Hur skulle ditt liv vara utan spel?

It's not a lake, it's an ocean
Hur skulle ditt liv vara utan spel?

Just nu har jag svårt att få tiden att räcka till spel på kvällarna. Jobb, småbarnsliv och ledarskapsutbildning gör att tiden och orken inte riktigt räcker till. Annars brukar jag försöka hinna spela en liten stund varje kväll, och det har blivit min kvällsrutin innan det är dags att kolla ett avsnitt av en serie ihop med frugan. Nu när det gått ett litet tag sedan jag satt och spelade börjar jag fundera på hur mitt liv skulle vara utan spel. Helt och hållet.

Låt säga att ni tog ett års paus från allt spelande. Ni kan följa spelnyheter, kolla trailrar på YouTube osv men inte greppa en handkontroll eller mus och tangentbord för att spela. Hur skulle det vara? Skulle ni bli galet abstinenta? Skulle lusten att spela avta med tiden för att sedan kanske... upphöra? Skulle det vara enkelt att börja spela igen efter uppehållet?

Och kanske framför allt: vad skulle du göra av tiden du i dag lägger på spel?

Själv skulle jag nog lägga mer tid på att läsa böcker på kvällarna. Jag har gjort vissa tafatta försök att nå en balans mellan spel och läsning, men spelen konkurrerar alltid ut mina böcker, trots att jag egentligen älskar att läsa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Man vill kanske tro att man skulle vara mer produktiv, men det skulle lika gärna kunna ersättas av slösurfande.

Medlem

Jag skulle definitivt kolla på mer film och serier. Samt läsa böcker. Precis som dig så konkurrerar spel (och film/serier) ut böcker trots att jag älskar att läsa. Tänker nästan varje dag att jag ska ta tag i en bok men det blir aldrig av.

Det hade kanske varit befriande att inte spela under en period men samtidigt känns det som att livet hade blivit lite... fattigare, i brist på bättre ord.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Som med alla andra intressen hade man nog saknat det rätt mycket till en början, för att sedan känna suget avta. Men den tid som spel annars fått hade förmodligen lagts på någon annan hobby.

Själv går mitt gamande i perioder, det kan gå veckor och ibland månader utan att jag startar ett spel för att sedan återgå till mer reguljärt. Men de perioder det avtar är oftast när något annat intresse tagit över, såsom läsa böcker eller bräd/rollspel.

Finns helt enkelt inte tid för alla intressen samtidigt så de får turas om


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag hade en period på ca tre år där jag knappt spelade överhuvudtaget. Det var väl en kombination av tidsbrist och brist på intresse. Försökte spela litegrann men orkade aldrig sätta mig in i något.

Under den perioden hängde jag fortfarande med i vad som hände i spelvärlden, såg trailers och läste recensioner på spel som jag ville testa trots att jag någonstans visste att jag aldrig skulle spela dom.

Vet inte vad jag lade min tid på istället, läste lite mer kanske. Ett intresse för matlagning och bakning föddes iallafall under den här tiden och det har fortsatt även nu när spelintresset har vaknat igen.

På ett sätt tror jag att det var nyttigt att ha den där perioden, hetsen att spela finns inte kvar längre. Det spelar heller ingen roll om jag inte spelar det där nya spelet som hypas. Förr kunde jag känna en stress om jag inte hann spela på några dagar, nu bryr jag mig inte. Jag spelar när jag känner för det helt enkelt


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

För min del har jag två stora hobbies i livet; spel och att skapa konst med artificiell intelligens.
Skulle jag inte ha spel så skulle mitt andra intresse ta över lite mer,det är jag rätt säker på.
Jag spelar ju inte bara för underhållningen utan även att gå ner i varv och tänka på annat än verkligheten ibland. Det skulle säker gå att ersätta med som att läsa roliga böcker. Tack och lov kommer inte spelen försvinna så jag har ju full valfrihet 😀.
Här är en liten bild jag gjorde med AI:n igår ;

Medlem

Jag hade en sådan period i tonåren. Inte för att jag tappade intresset, utan för att jag började skämmas över att spela TV-spel. Det var ju nästan bara småbarn som spelade hade jag fått för mig...

Visserligen hade den genomsnittlige TV-spelarens genomsnittsålder sakta börjat stiga, och jag visste att det fanns vuxna som spelade (inte bara de som var anställda på TV-spelstidningar). Men utan så mycket Internet var det inte så lätt att ta reda på exakt hur vanligt det var, och då skulle man gång på gång behöva nämna.
"–Du vet väl att det finns vuxna som spelar?"

I dag hade motbevisen bara funnits en Googling bort.

Spelkonsolerna såldes. I stället såg jag en del på idrott (samt följde via radio och TV), läste lite eller såg lite på TV. Någon film i TV ibland. Lyssnade på musik ibland. Umgicks med kompisarna.

Medlem

Vill tro att jag hade varit ett fotbollsproffs och tjänat massa deg. I själva verket hade jag väl hittat något annat meningslöst att slösa tid på istället.

KoP
Medlem
Skrivet av PixelGamer:

För min del har jag två stora hobbies i livet; spel och att skapa konst med artificiell intelligens.
Skulle jag inte ha spel så skulle mitt andra intresse ta över lite mer,det är jag rätt säker på.
Jag spelar ju inte bara för underhållningen utan även att gå ner i varv och tänka på annat än verkligheten ibland. Det skulle säker gå att ersätta med som att läsa roliga böcker. Tack och lov kommer inte spelen försvinna så jag har ju full valfrihet 😀.
Här är en liten bild jag gjorde med AI:n igår ;
<Uppladdad bildlänk>

Korrigering: Här är en liten bild AI:n gjorde åt mig igår.

Medlem

Jag har mina hobbys.

Skapa musik, fotografera och spela tvspel. Jag tar en pause då och då från en av hobbys och ersätter med de andra eller tredje.

Tror att abstinensen skulle bli stark efter lång tid utan spel, men jag har kreativiteten som substitut.

Det värsta hade ändå varit ett år utan dator eller internet. Utan dator kan jag inte fixa bilderna, skapa musiken eller spela de tyngre spelen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av KoP:

Korrigering: Här är en liten bild AI:n gjorde åt mig igår.

Det stämmer verkligen! Jag är bara en code-monkey som inte kan rita ett rakt sträck

KoP
Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Det stämmer verkligen! Jag är bara en code-monkey som inte kan rita ett rakt sträck

Samma här, minus code-monkey.

Medlem

Skulle nog ha väldigt mycket abstinens besvär men jag skulle troligen börja rita mer då det är ett av mina andra större intressen https://www.instagram.com/a.lindberg_art/

Sen skulle man nog försöka komma igång ordentligt med träningen igen.

Medlem

90% av mitt spelande är rent tidsfördriv. Det hade väl bytts ut mot annat tidsfördriv, typ tvserier eller böcker. Resterande tid är de få gånger något riktigt roligt spel släpps och jag faktiskt aktivt vill spela det. Den tiden hade nog bytts mot någon annan hobby. Iofs kanske även det hade bytts mot typ tvserier och böcker, motsvarande de få gången man hittar en riktigt bra serie eller bok...

Medlem
Skrivet av KoP:

Samma här, minus code-monkey.

Remember the force is with you, always.

Medlem

Hade en period tidigare när jag var utbränd och bara låg och stirrade i taket, orkade inte spela men kollade serier på loop.

Om jag inte kunde spela idag så skulle jag kolla serier/film och programmera. Kanske gå ut mer i naturen, något som mest sker på sommaren.

Medlem

Jag har inte spelat speciellt mycket de senaste 5 åren eller vad det är.

Har provat lite nya spel till och från, men inget man fastnat för igen. Spelade mycket förr.

Medlem

Hade en period utan varken internet, dator eller konsol. Ägnade mig åt att titta mycket på dokumentärer.

Plöjde hela paleoworld och BBC walking with-serien (alla 3 säsonger), även några avsnitt av vetenskapens värld med Bo G Eriksson. På somrarna blir det mer ute än inne men detta år blir det undantag i och med diablo 4. Och när jag och sambon åker till mina svärföräldrar så tar jag alltid med mig switchen för att fortsätta äventyret även på resande fot.

Har svårt att tänka mig ett liv utan spel, skulle bli tråkigt även om det finns listor av både serier och filmer som man skulle kunna köra maraton på. Spel för mig är avkoppling och att få komma bort från verkligheten en stund, få egentid, vilket är oerhört viktigt för mig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har de senaste veckorna haft en ganska så stressig tid med massor av jobb, plugg och allt det där andra som är livet någonstans. Denna gång betydde det att jag inte hade någon tid över till att spela och det var verkligen ingen höjdare...Spelandet är mina små break i vardagen att bara rensa skallen lite och koppla av. Utan den delen så märkte jag nu att jag blir väldigt spänd och liksom inte kommer till ro, nu var det ju andra saker som pokade på min uppmärksamhet och så funkar ju livet ibland men i framtiden gör jag nog bättre i att i alla fall försöka få in någon liten tid av spel.

