Ron Gilbert slutar posta nyheter om Monkey Island efter näthat

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Har någon av dessa betalt för att påverka utvecklingen av spelet?
Om inte så skulle inte jag ha lyssnat på dom i första hand. Annars blir det som när Epic försökte väcka liv i UT när dom ville utveckla det tillsammans med spelarna gick ju sisådär.

Just det, glömde att ett nytt Monkey Island i zoomer-genren "peka-klicka" främst vänder sig till nya spelare och inte alls räknar med att gamla spelare gör det till en vinstaffär.

Medlem

Det finns kritik och sedan finns det sådan här skit.

https://i.redd.it/faufdkfauq891.png


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av mobmoben:

"Näthat"
Kul idag att ingen behöver alls ta åt sig kritik och kan avvika allt negativt genom att skylla på näthat och annat.

Vad menar du är poängen i att engagera sig i "kritik" (som du kallar det) som den nedan? Det är fine att du tycker man ska få uttrycka sig hur man vill, men det är lite väl magstarkt att kräva att folk ska lyssna också.

Skrivet av SID 6.7:

Det finns kritik och sedan finns det sådan här skit.

https://i.redd.it/faufdkfauq891.png

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det finns kritik och sedan finns det sådan här skit.

https://i.redd.it/faufdkfauq891.png

Men fyfan vilka ärksesvin.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Samtidigt, känns inte detta som en reaktion som man sett tidigare? Där "gamers" fått ta en massa skit, när kommentarerna ändå varit ganska snälla, bara för att det är nån extremt känslig människa som tagit illa vid sig.
Tänker ju att är hatet så mycket värre än säg vad typ alla kändisar får utstå varenda dag??

Såklart inte okej att gå över gränser och bete sig svinigt, men man vill ju gärna veta vad som skrivits för att ha nån aning vad det egentligen handlar om.

Han fick rätt otrevliga kommentarer på sin blogg

https://www.reddit.com/r/MonkeyIsland/comments/vo62zx/this_is...

Medlem

Alla som jobbar med något produkt borde alltid ha någon person som tar bort hat kommentarer mm innan dom läser det. På det sättet så får bara dom som kan ge kritik på ett normalt sätt visa vad dom tycker. Och personen som skrev ett alldeles för hatiskt meddelande borde få reda på vilka bitar som är för störande. Så att personen kan lära sig i framtiden att skriver man för hatiskt så spelar det ingen roll. Skriver man slut i ett spel som jag spelar tex så syns det inte. För att slut är en grov svordom i USA.

Medlem

mobb-mentalitet och människor vars enda lycka verkar vara att skada andra.

Medlem

Ni måste fan skämta? Har fan hört 3åringar säga värre saker... Är alla så jäkla lättkränkta idag? Inte undra på cancel culture är en grej.

Medlem
Skrivet av Denglade:

Ni måste fan skämta? Har fan hört 3åringar säga värre saker... Är alla så jäkla lättkränkta idag? Inte undra på cancel culture är en grej.

3-åring är väl iof den ungefärliga mognadsgraden man ligger på om man skriver såna kommentarer.

Medlem
Skrivet av waeress:

3-åring är väl iof den ungefärliga mognadsgraden man ligger på om man skriver såna kommentarer.

Sant så sant. Och bara för att 3-åringar säger värre saker innebär det inte att det är okej. Och bara för att han tycker det tar det roliga ur processen så betyder det inte att han känner sig "kränkt". Men däremot är det en så förbannat låg nivå på en del personer på internet att man verkar tycka att det är okej att ha en tråkig ton och skriva saker som, om de hade sagts fysiskt på en arbetsplats, antagligen hade kunnat leda till ett tillrättavisande samtal.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Pellejones:

Jo det kan jag hålla med om. En sak att klaga på grafiken, men folk är som sagt mer crazy än vad man tror.

Medlem
Skrivet av Denglade:

Ni måste fan skämta? Har fan hört 3åringar säga värre saker... Är alla så jäkla lättkränkta idag? Inte undra på cancel culture är en grej.

Lätt kränkta? Kanske börjar jag bli gammal men vad hände med allmänt vett/etikett? Att bete sig som ett svin och försvara sig med att "andra beter sig värre". Alla har rätt att säga vad man tycker eller tänker men det behövs inte vara på ett vedervärdigt sätt eller på någons annans kostnad i form att verbalt attackera för att få den/de personer att må så dåligt som möjligt. F-n väx upp, mogna och ta lite ansvar för ditt beteende, om det inte hjälper, sök hjälp.

Skrivet av Denglade:

Ni måste fan skämta? Har fan hört 3åringar säga värre saker... Är alla så jäkla lättkränkta idag? Inte undra på cancel culture är en grej.

