Naughty Dog: studion har skadats av att avslöja spel för tidigt
Menar att balansen mellan liv och jobb påverkats negativt för de anställda.
#naughty-dog, #the-last-of-us, #uncharted
Önskar att fler spelutvecklare går ifrån praxis att ut annonsera spel fler år i förväg, skulle vilja se max 3 månader från release så man fortfarande är sugen på spelet när det väl släpps.
Jag kan avslöja redan nu att det inte är spelutvecklarna som bestämmer sig för att annonsera spelen för tidigt. Utgivaren (och om du är börsnoterad) investerarna, det är dom som sätter pressen.
Ja, snälla sluta göra som främst Microsoft, att utannonsera spele 5-8 år i förväg, innan de ens gått in i förproduktiomsstadiet, bara för att ha något på releasekalendern.
Tycker det är lagom att utannonsera absolut max 1 år till spelet är klart för tänkt release. Så både utgivare och utvecklare känner sig ganska trygga med releasedatum och att spelet är i skick att de kan hålla vad de lovat. Kollar återigen strängt på Microsoft, har ni ens fått fram Halo co-op än, eller skrotades det??
När det visas en trailer som i princip är en renderad film innan de ens påbörjat att göra spelet. Eller som i fallet Metroid 4 utannonseringen, den känns ju lite som ett försök att få folk att köpa Nintendo Switch när det så här långt ser ut som att det formodligen kommer till nästa Nintendo konsol.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Nu finns det ju anledningar till att man gör det också. Inte för de anställdas bästa men ur andra perspektiv så som bygga hype, aktiekurs, investeringar, marknadsföring, feedback osv.
Men jag kan förstå att spelarnas press kan göra det problematiskt och den undviker man ju genom att inte publicera ett datum. Gamers kan ju ha rätt mycket åsikter och vara lite otåliga om det är något de längtat efter.
Det är väl jättebra. Jag har aldrig begripit mig på idiotin i att annonsera ett spel och sedan ett släppdatum som visar sig vara ungefär ett halvår-år för tidigt. Vad blir resultatet av det?
Det anställda får slita hund, spelet släpps nedlusat med buggar och 2/3 av innehållet och utseendet som promotats på diverse event. Spelarna ratar skiten och säljsiffrorna rasar.
But hey, we got it out in time! Hur fan är det en win för någon?
Vad är dessutom med crunch? Trodde det var en massa obekväm övertid "bara", vilket är illa nog, men får de inte ens betalt? Folk tar för mycket skit idag, men det kanske är en bieffekt av att vissa tror att facken är onödiga då "allt fungerar så bra".
Jag kan avslöja redan nu att det inte är spelutvecklarna som bestämmer sig för att annonsera spelen för tidigt. Utgivaren (och om du är börsnoterad) investerarna, det är dom som sätter pressen.
Det är därför investerare och spelföretag borde ha så lite samröre som möjligt. Jag förstår det nödvändiga i dem, men de ska inte ha så mycket att säga till om, usch.
Ja, snälla sluta göra som främst Microsoft, att utannonsera spele 5-8 år i förväg, innan de ens gått in i förproduktiomsstadiet, bara för att ha något på releasekalendern.
Tycker det är lagom att utannonsera absolut max 1 år till spelet är klart för tänkt release. Så både utgivare och utvecklare känner sig ganska trygga med releasedatum och att spelet är i skick att de kan hålla vad de lovat. Kollar återigen strängt på Microsoft, har ni ens fått fram Halo co-op än, eller skrotades det??
Det skulle komma strax efter RTX till Minecraft sa de...näääär som helst nu.
Det är därför investerare och spelföretag borde ha så lite samröre som möjligt. Jag förstår det nödvändiga i dem, men de ska inte ha så mycket att säga till om, usch.
Självklart, men money talks som det heter. "Gör som vi säger annars får du inga pengar".
Jag hoppas att Druckman menar vad han säger, men jag skulle inte ta hans ord för det nödvändigtvis. Visst kan publicerade datum skapa en onödig press, men att säga att det är den största anledningen bakom crunch låter konstigt. Interna deadlines kommer antagligen fortfarande existera, och det är ju dem i kombination med (för) stora ambitioner som skapar övertiden. Ger du för lite tid och för mycket jobb till dina anställda, då skapar du crunch, oavsett om datumen är utannonserade eller inte. Då är det cheferna som har gjort fel, inte offentligheten, men då hamnar strålkastarljuset delvis på Druckman själv och det gillar han nog inte.
Att ha flexibla scheman, som han nämner i artikeln, kan vara positivt eller negativt. Positivt om arbetarna faktiskt har kontroll över sin arbetstid, negativt om kraven fortfarande är orimliga och de inte får betald övertid då de "väljer att arbeta på fritiden". Tycker att man sett många sådana där floskler i spelbranschen för att täcka för dåliga villkor.
Det beror helt enkelt på om han faktiskt menar att de vill göra livet bättre för sina arbetare eller inte. Den frågan kan nog bara tiden besvara.
Det är ju självklart lätt att säga så, så länge man sitter på en hyfsat stor pengakista.
Men för de flesta andra så är det piskan som gäller. Varje programmerare ska veta att om de inte håller takten så finns det hundratals andra som vill ha deras plats. Piska på tills projektet värper sitt guldägg. Kom ihåg att skriva ett litet tack i eftertexterna och sedan är det bara att ladda för nästa projekt.
Viam inveniam aut faciam