Xbox Series X och S har blivit dyrare

Medlem
Skrivet av kebbe:

Dyrt för en konsol utan spel.

Men billigt för en maskin med Quick Resume! Den funktion har ändrat mitt spelande helt.

Sedan finns det ju gott om spel med, som till alla format.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Vilka spel är det som lockar med att köpa just en Xbox?

Forza, Gears (Spana även in Hivebusters), Pentiment och senaste HI-FI rush var trevligt så visst finns där titlar just nu och kommer ett par stycken till i år


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem

Ett annat alternativ kan vara en Steam Deck. Tycker man får mycket för pengarna 4600:- för billigaste versionen. Min extraknäcker som studentdator kopplad till en skärm och hårdvaran fungerar fullt godkänt för det ändamålet. Äldre spel flyter på bra och även nyare titlar är spelbara kanske inte 60 fps då. Jag har spelat genom hela Elden ring på min och där kör jag 40 fps handhållet och 30 fps när jag kör på större skärm. Har även pluggat in den på tvn ibland och spelat overcooked med familjen. Så en allt i ett maskin tycker jag. Perfekt för en minimalist som vill ha en pryl som gör det mesta

Redaktör
Skrivet av fooobar:

Tycker faktiskt inte alls det är dyrt.

Rent allmänt är det förstås upp till var och en att avgöra. Men tanken här var att Xboxen (och tidigare PS5:an) prishöjs två år efter lanseringen, när det brukar vara tvärtom. Och med undantag för Series S kostar konsolerna mycket mer än de brukar göra. Därför skrev jag att det är dyrt att vara gamer i dag.

Skrivet av anon_331517:

Tvingats att ändra sig som det står i artikeln tror jag knappast man har. Det är trots allt giriga storföretag vi talar om med äckliga människor som Bill Gates och företag som Blackrock och Vanguard som investerare.
World Economic Forum tackar för prishöjningen med en extra Ferrari till alla i styrelsen.

Microsoft sa i höstas att de går 1 000-2 000 kr back på varje såld Xbox.


signatur
Medlem

Det är dyrt att vara svensk*

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Forza Horizon 5 finns ju på steam till PC.

Microsoft hade kunnat låsa sina spel till Xbox, som dom gjorde förr. Tycker inte det är önskvärt även om det relativt sett hade gjort konsolen bättre.

Folk borde protestera mot Sonys protektionism och inte jublandes se inlåsningen som ett argument för att PS5 är bättre.

Medlem

Webhallens Xbox series S har ett medlemspris på 2900Kr nu ifall man har ångest för prishöjningen.

Jag har aldrig tyckt att det är en prisvärd konsol då lagringsmediet förmodligen kommer behöva uppgraderas och PS5s lösning är dubbelt så snabb för halva priset(2400-2700Kr vs 1300Kr för 1TB), 2TB PS5 kostar 2200Kr+ värmespridare), men orkar man swappa ofta och vill ha en helt ok budgetlösning så är den väl ok. Jag menar då att Xbox series X har mer lagom lagring och uppgraderar man Series S lagring så är man nästan uppe i samma pris.

Microsoft lovade ju att öppna upp för andra tillverkare av deras lagring, men det verkar inte ha hänt eller inte ha påverkat priset så mycket.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Lite skumt då Sony började gå med vinst sommaren 2021: FZ artikel

Lagringen var ju en rätt stor del av priset förut också, men priset i handeln för den delen av konsolen har mer än halverats sedan dess. Firecuda 530 som Sony rekommenderade låg på runt 3000Kr för 1,5 år sedan, men Kingston Fury Renegade och WD Black SN850X ligger nu strax över 1000-lappen(SN850 rekommendra Cerny själv och Fury renegade har väldigt bra recensioner och ligger under "Redo för PS5" på Inet.
Processor och GPU är ju inte heller AMDs senaste generation längre, så även dem borde ju vara rätt mycket billigare att tillverka.

Kan tänka mig att Sony betalar lite extra för att öka hastigheten av produktionen dock, men datorkomponenter säljer ju mycket mindre över lag nu så det borde ju finnas rätt mycket större utrymme för att producera konsoler.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag undrar att detta kan vara anledningen till att tillgången på Series X nästan verkar ha minskat på en del marknader? Med inflationen kanske förlusten på den modellen börjar vara så stor att till och med MS inte vill sälja "för många"?

Skrivet av Fearnox:

Lite skumt då Sony började gå med vinst sommaren 2021: FZ artikel

En stor del av detta är nog i rena volymförtjänster. Sony har sålt cirka dubbelt så mycket av en konsol där de båda modellerna i tillverkningen är sådär 99 % identiska. Xbox är uppdelade på två ganska olika versioner.

Om vi ponerar att X och S säljer ungefär lika mycket så tillverkas varje modell en fjärdedel så mycket som PS5-tillverkningen.

PS5 har redan gått igenom flera revisioner som gör den billigare medan Xbox verkar vara identisk jämfört med två år sedan. Man har bland annat minskat tillverkningsstorleken på sin SOC vilket gör att man får ut betydligt fler chip från varje kiselskiva.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Rent allmänt är det förstås upp till var och en att avgöra. Men tanken här var att Xboxen (och tidigare PS5:an) prishöjs två år efter lanseringen, när det brukar vara tvärtom. Och med undantag för Series S kostar konsolerna mycket mer än de brukar göra. Därför skrev jag att det är dyrt att vara gamer i dag.

Jag förstår. Jag menar bara att man får fortfarande väldigt mycket kul för de pengarna. Många andra intressen och nöjen är mycket dyrare. Ta bio till exempel.

Sen har vi blivit bortskämda med att elektronik ska vara billigt. Ibland läskigt billigt. Någon betalar alltid priset.

Men visst, en prishöjning följer inte normen. Men vad gör det i världen idag?

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag undrar att detta kan vara anledningen till att tillgången på Series X nästan verkar ha minskat på en del marknader? Med inflationen kanske förlusten på den modellen börjar vara så stor att till och med MS inte vill sälja "för många"?

Nu är inte jag någon marknadsekonom på något sätt, men är inte en osåld konsol ännu större förlust än en såld till förlust?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu är inte jag någon marknadsekonom på något sätt, men är inte en osåld konsol ännu större förlust än en såld till förlust?

Det beror såklart på hur stor förlusten är. Om det börjar ta flera år innan man "får tillbaka" pengarna från en normal kund så börjar det att svida.

Sedan när MS vet att de kommer höja priset efter jul så kan de hålla tillbaka lite i några månader för att sedan släppa på igen när förlusten per enhet är mindre.

Medlem
Skrivet av lonian:

Varför jämföra spelkonsol med telefoner?

Prestanda per krona?


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

Prestanda per krona?

Finns ganska många användningsområden där en telefon är bättre än en konsol.

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

Prestanda per krona?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Det är dyrt att vara en gamer ? Det är dyrt att äta för faa-aan!

Medlem

Det är bra att jag lyckades köpa S-serien för 2900 kr

Medlem
Skrivet av LleN_B0:

Det är bra att jag lyckades köpa S-serien för 2900 kr

Köpte min för 2949:- i sommar om jag inte minns fel. Jag har varit lite sugen på att uppgradera till en Series X men kommer nog strunta i det nu när priset gått upp. Är ändå rätt nöjd med Series S

123
Skriv svar