Del två av Final Fantasy VII-remaken heter Rebirth – första trailern

Inaktiv

Måste spela klart första delen nu känner jag. Har skjutit upp det alltför länge. Inte för att jag inte gillade det, tvärtom.

Ser fram emot att få spela del två också! Är helt ok med att SE tar ut svängarna lite.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Bara det Aerith säger i trailern om att hon skulle ha dött och vara någon slags bedragare antyder ju att här tas det ytterligare friheter med storyn. Och det sätt storyn i Remake ballade ur på i slutet av spelet in ju inte ha gjort någon glad.

Det var Tifa, inte Aerith.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror nog vi kan förvänta oss förseningar också. Square är ju inte riktigt kända för att få ut sina spel i tid. Även om det kommer ut i vintern 2023 så kommer ju remake-serien spänna över tre konsolgenerationer innan den är färdig. Tycker det blir lite väl utdraget för att jag ska upprätthålla någon form av intresse.

Sen låter det ju som på trailern att de kommer fortsätta snurra till storyn. Jag är absolut inte emot att det görs lite ändringar och att världen expanderas i en remake (Re2 tex). Men från vad som spelats och vad som de säger i trailern om att Aerith är en imposter etc, så känns det verkligen som om de är på väg att tappa fotfästet på samma vis som Kingdom Hearts.

Nåväl, vi får väl se.

Tycker att citatet om imposter är grovt överanalyserat. Det kan lika gärna vara hennes reaktion på vad han beskriver och kanske inte behöver betyda något.

Jag är i alla fall grymt peppad och är helt okey med temat "att kämpa emot ödet". Men jag gillar också temat med tidsresande där det handlar mycket om ifall saker är satta i sten eller inte.

Jag kan ha en viss förståelse för att det kan kännas utdraget när det är så långt emellan spelen, men varje spel är också ett spel för sig. Vi snackar nog om en story på minst 120 timmar som av första spelet att döma verkar optimeras väldigt bra, till skillnad ifrån vanliga 7:an som låg på runt 40 timmar. Personligen så tycker jag att allting har expanderats nästan perfekt och moderniseringen av karaktärer och miljö inte kunnat bli mycket bättre. Ifall de kan bygga vidare och fortsätta att hålla spelet fräscht likt hur Remaken kändes(det måste såklart utvecklas med tiden) så tycker jag att det får ta den tiden det tar och ska inte skyndas på.
Hellre ett spel som tar lite störande lång tid än ett projekt som inte når upp till sitt potential för alltid. Men förhoppningsvis så kan det gå fortare med del tre eftersom att UE5 verkar tagit ett rätt stort steg framåt i smidighet emot 4:an som Remaken och stora delar av Rebirth utvecklats med.

Jag har stort hopp för FFs framtid och tycker att serien aldrig har varit bättre än den är idag.

Medlem
Skrivet av icecold:

Känns lite vemodigt men kommer nog inte spela detta alls. Originalet är ett av mina favoritspel men ogillade remaken som jag tycker missade allt det som var bra med originalet.

Varför kunde dom inte bara ha gjort en bra remaster av Final Fantasy VII?

https://ffvii-ever-crisis.square-enix-games.com/en-us/

Kommer stängd beta 2022. Kommer täcka hela originalspelet samt spin-offs.

Bevakar varsamt 🙂 Hade hoppats på konsolrelease istället för mobil.

Medlem

Gillar verkligen remaken men önskar att de bara kunds hålla sig till original storyn. Nomura är så jävla skum och det är för ofta han tar sina idéer för långt, fattar inte hur han tänker.

Ser fortfarande väldigt mycket fram emot det här och tror absolut att spelet kommer bli bra. Jag hade bara föredragit om de inte fucka runt för mycket med storyn, kan de inte hålla det till Kingdom Hearts istället?

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Tycker att citatet om imposter är grovt överanalyserat. Det kan lika gärna vara hennes reaktion på vad han beskriver och kanske inte behöver betyda något.

Jag är i alla fall grymt peppad och är helt okey med temat "att kämpa emot ödet". Men jag gillar också temat med tidsresande där det handlar mycket om ifall saker är satta i sten eller inte.

Jag kan ha en viss förståelse för att det kan kännas utdraget när det är så långt emellan spelen, men varje spel är också ett spel för sig. Vi snackar nog om en story på minst 120 timmar som av första spelet att döma verkar optimeras väldigt bra, till skillnad ifrån vanliga 7:an som låg på runt 40 timmar. Personligen så tycker jag att allting har expanderats nästan perfekt och moderniseringen av karaktärer och miljö inte kunnat bli mycket bättre. Ifall de kan bygga vidare och fortsätta att hålla spelet fräscht likt hur Remaken kändes(det måste såklart utvecklas med tiden) så tycker jag att det får ta den tiden det tar och ska inte skyndas på.
Hellre ett spel som tar lite störande lång tid än ett projekt som inte når upp till sitt potential för alltid. Men förhoppningsvis så kan det gå fortare med del tre eftersom att UE5 verkar tagit ett rätt stort steg framåt i smidighet emot 4:an som Remaken och stora delar av Rebirth utvecklats med.

Jag har stort hopp för FFs framtid och tycker att serien aldrig har varit bättre än den är idag.

Mja, alltså Nomura tycker jag inte bevisat att han kan hålla ihop det och även om han har bra idéer så skulle de behövas någon som kan stanna upp honom. Sen tycker jag aldrig tidsresor som koncept funkar, varken i spel eller filmer då de automatiskt skapar saker som motsäger sig själva. Men kanske det funkar här? Återstår att se...

Jag tycker inte remaken av 7an kändes perfekt någonstans vad gällande tid och pacing. Hela första delen kändes otroligt utdragen enligt min upplevelse och fokus hamnade på helt fel saker. Jag hade sett fram emot att se mer av staden Midgar, men istället fick vi bara länge utdragna partier av samma moment som i första spelet. Sidouppdragen ska vi inte ens prata om, de kändes helt separerade från spelet. Däremot gillade jag karaktärsutvecklingarna och att Avalance fick ta lite mer plats. Men jag hade gärna fått se ÄNNU mer av dem istället för tex. lägga fokusen på längre sektion i kloakerna. Hade ju varit intressant att få göra några andra rebell-uppdrag med Avalance innan de träffar Cloud, vilket då hade kunnat ge oss mer av just Midgar.

Sen gillade jag striderna (även om jag föredrar omgångsbaserat) och första delen fram till roboten i reaktorn var riktigt jäkla bra. Vet inte hur många gånger jag spelade igenom demot.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Medlem

Ser fram emot detta, gillade remaken starkt och är ju ett av få spel jag lyckats klara utan någon stor paus emellan.

Synd bara på only ps5 men förstår varför, får väl se om dom gått ner i pris till dess

#Ps4(nonpro)Forever


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Sitter med Remake nu och det är ju ett riktigt bra spel. Men originalet är ett tidlöst mästerverk som det liksom inte kommer i närheten av. Kommer såklart fortsätta med spel 2 och 3, jag gillar den utökade berättelsen och har kul i striderna.

Men jag kan inte tänka mig att man tycker det är lika bra som jag tycker om man inte spelat det riktiga spelet först. Allt det gör är att förhålla sig till förlagan.

Medlem
Skrivet av Dischange:

Det var Tifa, inte Aerith.

Men Tifa dör ju inte. Nu blir det ännu snurrigare.

Medlem

Så drygt 3,5 år mellan delarna och det ska bli fyra?

Återkom 2030 med ps6 (ps7?) versionen...


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Gen
Medlem
Skrivet av robbis:

Nä jag skojade inte. Det är väl 3 personer som håller tråden varm! Känner ingen som äger en ps5 eller tänker köpa en och då gejmar alla mina vänner väldigt mycket.

Då är jag unik i Sverige om att äga en PS5a Lucky me.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Så drygt 3,5 år mellan delarna och det ska bli fyra?

Återkom 2030 med ps6 (ps7?) versionen...

De meddelade igår att det blir 3 delar, så PS6 är nog då den går i mål.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Men Tifa dör ju inte. Nu blir det ännu snurrigare.

Hon pratar om det som hände 5 år tidigare (som man ser i flashbacken i Kalm, alltså samma tillfälle som när Sephiroth och Cloud är i Nibelheim som i trailern)

Medlem
Skrivet av maaex:

Hon pratar om det som hände 5 år tidigare (som man ser i flashbacken i Kalm, alltså samma tillfälle som när Sephiroth och Cloud är i Nibelheim som i trailern)

Okej, jag trodde att det var Aerith som pratade och skulle det visa sig i spelet att hon inte för så är det ju bara löjligt. Men om spelet istället utforskar vad som hände i Nibelheim djupare så är jag betydligt mer positiv.

Medlem
Skrivet av Gen:

Då är jag unik i Sverige om att äga en PS5a Lucky me.

One of a kind 🙈

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Mja, alltså Nomura tycker jag inte bevisat att han kan hålla ihop det och även om han har bra idéer så skulle de behövas någon som kan stanna upp honom. Sen tycker jag aldrig tidsresor som koncept funkar, varken i spel eller filmer då de automatiskt skapar saker som motsäger sig själva. Men kanske det funkar här? Återstår att se...

Jag tycker inte remaken av 7an kändes perfekt någonstans vad gällande tid och pacing. Hela första delen kändes otroligt utdragen enligt min upplevelse och fokus hamnade på helt fel saker. Jag hade sett fram emot att se mer av staden Midgar, men istället fick vi bara länge utdragna partier av samma moment som i första spelet. Sidouppdragen ska vi inte ens prata om, de kändes helt separerade från spelet. Däremot gillade jag karaktärsutvecklingarna och att Avalance fick ta lite mer plats. Men jag hade gärna fått se ÄNNU mer av dem istället för tex. lägga fokusen på längre sektion i kloakerna. Hade ju varit intressant att få göra några andra rebell-uppdrag med Avalance innan de träffar Cloud, vilket då hade kunnat ge oss mer av just Midgar.

Sen gillade jag striderna (även om jag föredrar omgångsbaserat) och första delen fram till roboten i reaktorn var riktigt jäkla bra. Vet inte hur många gånger jag spelade igenom demot.

Håller med. Remaken känns otroligt utdragen. Det kokas verkligen soppa på en Sten. Det blir nästan humoristiskt ibland hur en spelsekvens på några minuter dras ut till en flera timmar lång, segdragen historia. Istället för att dra ut på de ställen som är med i originalet borde spelet utforskat fler delar av Midgar som vi aldrig fick chansen att se i originalet. Vi fick ju följa med hem till Jessie, men det var allt. Snacka om bortslösas potential.

Skribent
Skrivet av Tröjan:

Håller med. Remaken känns otroligt utdragen. Det kokas verkligen soppa på en Sten. Det blir nästan humoristiskt ibland hur en spelsekvens på några minuter dras ut till en flera timmar lång, segdragen historia. Istället för att dra ut på de ställen som är med i originalet borde spelet utforskat fler delar av Midgar som vi aldrig fick chansen att se i originalet. Vi fick ju följa med hem till Jessie, men det var allt. Snacka om bortslösas potential.

Ja när jag först hörde att första delen bara skulle utspela sig i Midgar, då tänkte jag att vi verkligen skulle få se en stor levande stad och få chansen att utforska. Det finns så mycket de kunnat gjort, men som istället bara blev förlängda utdragna versioner på sekvenser från originalet. Verkligen bortslösad potential och det är väl kanske det som gör mig mest besviken. Jag ville verkligen se mer av Midgar...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja när jag först hörde att första delen bara skulle utspela sig i Midgar, då tänkte jag att vi verkligen skulle få se en stor levande stad och få chansen att utforska. Det finns så mycket de kunnat gjort, men som istället bara blev förlängda utdragna versioner på sekvenser från originalet. Verkligen bortslösad potential och det är väl kanske det som gör mig mest besviken. Jag ville verkligen se mer av Midgar...

Verkligen. Midgar är en gigantisk stad och det finns så mycket mer som skulle kunna visats upp. Det hade kunnat bli fantastiskt. Kloakpartiet i originalet tar kanske en halvtimme, här drogs det ut i flera timmar och det var inte till spelets fördel. Tunnelbanan var också onödigt utdraget.

Och det är ju det jag drömmer om i del 2, att få utforska nya delar av världen och även att få se mer av redan gamla bekanta delar.

Skribent
Skrivet av Tröjan:

Verkligen. Midgar är en gigantisk stad och det finns så mycket mer som skulle kunna visats upp. Det hade kunnat bli fantastiskt. Kloakpartiet i originalet tar kanske en halvtimme, här drogs det ut i flera timmar och det var inte till spelets fördel. Tunnelbanan var också onödigt utdraget.

Och det är ju det jag drömmer om i del 2, att få utforska nya delar av världen och även att få se mer av redan gamla bekanta delar.

Ja, jag är egentligen helt ok med om vi inte får en världskarta. Men snälla, bygg ut alla ställen som vi får besöka och gör dem levande så de känns som hela platser istället för tårtbitar ur en större tårta.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

De meddelade igår att det blir 3 delar, så PS6 är nog då den går i mål.

Ok, då laddar jag för att spela 2027


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Mja, alltså Nomura tycker jag inte bevisat att han kan hålla ihop det och även om han har bra idéer så skulle de behövas någon som kan stanna upp honom. Sen tycker jag aldrig tidsresor som koncept funkar, varken i spel eller filmer då de automatiskt skapar saker som motsäger sig själva. Men kanske det funkar här? Återstår att se...

Jag tycker inte remaken av 7an kändes perfekt någonstans vad gällande tid och pacing. Hela första delen kändes otroligt utdragen enligt min upplevelse och fokus hamnade på helt fel saker. Jag hade sett fram emot att se mer av staden Midgar, men istället fick vi bara länge utdragna partier av samma moment som i första spelet. Sidouppdragen ska vi inte ens prata om, de kändes helt separerade från spelet. Däremot gillade jag karaktärsutvecklingarna och att Avalance fick ta lite mer plats. Men jag hade gärna fått se ÄNNU mer av dem istället för tex. lägga fokusen på längre sektion i kloakerna. Hade ju varit intressant att få göra några andra rebell-uppdrag med Avalance innan de träffar Cloud, vilket då hade kunnat ge oss mer av just Midgar.

Sen gillade jag striderna (även om jag föredrar omgångsbaserat) och första delen fram till roboten i reaktorn var riktigt jäkla bra. Vet inte hur många gånger jag spelade igenom demot.

Jo, man kan tycka olika om time-travel och alla gillar inte konceptet. Jag kanske borde haft med parallela dimensioner i det hela också. Jag tycker då alltså att detta känns lite som en blandning eftersom att det känns som ett helt nytt äventyr i FF7 världen(parallell dimension), vilket jag bara ser som positivt, men med inslag av öde och tidscykel, alltså att världen har startats om, men med små förändringar som skapar en domino-effect till stora förändringar. Det känns väldigt intressant att inte veta vad som ska hända och att tillexempel Aerith kan överleva, någon annan kanske dör på vägen istället?

Men jag håller med om att även det ni vill se med en expanderad stad också skulle varit intressant, men jag gillar nog båda koncepten. En möjlighet hade ju kanske varit att expandera det man fick se i Midgar med hjälp av DLC och expansioner. Jag har inte spelat Dirge of Cerberus och Crisis crisis core, men dem expandera väl Midgar en del?

Att skapa nya miljöer kanske hade varit för dyrt och tidskrävande.

Skrivet av newlaseridea:

De meddelade igår att det blir 3 delar, så PS6 är nog då den går i mål.

Med tanke på hur liten del av FF7 som remaken var så har jag svårt att se hur de ska få ihop det på 3 delar.
Känns som att 3dje delen kommer gå väldigt fort i händelserna. 4 delar hade nog varit lagom, där del 3 öppnar upp för världskartan typ. Men del 3 kanske blir part one och part 2

Skrivet av Tröjan:

Okej, jag trodde att det var Aerith som pratade och skulle det visa sig i spelet att hon inte för så är det ju bara löjligt. Men om spelet istället utforskar vad som hände i Nibelheim djupare så är jag betydligt mer positiv.

Mer spännande när det är oförutsägbart, det här är inte FF7, det är ett nytt äventyr. Något chockerande hade varit trevligt, men jag tycker inte att just hon måste dö bara för att hon gjorde det i gamla spelet.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, jag är egentligen helt ok med om vi inte får en världskarta. Men snälla, bygg ut alla ställen som vi får besöka och gör dem levande så de känns som hela platser istället för tårtbitar ur en större tårta.

Som jag skrev innan så har jag lite svårt att se hur de ska hinna med det på 3 spel och med ok budget. Men med nya UE5, expansioner och lite andra idéer så kanske det är möjligt.
Typ 12 år av FF7 remake låter ju som långdraget, men för egen del så njuter jag bara av varenda minut jag får av den världen och vill att det nästan aldrig ska ta slut. Ge mig mer content
FF7 försvinner ju inte som sagt och vill man ha en mer inringad upplevelse så kan man väl lika gärna gå tillbaka och lira det istället? Det är säkert comfort food för många inbitna fans som säkert är obekväma med något helt nytt.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Nja. Originalet är fortfarande mitt favoritspel och den mest fantastiska spelupplevelse jag har varit med om. Remake var på sätt och vis ett mycket bra spel, men det var ändå en oerhörd besvikelse. Det var inte alls det spel jag ville ha och det gjorde inte originalet rättvisa. Nu är det förvisso extremt lite som visas från Rebirth, men jag är ändå oerhört skeptisk och har en känsla av att det här spelet inte heller kommer att vara vad jag önskar. Jag har inte ens en PS5, så jag känner i princip inget sug.

Bara det Aerith säger i trailern om att hon skulle ha dött och vara någon slags bedragare antyder ju att här tas det ytterligare friheter med storyn. Och det sätt storyn i Remake ballade ur på i slutet av spelet in ju inte ha gjort någon glad.

Som en annan som håller Final Fantasy VII som ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna är jag personligen fortfarande lyrisk över Remake. Medan striderna hade behövt en genomgång så älskar jag att jag äntligen kan resa runt på platser jag önskat kunna zooma in på tidigare, jag kan lära känna karaktärer som knappt fick en visk innan och supa in atmosfären överallt.

Jag har sagt det förut och säger det igen, Final Fantasy VII Remake är mer än jag någonsin kunde drömma om. Jag hade hoppats på en Remake som denna och även om jag blir irriterad under striderna ibland (designen som gör att man tänker det är ett actionspel men som gör det omöjligt att undvika vissa attacker oavsett om du rullar eller inte) så tar det inte ifrån all kärlek jag känner har lagts på spelet. Jag har gråtit av tacksamhet när jag spelat det.

Så... de får gärna fortsätta som de har gjort och försöka förfina striderna. Ifall de kan fixa en världskarta i Del 2 eller 3 så hade det varit super men jag blir glad oavsett. Det känns fortfarande smått overkligt när jag tänker på vilken nivå av Remake man fick på ett av barndomens favoritspel. Helt sjukt. xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar