Det händer - nytt spel i Witcher-universumet är under utveckling

Skribent
Skrivet av Freakon:

Men har vi inte redan spelat henne? Hoppas på någon helt ny.

Det var ju egentligen rätt lite man fick spela henne i Witcher 3 även om hon var en viktig del i storyn. Skulle vara naturligt att fortsätta med henne och hennes resa efter händelserna i W3.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

kul antar jag ? men efter cyberpunk fiaskot är jag inte lika entusiastisk som jag borde vara..

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det finns många fördelar och CDPR är ju ingen liten studio direkt heller så funnits i 30 år med 1000+ anställda. Jag tror inte de övergivit sin motor för Unreal, det låter konstigt, det är snarare så att de inte han göra ALLA spel i sin egen motor.

Hela källkoden för Unreal finns på github, kan ju vara så att dom väljer att bygga sin egen fork och plugins och portar över många funktioner från sin egen motor och bygger någon sorts hybrid och sen att en del funktioner sipprar över till vanliga UE builden.

Denna quoten får mig iaf att tro att dom inte bara planerar på att använda motorn helt standard:
"the primary goal being to help tailor the engine for open-world experiences."

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Med tanke på deras track-record iom cyberpunk, och att Witcher 3 fortfarande inte är i närheten av genrens giganter säger jag nog att dom borde lägga minst 10 år av utveckling på detta innan ens announca något liknande.
Men dom är väl i behov av cash förmodligen. Gissar på ännu en flopp.

Witcher 3 inte i närheten av genrens giganter? Skojar du? Spelet blev en mega succé och är fortfarande extremt populärt. Utan Witcher 3 hade The Witcher aldrig fått det kulturella fäste som det har nu. Böckerna hade inte blivit populära och det hade inte blivit en TV-serie som också är väldigt populär.

Säga vad man vill om Cyberpunk men Witcher 3 är ett riktigt bra spel. Betyder inte att det är för alla men bara oärligt att insinuera något annat.

Deras track-record var väldigt bra tills Cyberpunk släpptes och enda anledningen till att Cyberpunk var så överhypat var pga Witcher 3s framgång. Witcher trilogin är inget annat än en extremt välgjord spelserie även fast jag själv inte är förtjust i ettan. Både tvåan och trean är fantastiska. Witcher 3 expansionerna är något av de mest välgjorda DLCn som någonsin gjorts.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var ju egentligen rätt lite man fick spela henne i Witcher 3 även om hon var en viktig del i storyn. Skulle vara naturligt att fortsätta med henne och hennes resa efter händelserna i W3.

Problemet med Ciri är ju att hon är OP. Hade inte tyckt om att spela vidare med henne utan hade föredragit att spela som en helt ny karaktär.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ciri är inte tekniskt sett en Witcher heller, stor tvek att hon blir huvudkaraktären! Rolig nyhet även fast det känns för långt fram för att känna hypen, speciellt efter CP2077! Hoppas man blir motbevisad och att dom inte lovar för mycket denna gång

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det finns många fördelar och CDPR är ju ingen liten studio direkt heller så funnits i 30 år med 1000+ anställda. Jag tror inte de övergivit sin motor för Unreal, det låter konstigt, det är snarare så att de inte han göra ALLA spel i sin egen motor.

Tycker ändå de är rätt så tydliga i sitt nyhetsinlägg:

Citat:

This is an exciting moment as we’re moving from REDengine to Unreal Engine 5, beginning a multi-year strategic partnership with Epic Games.

De säger att de går ifrån REDengine till förmån för Unreal Engine.

Citat:

REDengine, the technology which powers Cyberpunk 2077, is still being used for the development of the upcoming Cyberpunk 2077 expansion.

Men att expansionen till CP2077 fortfarande använder REDengine, för naturligtvis kan de inte göra en expansion i UE5 utan att konvertera hela CP2077 till UE5.

Men sen är det slut med REDengine.

Skrivet av tuckdragon:

Hela källkoden för Unreal finns på github, kan ju vara så att dom väljer att bygga sin egen fork och plugins och portar över många funktioner från sin egen motor och bygger någon sorts hybrid och sen att en del funktioner sipprar över till vanliga UE builden.

Så blir det definitivt. Ingen som gör spel i storleken Witcher 4 kommer att använda motorn "vanilla" och bara vänta på att Epic kommer lägga in features för dem, då får vi inget spel innan UE6 har kommit i Preview, och eftersom de ingår ett partnerskap så är det ju också logiskt att de kommer dela med sig av teknologi de integrerar i motorn, som många andra av deras partners gör

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Jaaaaa!

Undrar hur gammal man är när det är klart?

Det var också min första tanke, he he.

Oavsett så är min kropp redo.

Medlem

Jag tycker det ser ut som en örn.
Ni som har koll, finns det ingen örnskola?

Medlem

Är väl bara School of Wolf, Cat och Griffin som är canon i böckerna? Så då måste det nästan vara Cat om vi går på utseendet och de följer böckerna. Får hoppas för CDPRs skull att de gör det för galet vilket liv det blev när Netflix gick ifrån böckerna.

Edit: Verkar bara finnas en ”skola” i böckerna men att Witchers kan ha olika djur som medaljer

Medlem
Skrivet av bambiface:

De har ju valt sina ord där rätt bra, lär ju bli låst till GOG och Epic med tanke på att timmy tencent gör allt för att få bort saker från steam.

Medlem
Skrivet av Bulberfoot:

Jag tycker det ser ut som en örn.
Ni som har koll, finns det ingen örnskola?

Närmsta är Griffin om man ska gå i bok väg

Skrivet av Thane:

Är väl bara School of Wolf, Cat och Griffin som är canon i böckerna? Så då måste det nästan vara Cat om vi går på utseendet och de följer böckerna. Får hoppas för CDPRs skull att de gör det för galet vilket liv det blev när Netflix gick ifrån böckerna.

Edit: Verkar bara finnas en ”skola” i böckerna men att Witchers kan ha olika djur som medaljer

Det är tre olika skolor Wolf där geralt, Lambert, Eskil ,Vesemir är ifrån.

Griffin den enda man får träffa på som är där ifrån är coel

Cats träffar geralt en i storm of season.

Alla skolor har/hade svärds tekniker,cats tränade mer alver, cat skolan gick under liknande förhållanden som Wolf skolan, men en av de största anledningarna var att de hyrde ut sig som lönnmördare. Griffin är den skolan som man får veta minst om.

Medlem

Cyberpunk skördar offer igen. Deras egna motor. Det är bra att dem överger den för en bra mycket bättre och enklare motor.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Med tanke på deras track-record iom cyberpunk, och att Witcher 3 fortfarande inte är i närheten av genrens giganter säger jag nog att dom borde lägga minst 10 år av utveckling på detta innan ens announca något liknande.
Men dom är väl i behov av cash förmodligen. Gissar på ännu en flopp.

Witcher 3 anses nog av de flesta att vara en av om inte den största giganten inom genren. Sen har cyberpunk 2077 sina brister men det sålde fortfarande 18 miljoner kopior under 2020-2021 och säkert några kopior till efter senaste patchen. CP2077 tillsammans med pengar från w3 och GOG gör nog att pengar är det minsta problemet de har lol.

Medlem

Sen måste man vänta 1 år på uppdateringar som att fixa buggar m.m.
nä det här blir inget förhandsköp

Medlem

Hoppas de skippar bomba kartan med frågetecken så det finns lite glädje i att utforska.
Och att de tar inspo från Sekiro till combaten, fast... kanske lite mer förlåtande och med mer tyngd i slagen.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Öronen får mig att tänka lodjur.
Ser det inte lite ut som morrhår där också?
Ny Witcher-skola?

Instämmer i att det är mer åt lodjurs hållet.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Hoppas på sequel för min del! Tycker alltid att prequels känns underwhelming och krystade eftersom man vet vart de leder.

Men att skapa sin egen Witcher tycker jag vore trevligt. Eller åtminstone ha som i Mass Effect, valet att spela FemWitch eller MaleWitch. (Tänker att för stor valfrihet kanske innebär problem vad gäller voice acting osv)

Det skulle inte fungera lore-vis då all kunskap om hur man skapar witchers är bortglömd/medvetet förstörd. Det finns inte heller några kvinnliga witchers. Så en prequel som utspelar sig hundratals år före dom nuvarande spelen, där man får välja om man vill spela som en Witcher eller som något annat skulle definitivt fungera bäst.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det finns många fördelar och CDPR är ju ingen liten studio direkt heller så funnits i 30 år med 1000+ anställda. Jag tror inte de övergivit sin motor för Unreal, det låter konstigt, det är snarare så att de inte han göra ALLA spel i sin egen motor.

Små i den bemärkelsen att de har ju fram tills nyligen i och med släppet av Cyberpunk bara utvecklat en egen spelserie, antalet anställda till trots. Sett till antalet anställda är dom ju små kanske. 😅

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av Patrik1975:

Med tanke på deras track-record iom cyberpunk, och att Witcher 3 fortfarande inte är i närheten av genrens giganter säger jag nog att dom borde lägga minst 10 år av utveckling på detta innan ens announca något liknande.
Men dom är väl i behov av cash förmodligen. Gissar på ännu en flopp.

30 miljoner sålda exemplar.

Inte många som kommer i närheten av det. Skyrim är väl det enda open world rpg:et som spelar i samma liga.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Trist med motorbyte.

Håller med. Är inget fan av UE och dess fula karaktärs-modeller.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det skulle inte fungera lore-vis då all kunskap om hur man skapar witchers är bortglömd/medvetet förstörd. Det finns inte heller några kvinnliga witchers. Så en prequel som utspelar sig hundratals år före dom nuvarande spelen, där man får välja om man vill spela som en Witcher eller som något annat skulle definitivt fungera bäst.

Det där ju inte några problem. Det är bara att upptäcka en undangömd/bortglömd avstickarskola som fortfarande har kunskap om hur man gör witchers, och eftersom det är en vetenskaplig process som är anpassad män är det helt enkelt så att avstickarskolan har arbetat på att utveckla en process som är kompatibel med kvinnor.

Witcher-spelen tar ju upp ”kontroversiella” ämnen som rasism som är en stor grej i Witcher-världen, så varför inte också sexism? Lär finnas en del som har problem med kvinnliga witchers både i spelet och utanför, så det känns som ett givet nästa steg 🙂

Medlem

Ser fram emot tre år efter release när spelet är speldugligt 😮‍💨🤌🏻

Medlem
Skrivet av Fulci:

De har kanske inte tillräckligt med resurser för att både utveckla en avancerad spelmotor för internt bruk och flera högbudget spel.

Personligen tycker jag Unreal Engine är lätt överhypad. Väldigt få riktigt snygga spel som använt den på senare tid.

Senare tid? Motorn är ju ny?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Senare tid? Motorn är ju ny?

Unreal Engine 5 är en ny version, men spelmotorn har ju funnits länge innan dess. På senare tid menade jag framförallt UE4. Det är inte speciellt många grafiskt imponerande spel, även om det finns ett fåtal som t.ex. Jedi Fallen Order.

Spel som börjar med UE5 nu kommer inte släppas på rätt lång tid. Eller så har de använt UE4 och konverterar till UE5.

Medlem

När det gäller The Witcher så vet dom vad de gör, låg hype tills vidare då det är långt bort.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det där ju inte några problem. Det är bara att upptäcka en undangömd/bortglömd avstickarskola som fortfarande har kunskap om hur man gör witchers, och eftersom det är en vetenskaplig process som är anpassad män är det helt enkelt så att avstickarskolan har arbetat på att utveckla en process som är kompatibel med kvinnor.

Witcher-spelen tar ju upp ”kontroversiella” ämnen som rasism som är en stor grej i Witcher-världen, så varför inte också sexism? Lär finnas en del som har problem med kvinnliga witchers både i spelet och utanför, så det känns som ett givet nästa steg 🙂

Men allt det där skulle ju kännas mycket mer krystat än att bara göra ett spel som utspelar sig hundratals år innan dom första tre spelen.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Men allt det där skulle ju kännas mycket mer krystat än att bara göra ett spel som utspelar sig hundratals år innan dom första tre spelen.

Krystat? Tror det handlar om skillnad i perspektiv huruvida det är krystat eller storytelling.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Håller med. Är inget fan av UE och dess fula karaktärs-modeller.

Fast det är väl åtminstone inte motorns fel utan mer artisterna/modellerarna isåfall. Man kan göra fula karaktärer i alla motorer.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Men allt det där skulle ju kännas mycket mer krystat än att bara göra ett spel som utspelar sig hundratals år innan dom första tre spelen.

Håller med.

Det är bättre de kör 100 år tidigare eller liknande och sen gör allt riktigt bra. Gärna någon form av ”skapa din egen Witcher-gubbe”-grej.

Någonstans måste ju häxkarlarna kommit ifrån. Det kan ju utforskas lite. Lite som att Luke Skywalker inte behöver vara den enda protagonisten, behöver inte Geralt vara den enda protagonisten i The Witcher-universumet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skriv svar