Diskutera - Hur mycket får virtual reality kosta?
Testat VR ett tiotal gånger och många olika varianter.
Absolut inget jag skulle köpa.
kanske ett begagnat för en femhundring för barnen att leka med.
Hade hellre haft något AR system så jag kunde spela brädspel online, fast på ett bord istället för skärm eller i VR.
Berätta om dina upplevelser! Jag har aldrig testat VR, men längtat ända sedan jag fick höra talas om Oculus Rift på Kickstarter 2013.
Tio år av drömmar och jag tror äntligen i och med PSVR2 det kommer bli verklighet för mig.
Berätta om själva inlevelsen i en virtuell värld, grafiken, eventuella nackdelar, varför du inte tycker det är värt det.
Memento Mori
Testat VR ett tiotal gånger och många olika varianter.
Absolut inget jag skulle köpa.
kanske ett begagnat för en femhundring för barnen att leka med.
Hade hellre haft något AR system så jag kunde spela brädspel online, fast på ett bord istället för skärm eller i VR.
Demeo på Quest med passthrough. Alternativ vänta på Quest 3 med färg passthrough.
Där har du ditt brädspel på bordet ist för ett virtuellt bord 👍
VR headsets är inget för barn att leka med.
Räknande lite på det och skulle säga att detta känns ganska rimligt.
Obs! Båda nedanstående headset kräver dator/konsol för att drivas.
Headset utan positionering 2500:-
2st handkontroller 800:-
Externa fyrar för positionering 1500:-
Extra fyrar för bättre precision à 500:-
Headset med positionering inbyggd 5500:-
Känner mig lite i minoritet här men jag skulle kunna lägga 20-30k på ett nytt headset med maxad FOV, knivskarp skärpa överallt, ögonspårning etc och tillsammans med en killerapp i samma klass som Half-Life: Alyx som i min bok är så bra att det räckte för mig att jag skulle känna mig nöjd med mitt köp av en Valve Index. Jag är helt övertygad om att VR/AR är en självklar del av framtiden, om man inte förstår potentialen så har man nog inte tittat tillräckligt noga på det.
Jag köpte nyss en enkel bänk till psvr2an för 3000 kr och en matta för 1000 kr. Så ca 7300 för ett Psvr2 låter rätt lite. Tänk på att det är mer som en kontroll/tv än en konsol i sig. Så en avancerad tv för ca 7300 kr och 2 handkontroller låter väldigt lite så länge man är intresserad. Själv så är jag bara intresserad av Vr till Playstation så 10-20000 skulle jag nog betala. Vr till pc skulle jag aldrig köpa och Vr som man inte behöver använda via någon pc kan jag tänka mig men vet inte vad jag skulle vilja betala för det. Antagligen runt 10000 kanske svårt att säga. Men det kommer bara bli intressant för mig när playstation slutar att tillverka Vr headset. Med en psvr2a så behöver du bara ta med dig den och en ps5a om du vill spela någonstans. Gjorde det själv med psvr flera gånger till landet där tvn är av rätt så usel kvalitet.
Lite svårt att avgöra på ett konkret sätt då man behöver hårdvaran som krävs för att köra VR ordentligt, också - men om man utgår ifrån att jag redan har det.
3000 kanske?
Inte mer än en spelkonsoll, mindre.
Men det är mitt pris.
Jag känner att det stora problemet för VR är att det är ett format som törstar efter riktiga storbudget-kioskvältare...
Man vill ju se en realistiskt uppmålad värld som man kastas runt i på ett jävligt dyrt sätt.
För att den typen av mjukvara ska bli gångbar på VR så måste installationsbasen bli mycket större än vad den är nu när det kostar typ 5000 (och kräver ännu dyrare hårdvara än så till att börja med).
Det går inte ihop ekonomiskt... Det var väl inte så många som skaffade VR för att typ spela schack, fast man kan kolla omkring runt schackbrädet?
VR är inte en indievänlig plattform.. IMO.
För att riktiga dunderprojekt som transporterar en till en annan värld ska bli av så måste installationsbasen vara mycket större än vad den är.
Mitt pris: 3000
Men det måste kosta typ 1000 totalt för att installationsbasen ska bli sådan att dom projekten som gör det värt för mig över huvud taget ska bli av.
Det finns typ: Half-Life: Alyx
Det blev av för att Valve är ekonomiskt oberoende samt har ett vinstintresse av att sälja plattformen som helhet.
Valve gjorde inte Alyx för att sälja exemplar av spelet, utan för att sälja VR (framförallt deras egna då).
Vad fan pysslar Oculus med? Varför lägger inte dom massa Facebook-pengar på att göra sånna "plattforms-säljare?"
När det kostar 1000 totalt och det finns typ 8 "Half-Life: Alyx".. Då jävlar blir det av.
subterranean homesick alien
Hoppas att vi kommer till läget att VR-headset blir som en tv.
Ingen skulle komma på tanken att man skall ha en tv till sitt ps5, en annan till sin xbox, ytterliggare en om man vill koppla den till sin pc, köpa ny när ps6 släpps osv. Kom fram till en trådad och en trådlös standard och låt alla enheter stöda alla vr-headset.
Då är jag villig att betala runt 10.000:-
Hoppas att vi kommer till läget att VR-headset blir som en tv.
Ingen skulle komma på tanken att man skall ha en tv till sitt ps5, en annan till sin xbox, ytterliggare en om man vill koppla den till sin pc, köpa ny när ps6 släpps osv. Kom fram till en trådad och en trådlös standard och låt alla enheter stöda alla vr-headset.
Då är jag villig att betala runt 10.000:-
Så blir det nog.
Det är väl en typ av formatskamp vi ser just nu som man kanske kan jämföra med VHS/Betamax eller Minidisc/MP3.
Olika företag kommer tävla om vem som får sätta standarden, och efter den är satt så kommer konkurrenter börja ramla bort.
Men det känns som att VR är fortfarande är för omoget för att ett format ska sätta en tydlig standard... Vi vet lixom inte riktigt vad VR är än, eller hur det kommer användas, och så länge vi inte vet det så kan man inte standardisera det.
Men det kommer helt klart bli så till slut, det är jag övertygad om.
subterranean homesick alien
jag föredrar att det kostar under femhundra lappen och ur funktion för allesamman...
elden är ljuv
Onödig kommentar. Känns som att du försöker hota ett barn....
Jag vet inte. Just nu tycker jag VR2 känns saftig, kanske 6k för samma paket som finns nu med Vr2.
Det är lite gamble för mig med spelen som några har varit på. Det kräver nästan att Guerilla skapar ett Killzone VR som är samma behandling som säg Killzone2 fast just för VR. Inga gimmicks för just "kolla vad vi rör oss"
Ja Half life Alyx verkar ju ha fattat grejen. Mer sådant.
Nu tänker jag nog nästan köpa ändå, VR2 och GT7, hoppas alla kommande racing-spel får stöd för VR på ps5. Då blir jag extas.