Är spel dyra - egentligen?

Medlem

"En ständigt återkommande fråga är huruvida spel är dyra eller inte. "

Ja det tycke jag. För runt 800kr så skulle jag ha förväntat mig en väldigt fin förpackning med instruktionsbok, kanske en poster eller någon samlargrej.

Men nu råkar det vara så att en digital utgåva går för samma pris. En nedladdningskod eller liknande.
Det är helt galet. Ska vi en dag bli miljövänlig och välja bort fysiskt så ska det fysiska vara dyrare, inte billigare.
Det som händer är att person 1 köper dyrt, säljer sedan spel vidare till person 2 som handlar spelet begagnat för billigare slantar. De som handlar samma spel digitalt kan inte ens sälja sin kopia. Du tjänar alltså på att vara miljöförstörare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

I dagsläget så kan vi bara ta och skylla på företag som Ubisoft och Sony som har pushat för högre priser på spel

Det är sant att spel kostar mycket mer att producera nu jämfört med 20 år sen
Men när spelen kommer ofärdiga eller har mikrotransaktioner så får det väll fan inte ha en prislapp på 700-800 kr

Sen har vi ju Sony som 100% kontrollerar priserna på deras e-butik, inga digitala nycklar där inte
så om dom skulle vilja så skulle dom kunna sätta deras first party spel på 1000kr
För dom finns ju inte att köpa på något annat ställe eller på någon annan konsoll.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Större spel på Steam släpps oftast till en kostnad av 59,90 eller 69,90 EUR. Tyvärr är kronan väldigt svag men slutpriset nu jämfört med förr i tiden är som sagt ungefär lika sett till inflation. Precis som du säger i första inlägget.
Så jag tycker nog att spel kostar lika mycket nu som förr.
Kanske bör spelen vara ännu dyrare egentligen? Speciellt AAA spel. Det är ju betydligt mer komplicerad utveckling idag och många många fler anställda som arbetar på ett och samma spel.

Sen finns ju faktiskt möjligheten till Rea. Man behöver inte köpa vid release till fullt pris. Det går att vänta. Jag har börjat halka efter litegrann och de senaste stora spelen jag köpt var på rea.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag håller typ inte med, alltså, det finns fler dåligt producerade spel på steam än det kom spel totalt under hela 90talet känns det som. Det är bara att sortera efter spel som har i princip inga recensioner och spel som legat i early access många år och har riktigt dåliga betyg.

Det är bara steam, sedan har du allt som ligger på sidor som t ex itcho, spel folk släpper i forum, RPGmaker-spel mfl.

Och högstanivån idag är ju så klart mycket högre egentligen än den var låt säga, 1991 men lägsta kan vara lika dålig eller sämre.

Det är väl mer ett resultat av att det är så otroligt mycket lättare och mer populärt att göra och släppa spel i dag.

Den stora spelkraschen 1983 (har funnits mindre krascher också) hände just eftersom folk tröttnade på att spelutvecklare blev så slappa och släppte spel av dålig kvalitet eller som bara upprepade tidigare koncept.

Medlem

800spänn tycker jag är dyrt för spel japp

Finns dock många alternativ allt från gratis spel på Epic till reaspel.

Medlem
Skrivet av lonian:

Du tjänar alltså på att vara miljöförstörare.

Tyvärr något man ser över hela världen inom alla tänkbara kategorier.

Medlem
Skrivet av Gaara:

800spänn tycker jag är dyrt för spel japp

Finns dock många alternativ allt från gratis spel på Epic till reaspel.

Ja, det är dyrt. Aldrig betalat så mycket för ett spel. Jag köper nästan alla på skiva, men sett att det är dyrare digitalt.

Medlem

AAA spel idag kostar ju som en hollywood film typ inte konstigt priserna sticker upp.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Större spel på Steam släpps oftast till en kostnad av 59,90 eller 69,90 EUR. Tyvärr är kronan väldigt svag men slutpriset nu jämfört med förr i tiden är som sagt ungefär lika sett till inflation. Precis som du säger i första inlägget.
Så jag tycker nog att spel kostar lika mycket nu som förr.
Kanske bör spelen vara ännu dyrare egentligen? Speciellt AAA spel. Det är ju betydligt mer komplicerad utveckling idag och många många fler anställda som arbetar på ett och samma spel.

Sen finns ju faktiskt möjligheten till Rea. Man behöver inte köpa vid release till fullt pris. Det går att vänta. Jag har börjat halka efter litegrann och de senaste stora spelen jag köpt var på rea.