Hell! Första dagen när saker och ting lugnat sig en aning så låg jag bara i soffan med Harvestella på Switchen och fiskade samtidigt som jag lyssnade på Rollspelsklubben...Det var otroligt viktigt för mig och jag kunde nästan känna hur batterierna i kroppen liksom fylldes på. Oerhört hjärndött att fiska i det där spelet, men där och då var det precis vad jag behövde för att liksom återställa allt.

Så ett liv utan spel hade nog varit ganska så jobbigt, i alla fall till en början. Människor vänjer sig och det hade väl också jag gjort och säkerligen också bytt ut det mot något annat. Ser att många sagt att man nog läst mer, på den punkten tog jag faktiskt ett beslut vid nyår att jag ska läsa ut minst en bok i månaden under 2023, detta för att komma tillbaka mer fokuserat när det kommer till läsningen. Har alltid gillat att läsa, men de senaste åren har det liksom skjutits åt sidan. Än så länge har jag faktiskt lyckats hålla detta! I Januari läste jag Patrik Svenssons "Den lodande människan" och nu i februari har jag läst "Red Rising" av Pierce Brown...Känns kul att jag kommit igång så bra med läsandet, men det är kombinationen som jag gillar.

Medlem
Medlem

Jag skulle ha ett Half-Life

Medlem

Hade förmodligen varit antingen hemlös med ett tungt kriminellt register. Eller knarkat på tunnelbanan... troligtvis både och.

Gen
Medlem

Blir far till sommaren så spelintresset lär väl försvinna pga. det faktumet. Lär kika mer på film/serier istället för spel. Eller så blir det någon ny hobby? Vem vet.

Medlem
Skrivet av Gen:

Blir far till sommaren så spelintresset lär väl försvinna pga. det faktumet. Lär kika mer på film/serier istället för spel. Eller så blir det någon ny hobby? Vem vet.

Vet inte riktigt vad du menar här. Intresset för spel försvinner när man får barn? Trodde först du menade att tiden försvinner men sen nämner du att du kommer ha tid för serier och film och nya hobbys, men inte spel, som nu är ett intresse. Wut?

Medlem

Skulle sakna det helt klart. Hamnar dock ofta i spelsvackor så vet hur det är att vara "utan spel". I höstas/julas lirade jag jättemycket och tyckte det var superkul men är lite i en svacka just nu där det mesta känns "meh". Lirar fortfarande men inte med passion eller vad man ska säga. Kollar dock på FZ streams, det kan vara roligt. Annars blir det väl mer surfande, film/serier etc.
Kanske pysslar med någon annan hobby som drönare vilket dock brukar ligga på hyllan denna årstiden (avskyr kyla!).

Funderar dock på att skaffa Harry Potter. Ibland kan ett riktigt bra spel väcka spelglöden när den har slocknat.

Testpilot

Mer tid till andra hobbys antar jag. Fotboll, film. Kanske lite mer träning också om jag ska vara helt ärlig hehe.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Tiggaren:

Funderar dock på att skaffa Harry Potter. Ibland kan ett riktigt bra spel väcka spelglöden när den har slocknat.

Så är det! Har varit med om det otaliga gånger efter avbrott av olika längd. Hoppas att Atomic Heart kan få den effekten snart.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gen:

Blir far till sommaren så spelintresset lär väl försvinna pga. det faktumet. Lär kika mer på film/serier istället för spel. Eller så blir det någon ny hobby? Vem vet.

Spelintresset behöver ju inte försvinna för att du blir förälder. Det blir mindre tid och ork, men när barnen är väldigt små sover de mycket så nog finns det tid. Om man har ork.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Hur jag vill att det skulle vara: Läsa böcker, renovera och kanske till och med träna.

Hur det skulle vara: Ligga i sängen och slösurfa.

Medlem

Spelar när tid finns men tar inte tid för att spela. (Förståeligt?)

Så tror att det inte skulle märkas.
Kanske skulle bli lite mer städat hemma...
Eller något avsnitt av en serie. (Spelar kanske 2-3h i veckan nu för tiden)

123
Skriv svar