Dags för oss gamlingar att släppa det förflutna?

Medlem

Jag älskade ju första Zelda till NES men jag spelar ju inte det idag. Behåller minnet dock av den trygga fina Nintendovärlden.
Jag har dock köpt SNESmini och spelat, enligt min mening, de två bästa spelen någonsin. Legend of Zelda a link to the past och FF VI Obs inte FF VII. Jag hade en omgjord SNES som jag kunde spela amerikanska/Japanska spel på. Det var alltså den amerikanska versionen av FF VI jag spelade. Utan min SNES hade jag ju helt missat detta underbara spel.

Apropå Turok så fanns ju ettan till Nintendo 64. Det var min första inblick i FPS, hade ju inte dator. Jag kommer ihåg hur jag kunde spela med endast kartan framme, när det var otroligt svåra hopp fungerade det utmärkt inte mot fiender dock.

Vad gör jag idag då? Jag hittar nya favoriter på ny spelhårdvara. Att spela är fortfarande mitt största fritidsintresse. Har nyligen köpt "Horizon: forbidden west". Så hur gammal man än blir så är spel ett mycket roligt intresse. Man utvecklas med utvecklingen helt enkelt. Det var bra förr och ganska bra nu med, day one patchar är dock lite det svarta fåret. Dock älskar jag ju nyaste RDRD det har ju massor med buggar som man kan se hur mycket som helst av på Youtube, inte gör det något det är ju bra underhållning det också.

Ha barnasinnet i behåll! Världen är för tragisk så man behöver verklighetsflykt extra mycket nu.

Flakmonkey

Är ju inget fel att vara nostalgisk och minnas sin barndom med glädje, alla mår väl bra av det ibland? Däremot så tror jag att det kan vara riktigt dåligt att jaga de upplevelser man hade då och av den anledningen förkasta nya saker som kommer. För är det något som verkar vara gemensamt för de äldre jag träffat som har roligt här i livet så är det att de har kvar den där nyfikenheten inför saker och ting. De som tar till sig av ny teknik, underhållning, mat och inte minst människor. Sen behöver inte det innebära att man gillar allt man prövar på, men är man bara öppen för det och inte förväntar sig att ett spel man lirade när man var 7 år ska ha samma effekt när man är 40 så kommer man hitta mycket kvalitet. Jagar man istället för känslorna man hade då så tror jag att man kommer jaga i en evighet eftersom det har mer att göra med vem man var där och då än spelet, filmen, låten, etc i sig.

Medlem

För mig är dom äldre spelen speciella och kommer alltid att vara det.
Nostalgi förmodligen.
Men det är så jag känner för spel som Shenmue, Silent Hill, Metal Gear Solid, Resident Evil, Resident Evil 2, Tomb Raider, Quake, Half-Life, Half-Life 2, Soul Reaver, Ape Escape, GTA Vice City, GTA San Andreas, Spyro the Dragon.

Fast jag får ju erkänna att Red Dead Redemption-spelen, The Last of Us och Breath of the Wild har en del magiska stunder...

Medlem

Jag har i princip bara spelat indiespel senaste 5 åren. Något jag trivs väldigt bra med.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Medlem
Skrivet av General_Omoral:

Hur många spelförstörande buggar fann det i spel till tex NES/SNES?

Eh... Extremt många?
Tror folk glömmer bort att spel definitivt INTE var buggfria ens under Nes-eran, där fanns massor av totalt spelförstörande buggar i många av tidens storspel, i vissa fall så illa att det kunde sabba din spelkasett helt.

Ion
Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Eh... Extremt många?
Tror folk glömmer bort att spel definitivt INTE var buggfria ens under Nes-eran, där fanns massor av totalt spelförstörande buggar i många av tidens storspel, i vissa fall så illa att det kunde sabba din spelkasett helt.

Alltså när du skriver så här så måste du nästan komma med källor? Det är ju så lätt att bara "Eh nä!" utan att komma med bevis.
Jag letade lite och hittade det här https://gamerant.com/nes-glitches-unbeatable/ men det verkar vara rätt udda saker som är svåra att trigga. Hittar dock inget om buggar som förstör cartridges?

Medlem
Skrivet av Ion:

Alltså när du skriver så här så måste du nästan komma med källor? Det är ju så lätt att bara "Eh nä!" utan att komma med bevis.
Jag letade lite och hittade det här https://gamerant.com/nes-glitches-unbeatable/ men det verkar vara rätt udda saker som är svåra att trigga. Hittar dock inget om buggar som förstör cartridges?

Buggar som förstör själva kassetten finns väl inte. Dock kommer jag ihåg ett spel till Sega mega drive som var så att säga ospelbart. Det var bara massor av pixlar som det väl gick att påverka något lite, skulle vara ett rollspel och pixlarna rörde sig över någon mycket konstig "yta/värld". Jag har väl förträngt namnet eftersom jag köpte det på en större leksakskedja och ej fick tillbaka några pengar. Hade man köpt det och något "hände" när man tryckte på styrkors och knappar fick man skylla sig själv.
Kastade det nog när jag prövat några ggr och inget blev bättre.

Så ni som är duktiga på att leta på nätet kan ju se om det finns någon info om detta trasiga spel. Den enda fakta jag kommer ihåg är det jag nyss berättat.

Det enda jag kan tänka mig, som är ett ganska otroligt scenario, angående förstörelse av spelkassett är väl överhettning och brand. Vilket ju då troligen kunde innebära att spelmaskinen även kunde förstöras och med ytterligare spekulerande en eventuell lägenhets/villabrand.

Så i sammanfattning: Det har funnits ospelbara spel på kassett men de är nog inte många.

Edit: Det handlar inte heller om ett spel som var från en annan region som jag körde i så att säga fel maskin. Det var ett spel för europeiska området.
Att vissa fel uppstår med att spelet har "fryst" bilden mitt under spel hände ganska ofta för länge sedan. Vilket innebar allt som oftast att man fick stänga av och starta om från start. Riktigt irriterande om det inte var en kassett med minnesfunktion.
Kan ju även vara så att detta fel uppstod när man kom till samma ställe i spelet. Vilket ju i förlängningen innebar att det aldrig gick att klara spelet. Trasigt med andra ord.

Skrivet av Dudinkalv:

Eh... Extremt många?
Tror folk glömmer bort att spel definitivt INTE var buggfria ens under Nes-eran, där fanns massor av totalt spelförstörande buggar i många av tidens storspel, i vissa fall så illa att det kunde sabba din spelkasett helt.

Vilka? Måste ha lyckats missa alla!


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

123
Skriv svar