[TD] Futurum in futuro

[TD] Futurum in futuro

En av mina favoritkanaler på YouTube "SEA" (Space Exploration & Astronomy) - släppte nyligen en väldigt bra video: "Journey to the Edge of the Universe". Om man tidigare, som jag, gillar att förlusta sig med den slags videos som uteslutande handlar om universum, kommer du ha en trevlig stund framför dig. Jag tycker SEA gör ett bra jobb när han beskriver storleken på universum, och blotta tanken på att stjärnorna en dag kommer vara så långt borta från "oss" (när vi inte ens längre existerar), är fullkomligt skrämmande. Avstånd som 35 miljarder ljusår tas upp i videon, vilket föranleder tankarna om vad evigheten är och inte är. Om något är långt borta, då betyder det väl egentligen att det inte är ett "evigt" avstånd, utan egentligen att det är långt borta. Det är intressant hur vi människor vrider och vänder på koncepten.

Vad "The Hubble Volume" är tas också upp, och visst är det fascinerande att vi ser så lite av allt det där som finns där ute.

Jag minns när jag var runt tio år och jag läste om rymden i skolan och på fritiden. Jag kunde inte riktigt förstå hur jorden liksom bara "hängde" där i tomrummet. Varför ramlar vi inte ned, eller upp, eller flyger runt i universum som en lite grön, fluffig boll? Det skulle visa sig att allting har med gravitation att göra.

Se videon och glöm dina vardagsproblem en liten stund.

#walter_iego


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack för tipset! Ska kikas på vid tillfälle.


signatur

Konsolgubbe

Skrivet av Tubb3:

Tack för tipset! Ska kikas på vid tillfälle.

Då har du en trevlig stund framför dig. Kolla in hans kanal. Väldigt bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar