Senaste filmen du såg

Medlem

Moonfall: allt är dåligt, ALLT!

Men som jag sa till damen, ibland behöver man se en dålig film för att uppskatta de bra mer


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Orkar inte skriva om varje film jag sett idag, men:

1. Inglorious Bastards. Tarantino WW2 film. Sådär. Lite väl långrandig.
2. Fury. Film om ett Tank crew i WW2 Tyskland.
3. We were soldiers. NAM film.

Medlem

The departed 2/5
Så dålig... Se orginalet istället

Medlem

Cloverfield paradox. Partikel accelerator, tidsrepa, parallel universum, monster på slutet.

Varför kollade jag ens klart? 3/10

Medlem

Svårt att sova så det blev "Sandcastle" på Netflix. Film om Irakkriget, de ska leverera vatten till någon för att... någonting. Missade varför, men kunde lika väl ha missat att se filmen. Halvbra action, men det räcker inte. 4/10.

Inaktiv

Underwater med Kristen Stewart bl.a.
Klassisk sci fi thriller. Bättre än jag trodde åtminstone.
Älskar de Starcraft-liknande dykardräkterna.

Medlem

The Adam Project.

Allt kändes för simpelt, plotten var väldigt förutsägbar. bra skådisar, kass story.
2 av 5 tidsparadoxer.


signatur

I drank what?

Medlem

Extinction.

Dystopisk scifi film om en "alien" invasion med en plot twist rakt från Fallout 4.

6/10. Netflix.

Medlem

"Step Sisters"

Finns på Netflix. Familjekomedi/tonårsfilm.

Ingen höjdare.


signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Cloverfield paradox. Partikel accelerator, tidsrepa, parallel universum, monster på slutet.

Varför kollade jag ens klart? 3/10

Tack för spoilern!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

dagens visord och filmtips
sluta kolla på skitfilm du blir bara besviken

dagens filmtips
IMDb Top 250 Movies
https://www.imdb.com/chart/top/

Medlem

Alligator 1980: Härlig 80-tals "skräckis". En scen gör hela filmen sevärd, du kommer förstå när du kommer dit...
Perfekt att se med ett gäng vänner med bärs och ostbågar. Om du söker efter en djup film som du tror besvarar meningen med livet är denna inget för dig. Rolig och något småtokig film som inte tar sig själv på för stort allvar. Sevärd om du gillar gore och vill skratta till lite för den är ju så absurd ibland. Den är bättre än lake placid. Perfekt 3/5-film.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Tack för spoilern!

Du menar "Tack för att du sparade 1h 30 minuter av mitt liv" ?

Medlem

Metal Lords
Netflix
6/10

Tråkigt nog så fanns det inte så mycket för oss metal-fans att hämta, utan målgruppen är nog de som står utanför och aldrig "fattat grejen". Någorlunda vettigt men tunt tonårsdrama, där mycket av de olika narrativen faller kort. Skullfucker-låten är dock helt o.k


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Inaktiv

X (2022)

Trodde jag skulle gilla den här då jag är ett fan av slasher-genren.
Tyckte till och med Evil Dead remake (2013) var riktigt badass.
Men det här.. Slasher vet jag inte. Slasher ska ju ha den där glimten i ögat, "vi vet, det är fånigt och over the top".
Men det hade inte X. Det är gore, men det är för allvarlig dyster ton genom hela filmen för att det ska kännas som en slasher. Långtråkig. Försöker chocka med gore och saker som gubb och tant-sex, men misslyckas just pga tonen.
Nåja, det var ju skön musik emellanåt åtminstone.

Ugh.. varför envisas jag med att se på A24-filmer.
De är så jäkla tråkiga och försöker bara vara artsy, edgy och annorlunda.
En riktig snowflake utgivare. Tycker inte något bra kommit från A24 sen Ex Machina.
Men kritiker verkar minsann sätta toppbetyg så fort de ser att det är A24!
Ska ge dem en sista chans med Men.
För att jag gillar Alex Garland. Sen ger jag upp.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

X (2022)

Trodde jag skulle gilla den här då jag är ett fan av slasher-genren.
Tyckte till och med Evil Dead remake (2013) var riktigt badass.
Men det här.. Slasher vet jag inte. Slasher ska ju ha den där glimten i ögat, "vi vet, det är fånigt och over the top".
Men det hade inte X. Det är gore, men det är för allvarlig dyster ton genom hela filmen för att det ska kännas som en slasher. Långtråkig. Försöker chocka med gore och saker som gubb och tant-sex, men misslyckas just pga tonen.
Nåja, det var ju skön musik emellanåt åtminstone.

Ugh.. varför envisas jag med att se på A24-filmer.
De är så jäkla tråkiga och försöker bara vara artsy, edgy och annorlunda.
En riktig snowflake utgivare. Tycker inte något bra kommit från A24 sen Ex Machina.
Men kritiker verkar minsann sätta toppbetyg så fort de ser att det är A24!
Ska ge dem en sista chans med Men.
För att jag gillar Alex Garland. Sen ger jag upp.

Själv tycker jag A24 har släppt dom mera varierande, intressantare och bättre filmerna i jämförelse med övriga Hollywood. Visst släpper dom säkert en del skräp, som alla utgivare, men även mycket guldkorn. Just Ex Machina som du nämner tycker jag var högst medioker dock. ;P

Nu har jag inte sett allt från A24 och visst är det en del pretentiöst och "artsy", absolut, vilket jag inte har några problem med om det håller hög kvalité och är intressant. Det absolut bästa jag sett från dom är "The Killing of a Sacred Deer", blev riktigt positivt överraskad.

X(och även Men som du nämner) är på den långa filmlistan, såg ganska intressanta ut på trailers iallafall.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skribent

1984 (från 1984)
3/5.

Att förvandla böcker till film är sällan enkelt. Och en komplex bok som 1984 är således heller ingen enkel uppgift. Tack vare snygg och smart visualisering av George Orwells ord samt utmärkt och smärtsamt skådespel av bl.a. John Hurt får tittaren en smärtsam, lågmäld och komprimerad version av romanen som många anser vara ett av 1900-talets viktigaste litterära verk.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Såg precis The Northman 4/5. Väldigt läckert filmad, bra skådespelare och verkligen inte PG13. Däremot var handlingen rätt förutsägbar då den till stor del är baserad på Hamlet. Jag blev dock sugen på att köra igång AC Valhalla igen efteråt


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av marsson90:

Såg precis The Northman 4/5. Väldigt läckert filmad, bra skådespelare och verkligen inte PG13. Däremot var handlingen rätt förutsägbar då den till stor del är baserad på Hamlet. Jag blev dock sugen på att köra igång AC Valhalla igen efteråt

Lite tvärtom. Hamlet är baserad på den skandinaviska myten om Amleth (på engelska fick han med åren namnet "Hamlet", och ja, sedan kom Shakespeare...), där det är den sistnämnda som The Northman är baserad på.

En då relativt okänd Christian Bale har f.ö. spelat Amleth i en annan film, -94 års Prince of Jutland.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Lite tvärtom. Hamlet är baserad på den skandinaviska myten om Amleth (på engelska fick han med åren namnet "Hamlet", och ja, sedan kom Shakespeare...), där det är den sistnämnda som The Northman är baserad på.

En då relativt okänd Christian Bale har f.ö. spelat Amleth i en annan film, -94 års Prince of Jutland.

Ja det är sant brukar blanda ihop vilken som kom först.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

The Contractor - 5/10
Prime Video

En typisk söndagsrulle. Action, explosioner, ryssar,vapen.
Pluspoäng för våran egen Fares Fares fick vara med på ett hörn.

Medlem

Tog tummen ur och såg DUNE på HBO.

Hade inte sett 80-tals filmen och inte läst boken.
Jag har en rejäl förkärlek till fantasy/sci-fi och mastodontfilmer så jag kände mig underhållen.
Filmen var ca 2h 30min och var inte märkbart uttråkad under någon del.
Grymma visuella effekter, bra skådisar och intressant story.
Är nog villig att ge den 9/10 där den sista poängen går åt till att jag var lite smått förvirrad av universumet ibland

Medlem

Apropå Fares Fares, såg Zero Dark 30 igen för 3:e gången. Märkte inte det förrän jag såg i sluttexterna.

Medlem

Wild at Heart(1990) - https://www.imdb.com/title/tt0100935/

Jäkla vild åktur från början till slut. Gillade denna bättre än Blue Velvet, främst för dom unika karaktärerna och storyn, men även den Lynchiga humorn som stundtals briljera. Också, Willem Dafoe som Bobby Peru.

Jag nämnde att Blue Velvet var Twin Peaks före Twin Peaks. Wild at Heart är även den Twin Peaks före Twin Peaks, om inte mer.

Betyg: 4/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

The Other Guys. Netflix

Wil Ferrell och Mark Walberg är poliser och cleanup crew åt de häftiga snutarna (Sam Jackson och Dwayne Johnsson), de gör pappers arbetet och övrig administration av alla skador som sker när de häftiga snutarna skjuter sönder staden, något händer och plötsligt ska administratörerna ut och jaga skurkar. Lite rolig, men mest pinsam. 4/10.

Inaktiv

Såg The Batman igår. Snygg, men ganska trist ärligt talat.
Ingen bra action (bara mörkt så man såg inte så mycket) och lite för low-effort för att vara en intressant detektivstory.
Och jag har extremt svårt att ta emo self-narration seriöst.
"I am vengeance.." fick både mig och sambon att fnissa.
Sambon gav upp när det var en timme kvar.

Medlem

Senaste filmen jag såg var "Last Night in Soho". Handlar om en tjej som flyttar in till London (och delen Soho) från landsbygden. Genom någon sorts spirituell förmåga så återupplever hon ett tidigare liv genom en annan kvinna. Huvudpersonen får genom visionerna se mord utspela sig och försöker hitta förövaren.

Jag tyckte filmen var rätt bra! Den hade några element jag fann orimliga (som kärleksintressets dedikation till att få ligga) men annars en solid film med några tvister.

Skulle ge den 7 av 10 (där 5 faktiskt betyder medelmåttig och inte "detta är den sämsta filmen jag någonsin sätt")


signatur

Hoppas du hittar på något bättre att skriva än det jag skrev.

Medlem

Den of Thieves
https://www.imdb.com/title/tt1259528/

Rätt bra action. Lättsam, men ändå spännande och intressant.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

FM-guru
F.d. Sisyr

Såg också The Batman igår. Helt okej, mer i min smak än Avengers och dylikt, men långt ifrån utan problem. Den har ganska kass pacing och är för lång för sitt eget bästa med diverse filler, onödigt långa scener och tagningar som bättre klippning hade korrigerat ganska enkelt. Ett ofokuserat manus var ett annat problem - skulle gått all-in på detektivvinkeln istället. Läderlappens skitnödiga voice over-monologer var mer miss än hit också.

På pluskontot fanns inte minst det visuella; fotot är grymt (tycker Greig Fraser gjorde ett betydligt bättre jobb här än han gjorde i Dune), Gotham känns mer som just Gotham än i tidigare filmer och actionscenerna är långt mycket mer välkoreograferade än de ofta smått pinsamma scenerna i Nolans trilogi (om än knappast minnesvärda då det bara är kreti och pleti som får smisk). Biljakten i mitten av filmen var fin också, och på tal om den så stack Colin Farell ut som Pingvinen. Oigenkännlig inte bara till utseendet. Zoe Kravitz var oväntat bra också.

3/5.

Medlem

The Heat

Mycket rolig 😀

Skriv svar