Påstått designfel hos Playstation 5 sägs kunna skada konsolen i vertikalt läge

Robot
Påstått designfel hos Playstation 5 sägs kunna skada konsolen i vertikalt läge
Medlem

Är det nån som ens kör sin ps5a horisontellt? Kanske bäst börja göra det då.

Medlem

Verkar som att det endast handlar om måndagsexemplar med packningen som inte sitter bra. Då undrar jag hur stor chansen är att man har just ett sådant. Jag skulle nog låta den vara om jag ägde en PS5. Risken är annars också att den ändå säckar ihop sen av överhettning i horisontellt läge.

Medlem

Jag har inte kollat på videon än men jag skulle vilja veta hur många ex vi pratar om. Är det 10,000 av 1 miljon? Många enheter men ändå bara 1% av alla.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Citat:

Påstått designfel hos Playstation 5 sägs kunna skada konsolen i vertikalt läge

Hur man gör en höna av en fjäder.

Medlem

Låter inte alls som något design fel. Snarare om måndagsexemplar där det missats med packningen i tillverkningen. Det är inte alls något nytt när det gäller konsolgenerationer. One X har till exempel måndagsex som har svårt att läsa skivor i vertikalt läge.

Så bara att köra på som vanligt. Blir man drabbad av överhettningsproblem så bör man agera på det inom garantitid i vanlig ordning. Det kan tvärt om vara bättre att köra vertikalt så problemen uppstår snabbare om man har ett måndagsex eftersom det då är mer sannolikt att det inträffar inom garantitiden.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Är det nån som ens kör sin ps5a horisontellt? Kanske bäst börja göra det då.

Ja, passar dåligt stående, såvida man inte vill ha den på golvet. Vilket jag inte vill.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Är det nån som ens kör sin ps5a horisontellt?

Jo då.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Redaktör
Ponny

Jag lever med katter. Mina konsoler ligger därmed ner.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av B-itta:

Är det nån som ens kör sin ps5a horisontellt? Kanske bäst börja göra det då.

Javisst. Alla vi som har den liggande på en hylla i TV-bänken, till exempel. Jag körde med stående PS5 ett tag, men den är lite för stor och skrikig. Föredrar att ha mina konsoler bortgömda. Inga problem så länge luftflödet är adekvat.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Ingen av de aktuella konsolerna verkar ha några problem som sticker ut (förutom drifting med kontroller).

Med all lite mer komplicerad elektronik så kommer det alltid finnas någon procent eller två som är "måndagsexemplar".

eld
Medlem
Skrivet av B-itta:

Är det nån som ens kör sin ps5a horisontellt? Kanske bäst börja göra det då.

Tills det kommer fram en svaghet som har möjlighet att visa sig på de som är horisontella

Jävla gravitation.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag har min stående med Dbrands sidoplattor. Tycker den är både tystare och svalare med dessa plattor, som har fläktgaller även på sidorna. PS5an blir mindre "vräkig" med dessa sidor också, eftersom man slipper vingarna på toppen.
Jag har inte plats för att ha min konsol liggande, så jag fortsätter att ha stående.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag lever med katter. Mina konsoler ligger därmed ner.

Kattens bästa sovplats, näst efter laptopen eller sova som en pälsmössa på ens huvud..

Medlem
Skrivet av B-itta:

Är det nån som ens kör sin ps5a horisontellt? Kanske bäst börja göra det då.

Jodå, svårt att få plats i tv-bänken annars, plus vem vill riska vippa tornet, speciellt om man har 3 ungar

Medlem

Borde köra en frågeställning på om man kör horisontellt eller vertikalt

Medlem

Har haft min stående i över ett år utan problem.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Blir ju en del man vill veta.
1, Hur många konsoler är inlämnade hittills?
2, När köptes varje konsol som är drabbad så man får ett hum hur lång tid det tar till krashen. Alla köptes ju inte in för två år sen. Felet kanske kan uppstå snabbt?

Sony säger nu att det inte är något att oroa sig över. Att inget designfel finnes. Jag inväntar med spänning på hur man i det tysta sedan kommer ändra om lite i tillverkningen och låtsas som det regnar. Ändringarna kommer upptäckas av Ifixit och liknande kanaler.

Nä, ägde jag en PS5 skulle den ligga ner framöver. Denna rapport kom som sagt runt 2 års sträcket. Hoppas inte men kanske det blir fler framöver nu när tiden går på? Men igen, kan ju vara så att bara ett fåtal är drabbade och att krashen kan komma mycket tidigare än 2 år. Vore som sagt intressant att se åldern på varje drabbad konsol.

Medlem

Flytande metall i den? Är det en bit av T-1000 som man får i varje konsol?

Medlem

Hade den stående. Den är snyggast så. Men med min tur så tar jag inget för givet och nu står den i horisont läge.

Medlem

Googlade lite och hittade en artikel från 6:e januari på Techspot som skriver att killen i videon (TheCod3r) postade en video i september där han upptäckte felet för första gången och sen dess har minst en till konsol rapporterats ha samma fel.
Men det verkar vara några fler exemplar med samma problem eftersom det i andra artiklar står att andra reparatörer också har hittat liknande fel. Dock verkan ingen kunna säga hur vanligt felet är eftersom det verkar vara ett väldigt litet antal än så länge.
Dom kan inte heller säga om läckaget beror på ett produktionsfel eller på hur konsolen har hanterats under leverans eller hos kund.

Så vad jag förstår verkar det inte vara ett stort problem utan mer kritik att PS5ans dåliga design kan leda till problem i framtiden.
Jag kommer fortsätta att ha konsolen stående men inte flytta på den precis när jag har spelat och metallen fortfarande är varm och eventuellt mer lättflytande.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Var bara en tidsfråga tills sånt här skulle dyka upp
vansinne tyckte jag redan i början att ha flytande metall i en konsumentprodukt
Men Sony vill ju inte att dom här ska hålla länge ändå om man bara kollar på SSDn som är fastlödd på moderkortet
Dör den så dör systemet

Så vad kommer döda din PS5 först? läckande metall eller SSDn


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag låter min stå, ska bli spännande och se om den dör.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja, passar dåligt stående, såvida man inte vill ha den på golvet. Vilket jag inte vill.

Jag har min bakom tv:n stående, passar bäst där så man slipper se den...

Medlem

La ner min konsol efter jag såg detta häromdagen, inte lika fin att se den som en liggandes klump i vardagsrummet längre... Inväntar att Sony kommenterar detta innan jag riskerar att ha den stående och ståtlig igen. Säkert ingen stor risk men så länge dom håller tyst om det tar jag det säkra före de osäkra!

Medlem
Skrivet av B-itta:

Är det nån som ens kör sin ps5a horisontellt? Kanske bäst börja göra det då.

Yes 😊

Inaktiv
Medlem

Min PS5 blev överhettad och slutade att fungera, hade den stående vertikalt. Svårt dock att veta om detta är orsaken eller om jag bara hade ett måndagsexemplar (fick aldrig reda på vad som var felet) . Som tur var så gällde garantin fortfarande och jag fick en ny konsol. Jag kommer att placera den nya liggande tills Sony har kommit ut med ett officiellt svar.

Medlem

Märklig designmiss från sony... sånt här ska ju inte få hända.

12
Skriv svar