Diskutera - De mest överskattade spelen

Medlem
Skrivet av Winzi:

Jag kan inte ta dessa trådar seriöst, visst att kanske inte alla spel som nämns är super bra, men att vissa benämner dem som "det sämsta skräp som skapats" är bara löjligt.

Som kontrast vore det intressant vilka spel personerna i tråden anser vara motsatsen till det dem nämner.
För till stor del ser det mer ut som att folk spyr galla på alla spel som anses vara populära och allt som inte faller inom dras egna genrer.

Skrivet av Querth:

Alltså folk som blir triggade av vad folk skriver här får ju tänka lite på hur en sådan här tråd automatiskt får kommentarer om storspel som bedöms som dåliga. Och många har antagligen inte ens spelat spelen utan skriver av sig för att det är internet.

Stora spel är ofta hypade och hyllade. Det är ju just dem spelen som känns överskattade om man själv inte tycker spelet i fråga är så roligt. Om någon tycker The Witcher suger.. so what? Det är ju objektivt ett bra spel precis som i princip alla Zelda-spel som AAA-folk älskar att hata. Men allting kan inte falla alla i smaken och människor uttrycker sig väldigt ofta i extrema former som att "Spelet är absolut bäst" eller "spelet är absolut sämst".

Ta inte vad folk tycker här seriöst för att de inte gillar samma sorts spel som du. Däremot tycker jag det är att gå för långt att säga "Alla som gillar Nintendo är barnsliga och bör växa upp" för det är aldrig okej att döma vad någon tycker om att spendera sin tid med och det är objektivt fel.

ANYWAYS. On topic så säger jag utan tvekan GTA V. Jag spelade igenom spelet och tänker aldrig röra det igen. Jag fick det gratis på EPIC game store och ville verkligen försöka gilla det. Jag kan uppskatta arbetet som lagts ner på spelet men det är verkligen inte min sorts humor eller ett open world som jagh uppskattar. Stor besvikelse.

Skrivet av Winzi:

Jo visst så kan det ju absolut vara, känns dock rätt meningslöst att säga att X spel är värdelöst, dåligt o.s.v. om man t.ex. inte tycker om genren överhuvudtaget.

Äh jag vet inte, jag känner bara att folk skriver saker bara för att försöka "trigga" andra och egentligen tycker dem inte riktigt så stark illa om titeln, men det år kul att provocera.

Det finns liksom ingenting att diskutera i den tråd det var tänkt att diskutera i.

Fast det har väl ändå varit en del underbyggda argument från ganska många till varför de anser spel X eller Y vara överskattat?
Då uppnår väl tråden i högsta grad sitt syfte, just att diskutera vad individer anser överskattat, och varför?
Sen finns det så klart en del som trollar bara för sakens skull, men det är väl en risk med ett forum överlag - oavsett egentligen vad trådar handlar om (och ibland spårar trådar ur förhållandevis oväntat också).

Personligen tycker jag det är intressant att se varierande åsikter när de är underbyggda.

Skrivet av GooGeL:

Det blir väl en naturlig rörelse när något är överhajpat och nöjet visar sig vara ett osmakligt nederlag (för just dig). Och nej, det finns ingen anledning att ta den här tråden seriöst för att folk mästerligt petar med sin gaffeln över valt innehåll.

Så är livet, när vi lämnas till att tycka frivilligt. Lite som när vi tar oss an friluftslivet. Somliga väljer att gå till en tjärn, andra upp på ett berg för att finna sitt nöje.

Det där var tamigtusan nästan poetiskt! ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

World of Warcraft eller va de heter, kom för ett tiotal år sedan. Man springer typ runt i en sago värld med massa gubbar (gula trollet) från sagan om ringen typ. Så jävlas värdelöst..

Inaktiv
Skrivet av Tabula:

Du förstår precis. Sluta tjafsa för sakens skull.

OnT: RDR 2, God of War och Halo.

Jag såg nu att jag läste lite fel det Tomas skrev tidigare men det ändrar inte faktum att det här mycket väl kan vara den mest onödiga tråd som någonsin skapats.

Uppenbarligen kommer svaren vara ett axplock av de mest populära spelen. Samma om det varit en tråd om film så hade det varit Titanic, gudfader, the batman etc.

Men men om ni tycker detta är kul så ska jag inte störa mer.

Medlem

1. Witcher 3: Har alla witcher spel. Spelade igenom det första och älskade det. Det andra har jag typ klarat till 70% skulle jag gissa. Witcher 3 har jag startat massor av gånger men jag fastnar verkligen inte. Har spelat max 5 timmar in i spelet och sen lägger jag ner det. Fruktansvärt tråkigt spel och värdelös kontroll.
2. WoW: Hur kan ens folk gilla det? Precis meningslöst spel.
3. The Sims 3. Mer repetitivt spel har jag nog aldrig spelat. Jag har testat alla möjliga varianter att spela det. Alla gånger slutar det med samma sak. Man skapar en familj, bygger hus. Man skapar en ny familj, bygger hus. Man skapar en ny familj, bygger hus. Man skapar en ny familj, bygger hus...


signatur

"Kebab?"

One
Medlem

Horizon zero Dawn för att det är för Ubisoft och antagonisten är jätte jätte tråkig

FM-guru
F.d. Sisyr

Triggervarning för Bethesda-fans!

Bethesdas spel i allmänhet är nog de mest överskattade spelen i min bok. Inte hela deras katalog, men varenda släpp efter Morrowind har fått oförtjänt mycket beröm och framgång. Stela, trasiga buggfester som får Cyberpunk att framstå som välpolerat, manus som pendlar mellan mediokert och pinsamt, röstskådespelare som får öronen att blöda, värdelösa UI-element, tradiga strider (framför allt om man kör på närstrid), spelvärldar befolkade av fyrtio civiliserade individer, tretusen banditer och miljoner monster, scriptade NPC-rutiner tänkta att ge världen liv men som istället ger motsatt effekt där man känner sig som en besökare i en robotfabrik där varje dag är same ol' shit samt allmänt skeva designval förstör spelupplevelsen fullständigt.

En del av problemet är förstås deras usla spelmotor, men Obsidian visade med Fallout: New Vegas att det ju faktiskt är möjligt att skapa bra spel även med Bethesdas skitmotorer och alla problem de innebär. Deras alster är dock otroligt modvänliga, och det ursäktar tydligen allt. Vad nu det givande är i att kasta glitter på en bajskorv.

/rant

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag såg nu att jag läste lite fel det Tomas skrev tidigare men det ändrar inte faktum att det här mycket väl kan vara den mest onödiga tråd som någonsin skapats.

Uppenbarligen kommer svaren vara ett axplock av de mest populära spelen. Samma om det varit en tråd om film så hade det varit Titanic, gudfader, the batman etc.

Men men om ni tycker detta är kul så ska jag inte störa mer.

Vet inte om riktigt vad som gills under nödvändig och onödig tråd. Jag personligen tycker det är sjukt kul att höra varför folk tycker så otroligt mycket om film/spel/böcker som andra avskyr. Intressant kontrast där och tror det finns mycket att hämta bara genom att lyssna på dem olika vinklarna. Sen kanske en kommentar som ”x spel suger” inte ger så mycket.

Men vad fan vet jag, jag blev ju ”tappad” upprepade gånger som liten 🤷

Medlem

Finns ganska många men för att nämna några:
Halo
Fifa och Nhl spelen.
Alla COD spelen är grymt överskattade.

Men mest överskattat utav dom alla måste vara Shadow of the Colossus en att rida igenom en helt död värld med endast boss-fighter som man dödar på exakt samma sätt. Du ska klättra upp på en koloss hitta ömma punkten slår nått slag blir avkastad, klättrar upp igen och gör samma sak på alla kolosser helt fantasilöst och på köpet får man en riktigt kass story.

Inaktiv

Alla FIFA och F1

Medlem
Skrivet av One:

Horizon zero Dawn för att det är för Ubisoft och antagonisten är jätte jätte tråkig

Fast det är inte Ubisoft som gjort Horizon, utan det är Guerrilla Games.
Själv tycker jag RDR 2 är överskattat.

Edit
Missförstod ditt inlägg. Såg inte det lilla ordet ”för” innan. Förstår vad du menar nu med att upplägget är för likt Ubisoft, inte att Ubisoft gjort spelet🙂

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Witcher 3. Kass combat, kassa skådespelare. Det enda det hade, var bra grafik.

Håller med om att striderna var riktigt kassa, håller inte med om att skådisarna var kassa. Det hade riktigt kul sidequests och expansions, men main questen var riktigt tråkig.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av fp:

Jag måste säga RDR2 och The Witcher 3.

The Witcher 3, har jag spelat i ca 8 timmar. Jag saknade karaktärsskapandet och den påtvingade karaktären kändes för begränsad med att du ska slåss med svärden så här och så här. Glöm allt vad taktik är.

RDR2 har jag ca 10 timmars speltid (delat mellan singelplayer och multiplayer). Singelplayerdelen kändes som 5-6 timmar lång skriptad mellansekvens även här är det noll karaktärsskapande. Multiplayer delen var lite friare men saknade andra spelare och när det väl dök upp någon annan spelare så var de mer intresserade pvp än co-op.

Kan bara tipsa om att RDR2 är rätt segt i början men när man väl kommit över dom första timmarna så drar spelet igång på riktigt och blir grymt jäkla spel!

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Tack.
Jag är så jävla trött på minecraft.
gillade det inte innan... och nu har jag två barn som tjatar om att spela hela tiden.

Vänta bara tills dom kommer tjata om Fortnite, och alla fräcka danser och skins som kommer - ja, dagligen. 😅

Medlem

Red dead redemption 2, Horizon zero dawn,


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Red dead redemption 2 - Oerhört välgjort på alla beståndsdelar, men ack så tråkigt. Lade ner ca 30-timmar innan jag tröttnade. Seg story och jag minns mest att ja pumpade på en och samma knapp när jag red en häst som var lika seg som storyn.

Super Mario: Odyssey - Ett mer splittrat Mario-spel får man ju leta efter, både sett till bandesign och den tekniska grafiken. Sen var det ett kort spel och snålt med innehåll efter en genomspelning (lär av SM-3DWORLD). Märkte aldrig av lekfullheten eller den där magiska Nintendo-magin från föregående Mario-spel. Kan inte förstå att detta spel ligger på hisnande 98% i genomsnitt…

Medlem

Förstår inte varför vissa nämner Cyberpunk 2077. Ett oerhört bespottat spel som överraskade mig positivt när jag startade upp det efter allt recensionsbombande.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Förstår inte varför vissa nämner Cyberpunk 2077. Ett oerhört bespottat spel som överraskade mig positivt när jag startade upp det efter allt recensionsbombande.

Då tycker du att det är underskattat? Detta handlar om spel man tycker är överskattade.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Då tycker du att det är underskattat? Detta handlar om spel man tycker är överskattade.

Ja, jag tycker det är underskattat. Därför jag skrev att jag inte förstår varför folk nämner Cyberpunk 2077 i denna tråd.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Ja, jag tycker det är underskattat. Därför jag skrev att jag inte förstår varför folk nämner Cyberpunk 2077 i denna tråd.

Ah ok. Det fick väl väldigt höga omdömen initialt iofs?

Medlem

Nier:automata, förstår inte hur så många älskar detta spel. Kan vara så att jag tröttnat på asiatisk galenskap något men jag fick aldrig uppleva nåt wow moment med detta spel. Tvärtom blev jag så understimulerad att jag somnade flertalet ggr under samma bossstrider… gav det en ärlig chans dock men nu får det vara nog!

fp
Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Kan bara tipsa om att RDR2 är rätt segt i början men när man väl kommit över dom första timmarna så drar spelet igång på riktigt och blir grymt jäkla spel!