Här kan man dock fråga sig om det är Ron som är kränkt eller är det alla manchilds som skrivit alla arga kommentarer som är dom kränkta?

Medlem

Alla vi som spelar gillar och tycker om olika spel och så måste det få vara vi kan inte alla gilla samma spel en spelare som ser fram emot Starfield måste få se fram emot det lika mycket som någon som längtar efter monkey Island 2 och bara för att en spelare inte gillar Starfield eller Monkey Island 2 måste man ändå ha respekt för de spelare som faktiskt ser fram emot det och även emot de som skapar spelet oavsett om han heter Ron Gilbert eller Todd Howard ska de få skapa sina spel.

Avstängd

"Åh nej, någon anonym skrev något taskigt åt mig på internet"

Herregud, grow some fucking balls. Lovar att det i vanlig ordning, är fler som hyllar det än som hatar det. Känsliga content creators är det töntigaste som finns.

Medlem
Skrivet av General White:

"Åh nej, någon anonym skrev något taskigt åt mig på internet"

Herregud, grow some fucking balls. Lovar att det i vanlig ordning, är fler som hyllar det än som hatar det. Känsliga content creators är det töntigaste som finns.

Du menar som stereotypen av snubbe du verkar vara, med snusen under läppen och kunde inte bry sig mindre vad andra tycker för du har ett par enorma testiklar? Priset för att vara töntig tar nog du...

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det finns kritik och sedan finns det sådan här skit.

https://i.redd.it/faufdkfauq891.png

Hah. Big surprise att de som skriver nedsättande kommentarer oroar sig för "leftist" och "multiculti" i Monkey island Vet inte vad man skall säga....

Medlem
Skrivet av General White:

"Åh nej, någon anonym skrev något taskigt åt mig på internet"

Herregud, grow some fucking balls. Lovar att det i vanlig ordning, är fler som hyllar det än som hatar det. Känsliga content creators är det töntigaste som finns.

Töntigaste meningen i historien. “Grow Some balls”.
Är det något som är känsligt så är det väl ändå dessa små kulor i sin lilla påse?
Utan att ha gjort något studie så vet jag inte om kulorna är mer känsliga när de är större eller mindre.

Hade också stängt ner för att slippa läsa all skit från idiotier. Vissa av oss är helt enkelt mer känsliga än ni coola stenhårda med stora kulor.

Medlem

Antagligen off-topic men:

”Grow some balls”, ”lättkränkt” och ”snowflake” i all ära men varför anser egentligen så många människor nuförtiden att det inte är viktigare att man inte är otrevlig mot sina medmänniskor alldeles oavsett vilka åsikter man delar med dem? I mitt tycke en ganska tråkig utveckling.

Om jag skulle spontansparka någon på nötterna på gågatan här i stan hoppas jag verkligen att folk ifrågasätter mig och mitt beteende istället för att förklara för offret att en mer vältränad kille minsann hade kunnat sparka ännu hårdare.. Man kan f-n inte bete sig hursomhelst och komma undan med det bara för att man inte är allra värst

Medlem

Tråkigt beteende, jag tyckte det jag såg var rätt charmigt.
Förväntar man sig strålspårning och UE5 eller?

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Förväntar man sig strålspårning och UE5 eller?

Troligen mer likt bild #2 än hemskheten som är bild #3.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Troligen mer likt bild #2 än hemskheten som är bild #3.

Fair point, och jag förstår att folk kan ogilla det då, men jag ser det inte som fult, bara en annan stil som jag tycker de fått till ganska bra.

Omöjligt att göra alla nöjda såklart men jag ser fram emot dess släpp.

Medlem

Så, Ron Gilbert kallar folk som inte vill ha på sig ansiktsmasker eller som röstar på Trump för idioter (detta lär inkludera många av hans följare) och han skriver ett inlägg med titeln ”FU dropbox” på grund av att de har gjort någon ändring som han inte gillar (detta var bara två exempel som han postat relativt nyligen), och han klagar sedan på att andra är elaka och kommer med personliga attacker.

När jag läser de kommentarer som finns screenshotade så tycker jag inte att de har en hårdare ton än vad Ron själv har ibland. Så han kanske ska sopa utanför sin egen dörr innan han gnäller på andra. Kan vi förvänta oss en officiell ursäkt för att han var elak mot medarbetarna på Dropbox nu när han insett hur det känns att vara föremål för kritiken?

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Kan vi förvänta oss en officiell ursäkt för att han var elak mot medarbetarna på Dropbox nu när han insett hur det känns att vara föremål för kritiken?

Varför då? Det var inte en enda personlig attack mot någon som jobbar hos Dropbox.

Det är en viss skillnad mellan att säga "Jag gillar inte McDonald's hamburgare" och "Gösta som jobbar vid kassan på McDonald's borde mördas!".

Medlem

Så lått mig förstå detta rätt, en kille som har "hatat" lika mycket om inte mer på andra som inte delar hans åsikt kan nu inte sluta snacka och gråta ut om hur mycket folk "hatar" på hans nya spel och uppenbart använder det som någon slags försvarsköld för att folk inte gillar hans spel. Man ser detta gång på gång på gång på gång, om folk inte gillar någons verk så börjar dem skrika "NÄTHAT!" för att jaga medlidande och har alla medier (som FZ) skriver om det för att få ännu mer uppmärksamhet.
Ja det finns alltid folk som hatar och skriver dumma kommentarer, jag kan inte spela en match Dota 2 utan att bli dödshotat och kallad alla typer av saker, men inte går jag och gråter över det. Om du uppenbarligen skall fiska nostalgipoäng genom att "remake'a" en gammal produkt får du också va redo på att höra om folk tycket du slaktat skiten eller inte. Annars kanske du inte har vad som krävs.

Det är inte en tioåring som gjort denna produkt, utan en vuxen man som gråter ut för att folk kallar honom dumma saker, ja det finns en sak som kallas att vara för lättkränkt.

Medlem

Vart går gränsen mellan hat och kritik? Många verkar se vissa kritik som hat vad jag ser här. Majoriteten av kommentarerna på YT och Twitter var ändå konstruktiv kritik gällande grafiken.

Skärmdumpen som någon hade tagit från bloggen så anser jag ändå att enstaka av de kan klassas som hat, medan resten var missnöje med valet av grafiken.

Personligen så tycker jag att det var ett dåligt grafiskt val. Ser väldigt billigt ut, och ibland svårtydligt. Jag hade förväntat mig mer ett MI2 design då den kändes mer passande. Men istället valde Ron att gå mer åt Picasso-hållet.
Med den åsikten, gör det mig till en näthatare nu?

Jag tror, det som nämnts tidigare, att Ron trodde grafiken skulle sälja, men när han insåg kritiken var väldigt negativt så skyller han på näthat istället för att ta åt sig att det faktiskt inte var ett populärt val.

Vad hade gett bäst PR för honom tro; att säga folk som ogillar grafiken är näthatare, eller gå till mötes med kritiken och säga att han förstår folks åsikter men att utvecklingen är för långt fram, så att folk som ogillar grafiken kommer gilla spelet ändå pga humorn?

Medlem

Om man blir arg över den grafiska stilen på den uppföljaren så kan man försöka stilla sig med att det finns värre exempel: https://www.youtube.com/watch?v=i4TsF27G3u0&t=76s&ab_channel=...

Medlem
Skrivet av magma:

Håller med honom. Är väl ett tecken på att många inte mår bra där ute bakom sina skärmar.

Eller så är det bara så människan är och alltid varit. Nätet gör det bara lätt att bubbla upp impulsiva tankar till ytan utan direkt risk för konsekvens.

Gör också att många som inte skulle gjort något IRL släpper till.

Medlem

Som jag brukar säga, den sista idioten kommer aldrig födas.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Så lått mig förstå detta rätt, en kille som har "hatat" lika mycket om inte mer på andra som inte delar hans åsikt kan nu inte sluta snacka och gråta ut om hur mycket folk "hatar" på hans nya spel och uppenbart använder det som någon slags försvarsköld för att folk inte gillar hans spel. Man ser detta gång på gång på gång på gång, om folk inte gillar någons verk så börjar dem skrika "NÄTHAT!" för att jaga medlidande och har alla medier (som FZ) skriver om det för att få ännu mer uppmärksamhet.
Ja det finns alltid folk som hatar och skriver dumma kommentarer, jag kan inte spela en match Dota 2 utan att bli dödshotat och kallad alla typer av saker, men inte går jag och gråter över det. Om du uppenbarligen skall fiska nostalgipoäng genom att "remake'a" en gammal produkt får du också va redo på att höra om folk tycket du slaktat skiten eller inte. Annars kanske du inte har vad som krävs.

Det är inte en tioåring som gjort denna produkt, utan en vuxen man som gråter ut för att folk kallar honom dumma saker, ja det finns en sak som kallas att vara för lättkränkt.

Du vet att det är skillnad på kritik och hat?
”Jag tycker inte den grafiska stilen hör hemma i Monkeystrikes island universumet” eller bara ”jag gillar inte den grafiska”

”Ron är en idiot som borde lägga ner och gå i pension”

Att du sedan får dödshot och andra otrevliga saker kallade mot dig är ju fruktansvärt. Du kanske inte känner av det nu men det kan komma en dag när det kommer ifatt. Viktigt att ta hand om sig själv, och det är inte ok att folk säger eller gör saker mot en. Inte ens i den digitala världen.

123
Skriv svar