Elden Ring genomsprunget - på under timmen!

Robot
Elden Ring genomsprunget - på under timmen!

"Under 50 minuter är klart görbart" säger speedrunnern själv.

#elden-ring


Medlem

Haha, det här är så galet. Blev imponerad av tre timmar liksom. Vad gjorde jag under första timmen? Uppfann nya svordomar mest.

Medlem

Och jag har inte ens lyckats lära mig hur man framkallar mitt kära steed ännu.... efter nära 3 timmars speltid haha


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Och jag har inte ens lyckats lära mig hur man framkallar mitt kära steed ännu.... efter nära 3 timmars speltid haha

Men nån måste ju vara först att klara det under timmen...... är man klar alltså när man får sin Steed?

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Men nån måste ju vara först att klara det under timmen...... är man klar alltså när man får sin Steed?

Det här med fritid växer ju inte på träd för alla. Nej, långt ifrån. Vill inte spoila men kan säga att jag är väldigt tidigt i spelet (level 8) och precis lagt ut poäng på mitt första attribut.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tror det tog mig en timma att ta mig igenom prologen i början innan jag kom ut i världen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Pappaledig och spelar varje minut när ungen sover, level 38 so far 🥳

Avstängd

Jag läste nånstans att inte ens 10% spelar klart Elden Ring.

Medlem
Skrivet av SverkerMagnusson:

Jag läste nånstans att inte ens 10% spelar klart Elden Ring.

Den siffran kommer kanske stämma även lite längre in i framtiden, men nu har spelet ändå bara varit ute i 13 dagar så det känns ganska självklart att få har plöjt igenom ett 80-100timmars spel redan. 🙃

Medlem

Så spelet går att klara på en timme.
Det går att klara det helt naken.

Låter som ett bra spel. Är det verkligen "git gud" ?

Medlem
Skrivet av SverkerMagnusson:

Jag läste nånstans att inte ens 10% spelar klart Elden Ring.

"Spela klart" siffran är ganska låg på alla spel tyvärr

Medlem

Distortion2 lade för 14 timmar sedan upp en run med tiden 49.29: https://www.youtube.com/watch?v=PO33S2p-L9k&ab_channel=Distor...

Medlem

Ja hoppar man över allt o rusar till slutbossen så

Medlem

Och jag som hållt på nu i 80h och njuter och upptäcker mer och mer Level 98
Underbart spel men fick en praktchick när jag kom till Mountains of the giants där jag får pisk efter pisk efter pisk Satans vad jag tyckte fienderna här blev övermäktig

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Så spelet går att klara på en timme.
Det går att klara det helt naken.

Låter som ett bra spel. Är det verkligen "git gud" ?

Grejen är att dodge och parry vilket styrs av ens egna reaktionsförmåga bokstavligten gör dig odödlig om du kan sätta de 100% vilket proffsen gör för det mesta. Sen finns det många niche builds och exploits som är riktigt svårt för vanliga spelare att använda sig av men för proffsen väldigt enkelt och därmed gör det dem extremt starka på väldigt kort tid.

Soulsborne är såna typer av spel där du kan klara allt utan att levla din gubbe eller byta/uppgradera ditt startvapen, fan inte enkelt men det går definitivt. Finns inga attacker som du inte kan dodgea för under några få frames i dodge animationen är din gubbe immun mot skada. Longsword, Club, Mace, Battle Axe och Falchion är alla startvapen och du kan enkelt använda vilket som helst av dem från första till sista boss i spelet utan problem. Statsen du får av armour är inte så viktiga heller. Det viktiga är oftast att du inte har gear som väger för mycket så din gubbe blir långsammare, finns ett stat man kan sätta i för att kunna bära tyngre gear. Men därför man kan spela naken, behöver inte ha gear om fienderna inte kan få in något slag på dig. Generellt, speciellt folk som spelat spelen många gånger brukar bara sätta på sig den armour man tycker ser snyggast ut i.e Fashion Souls.

Så när det kommer till speedrunning är det nästan bara extremt "git gud". Du kan inte klara spelen genom att button masha, man måste lära sig ens fienders attackmönster och hur man timear sina dodge rolls så även fast "git gud" är en meme så ligger det definitivt sanning bakom det. Jag har över 1000 timmar totalt i Soulsborne men jag har aldrig lyckats klara något av spelen utan att dö på en enda boss under en save vilket nästan är ett krav om du ska ha en chans inom speedrunning. DS1 och Sekiro skulle nog inte vara omöjligt för mig men DS2, DS3, Bloodborne och ER är jag nästan säker på att det skulle vara omöjligt för mig att köra en "No boss-death run".

Soulsborne har en väldigt intressant speedrunning community. Den mängden dedikation och tålamod som de människorna har är väldigt fascinerande och de är väldigt smarta som kommer på alla sjuka strategier

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Soulsborne har en väldigt intressant speedrunning community. Den mängden dedikation och tålamod som de människorna har är väldigt fascinerande och de är väldigt smarta som kommer på alla sjuka strategier

Svårt att inte känna enorm respekt för dem!

Medlem

Gillar speedrunning skarpt. Det är den sport jag faktiskt tittar på. Dock tycker jag att de flesta 3d spel är ganska tråkiga att titta på; om det inte buggar/glitchar till max så är det verkligen bara springa förbi allt innehåll. Det finns undantag, men inget souls spel har lockat än...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Gillar speedrunning skarpt. Det är den sport jag faktiskt tittar på. Dock tycker jag att de flesta 3d spel är ganska tråkiga att titta på; om det inte buggar/glitchar till max så är det verkligen bara springa förbi allt innehåll. Det finns undantag, men inget souls spel har lockat än...

Soulsspel tycker jag är urhärliga att kolla på, det ju är en del föremål som behöver plockas upp och förberedelser som behöver göras. Och bossar som behöver dödas. Jag tycker det är en intressant avvägning mellan att ta sig fram så snabbt som möjligt och att göra sig starkare för att döda bossarna snabbare.

Men däremot så är ju any %, som i de flesta spel, den tråkigaste kategorin att titta på innehållsmässigt. I all bosses får man ju se mer strider och så är det oftast större fokus på egen överlevnadsförmåga.

Jag älskar t.ex. all achievement-speedruns, som innehåller farming efter obskyra drops. (Men så kollar jag oftast på speedruns i insomningssyfte)

Redaktör
Skrivet av Ronzem:

Så spelet går att klara på en timme.
Det går att klara det helt naken.

Låter som ett bra spel. Är det verkligen "git gud" ?

Det är väl ust "git gud" han blivit, för vanliga dödliga lär inte springa igenom spelet på under timmen.


signatur
Medlem

Aldrig kollat hur man tränar på ett souls spel. Men undrar hur dom tränar på bossarna. Antar dom använder cloudsave och nötar en boss med en ordentligt överlevlad karaktär. Exempelvis att man spenderar några timmar på en boss och framförallt dodgar och gör parrys på en boss för att bli riktigt bra på den. Marika statyerna underlättar i detta spel. Trots det kan det inte va roligt att exenpelvis träna mot Radahn med sina instakill bomber i sista fasen! Naturligtvis skippar dom den bossen. Tänker att det är mer mardröm att träna bossar i äldre soulsspel där checkpoints är så långt från bossarna i regel och dessutom fler(?) obligatoriska bossar. Bra gjort att mappa spelet så här fort och klara det på under 50 min oavsett

Jag kommer klara det på kanske 200 timmar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Och jag som hållt på nu i 80h och njuter och upptäcker mer och mer Level 98
Underbart spel men fick en praktchick när jag kom till Mountains of the giants där jag får pisk efter pisk efter pisk Satans vad jag tyckte fienderna här blev övermäktig

Men du, jag kan bara relatera. Helvetet när man kom dit som en stor käftsmäll. Fick vända i dörrn och börja levla ännu mera, är level 92 nu


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av xorpen:

Den siffran kommer kanske stämma även lite längre in i framtiden, men nu har spelet ändå bara varit ute i 13 dagar så det känns ganska självklart att få har plöjt igenom ett 80-100timmars spel redan. 🙃

Jag har lagt 106 timmar än så länge, och har bara gjort en dryg tredjedel av världen haha Utforskar varenda millimeter och tar god tid på mig, farmar gear osv

Medlem

Springa och fimpa sista bossen på under en timme är inte att springa igenom Elden Ring..

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är väl ust

I Malmö äter man ust och skinka på mackan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Skrivet av Freakon:

I Malmö äter man ust och skinka på mackan.

L-ust-igt!


signatur
Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Soulsspel tycker jag är urhärliga att kolla på, det ju är en del föremål som behöver plockas upp och förberedelser som behöver göras. Och bossar som behöver dödas. Jag tycker det är en intressant avvägning mellan att ta sig fram så snabbt som möjligt och att göra sig starkare för att döda bossarna snabbare.

Men däremot så är ju any %, som i de flesta spel, den tråkigaste kategorin att titta på innehållsmässigt. I all bosses får man ju se mer strider och så är det oftast större fokus på egen överlevnadsförmåga.

Jag älskar t.ex. all achievement-speedruns, som innehåller farming efter obskyra drops. (Men så kollar jag oftast på speedruns i insomningssyfte)

Jag kanske skall titta på en med all-bosses i beskrivningen. Vet att jag tittade på en Metroid prime No glitches, det var en trevlig speedrun. Dock tar dessa rätt lång tid. Gör oftast något annat vid datorn när det är sådana tidskrävande speedruns.

1
Skriv svar