Det är många som säger det, det sägs samma sak om The Witcher 3. Hur långt/länge ska man spela innan man lägger ner spelet? Ni andra som som tycker att något spel är överskattat, hur långt/länge har ni spelat innan ni gav upp?

Medlem
Skrivet av confal:

Men mest överskattat utav dom alla måste vara Shadow of the Colossus en att rida igenom en helt död värld med endast boss-fighter som man dödar på exakt samma sätt. Du ska klättra upp på en koloss hitta ömma punkten slår nått slag blir avkastad, klättrar upp igen och gör samma sak på alla kolosser helt fantasilöst och på köpet får man en riktigt kass story.

Subjektivt förvisso men du har ändå helt fel här ;-). Världen är ju inte det minsta död, däremot obefolkad. Jag tyckte den var helt magisk och en stor del av magin var för mig just tomheten och avsaknaden av människor i den och mystiken kring "The forbidden lands" och varför kolosserna vandrade där. Vissa utvecklare lyckas inte ens få en spelvärld att kännas levande trots mängder med npc.s medans andra nailar det i en helt öde värld, vilket jag tycker Uedas gäng lyckades väldigt bra med i SotC. Sen tyckte jag personligen att varje koloss kändes unik både sett till utseende och hur de beter sig men även sättet man besteg de på där väl ingen var den andra lik vad jag vill minnas utöver det faktum att man klamrar sig fast/klättrar på de.
Att alla ska huggas med svärdet på olika blåskimrande punkter var ju likadant på alla kolosser dock.
Storyn var det väl inget fel på heller btw?

I mina ögon ett helt fantastiskt spel med lite bråkig kontroll ibland bara. Kan verkligen rekommendera Bluepoints remake om du nu blir sugen igen^^.

(Obs obs. ironi i början av inlägget) ^^

Medlem

Zelda: The Ocarina Of Time, Half Life 2, Cyberpunk 2077 (den här sidan har åtminstone hyllat det), BioShock-serien, Resident Evil 7, Halo-serien, Skyrim, alla Fallout-spel mm.

Medlem

Enemy Territory Quake Wars

Medlem
Skrivet av Predator8389:

Jag har spelat över 1000 spel och skulle säga helt utom tvivel dark souls.
Den har verkligen fått en större succé än vad den förtjänar.
Skulle aldrig ge högre än 2/10 i betyg till detta kejsarens nya kläder av gaming.

Haha, skriver typ under på detta. Solkart demon's och dark souls för mig. Kanske inte på att det är 2/10 men inte mer än 5/10. Stör mig framförallt på HUR det ofta hyllas. OK, världbyggnaden förstår jag. Det är häftigt. Metroidvania 3D i 10 ggr slowmotion. Men förstår inte "git gud" hypen eller hur hyllningarna om att man utvecklas som spelare.

Man spenderar ju 90% av tiden med astråkiga enkla fiender eller av att springa från en bonfire till en boss. Att lära sig, dvs leka runt och exprimentera, med den högst mediokra stridsmekaniken bestraffas dynghårt.

Utveckligskurvan i nioh är 5ggr snabbare. Och i vanliga hack n slash är den minst 10 ggr snabbare utvecklingskurva.

Förvisso finns det ett handfull intressanta fiender, en del coola bossar och häftigt sammankopplade miljöer. Men förstörs av allt annat tycker jag.

Final Fantasy X2 begrep jag inte över huvud taget. Gillar verkligen FFX. Men X2, vad går det ut på? Spelade 10-20h sen la jag ner.

Medlem

RDR2 och Skyrim. Även om jag spelar Skyrim ibland så tycker jag att folk hyllar det waaaaaay to much.

Medlem

När man har läst igenom denna tråden blir det extra tydligt att folk ofta ogillar spel de aldrig ens har testat, många av argumenten som tas upp är rent av felaktiga (fakta, inte åsikter) vilket visar på att personen egentligen inte ens har rört spelet självmant utan läst sig till en åsikt. Lite fel kan man tycka.

Och sen tycker jag att folk kan sluta att klanka ner generellt på personer som gillar de spelen som man själv inte gillade. Vi är inte här för att basha på varandra, kom ihåg det. Kalla folk för vuxna bebisar osv bara för att deras spelsmak skiljer från ens egen säger mer om den personen än de som faktiskt råkar att gilla dessa spelen.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Subjektivt förvisso men du har ändå helt fel här ;-). Världen är ju inte det minsta död, däremot obefolkad. Jag tyckte den var helt magisk och en stor del av magin var för mig just tomheten och avsaknaden av människor i den och mystiken kring "The forbidden lands" och varför kolosserna vandrade där. Vissa utvecklare lyckas inte ens få en spelvärld att kännas levande trots mängder med npc.s medans andra nailar det i en helt öde värld, vilket jag tycker Uedas gäng lyckades väldigt bra med i SotC. Sen tyckte jag personligen att varje koloss kändes unik både sett till utseende och hur de beter sig men även sättet man besteg de på där väl ingen var den andra lik vad jag vill minnas utöver det faktum att man klamrar sig fast/klättrar på de.
Att alla ska huggas med svärdet på olika blåskimrande punkter var ju likadant på alla kolosser dock.
Storyn var det väl inget fel på heller btw?

I mina ögon ett helt fantastiskt spel med lite bråkig kontroll ibland bara. Kan verkligen rekommendera Bluepoints remake om du nu blir sugen igen^^.

(Obs obs. ironi i början av inlägget) ^^

Att världen är vacker det håller jag med dig om, men för mig blir den ändå helt död när det inte finns något levande i den. Behöver inte vara massa npc man ska prata med osv, räcker med djur eller någon form av levande ting. Fanns det kanske fåglar uppe i luften eller är det en efter konstruktion av mig? Dom hjälpte i alla fall inte om dom fanns.
Sen även fast kolosserna ser olika ut fick jag bara känslan utav att jag precis gjort samma sak innan.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg storyn i spelet men minns att jag inte blev det minsta nyfiken av att veta mer utan ville bara ta mig genom spelet för att jag betalt för det.
Jag köper helt enkelt inte konceptet i spelet och tycker det var segt och tråkigt. Fast med tanke på hur hyllat det var kanske det är jag som är seg och tråkigt 🤣
Konstigt nog var de bökiga kontrollerna nästan det ändå som livade upp spelet lite om än på frustrerande sätt.
Provade faktist remaken lite också tror den var gratis på ps plus, men la ner på boss 3-4 hade samma känsla som första gången tyvärr.

Medlem
Witcher 3

Går knappt ta på allvar inlägg som dissar Witcher 3
Blev nyss framröstat som bästa rpg genom tiderna.
Om man inte har tid/ork/iq att ta till sig i ett sånt rpg så kan jag förstå att man skippar det men att ge det en 2a i betyg, som någon gjorde, säger rätt mycket haha 😆

Blir ju nästan som historien om norrbaggen:
När bilradion varnar att en bil kör mot mötande trafik.. och han utbrister: - En!! Det er vel flere hundre!

Mest överskattat är nog MS röj
Men det är ju inte dåligt bara för det, bara överskattat

Medlem

Horizon: Zero Dawn
Blir nästan lite irriterad över hur dåligt det spelet (och förmodligen dess uppföljare) är. Irriterad för att Guerilla är en fantastisk spelstudio och borde istället jobba på ett spel i stil med KillZone (tvåan var fantastiskt!)

Horizon är snyggt! Striderna är dessutom läckra, men dom blir otroligt upprepande efter ett tag. Spelet största problem är deras karaktärer och dialog, otrooooligt tråkigt och livlöst. Syftar främst på alla NPCs man möter men Aloy själv (som borde vara spelets starkaste karaktär) är också tråkig och oengagerande rakt igenom.

För mig var det här en no brainer, men jag blir verkligen PAFF över att folk inte tycker om God of War, som i mitt tycke är ett perfekt spel, och raka motsatsen till allt vad Horizon är.

Skriv svar