Förnuftigt inlägg! Ja egentligen skulle de vara ännu dyrare, speciellt för AAA då utvecklingskostnaderna spikat rakt upp de senaste två decennierna samtidigt som förväntningar är skyhöga jämfört med förr. Folk tar saker förgivet nu på en helt annan nivå, sånt som kräver otroligt med mantimmar att producera.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Tyvärr något man ser över hela världen inom alla tänkbara kategorier.

Om digitalt låg på release runt 600kr, fysiskt runt 1000kr och inte sänka priset på fysiskt med tiden.
Och släppa färre fysiska kopior så att allt blir slutsålt som produceras.

Begagnat marknaden skulle då mer vara bland samlare gissar jag.
Tror även att fler och fler skulle övergå till prenumeration.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv

Nu gör man det lite för lätt för sig om man enbart kollar inflation. Finns fler faktorer.

T.ex. behöver inte digitala spel hålla på att bråka med CD-skivor. Det sänker deras kostnad rätt rejält och har varit en av anledningarna att de inte behövt höja priset.

Sedan har vissa spel andra inkomstkällor än fasta priset.

Sedan har vi det där med våra löner. Lönerna för många branscher har stått till där priserna ökar mer än lönerna. Vilket inte är utvecklarnas fel men det är en realitet.

Samtidigt, när vi tittar på hårdvara som Nvidia ser vi att de går med vinst och faktiskt höjer mycket mer än inflationen. Och då skyller de helt plötsligt på produktionskostnader. Då kan man fråga sig, varför är produktionskostnaderna högre? Ja där visar det sig att TSMC har monopol på gaming chip och kan höja priserna. Sedan skyller Nvidia på det osv.

EVGA som var populära fick sluta för hur Nvidia håller på.

https://arstechnica.com/gaming/2022/09/gpu-manufacturer-evga-...

Som med allt annat är det komplicerat. Kan de höja priset lite? Troligen. Kommer folk köpa? Vet inte. Borde lönerna hänga med för alla? Ja

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ett kassett 428 kr år 1993, då fick man...

  • Ett spel utan laddningstider, det tog ungefär 30 år att uppnå det igen på konsol.

  • Något som med största sannolikhet var helt färdigt, var det av hyfsad kvalitet fanns det nästan aldrig några spelförstörande buggar.

  • Unlocks, skins, koder, boosts osv, allt ingick, det låste man upp, inget man betalade extra för.

  • Ett spel man helt ägde och kunde sälja, byta in eller låna ut som man ville. Köper du en online-version, eller en fysisk kopia som bara innehar en nyckel idag, är du helt körd på den fronten.

  • Ett spel designat av gamers för gamers, det är långt ifrån en garanti idag.

  • Ett spel som fungerar även i framtiden, det är fan ingen garanti alls idag, där vissa spel helt eller delvis kan sluta fungera om en centralserver stängs ner.

Och ville man inte köpa ett konsolspel, då kunde man hyra ett spel över helgen.
Spel på diskett / skiva var generellt billigare än på kassett.
Och på datorer fanns shareware, där man fick testa 1/3 av spelet gratis.

Allt detta under en tid när det var betydligt färre andel spelare men ändå gick det att göra en vinst och få mediet att växa.

-

Det är inte mitt problem om idiotiska utgivare / utvecklare idag känner sig tvungna att hela tiden skita ut överjästa svindyra AAA-projekt. Om de inte kan gå i vinst utan ett startpris på 800kr för deras glorifierade early-access dynga, tja då kanske de ska satsa på något mer hållbart istället.

Sen kom fan inte och säg att något är värt 800kr, när samma skit ofta kostar enbart en bråkdel efter 6-18månader. Vem försöker ni lura egentligen?

Ditt inlägg visar exakt varför spel inte är billigare idag än det var förr i tiden som väldigt många lobbar för eftersom vi idag inte ens får hela spelet vid inköp för 700-800kr.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om digitalt låg på release runt 600kr, fysiskt runt 1000kr och inte sänka priset på fysiskt med tiden.
Och släppa färre fysiska kopior så att allt blir slutsålt som produceras.

Begagnat marknaden skulle då mer vara bland samlare gissar jag.
Tror även att fler och fler skulle övergå till prenumeration.

Det finns ett par anledningar till varför fysisk utgåva är billigare;

  • Du har betydligt flera butiker som kämpar om kunderna. Konkurrens.

  • Butikerna måste också sälja av sina lager för att få plats med det nya som kommer. Lagerplats.

  • Det kan även locka kunder till att köpa annat som finns i butikerna. Merförsäljning.

