mikroskopiskt är väl att ta i lite, med tanke på att PSVR 1 ändå sålts i minst fem miljoner exemplar, jämfört mot exempelvis Quest som totalt sålt 20 miljoner (det mest sålda VR headsetet till PCVR under senaste åren)

Quest är en död platform, ännu mer så när de kopplas hårt till facebook. HTC, Valve Index, Samsung, Pimax och alla andra har sålts i flera miljoner exemplar, kommer ihåg en siffra på 50 miljoner totalt sålda exemplar sammanslaget som jag summerade och skrev om i en annan tråd på FZ som jag inte kan hitta.

Bara för att det går dåligt för Facebook/Metas leksaks VR så går det inte dåligt för VR i allmänhet - det betyder bara att folk flyr Metas skitprodukter.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Quest är en död platform, ännu mer så när de kopplas hårt till facebook. HTC, Valve Index, Samsung, Pimax och alla andra har sålts i flera miljoner exemplar, kommer ihåg en siffra på 50 miljoner totalt sålda exemplar sammanslaget som jag summerade och skrev om i en annan tråd på FZ som jag inte kan hitta.

Bara för att det går dåligt för Facebook/Metas leksaks VR så går det inte dåligt för VR i allmänhet - det betyder bara att folk flyr Metas skitprodukter.

Tyvärr men du är helt ute och cyklar.
Meta Quest är en välmående plattform.
VR Plattformen som utvecklare gör mest vinst på sina spel.
Vart har du fått för dig att Quest skulle vara en död plattform? Det är helt galet fel.
Av dessa 50 miljoner står bara Quest 2 så fall för ca 20 miljoner av dessa. Meta är överlägset störst på VR.
Vart har du fått dessa 50 miljoner ifrån? Ingen oreaenterar försäljningsantal förutom Sony.
Meta har över 60% av SteamVR och enbart Quest 2över 40% jämfört med 2an index på strax under 20%.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Av dessa 50 miljoner står bara Quest 2 så fall för ca 20 miljoner av dessa. Meta är överlägset störst på VR.
Vart har du fått dessa 50 miljoner ifrån? Ingen oreaenterar försäljningsantal förutom Sony.
Meta har över 60% av SteamVR och enbart Quest 2över 40% jämfört med 2an index på strax under 20%.

% antal på en platform säger ingenting. Det finns en annan tråd där jag skrev om antal sålda enheter, hittar inte den (är på FZ), men den länkar till en sida där försäljning redovisas, totalsumman för alla dessa hårdvaror (till PC) blev på över 50 miljoner sålda enheter.

Jag har försökt hitta tråden som också innehöll länkar, men hittar den inte på FZ.

Medlem

3D var småkul på New 3DS och gav en större upplevelse än vad den lilla skärmen kunde ge i 2D, det var dock aldrig riktigt mer än en gimmick och nu när bio är dött så tror jag inte det finns så mycket utrymme att driva den hypen igen. Föredrar det dock över VR som är fullständigt poänglöst, konsumenterna har även visat att intresset inte finns där så om man inte lyckas få ut en bättre Valve Index för en tredjedel av nuvarande priset så tror jag det förblir nischat.

Skrivet av Ichinin:

% antal på en platform säger ingenting. Det finns en annan tråd där jag skrev om antal sålda enheter, hittar inte den (är på FZ), men den länkar till en sida där försäljning redovisas, totalsumman för alla dessa hårdvaror (till PC) blev på över 50 miljoner sålda enheter.

Jag har försökt hitta tråden som också innehöll länkar, men hittar den inte på FZ.

Menar du denna tråden?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Releasehästryttare
Skrivet av kebbe:

3D var småkul på New 3DS och gav en större upplevelse än vad den lilla skärmen kunde ge i 2D, det var dock aldrig riktigt mer än en gimmick och nu när bio är dött så tror jag inte det finns så mycket utrymme att driva den hypen igen. Föredrar det dock över VR som är fullständigt poänglöst, konsumenterna har även visat att intresset inte finns där så om man inte lyckas få ut en bättre Valve Index för en tredjedel av nuvarande priset så tror jag det förblir nischat.

Skillnaden mellan Nintendo 3ds och dessa nya 3d apparater är ju att kameran följer ögonen så du inte måste kolla på just en exakt vinkel för att få bra 3d.

Medlem
Skrivet av Devan:

Skillnaden mellan Nintendo 3ds och dessa nya 3d apparater är ju att kameran följer ögonen så du inte måste kolla på just en exakt vinkel för att få bra 3d.

Den funktionen lades till med New 3DS så att 3D-läget äntligen blev användbart, var en blandning mellan åksjuka och synfel innan dess.

Medlem

Ah som nyanländ psvr2 ägare och gammal ägare av psvr. Så känns det skönt att vara inne i VR träsket igen. Och vem vet jag kanske skaffar quest 3 också om jag får mersmak. Har bara spelat 3D tv en gång på gamex tror jag det hette på den tiden innan stråhattarna tog över den mässan. Motorstorm 2 el 3 tror jag att det var. Skulle vara en helt annan sak med 3D tv om dom flera konsol spelen stödde det. Men som det ser ut nu så är VR det som ger mer spelglädje. Och eftersom jag prioriterar spel så är det ett självklart val med VR över 3D tv. Och hade jag haft ett coolt 3D tv alternativ som också är bra till spel så hade jag kanske köpt en sån. Nu såg jag tyvärr inga 3Dtv apparater alls där jag köpte en. Så om dom ska sälja mer så är det mer reklam som krävs.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

% antal på en platform säger ingenting. Det finns en annan tråd där jag skrev om antal sålda enheter, hittar inte den (är på FZ), men den länkar till en sida där försäljning redovisas, totalsumman för alla dessa hårdvaror (till PC) blev på över 50 miljoner sålda enheter.

Jag har försökt hitta tråden som också innehöll länkar, men hittar den inte på FZ.

Säger ingenting?
Du pratar om att PCVR headsets som sålts 50 miljoner.
Alla PCVR headsets använder SteamVR, så du menar att av dom som väljer att vara med i Steam hardware survey månad efter månad inte visar rättvis bild att Quest 2 är så stort? Ja visst tekniskt sett kan ju väldigt många med andra headsets inte bli tillfrågade men det känns ytterst otroligt. Quest 2 for upp som en raket och har stannat i topp sen dess.

Varför vill alla utvecklare släppa på Quest plattformen? jo för det är där det är garanterat störst avkastning, vi skulle ju se betydligt fler spel som var PCVR exklusiva annars om PCVR vore det.

Nej det stämmer helt enkelt inte det du påstår och har du läst det nånstans så har du uppfattat det fel.
Quest plattformen är den största och det med god marginal mot PCVR och PSVR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Ah som nyanländ psvr2 ägare och gammal ägare av psvr. Så känns det skönt att vara inne i VR träsket igen. Och vem vet jag kanske skaffar quest 3 också om jag får mersmak. Har bara spelat 3D tv en gång på gamex tror jag det hette på den tiden innan stråhattarna tog över den mässan. Motorstorm 2 el 3 tror jag att det var. Skulle vara en helt annan sak med 3D tv om dom flera konsol spelen stödde det. Men som det ser ut nu så är VR det som ger mer spelglädje. Och eftersom jag prioriterar spel så är det ett självklart val med VR över 3D tv. Och hade jag haft ett coolt 3D tv alternativ som också är bra till spel så hade jag kanske köpt en sån. Nu såg jag tyvärr inga 3Dtv apparater alls där jag köpte en. Så om dom ska sälja mer så är det mer reklam som krävs.

Visst kan det vara häftigt med 3d apparater men det finns absolut ingenting som en "3dtv" apparat kan ersätta VR på nått sätt.
Jämförelsen är fel från början.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Visst kan det vara häftigt med 3d apparater men det finns absolut ingenting som en "3dtv" apparat kan ersätta VR på nått sätt.
Jämförelsen är fel från början.

Ja jag förstår det. Jag menade mer att jag ens har hört att 3Dtv fortfarande finns över huvud taget. Och jag har inte hört om några spel som stöder 3Dtv eller film för den delen.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Ja jag förstår det. Jag menade mer att jag ens har hört att 3Dtv fortfarande finns över huvud taget. Och jag har inte hört om några spel som stöder 3Dtv eller film för den delen.

Jo det har funnits några spel dår jag sett i inställningar att aktivera 3d från denntiden dån3d var en grej.
Men det var lika "meningslöst" som 3dfilm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan tycka att det är lite udda parter som står emot varandra i denna omröstning. Är lite som att fråga ifall man föredrar falukorv eller färgen grön i sitt vardagsrum. Det är ju inte två tekniker som slåss mot varandra på ett likvärdigt sätt. Men ifall jag var tvungen att prompt enbart kunna välja ett av dessa så skulle det falla på VR, mest för att jag inte riktigt kunnat se tjusningen med 3D-tekniken ännu .

Medlem
Skrivet av Molotov:

Säger ingenting?
Du pratar om att PCVR headsets som sålts 50 miljoner.
Alla PCVR headsets använder SteamVR, så du menar att av dom som väljer att vara med i Steam hardware survey månad efter månad inte visar rättvis bild att Quest 2 är så stort? Ja visst tekniskt sett kan ju väldigt många med andra headsets inte bli tillfrågade men det känns ytterst otroligt. Quest 2 for upp som en raket och har stannat i topp sen dess.

Varför vill alla utvecklare släppa på Quest plattformen? jo för det är där det är garanterat störst avkastning, vi skulle ju se betydligt fler spel som var PCVR exklusiva annars om PCVR vore det.

Nej det stämmer helt enkelt inte det du påstår och har du läst det nånstans så har du uppfattat det fel.
Quest plattformen är den största och det med god marginal mot PCVR och PSVR.

Det stämmer helt och hållet. Kunde jag hitta tråden med uppgifterna så hade jag klistrat in den här, och motbevisat ditt påstående om "bara" 20 miljoner.

Quest är kanske är den största, men vad du uppsåtligen ignorerar är att den är inte är den enda. Andra HMDs (ja, de där du ignorerar) har också sålts i flera miljoner exemplar, en sammanslagning av dessa ger fan mycket mer än 20 miljoner sålda exemplar.

Jag skiter för övrigt i din Quest fanaticism, den är för hårt bunden till facebook, jag hatar den - och jag är inte ensam.

Medlem

Men nu skriver du ju annorlunda än vad du skrev först och det jag motsa.
Du påstog att Quest var död och att HTC, Valve och andra pcvr headsets hade sålts 50 miljoner exemplar. Du räknade inte med Quest 2 i den beräkningen såg det ut som.

Med Quest 2 inräknat plus Playstation VR + alla headsets tillbaka så kanske den siffran stämmer.
Men det finns ett till problem. Ingen redovisar officiella siffror utom Sony så det är många beräkningar av andrahands data som försäljningssiffror baseras på.
Du behöver väll inte leta fram en forumtråd föe att hitta källan, borde ju gå få fram på annat sätt. Det jag tror att din källa inte var riktigt pålitlig därför är det inte så lätt att hitta. Dom största som täcker VR borde ha nämnt detta men det är inget jag minns sett/hört, men vad vet jag. Du verkar ha ändrat ditt grundpåstående. 🤷‍♂️

Du får skita hur mycket du vill i min Quest fanatism, du blev grinig helt i onödan och tappade humöret.
Jag kan informera om att jag har fler VR headsets än bara Quest 2 och spelar mest PCVR. Trådlöst med Quest 2 så klart
Hata på och ha en bra dag 😂😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Glasögonfri 3d alla dagar i veckan utan att tvekan en sekund

Medlem
Skrivet av Gaara:

Aja där ser man, är väl inget man kommer sakna då jag aldrig använde dem mer än första 2veckorna när jag skaffade dem. Tack för info.

Börjar bli dags o städa bort gammalt skit.

Skicka PM när du vill kasta så tar jag det gärna som den nostalgiker man är

12
Skriv svar