[TD] Gemeinschaft

[TD] Gemeinschaft

Ett par dagar efter Game Awards känns det härligt att konstatera att rocksteady nog kommer leverera ett bra spel, ännu en gång. Batmans svanesång med den ikoniska rösten är ett sorgligt faktum, men det visar också hur oerhört känslosamma alla dessa spel vi spelar är för oss.

Vad det gäller just Batman, så brukade min 3-åring titta på när jag spelade "Arkham City", senare när han blev äldre fick han prova själv att svinga sig fram och ge Pingvinen på nöten. Han hittade alla möjliga sorters kombinationer, jag visste inte ens att man kunde kasta iväg batarangen och fånga upp den. Det var en direkt inkörsport till Lego Batman som både jag och han älskade. Vi spelade dessa spel i Co-Op så ofta vi kunde, och det är helt underbara minnen.

"Couch Co-Op", eller vad man nu vill kalla det, har börjat bli allt viktigare för oss. Visserligen tittar vi på filmer då och då, klipp och klistrar, målar, spelar fotboll, leker snöbollskrig med ihopskrynklade servetter, eller har "Nerf challenges" där vi måste skjuta ned legogubbar på alla möjliga strategiska ställen.

Vi hade sett framemot "Gothamn Knights" väldigt mycket, men så klart kollade vi inte upp hur det var att spela tillsammans ordentligt. Ingen lokal Co-Op eller Crossplay. Vi testade att spela i fyra timmar och det är så, så, vad ska man säga . . . menlöst (?)

PC:n har mer eller mindre börjat damma vad det gäller spel. Min OLED-TV är så mycket trevligare att spela på, och har man hörlurarna på får man en alldeles förträfflig atmosfär. Jag kunde få detta på PC:n också, men det är något visst med större skärm och grym bild. Man sugs in i spelets vortex och vill stanna kvar där.

När man surfar in på Steam och ser alla stackare som har problem med sina hutlöst dyra maskiner, känns det extra tacksamt att ha både XBSX och PS5. Hur kunde det bli så här, ja, det vet ju spelutvecklarna ganska bra. Spel ska släppas innan de är färdiga och aktieägare ska smörja kråset.

Tillbaka till Game Awards. Det känns som att surgubben inom mig har svårt att släppa gamla oförrätter. CDPR och deras vidare "satsning" på CyberSteal 2077 smakar fortfarande illa. Om vi hade fått expansionen (DLC:et) gratis, då hade jag inte gnällt, men det kommer aldrig hända. Så . . . "No soup for you!" - som den berömde soppslevaren sa på Seinfeld.

#walter_iego


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar