Lukta som en karl (?)

Lukta som en karl (?)

Jag insåg till min förtvivlan, och säker till min omgivnings också, att jag köper samma parfymer om och om igen. Det är dags att skaka om detta tänk nu. Tar man en titt på nätet finns det 101 miljoner varianter, men jag är bara intresserad "top tier", eftersom dessa håller högre kvalitet. Problemet med att köpa över nätet är att du inte riktigt vet vad du får. De flesta beskrivningar säger inte så där värst mycket om man inte har superkoll.

På vilket sätt är "mjukt amber" olikt "blommigt amber"? Inte en susning.

Det finns ett par parfymvarianter man bör hålla koll på, de vanligaste:

- Eau de Perfume (<------------ Jau, mykket bra greijor)

- Eau de Toilette

- Eau de Cologne, samt kusinen Eau Fraich.

Ge storebrorsan här lite bra tips (gärna länkar), så räddarna ni näsorna på era medmänniskor och får mitt ödjmuka tack.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Helt ärligt så spelar det ingen roll vad folk tipsar, för det kommer lukta annorlunda på dig ändå. Vi alla sitter på olika PH-värden.

Kan bara rekommendera dig att gå till en butik och testa dig fram.

Medlem

Jag är hel och ren utan parfym, jag tycker inte om när folk har det. Får ont i huvudet direkt.


signatur

IDKFA

phi
Medlem

Jag har haft Jean Paul Gaultier Le Male Le Parfum som en signaturparfym i många år. Med den har jagt blivit 15 cm längre, fått ökad muskelmassa och större penis.

Betyg: 5/7

Medlem

En rätt frisk doft är Issey Miyake - L'eau D'issey. Jag har typ alldeles för många, men brukar anpassa mig efter frugan då vissa är för starka för henne. Denna är rätt mild och lite somrig(tänk citrus).

https://you.se/issey-miyake-l%27eau-d%27issey-pour-homme-edt-...

Medlem

Molton Brown Mesmerising Oudh Accord & Gold
Eller Tobbaco Absolute

Mina två favoriter by far

Finns att köpa i svenska butiker.
Åhléns har om du vill provlukta i butik.

https://www.moltonbrown.co.uk/store/collections/mesmerising-o...

Föredrar deras dushgel dock istället för själva parfymen.

Medlem

Jag föreslår att du skippar parfym helt till vardags om det är som en karl du vill dofta. Deo så du aldrig luktar svett är självklart och sen kör du nån schysst skäggolja eller liknande med nåt enkelt manligt, typ cederträ, läder och tobak. De flesta parfymer luktar tonåring och disco enligt mig. Vill du dofta godare än bara lite skäggolja ger (ex om du ska på fest), så kör extremt små mängder av någon fräsch parfym. Det ska i så fall mest vara en hint av en god enkel doft, inte en käftsmäll om man står bredvid.

KoP
Medlem

Kör uteslutande med Tabac sedan flera år tillbaka. Tidlöst.

Medlem

Typiskt gamers "du behöver ingen parfym, räcker med kroppssvett och andedräkten av Jolt Cola".
Näe skämt åsido. Mitt tips är Creed Millesime Imperial . Unisex och doftar himmelskt. Har fått väldigt många komplimanger för den, både från vänner och damer. Rekommenderas starkt. Dock lite dyr.

ZF
Medlem
Skrivet av Kalliban:

typ cederträ, läder och tobak.

En röklåda är ett prisvärt alternativ.

Tränger in på djupet och ger en skyddande yta.

Medlem

Jag kör tabac som deo och stronger with you av Armani som parfym


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Medlem
Skrivet av ZF:

En röklåda är ett prisvärt alternativ.

Tränger in på djupet och ger en skyddande yta.

Haha jo men just rökdoft i sig är inte supercharmigt. Det ska vara den där rena sträva cederträdoften, den är vanlig i just skäggoljor.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag är hel och ren utan parfym, jag tycker inte om när folk har det. Får ont i huvudet direkt.

För mig så är det snarare ögonen som blir irriterade när jag tvingas umgås med folk som tycker att halva parfymflaskan nog är lite för lite, men i övrigt håller jag med.

En schysst deo (appliceras med fördel endast i armhålorna) räcker alldeles ypperligt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om man vill utforska parfymområdet så kan jag rekommendera att testa en prenumerationstjänst som exempelvis Sniph i några månader. Varje månad fick jag 8 ml av en ny parfym som passade mina ifyllda preferenser gällande djärvhet etc. Givetvis föll vissa dofter mig i smaken mer än andra, men jag har fått upp ögonen för parfymer jag annars hade missat och har nu både en vardagsdoft och en festdoft jag kör konsekvent med.

För egen del ogillar jag typiskt manliga parfymer och tycker det är lättare att hitta intressanta alternativ inom unisex. Dessutom ville jag ha något som inte alla andra har.

Vardagsparfym: Berdoues – Selva Do Brazil
https://www.fragrantica.com/perfume/Parfums-Berdoues/Selva-do...

Festparfym: Made in Pigalle – 11 Victor In Voltaire
https://www.fragrantica.com/perfume/Made-In-Pigalle/11-Victor...

Medlem

Dom gånger jag använder mig av rakvatten så blir det Lacoste L'Homme. Fastnade för det efter att ha provluktat en massa i en butik för ett antal år sedan. Efter att ha använt flera olika sorters rakvatten under årens lopp (vanligtvis något jag fått i julklapp av min mor) så känns det rätt skönt nu att ha en som jag gillar och är "min".

Medlem

boss och armani här . men det e ju brudarna som skall tycka det luktar gott dock.

Medlem

Pendlar lite mellan Boss The Scent serien och Dior Homme serien Rekommenderas starkt!


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Jag gillar själv Tom Fords dofter, de osar (pun intended) klass. Nu kör jag framförallt Oud Wood till vardags och Ombre Leather till fest. De är inte gratis men ganska intensiva och därmed dryga.

Medlem

Molecule 01.
På riktigt det enda du behöver.
Svindyr jag vet, men det går aldrig en enda dag utan att jag får en komplimang om jag använder den.

Den är diskret som fan, bara en hint av typ ceder som märks när man tar den men den växer efter en stund.

Sedan så är det en unisexparfym (tydligen) men jag känner bara män som har den även om kvinnor skrivit en del recensioner.

Gå och prova den om du kan, innan ev köp.

https://www.nordicfeel.se/doft/parfym/unisexparfym/escentric-...

It's not a lake, it's an ocean

Svett, ostbåge med en air av gammalt vindsförråd. Då är vi hemma.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Helt ärligt så spelar det ingen roll vad folk tipsar, för det kommer lukta annorlunda på dig ändå. Vi alla sitter på olika PH-värden.

Kan bara rekommendera dig att gå till en butik och testa dig fram.

Vad menar du ens med olika pH värden och vad har det med lukten av parfym att göra?

Inaktiv

Tro mig, du vill inte lukta som mig
/Carl

Medlem

En Wunderbaum på en guldkedja runt halsen så är du golden. Inget slår nybilsdoften.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Den här tråden kan vara dålig från plånboken.
Jag tycker om att lukta gott men är helt ointresserad av att gå och prova mig fram.
Steg ett för mig kan ju vara att ersätta min Rexona Deo mot något roligare, kanske ska testa en Tabac som två har nämnt.. sen funderar jag på några månader av Sniph som @bluebird nämnde.. har idag en Hollister som jag köpte för flera år sen, vet inte heller direkt vad jag gillar..
skäggolja har jag två av, men tycker inte att de ersätter en sjysst parfym, men kanske är de jag äger som är kassa (beard monkey och mr beard family)..


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Är det någon som känner en tjej/kvinna som uppskattar parfym på män? Känner någon enstaka som gör det, dom flesta vill ha typ inte lukta svett men gärna lite lukt som är naturlig från ett manligt arbete (jag har inte riktigt förståt vad det innebär riktigt, men utgår att det är lite svettigt men välhydrerat svett och inte lite frän som vissa får).

Har sällan parfym då det på många arbetsplatser osv undanbes, men vid speciella tillfällen så körs det på burberry hero i lite lätt dos.
"The vibrant freshness of bergamot is invigorated with juniper and black pepper and deepened with a heart of cedarwood"

Medlem

Som folk har skrivit innan så shoppa inte på nätet innan du vet hur sorterna faktiskt luktar. Själv så brukar jag testa i butik för att sedan beställa de jag gillar online till bättre pris.

Personligen så jag har snöat in på Rituals herrparfymer. Gillar kryddigheten i dem.

https://www.rituals.com/sv-se/skoenhet/parfym/parfym-foer-her...

Medlem

- Eau de Perfume = Håller i 8-10h, sen får du applicera mer (När man går ut och vill" synas/höras")

- Eau de Toilette= Håller i 4-6h, sen får du applicera mer (Bra för arbetet, och andra liknande kontexter)

Själv kör jag med Karl Lagerfeld classic (Toilette).

Men, som andra redan nämnt, gå till en butik och testa dig fram, så du hittar "din" doft.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Lukta som en karl?
556 och motorolja?

12
Skriv svar