Medlem

Köper alltid last gen spel och konsoler på rea eller begagnat.
Jag har inget behov av att ha det senaste och lirar aldrig multiplayer.

Sedan kör jag emulatorer.

Medlem

Jag tycker 800 spänn är ett acceptabelt pris för spel som Elden Ring, Red Dead Redemption 2, God of War, Horizon, Breath of the Wild och liknande spel eftersom man får 50-100 timmars underhållning för de pengarna om man så vill.

Det jag inte tycker är okej är att betala flera hundra kronor för spel som släpps ofärdiga och som är beroende av uppdateringar och patchar i flera veckor eller månader efter release för att flyta på och vara i speldugligt skick. Vi har sett otaliga exempel på detta genom åren och det sabbar förtroendet vi har för alla spelutvecklare, kanske med undantag för ett fåtal studior som man känner att man kan räkna med i alla lägen.
Jag förstår att man måste ta betalt för något som utvecklats i 5-6 år men då ska man som konsument också få en färdig produkt och inte en trasig version. Det lönar sällan sig att förboka eller köpa dag 1 längre och det känns inte riktigt rätt. De som betalar fullpris blir några slags försökspersoner, och de som har is i magen och köper spelet ett halvår senare för halva priset när det patchats klart får den färdiga versionen.
Utvecklarna har ofta en enorm press på sig nuförtiden med investerare och aktieägare som kräver saker så jag vill inte lägga för mycket skuld där men jag får ändå en känsla av att många studios tar sig vatten över huvudet. I princip allt försenas ju numera, och det är liksom inte någon månad hit och dit utan ofta 1-2 år.

Jag betalar hellre mer för en polerad och tight om än kortare spelupplevelse med bra återspelningsvärde (i brist på bättre ord), än ett urvattnat open world-spel där hälften av spelvärlden och dess aktiviteter känns som utfyllnad.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hipshot:

Jag håller typ inte med, alltså, det finns fler dåligt producerade spel på steam än det kom spel totalt under hela 90talet känns det som. Det är bara att sortera efter spel som har i princip inga recensioner och spel som legat i early access många år och har riktigt dåliga betyg.

Det är bara steam, sedan har du allt som ligger på sidor som t ex itcho, spel folk släpper i forum, RPGmaker-spel mfl.

Och högstanivån idag är ju så klart mycket högre egentligen än den var låt säga, 1991 men lägsta kan vara lika dålig eller sämre.

För tydlighets skulle kanske jag borde ha nämnt att jag avser konsolspel nu då jag är en konsolspelare, inte PC-spelare. PC-marknaden kan jag inte uttala mig om.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det beror helt och hållet på, kollar man på en konsol så måste man räkna med hur mycket konsolen kostar att tillverka, enkel kalkyl med hur mycket tillverkaren får, hur mycket säljaren får, inräknat skatter och andra kostnader för export/import.
Spel däremot, är de för dyra? Om man kollar GTA5, för sin tid det dyraste spelet någonsin med en estimerade budget på $300miljoner drog in $1.15miljarder på 5 dagar, om spelet hade kostat hälften så mycket så hade de forfarande krossat sin budget. Hela diskussionen att "spel är dyrare att utveckla" känns med facit i hand 100% bullshit, det har aldrig varit enklare att börja utveckla spel.

Ett problem vi har idag är att utgivare i många fall är anledningen till den bristande kvalitén av spel, deras krav på att fylla spelen med microtransaktioner och annan skit som ingen vill. Är spel för dyra? Ja och nej. Är utgivare de som orsakar majoriteten av problem vi ser bland spel idag? Ja, inte alla, men större delen.

En diskussion värd att ha däremot är om utgivare tar för mycket pengar från utvecklarna. Med mitt egna exempel ovanför med GTA5, hur mycket pengar har hamnat i utvecklarnas ficka? Helt ärligt skulle jag bli förvånad om ens 10% har hamnat där. Och i dagsläget så har utgivare tappat sin funktion när du har möjlighet att släppa dina spel på Steam, Epic, GoG m.fl. Samt att kostnader för utveckling på PC kostar mycket mindre än tidigare, Unreal Engine är gratis under utveckling, blir att kosta när du släpper spelet och börjar tjäna pengar, samma sak med unity, du kan utveckla hur mycket du vill gratis till releasedagen och du börjar sälja. Sure Steam och Epic börjar agera mera som utgivare i många fall, och när folk klagar på att affärer tar en cut så visar de att de inte förstår hur försäljningen fungerar. Om jag som utvecklare släpper mitt spel, gjort i unity, på steam så kommer mina 100kr delas 30% till Steam, 5% till Unity (efter första miljonen dollar), 25% i skatt, så 60% försvinner. Om man då räknar in att jag ska ha en utgivare som säkerligen kommer ta 40-50% av min vinst så sitter jag där per 100kr med 20-25kr i vinst och då kan man förstå att en utvecklare vill få en större cut där det går.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_332538:

Nu gör man det lite för lätt för sig om man enbart kollar inflation. Finns fler faktorer.

T.ex. behöver inte digitala spel hålla på att bråka med CD-skivor. Det sänker deras kostnad rätt rejält och har varit en av anledningarna att de inte behövt höja priset.

Det är klart att det finns fler faktorer. Men ovanstående håller ju inte riktigt eftersom digitala spel, åtminstone på konsolsidan, ofta är dyrare än de fysiska utgåvorna. Förhållandet borde vara det omvända.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

"En ständigt återkommande fråga är huruvida spel är dyra eller inte. "

Ja det tycke jag. För runt 800kr så skulle jag ha förväntat mig en väldigt fin förpackning med instruktionsbok, kanske en poster eller någon samlargrej.

Samt att om tjänsten du köpte spelet på blir nerlagd så är spelet borta och du kan aldrig spela det igen. Du betalar inte 800kr för ett spel, du betalar 800kr för privilegiet att ha möjlighet att spela det.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Nu gör man det lite för lätt för sig om man enbart kollar inflation. Finns fler faktorer.

T.ex. behöver inte digitala spel hålla på att bråka med CD-skivor. Det sänker deras kostnad rätt rejält och har varit en av anledningarna att de inte behövt höja priset.

Sedan har vissa spel andra inkomstkällor än fasta priset.

Sedan har vi det där med våra löner. Lönerna för många branscher har stått till där priserna ökar mer än lönerna. Vilket inte är utvecklarnas fel men det är en realitet.

Samtidigt, när vi tittar på hårdvara som Nvidia ser vi att de går med vinst och faktiskt höjer mycket mer än inflationen. Och då skyller de helt plötsligt på produktionskostnader. Då kan man fråga sig, varför är produktionskostnaderna högre? Ja där visar det sig att TSMC har monopol på gaming chip och kan höja priserna. Sedan skyller Nvidia på det osv.

EVGA som var populära fick sluta för hur Nvidia håller på.

https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2022/09/evgagr...

https://arstechnica.com/gaming/2022/09/gpu-manufacturer-evga-...

Som med allt annat är det komplicerat. Kan de höja priset lite? Troligen. Kommer folk köpa? Vet inte. Borde lönerna hänga med för alla? Ja

Det är allt rejält långsökt att dra en jämförelse med grafikkortstillverkning, av en jäkla massa anledningar - materialtillgång, -logistik, -priser bara som ett exempel. En komplex tillverkningsprocess med flera inblandade aktörer (från PCB-tillverkning till tillverkning av varje enskild komponent) är en annan. Sen har vi tillverkare av partnerkort (som är det grafen egentligen pekar på) som ska vägas in i ekvationen också.

Visst, båda branscher innehåller företag som säkerligen ämnar försöka öka sin vinst men... det är också en ganska extrem förenkling av det hela.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Men om man ser helheten så håller ju spel en otroligt mycket lägre nivå idag, eller så här, skillnaden är mycket större mellan det sämsta och det bästa och det finns otroligt mycket dåliga spel.

Nä jag håller inte med.

Jag tycker för det första att man inte kan räkna alla tusentals spel som "släpps" på Steam och liknande varje vecka (!). Dessa ser man ju inte ens... jag har iaf aldrig någonsin gått in på Steam och börjat tråla runt i träsket där.

Om man pratar om de spel som folk faktiskt köper, så är spelen otroligt mycket bättre nu än t.ex. på 90-talet. Allting annat är nostalgi.

Jag har själv otroligt positiva minnen från spel från den tiden, och många av dessa spel var naturligtvis riktigt bra (jämfört med det dåtida utbudet såklart), som t.ex. Ultima Underworld 2.

Men på t.ex. NES fanns det otroligt mycket rent skräp. Jag själv och många av mina kompisar då köpte spel till NES som man sen i princip fick tvinga sig till att spela för att de var så dyra och man bara hade kanske 3-5 spel (som man sen lånade till/av varandra). TMNT är ju ett exempel, det är, med alla mått mätt, ett jättedåligt skitspel. Dålig grafik, dåliga kontroller, onödigt svårt... Ändå sålde det jättemycket på bara turtles-licensen. Jag tror jag kom till bana 3 eller nåt sånt, det var bara ospelbart.

Jag skulle säga att det nu finns så otroligt många jättebra spel att man drunknar i dem. Det finns inte tid nog att spela alla, så man får välja några stycken och sen kanske kolla på en youtubevideo av några istället.

Och då spelar jag ändå inte call of dutty och fortnite och battlefield och sånt.

Medlem

Spelar man mycket blir det snabbt en dyr hobby. Jag löser det med en kombination av Gamepass, köpa mina PS5 spel på disc och sälja vidare samt ibland köper spel tillsammans med polare så betalar vi halva var och spelar igenom det båda två för att sedan sälja vidare. Finns mycket man kan göra för att hålla nere kostnaderna. Spela förra årets bästa spel när de reas ut och dessutom har patchats så de faktiskt funkar som de ska många gånger är ett annat bra knep.

Jag tror faktiskt utgivarna är oroliga för prishöjningarnas effekt vilket är en anledning till att de stått still länge, att spel säljer i större kvantitet nu för tiden är dock troligen den största orsaken som vissa påpekat.

Köpa digitalt för 7-800 kronor gör jag dock ALDRIG, det känns helt knäppt.

Avstängd

Gamers saknar principer. Kolla på Diablo 4 som är typ allas mest efterlängtade spel. Utvecklat av ett riktigt skitföretag. Är ett fullpris spel med premium shop och battle pass. Vidrigt. Men folk köper det ändå.

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Kanske bara jag men jag minns det som att de flesta spel jag och ens kompisar hade köpt / fått oftast var okej, bra eller riktigt bra. Åtminstone om man snackar NES och SNES var det relativt sällan folk hade fler än kanske en eller ett par riktigt dåliga titlar på sin höjd. De flesta köpte nog spel de hade hört bra saker om, testat innan hos en kompis eller hyrt. Och till PC fanns shareware och demos att testa. Kanske var betydligt värre då på andra system och konsoler, som inte var lika populära och informationen om vilka spel som var bra inte var lika utbredd.

När det gäller NES och SNES får du inte glömma att Bergsala filtrerade bort en ohygglig mängd skitspel för oss här i norden. Tittar du på vad som släpptes utomlands så var det långt ifrån kvalité på alla titlar. Vi fick ju bara en handfull spel här uppe av allt som faktiskt släpptes.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Klart det är dyrt. Sen att game pass existerar är ju inte precis relevant. Vi pratar om kostnaden på spel inte kostnaderna på prenumerationstjänster


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

The way I see it, så är väl det alltid en avvägning individuellt.

Jag tycker inte att det är dyrt på samma sätt, om jag VILL ha något.

Om jag vill lägga en tusenlapp på ett spel + mikrotransaktioner i själva spelet = värt det. Inte dyrt.

Men jag bryr mig inte så mycket om pengar å andra sidan Har köpt en hel del GTA dollars i mitt liv. Men har ju råd med det, så kan inte heller se problemet för mig.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Jag tycker inte 800 spänn för ett spel är så dyrt. Vi har ju varit gynnade under en väldigt lång tid med stilla priser på på spel. Sen har ju utvecklingskostnaderna ökat astronomiskt sen 90 talet så tycker inte alls det orimligt att priserna går upp. Sen finns ju på Gamepass och PS+ vilka har riktigt stora bibliotek för en låg månadspeng.

Medlem

Minns när jag fick Donkey Kong Country till SNES utav min syster 1994, stod 799:- på fodralet.

Medlem

Personligen tycker jag ju inte spel är särskilt dyrt egentligen, allt handlar ju dock om ens egna ekonomiska möjligheter och hur det ser ut. Ser man till hur många timmar man får ut av ett spel kontra någon annan form av nöje som säg ett biobesök så är kr/min oerhört mycket dyrare på bio.

Det finns också ingenting som säger att man måste köpa spel vid release, väntar man några månader så halveras ju ofta priset...Sen är man vuxen och spelar igenom spel i en sådan fart att det blir svårt att hänga med för att ekonomin inte tillåter så känns det som att man kanske ska börja prioritera lite annorlunda?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

För tydlighets skulle kanske jag borde ha nämnt att jag avser konsolspel nu då jag är en konsolspelare, inte PC-spelare. PC-marknaden kan jag inte uttala mig om.

Det hade helt klart underlättat att veta detta innan, speciellt eftersom typ alla här tror att du pratar om spel generellt. Du kan ju ändra trådnamnet till "är konsolspel dyra".
Jag hade nog inte ens skrivit här då, eftersom jag inte är intresserad av konsolspel och priserna där haha.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar