Diskutera - Piratkopierar du?

Robot
Diskutera - Piratkopierar du?
Medlem

Det händer. Ytterst sällan, kanske en film om året.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nice try Säpo

Medlem

Ja, ibland för att testa spelet.
Ibland för att den piratkopierade versionen flyter på bättre.
Och ibland för att jag är snål och inte orkar vänta på att pengarna ska rulla in.

Medlem

Är helt för piratkopiering dock är det inget jag gör själv för att jag helt enkelt inte orkar med hur krångligt det är nuförtiden jämfört med hur det va förr på "warez" tiden.

Medlem

Har säkert med åldern att göra också för mig men har inte piratkopierat spel på 10-15år säkert.
Dock nån serie har hänt, då det inte går att göra på något annat sätt än att signa upp sig på en streamingtjänst. Men har man 6st tjänster så tycker jag det får räcka.

Medlem

Inte sedan jag fick stadig inkomst. Så typ 15 år sedan sist.
Förr var det inte bara ekonomiskt utan också praktiskt, kunde ladda ned ett spel eller film mitt i natten om så önskades.

Nu är ju allt tillgängligt online dygnet runt, ofta billigt, så ser ingen anledning heller.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ja, men i många fall för att slippa DRM på spel jag redan äger.
Dvs jag äger spelet innan men vill spela utan Steam, Orgin eller någon annan Spyware igång eller te.x spela Offline när jag är utomlands.


signatur

Star Citizen - Swedish Umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Sweumb på RSI
Sweumb Discord

Medlem

När jag var ung och lönen hette månadspeng så hände det att man drog ner något från pirate bay, men inte längre nej.

Medlem

Det finns 8340 olika abonnemang baserade strömningstjänster och folk är fortfarande chockade att folk piratkopierar!
Såg nån serie eller film nån gång där första delen fanns på en tjänst och andra delen på en annan tjänst? Alltså man kan ju bli tokig.
2 klick så har man hela filmen/serie på nedladdning i oftast bättre kvalité än vad dessa strömningstjänster erbjuder.

Medlem

Med dagens tjänster som Spotify, Netflix och Steam m.m. så känns det krångligt att piratkopiera. Jag betalar gärna för bra tjänster.

Megadelux

Inte sedan jag fick ett jobb runt 2004.

Med allt besvär med cracks, koppla ner dig, hålla på och mounta osv.. Nej verkligen inte.
Numera har man även lite högre ribba, läser lite om spelen först innan köp osv. Inte bara "dra hem för man har ju plats".

Medlem
Skrivet av zevile:

Nice try Säpo

Tänkte säga detsamma, eller Polisen/PTS iomed de gnäller över att Bahnhof inte ger de full access till all info om samtliga kunder i realtid.

Medlem

Med min tidigare kommentar sagd så har jag Netflix och finner sällan att jag behöver klicka mig in på piratebay numera, men jag förstår helt och hållet charmen. När jag var yngre och hade en mindre kraftfull pc så laddade jag även ned spel som inte erbjöd demoversioner, bara för att se att det gick att spela. Om det gick och det var verkligen ett bra spel så köpte jag alltid det legalt.

FM-guru
F.d. Sisyr

För en tio år sedan, dvs när jag var i tonåren, brukade jag pirata spel och musik. Kazaa, Limewire och vad det nu var tjänsterna hette. Numera gör jag det aldrig. Inte ens med film - går alltid att få tag i någonstans. Till och med gamla, obskyra rullar som istället brukar ligga på Youtube. Såg denna härlighet igår till exempel.

Gnällkuk

Massvis förr i tiden, numer? Nästan aldrig, fast det har hänt igen eftersom utvecklingen vänt till det negativ åter igen. Folk slutar i regel piratkopiera när det finns enkla och bra alternativ, exakt det vi såg hända med Spotify och Netflix. Idag finns tyvärr förton olika streamingtjänster och vill du se allt du är intresserad av så blir det sån sjuk kostnad.

Musik tror jag kommer fortgå att vara låg piratkopiering på, tv-serier främst tror jag kommer fortsätta vara på stark frammarsch med piratkopiering om det fortsätter vara så spritt med olika tjänster.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Det var många år sedan. Nu köper jag det som jag intresserad av. Annars håller jag mig till tjänster som netflix osv.

Medlem

Bara av att läsa hur lite som laddas ner, kan jag nästan med stor sannolikhet säga att det PTS gör mot Bahnhof är terror.

Medlem

Japp. I princip dagligen. Filmer och serier för det mesta. Har några streamingtjänster också men laddar ner det mesta som jag tittar på

Skrivet av duchovny:

Är helt för piratkopiering dock är det inget jag gör själv för att jag helt enkelt inte orkar med hur krångligt det är nuförtiden jämfört med hur det va förr på "warez" tiden.

Lite nyfiken på hur du menar att det blivit krångligare?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av zevile:

Nice try Säpo

Alla som tummar upp inlägget kommer få sina datorer genomsökta...

Medlem

Film/TV: Det känns som att ju fler streamingtjänster som dyker upp desto mer piratkopierar jag. Det är inget jag är stolt över men jag kan inte sitta och betala för alla dessa tjänster bara för att dom har en serie eller film som man vill se. Det har spårat ur, men jag betalar för Netflix iallafall.

Spel: Händer att jag piratar något spel ibland, men om jag gillar det så slutar jag spela och väntar tills det går ner i pris istället. Kan inte riktigt bli av med den där rösten i mitt huvud som ständigt påminner mig om att jag inte förtjänar det här.

Musik: Spotify.

Avstängd

Ja, ganska ofta.

Jag har visserligen tillgång till Netflix och HBOMax men tycker inte att det brukar finnas något som är värt att titta på där så när jag kollar på film laddar jag oftast ner filmer från TPB.

Då blir man inte styrd av utbudet heller, även om det finns mycket på streamingtjänsterna är det också mycket som saknas.

Om jag vill kolla på vilken film som helst jag kan komma på så går det alltid att ladda ner den på 5-10 minuter, sen bara googla subtitles och ladda ner dem separat om det behövs.

Spel laddar jag ner om det är AAA-spel till fullpris utan multiplayer och jag vill spela dem, ytterst sällan det händer.

Sen använder jag massa program som Photoshop, Premiere Pro, Maya, Zbrush som kostar alldeles för mycket för att jag någonsin skulle köpa dem.

Medlem

Nice try, Antipiratbyrån.

Skrivet av Aesoprock:

Japp. I princip dagligen. Filmer och serier för det mesta. Har några streamingtjänster också men laddar ner det mesta som jag tittar på

Lite nyfiken på hur du menar att det blivit krångligare?

Förr i tiden, teoretiskt (jag vet inte säkert eftersom det är olagligt så jag har aldrig gjort det) så drogs .iso filen hem, mount, install, byta .exe mot den crackade varianten, spela.

idag med allt online är det, återigen teoretiskt, jag har ingen aning, krångligare.

@fz ni borde föra en omröstning med detta, där man anger sitt ålderspann också. Skulle tro det var precis som alltid, unga utan pengar piratar mycket mer än äldre med en lön.


signatur

I drank what?

Medlem

Inte gjort på många år men kommer ihåg perioden KaZaA och DC++ väl. Idag känner jag att de streamingtjänster som finns att tillgå fyller mitt behov med råge. Jag upplever att det både är tillgängligt, enkelt och oftast utan någon slags uppsägningstid.

Skribent

Gjorde förut när jag var yngre och inte hade någon inkomst. Men sen jag började jobba så har jag inte piratat något. Netflix och disney+ fyller mitt filmbehov. Spotify musikbehovet. Vad gällande spel så hinner jag i regel bara med max ett i månaden så när jag köper spel har de i regel droppat i pris rätt rejält. Dessutom spelar jag mest på konsol nuförtiden.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Piratkopierar du?

Nepp.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Medlem

Inte alls lika mycket som back in the day, nu när man har en riktig lön så kan man ju stödja spelutvecklarna tycker jag.
Händer väl när man vill se en film eller serie som bara existerar på en av de 1865348 streamingtjänsterna man inte har ett konto hos.

Med spel händer det endast om det är ett spel jag är skeptisk mot, men intresserad av, mest för att testa. Gillar jag det så köper jag det. Fast det är inte lika ofta heller då Steam har sin return-policy.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Finns ingen anledning att piratkopiera längre. Alla legala alternativ är mycket enklare och dessutom inte särskilt kostsamma.

Medlem

Det var väldigt vanligt att man kopierade Amiga-spel osv av kompisar när jag växte upp på 80 och 90-talet, men nu så är det väl omkring 20 år sedan jag piratkopierade ett spel.

När det gäller filmer så är det också rätt sällan jag piratkopierar något, har runt 2000 filmer på DVD/blu-ray. Men det händer, senast var en sydkoreanskt romantiskt komedi som inte har släppts här i Sverige eller är tillgänglig på Netflix osv.

Det händer också att jag piratkopierar spelmusik från Japan då och då, ett fåtal album om året.

Skriv svar