Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Skribent

Jag gillar tredje avsnittet, välskrivet och bra skådespelarinsatser. Men det kändes verkligen som ett sidospår och lite "waste of time" när det bara är 9 avsnitt på första säsongen. Personligen hade jag gärna sett detta avsnitt som kanske ett extra avsnitt mellan säsongerna, då hade de kunnat göra det lite längre också.

Jag hade lagt upp det så här:

Vi hade kunnat få se Ellie och Joel anlända till huset, hitta brevet och allt det där. Joel skulle kunna snabbt berätta något om Bill för Ellie så tittarna blir lite nyfiken om vilka dessa två var. Sen hade man kunna få svaret mellan säsongerna i ett mellansäsongsavsnitt. Lite som när TWD hade ett avsnitt som visade hur zombien vid cykeln hamnade där innan Rick sköt henne.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av eld:

Man jobbar på att inte behöva kika bort från en naturlig romantisk scen, det har inget med ens egen läggning att göra. Vem är rädd för en kyss?

De flesta här hade absolut inga problem med dessa scener, så det är något man kan jobba på.

Sen hade vi det andra problemet med att automatiskt kalla folk för afroamerikaner när det i detta fall handlade om en brittisk skådespelare som spelade drottning, inte en amerikanare.

Jag misstänkte faktiskt att hon var från Storbritannien men helt ärligt så visste jag fan inte vad som är acceptabelt att skriva längre; svart, mörk, afrikan, färgad?
Eller är det som män i peruk, att man måste låtsas? Som om dom ser ut att vara kvinnor eller som här att det inte finns hudfärgskillnader som man får yttra.
Så ja, jag skrev medvetet afroamerikan då det på ett pk-säkert sätt beskriver en människa som lever/är född i ett västland men uppenbarligen härstammar från sub sahara-Afrika.

Sedan sade jag inte att jag hade ett problem med kyssarna, snarare sade jag tvärtom, att det var befriande att se något som kändes äkta och inte som en partsinlaga som genomgått hbtq-certifiering. Med det sagt är jag heterosexuell och därmed är tanken på att kyssa en man i grunden otrevlig. Jag missunnar inte andra män att få kyssa andra män, men för mig är det helt naturligt, i brist på bättre ord, lite usch.

Avstängd
Skrivet av Avalanche-swe:

Jag misstänkte faktiskt att hon var från Storbritannien men helt ärligt så visste jag fan inte vad som är acceptabelt att skriva längre; svart, mörk, afrikan, färgad?
Eller är det som män i peruk, att man måste låtsas? Som om dom ser ut att vara kvinnor eller som här att det inte finns hudfärgskillnader som man får yttra.
Så ja, jag skrev medvetet afroamerikan då det på ett pk-säkert sätt beskriver en människa som lever/är född i ett västland men uppenbarligen härstammar från sub sahara-Afrika.

Sedan sade jag inte att jag hade ett problem med kyssarna, snarare sade jag tvärtom, att det var befriande att se något som kändes äkta och inte som en partsinlaga som genomgått hbtq-certifiering. Med det sagt är jag heterosexuell och därmed är tanken på att kyssa en man i grunden otrevlig. Jag missunnar inte andra män att få kyssa andra män, men för mig är det helt naturligt, i brist på bättre ord, lite usch.

Jag tror tyvärr att det är lönlöst att försöka få Eld att förstå vad du menar. Har en person bestämt sig för att en annan person är diverse epitet så är min erfarenhet att det är direkt omöjligt att få personen att ändra åsikt, framförallt på internet.

Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Jag misstänkte faktiskt att hon var från Storbritannien men helt ärligt så visste jag fan inte vad som är acceptabelt att skriva längre; svart, mörk, afrikan, färgad?
Eller är det som män i peruk, att man måste låtsas? Som om dom ser ut att vara kvinnor eller som här att det inte finns hudfärgskillnader som man får yttra.
Så ja, jag skrev medvetet afroamerikan då det på ett pk-säkert sätt beskriver en människa som lever/är född i ett västland men uppenbarligen härstammar från sub sahara-Afrika.

Man kan ju säga Britt eftersom personen är från Storbritannien? Handlar det om Nico Parker (vilket jag gissar att det gör eftersom det är i Last of us tråden) så härstammar hon mer från Storbritannien än sub Sahara, varför det nu skulle vara viktigt.

Medlem
Skrivet av Thane:

Man kan ju säga Britt eftersom personen är från Storbritannien? Handlar det om Nico Parker (vilket jag gissar att det gör eftersom det är i Last of us tråden) så härstammar hon mer från Storbritannien än sub Sahara, varför det nu skulle vara viktigt.

Nej jag drog paralleller till: https://www.smithsonianmag.com/smart-news/who-was-first-woman...

Min poäng var att ovan nämnda verk så tydligt är något forcerat då det är extremt långsökt att en svart kvinna skall spela en forntida engelsk dam som i allra högsta grad var en verklig vit kvinna som drottning av England.

Och raka motsatsen, enligt mig då, är homosexualiteten som skildras i TLOU helt utan att forceras in, utan att det blir löjligt, helt enkelt bara naturligt då det bevisligen finns män som älskar män i naturen som existerar på jorden. Det blir liksom inget artificiellt pk-inlägg utan det berättar en riktigt bra historia där homosexualiteten råkar vara en del.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag skulle absolut säga att den är woke Problemet är väl att många av oss associserar det automatiskt med något dåligt;

woke är bara dåligt, politisk agenda och hat över story och karaktärer, inget som någonsin kan anses vara bra. om du menar ordets ursprungliga betydelse, det är ingen som använder det så längre.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mannagryn:

woke är bara dåligt, politisk agenda och hat över story och karaktärer, inget som någonsin kan anses vara bra. om du menar ordets ursprungliga betydelse, det är ingen som använder det så längre.

Blir vad man gör det till skulle jag säga. Jag tänker alltid på ordets ursprung, och anser det inte som något dåligt; vet dock hur det (tyvärr) ofta används


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Blir vad man gör det till skulle jag säga. Jag tänker alltid på ordets ursprung, och anser det inte som något dåligt; vet dock hur det (tyvärr) ofta används

Bättre att använda något annat ord isf, woke är numera ett begrepp för att beskriva vänsterdriven politisk agenda / (falsk) godhetssignalering. Disney är väl de man tänker mest på kanske, som låtsas vara "inkluderande" men samtidigt censurerar svarta karaktärer från te.x posters när de lanserar filmer i Kina, där deras godhetssignalering faktiskt skulle kunna göra skillnad.

eld
Medlem
Skrivet av Avalanche-swe:

Jag misstänkte faktiskt att hon var från Storbritannien men helt ärligt så visste jag fan inte vad som är acceptabelt att skriva längre; svart, mörk, afrikan, färgad?
Eller är det som män i peruk, att man måste låtsas? Som om dom ser ut att vara kvinnor eller som här att det inte finns hudfärgskillnader som man får yttra.
Så ja, jag skrev medvetet afroamerikan då det på ett pk-säkert sätt beskriver en människa som lever/är född i ett västland men uppenbarligen härstammar från sub sahara-Afrika.

Bridgerton, även om det baserar sig i historia, är ju fiktion och tar en hel del friheter så de får göra lite som de vill.

Afroamerikan är rätt självbeskrivande, så såklart vill inte folk som inte är från usa eller afrika bli kallade afroamerikaner.

Rätt reaktion är att vara villig att lära sig saker, det är inte fel att råka ha fel ibland, det kommer hända alla. Det dumma är när man insisterar att hålla fast vid det man hade fel om.

Skrivet av Avalanche-swe:

Sedan sade jag inte att jag hade ett problem med kyssarna, snarare sade jag tvärtom, att det var befriande att se något som kändes äkta och inte som en partsinlaga som genomgått hbtq-certifiering. Med det sagt är jag heterosexuell och därmed är tanken på att kyssa en man i grunden otrevlig. Jag missunnar inte andra män att få kyssa andra män, men för mig är det helt naturligt, i brist på bättre ord, lite usch.

Det är lite samhällets problem här, många har nog växt upp med att det är "usch" eller känns "fel" med män som pussas, men det är ju inte en bra reaktion, och oftast är det inte en reaktion som heteropersoner får av ett heteropar eller två tjejer som pussas.

Som sagt något man kan jobba på, om man är villig alltså.

Det har ju inget med tittarens sexualitet att göra, det är en fin stund mellan två personer som man kan uppskatta ändå.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Delat upp denna episod i flera delar i seriens alla delar, håller med. Ta död på Nick Offerman i ett avsnitt!!?! Bara synd.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Kan vi snälla skippa snack om konspirationsteorier(wokeism), politiska debatter och bara fokusera på serien?
Tro det eller ej, homosexuella existerar på riktigt och nej, man är inte biologisk programmerad att bli äcklad av detta.
Jag blir förbannad över att läsa dessa homofobiska kommentarer år 2023 men håller mig för att det blir så jävla dålig stämning.

Om ni inte gillar serien eller har nåt emot annat än heterosexualitet så kan ni ju helt enkelt skippa att kommentera.
Gå och glo nån Vin Diesel film vetja!

eld
Medlem
Skrivet av Wolfgang:

Fast så är det garanterat inte. För majoriteten av män så är det biologiskt programmerat att inte uppskatta när andra män kysser varandra.

Nej, majoriteten av folk här satt och såg på serien och hade ingen konstig reaktion över det.

Skrivet av Wolfgang:

Jag har inget emot homosexualitet så länge man inte involverar mig.

Två personer som pussas med varandra involverar inte dig.

En tv serie involverar inte dig.

Inaktiv

Kolla nu hur den här tråden sakta spiralar nedåt.

eld
Medlem

Jag borde bara ha ignorerat, ursäkta, nu återgår vi.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag skulle absolut säga att den är woke Problemet är väl att många av oss associserar det automatiskt med något dåligt; vilket hänt TLOU också.

Skillnaden denna gången är att man gör ett riktigt, riktigt bra jobb att porträttera dem och deras situation. Känns verklig, och den är väldigt fin.

Inte första gången någon lyckas med det. Men en av få gånger då de flesta tycker det blev riktigt bra, och det är kul att se

Kommer så väl ihåg trailers som kom på Last of us Part 2 och Ellie som blev kysst. Blev ju många kommenterarer av det.

Så man ska väl inte bli förvånad om det kommer mer homosexualitet i den här serien.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Wolfgang:

Alltså missförstå mig rätt. Jag har inga problem med homosexualitet så länge jag inte behöver deltaga i akten. Jag har heller inga större problem med att kolla på Brokeback mountain själv, men det blir stelt och en aning obekvämt om jag kollar på den med andra män i en större grupp.

Det jag försöker förklara för er är varför män kan uppleva en olustig känsla när de ser två män pussas och att det har med biologi att göra och inget de kan rå över. Det finns inget evolutionärt syfte med att placera din peepee på ställen där den inte ska vara. Är det homofobi så är biologin homofobisk och det är tyvärr inget den människan kan göra någonting åt.

TLDR; Lika lite som en homosexuell man väljer att bli homosexuell, lika lite väljer homofoben att vara homofob.

Inte för att vara sådan, men män har g-punkten i stjärten, biologiskt alltså.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kommer så väl ihåg trailers som kom på Last of us Part 2 och Ellie som blev kysst. Blev ju många kommenterarer av det.

Blev det? Eller ja det blev det ju säkert eftersom folk är idioter. Men jag tycker ändå att det är konstigt eftersom man redan visste att hon var lesbisk innan part 2 ens var påbörjad.

Angående 3 avsnittet så tyckte jag om det, fram tills min vän gnällde om att han hade velat att bill och ellie hade träffats och tjafsat som dom gjorde i spelet. Så det är lite synd att dom aldrig fick träffas och vara otrevliga mot varandra.

Medlem
Skrivet av Wolfgang:

Jag har inget emot homosexualitet så länge man inte involverar mig.

Brukar homosexuella involvera dig ofta?

Skribent
Skrivet av Ralf:

Blev det? Eller ja det blev det ju säkert eftersom folk är idioter. Men jag tycker ändå att det är konstigt eftersom man redan visste att hon var lesbisk innan part 2 ens var påbörjad.

Angående 3 avsnittet så tyckte jag om det, fram tills min vän gnällde om att han hade velat att bill och ellie hade träffats och tjafsat som dom gjorde i spelet. Så det är lite synd att dom aldrig fick träffas och vara otrevliga mot varandra.

Om jag inte missminner mig så var en del som inte spelat expansionen till första spelet som gnällde på att Ellie blivit lesbisk. Sen en hel del idioter också förstå...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Så, har vi skrämt bort alla självutnämnda biologer/homofober nu? Dummaste jag hört att män skulle vara "biologiskt programmerade" att inte vilja se män kyssas, jösses.

Sällan har en TV-serie naglat sig fast så hos mig iaf, jag är halvt inne på att köpa en PS5 bara för att kunna spela spelen - för jag vill bara ha MER. Längtar till måndagar som aldrig förr. Så fort hela serien är släppt, och vi har kikat igenom alla avsnitten måndag för måndag, så ska jag plöja den back to back omgående. Så jäkla bra är den.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Wolfgang:

Hon är inte trovärdig i sin acting. Totalt felcastad.

Hennes skådespeleri är definitivt trovärdigt, jag skulle kalla det väldigt bra, jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du menar. Du verkar ganska ensam om den åsikten. Jag vet att folk blev otroligt upprörda när det först presenterades som castad för rollen, men all den kritiken har totalt dött ut efter att serien släpptes, för det visade sig vara helt rätt val.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Om jag inte missminner mig så var en del som inte spelat expansionen till första spelet som gnällde på att Ellie blivit lesbisk. Sen en hel del idioter också förstå...

Samma folk gnäller ju nu på att Bill är gay, vilket han va i spelet också, så dessa människors tramsande behöver man inte lägga så mycket vikt på.

Medlem

Ellie var en väldigt knepig karaktär. Hon är oförskämd och emotionellt omogen. Vilket är motsatsen till hur hennes karaktär är i spelet; Ashley-Ellie är lekfull och optimistisk; barnslig med emotionellt mer utvecklad än många vuxna.
Jag skulle även kalla Ramsey-Ellie för sadistisk. Hon är aggressiv, och jag tror det kommer eskalera. Det är ett märkligt beslut, en klar försämring i mina ögon. Jag trodde hennes beteende skulle vända i avsnitt 3, men det blev värre.

I avsnitt 1 så ler hon medans den oskyldiga polisen blir ihjälslagen av Joel. Nu i avsnitt 3 så skär hon upp skalpen på "zombien" som satt fast under byggnadsraset. Varför inte döda honom istället, ta slut på lidandet. Tänk om det var ett annat rovdjur som en varg eller björn som fick pannan uppkarvad. Psykopatiskt beteende

Moderator | Testpilot
Skrivet av itsnotme:

Ellie var en väldigt knepig karaktär. Hon är oförskämd och emotionellt omogen. Vilket är motsatsen till hur hennes karaktär är i spelet; Ashley-Ellie är lekfull och optimistisk; barnslig med emotionellt mer utvecklad än många vuxna.
Jag skulle även kalla Ramsey-Ellie för sadistisk. Hon är aggressiv, och jag tror det kommer eskalera. Det är ett märkligt beslut, en klar försämring i mina ögon. Jag trodde hennes beteende skulle vända i avsnitt 3, men det blev värre.

I avsnitt 1 så ler hon medans den oskyldiga polisen blir ihjälslagen av Joel. Nu i avsnitt 3 så skär hon upp skalpen på "zombien" som satt fast under byggnadsraset. Varför inte döda honom istället, ta slut på lidandet. Tänk om det var ett annat rovdjur som en varg eller björn som fick pannan uppkarvad. Psykopatiskt beteende

Nog för att det var länge sedan jag spelade spelet, men jag fick exakt samma känsla ifrån Ellie. Lika hård och ful i munnen bland annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Neil antyder att S2 går utefter Part II: https://twitter.com/Neil_Druckmann/status/1619017726403678209

Den som lever får se.

Dvs de vill att man ska sluta titta när

den största anledningen till att man tittar dör.......

"subverted expectations" är den största cancern Hollywood lärt ut till världen, för de vet inte hur man gör det bra.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Säkert nån som gjort redan men gör nog inget om det tipsas om igen HBO The Last of Us podcast

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nog för att det var länge sedan jag spelade spelet, men jag fick exakt samma känsla ifrån Ellie. Lika hård och ful i munnen bland annat.

Hon har helt klart en förändrad personlighet. Jag vet inte om det finns någon ordräkning på antalet svordomar, men det sker i var och varannan mening. Sedan så har Ramsey en mer ettrig röst, lite chihuahua-aktig. Men aggressiviteten är avsiktlig. Ashley har däremot en lugn röst och en vänligare karaktär att jobbat med.

Moderator | Testpilot
Skrivet av itsnotme:

Hon har helt klart en förändrad personlighet. Jag vet inte om det finns någon ordräkning på antalet svordomar, men det sker i var och varannan mening. Sedan så har Ramsey en mer ettrig röst, lite chihuahua-aktig. Men aggressiviteten är avsiktlig. Ashley har däremot en lugn röst och en vänligare karaktär att jobbat med.

Får lita på dig. Men jag tycker mig minnas att Ellie i spelen sa en hel del svärord också


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Har du frågat majoriteten av män och folk? Hur kan du veta det?

Fint att du vill vara öppen men du kan inte utgå att majoritet tycker som du helt utan några som helst bevis eller belägg förutom din egen åsikt, riktig besserwisserattityd!

Visst det vet han ju inte...

Men vi kan ju hoppas på att homofober är i minoritet (tyvärr så är inte världen så). Men eftersom världen redan är skit så kan vi väl försöka att se kärlek som en fin sak, och vi behöver mer av den.

Nu citerade jag dig men det var egentligen inte riktat mot dig, du har säkert inga bekymmer med homosexuella.

En fråga till er som har problem med vem någon annan älskar.. Har ni inte större problem i era liv? Elräkningen? Räntorna osv? Det är ju större problem än att grannen är kär.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Hon har helt klart en förändrad personlighet. Jag vet inte om det finns någon ordräkning på antalet svordomar, men det sker i var och varannan mening. Sedan så har Ramsey en mer ettrig röst, lite chihuahua-aktig. Men aggressiviteten är avsiktlig. Ashley har däremot en lugn röst och en vänligare karaktär att jobbat med.

Jag tycker att hon fått till Ellies stil rätt bra i serien... Än så länge. Jag har mer problem med att hon inte ser ut som Ellie.

Geeks Gaming
Skrivet av itsnotme:

I avsnitt 1 så ler hon medans den oskyldiga polisen blir ihjälslagen av Joel. Nu i avsnitt 3 så skär hon upp skalpen på "zombien" som satt fast under byggnadsraset. Varför inte döda honom istället, ta slut på lidandet. Tänk om det var ett annat rovdjur som en varg eller björn som fick pannan uppkarvad. Psykopatiskt beteende

Min gissning är att det är en setup till säsong 2.

Skriv svar