Veckans fråga - Vilken är din skräckfilmsfavorit?

Robot
Veckans fråga - Vilken är din skräckfilmsfavorit?

Läskiga The Quarry släpps idag och därför är tillfället optimalt för snack om skräckfilm.


Medlem

En klar vinnare är Alien från -79. Det dök dock upp en annan favorit som också fick håret att resa sig och det var Event Horizon https://www.imdb.com/title/tt0119081/ så gillar man Sci-fi skräck så är det en rekomendation.

Medlem

Det finns många favoriter, men lyfter fram två italienska filmer.

The Beyond (1981)
Sannolikt Lucio Fulcis mest ihågkomna film. En italiensk skräckfilm med långsamma odöda, paranormala händelser och en port till helvetet.
https://www.imdb.com/title/tt0082307/

Inferno (1980)
Inte den mest kända av Dario Argentos filmer, men den jag gillar bäst. Italiensk övernaturlig skräck.
https://www.imdb.com/title/tt0080923/

Medlem

Alien, ingen som helst tvekan om det! Fantastisk film.

Skribent

Alien står sig som en av de absolut bästa filmerna genom tiderna, så den får det bli.

Medlem

För att inte svara Alien, som alla andra, svarar jag Paranormal Activity.

Om den egentligen är så bra vet jag inte, men jösses vad rädd jag blev. Såg den när sambon var bortrest och vågade inte sova i sängen förrän hon kom hem tre dagar senare. (Sov istället i soffan.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Absolut favorit är Sinister (2012)! Rekommenderar starkt om ni inte redan sett.

En annan riktigt läbbig film är också The Possession of Michael King (2014).

Kan också rekommendera Los ojos de Julia (2010), fast den kanske inte klassas som en skräckis direkt

Gnällkuk
Skrivet av Nomman:

För att inte svara Alien, som alla andra, svarar jag Paranormal Activity.

Om den egentligen är så bra vet jag inte, men jösses vad rädd jag blev. Såg den när sambon var bortrest och vågade inte sova i sängen förrän hon kom hem tre dagar senare. (Sov istället i soffan.)

+1 på den! Jag hatar egentligen skräckfilmer och har aldrig förstått konceptet egentligen, men psykologisk skräck är den bästa och det lyckades de verkligen med i denna. Annars är mitt intryck att det mesta i skräckväg är mediokert och innehåller alldeles för mycket billiga jump scares.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

The Thing med Kurt Russel och
Alien med Sigourney Weaver.
Inget annat kommer i närheten tycker jag

Och spelen som kommer närmast känslan i dessa filmer är:
Dead Space och Alien Isolation.

Medlem
The Conjuring 2

Jag röstade för The Conjuring 1 från 2013. Jag älskar att följa det riktiga paret (Ed och Lorraine Warren). Hoppas det kommer fler filmer gjorda av James Wan igen. Han gjorde ju inte 3an och den höll inte samma höga kvalite som de 2 första i serien. Hade The Conjuring 2 från 2016 funnits med på listan hade jag röstat för den då jag håller den rullen som världens bästa skräckfilm. Demonen "Valak" är kung.

** Personligen föredrar jag övernaturliga rysare med demoner, monster eller vidriga spök-kärringar med otäcka ansikten. Galna mördare i skräckfilm är inte alls lika läskigt.
___________________________________________________________________________________
Andra kung filmer är: Sinister-2012 (Demonen Bughuul är kung), The Woman in Black-2012, Insidious-2010, Lights Out-2016, Evil Dead-2013, Mirrors-2008, It Follows-2014, The Grudge-2004, The Ring-2002, The Cabin in the Woods-2011, Hereditary-2018, The Babadook-2014,


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

The Thing och Alien, båda har åldrats riktigt bra också.

Medlem

Klara favoriten är Midsommar. Kan tipsa om den. Passar bra nu. Men vet inte helt om den räknas som skräckfilm iofs, men den är mycket obehaglig, och underhållande.
Annars så är det Hereditary, av samma regissör.

Chefredaktör

Oj, svårt att välja... Men det får bli The Shining. Älskar den!
Hedersomnämnande till Fåglarna dock. Riktigt läskig för sin tid och "kul" idé!

Redaktör

"Alien" är på en egen nivå, vilken fantastisk jäkla film det är! Första gången såg jag den ensam, typ 14 år ung. Ett misstag.

"Låt den rätte komma in" grep tag rejält också, särskilt slutscenen i bassängen. Oerhört snyggt filmat. Och The Shining.... well, det är Kubrick, även om det inte är hans bästa.


signatur
Medlem

Det eller The Thing innan the cabin in the woods kom ut. Sen blev The cabin in the woods min favorit, så jävla bra gjord. Vet inte hur många gånger jag sett den och den blir aldrig tråkig

Medlem

Sinister, riktigt bra skräckis!

Medlem

Riktigt svårt att välja en av alla klassiker. Alien, The Exorcist, The Thing, The Shining, alla fantastiska.

Men väljer en liten nyare skräckrulle(mycket mer än enbart skräck) så slipper jag välja mellan klassikerna, det får bli Hereditary. Blev riktigt positivt överraskad och blev en av favoriterna inom skräckgenren.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Account Executive @ FZ

Evil Dead!
"Hail to the King, Baby!"


signatur

Practice makes purple.
Jesper Norrwie - Account Executive @ Geeks AB

Quake-konnässsör

Event Horizon

Medlem

Har aldrig varit nån storkonsument av skräck, men jag älskar zombiefilmer. Måste nog säga Dawn of the Dead.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Min favorit är nog fortfarande I skräckens skugga (In the Mouth of Madness). Tycker sättet det blir "meta" på är helt underbart.

Låt den rätte komma in är dock inte långt efter.

Medlem

Lade min röst på Alien då jag tycker att det är en av de bästa filmerna genom tiderna. Men för ren skräck slår nog Event Horizon högre, den är rent obehaglig.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Alien gav en mardrömmar som ung, men att se Sinister som vuxen var riktigt obehagligt. Rekommenderar den sistnämnda starkt.

Medlem

Såg den nyligen eller för nåt år sen. Gick faktiskt att se än idag.

Medlem

Alien är faktiskt sevärd, har ju kommit massa nya filmer och de blir en hel djungel om man skall se ALLT som har med Alien att göra för då är de AvP samt Predator inblandat också gjorde de när jag var pappaledig så passa jag på att se hela den cirkusen.
Alien är ju med i Predator 2 som trofée i skeppet.

Redaktör
Skrivet av Pjotor:

Har aldrig varit nån storkonsument av skräck, men jag älskar zombiefilmer. Måste nog säga Dawn of the Dead.

Den från 2004? Den är bra!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Den från 2004? Den är bra!

Båda den äldre och den yngre av de filmerna är bra. Det fräcka med 2004 versionen är att det var nog DEN filmen som gjorde snabba zombies populära.


signatur

I drank what?

Medlem

Om Alien finns med på dylik lista kan man sudda ut resten


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Fredag den 13!

det är mina favorit rullar, men många av dom i den listan ni hade gjort är suveräna.

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Båda den äldre och den yngre av de filmerna är bra. Det fräcka med 2004 versionen är att det var nog DEN filmen som gjorde snabba zombies populära.

Mm, stämmer. Trailern gick på tv, visade första mötet när de får syn på karaktärerna och kommer rusande - jäklar vilken stämning! Där och då bestämde jag mig för att se filmen.

Har sett originalet nån gång också för länge sen. Lågt tempo (klippningen) har jag för mig.


signatur
123
Skriv svar