Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av dTexN:

Oof. Då borde det skickas idag. Onsdag känns lite risky ifall något händer på vägen, helgdagar står ju allt sånt stilla 😐

Skönt att höra. Håller tummarna dagen innan :D!

Jag har chattat med Spelbutiken och de levererar med Postnord brev (jag tror inte man kunde välja något annat) och som du säkert känner till så levererar Postnord bara brev varannan dag nuförtiden så om du är en av de som inte får brevlevererans nu på fredag så är det troligt att du inte får spelet innan helgen (om du inte har extrem tur och får det levererat på torsdag). Du kan kolla på postnord hemsida vilka dagar de levererar till ditt postnummer.

Jag själv har beställt från Spelbutiken och får inte brevleverans på fredag så jag får antigen hålla mig till nästa vecka eller så går jag och köper det i någon butik i närheten och returnerar mitt exemplar på måndag till spelbutiken.

Frilansare
Skrivet av Laddemannen:

Hade spelat klart GoT och sen kört Elden Ring! Kanske skriva upp svårighetsgraden på GoT så du är van när du startar Elden!

Kan man inte dra ner svårighetsgraden på Elden istället?

Frilansare

Sugen på en fet närstridskrigare. Tror att magi kommer bli för mycket för mig första rundan. Tänker klassiskt med sköld och enhandsvapen. Yxa? Spjut funkade super i Demon's Souls för mig (nåja, allt är relativt). Men det känns lite, ostigt?

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Mitt tips om nu detta spel har samma kontroller som Dark Souls: Claw grip. Livet blir lättare när man kan springa och snurra kameran samtidigt.

https://i.imgur.com/tUctswZ.jpeg

Är väl lättare att mappa om knapparna? Vet att det var ett känt tips i Bloodborne att man mappade om sprint till L1 eller något liknande.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kan man inte dra ner svårighetsgraden på Elden istället?

Buuuuuuuh!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Sugen på en fet närstridskrigare. Tror att magi kommer bli för mycket för mig första rundan. Tänker klassiskt med sköld och enhandsvapen. Yxa? Spjut funkade super i Demon's Souls för mig (nåja, allt är relativt). Men det känns lite, ostigt?

Kör en pure-str build, feta klubbor eller yxor som man två-handar, brukar vara riktigt kul! Kommer själv dock köra en faith/str build, alltid velat köra det men fegat ur och kört int/dex istllet.

Fragtjuv

Jag är fortfarande kluven om jag ska slå till eller inte. Jag har både uppskattat och haft svårt för tidigare spel från From Software. Däremot känner jag många som ska lira och vill gärna vara en del av allt snacka som kommer att komma


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kan man inte dra ner svårighetsgraden på Elden istället?

Skrivet av Joakim Bennet:

Sugen på en fet närstridskrigare. Tror att magi kommer bli för mycket för mig första rundan. Tänker klassiskt med sköld och enhandsvapen. Yxa? Spjut funkade super i Demon's Souls för mig (nåja, allt är relativt). Men det känns lite, ostigt?

Sköld+enhands är ett stabilt och trevligt val. Brukar även vara ganska nybörjarvänligt tills man blir varm i kläderna att testa annat.(I Dark Souls-serien då).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Kontanjin:

Är otroligt sugen på Elden Ring, gillar verkligen hur världen ser ut och de maffiga fienderna... Men jag har så svårt att klara av dark souls, gav upp på 2an efter nån timme. Bloodborne likaså
#quitter #noob

Har också blivit sugen på Elden Ring med all reklam och vad jag sett av spelet redan. Men eftersom jag aldrig spelat ett soulsborne spel innan så beställde jag DS1, 2 och 3 i en box och måste klara dem innan jag får köpa ER...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

@Lasrod tack för svar. Ska kika om jag har på fredagar, ingen koll. Bokade på internet mest för att jag bor på landet och det är 6 mil till närmsta butik med spel. Slipper helst åka på fredag 😅


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

Undrar om man kan spela en Conan barbaren-karaktär.
Eller kanske en Aragorn-liknande ranger-karaktär.

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Är väl lättare att mappa om knapparna? Vet att det var ett känt tips i Bloodborne att man mappade om sprint till L1 eller något liknande.

Kanske, men det är faktiskt inte så obekvämt som det ser ut. Man vänjer sig snabbt. Man behöver inte trycka på knappar med toppen av sitt finger liksom, för att springa i Dark Souls har jag ofta rakt finger och trycker på B med mittenknogen.
Har börjat lira andra spel på samma sätt.

Tänk typ Halo om du vill hoppa samtidigt som du vill snurra kameran.

För den inbyggda nackdelen med hur kontroller är utformade är att man måste släppa den högra styrspaken för att trycka på någon av de fyra knapparna på den högra sida av kontrollen.

Blir ett mycket mer flytande gameplay om man spelar med claw grip.
I Dark Souls är det mest springknappen man vill åt så det går såklart att mappa om.

Oavsett hur man gör är det väldigt användbart att kunna springa och snurra kameran samtidigt då det blir mycket enklare att slåss mot vissa bossar där det kanske inte alltid är bäst att vara locked-on samt att det blir enklare att slåss mot flera personer samtidigt i PVP. Också användbart när man springer igenom tajta korridorer eller på smala plattformar där man måste snurra kameran mycket.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Vad är torrent? Försökte googla men en speltitel i kombination med ordet torrent ger HELT andra resultat.

Torrent är namnet på din trogne springare i Elden Ring

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Undrar om man kan spela en Conan barbaren-karaktär.
Eller kanske en Aragorn-liknande ranger-karaktär.

Det bestämmer du själv

Medlem

Jag spelade igenom Bloodborne och Dark Souls 3 nu för första gången dom här veckorna innan Elden Ring. Riktigt bra spel! Är bra sugen på Elden Ring nu.

Medlem
Skrivet av Gen:

Har lirat både Dark Souls 3 och Dark Souls Remaster och båda är väldigt lättdrivna. Skillnaden med Elden Ring är att det är open world vilket borde kräva lite mer av hårdvaran och också förklara varför PS5/XBSX inte kan köra spelet i hög upplösning & 60fps. Hade faktiskt helst velat köra Elden Ring på PS5 men då förväntar jag mig samma kvalitet som Demon Souls vilket verkar högst osäkert just nu.

Portar och versioner innan framförallt Sekiro har ju varit allt annat än godkända till PC. FROM har tyvärr inget bra trackrecord där även om det verkar bli successivt bättre. Man kan ju hoppas ? Men om nu spelet verkligen inte kan köras på så pass kraftfull hårdvara i 60fps så får man nog ge mer skuld till utveckling & motor snarare än att skylla på att xboxS och ps5 är för klena.

Bara se på magikerna på Id Software och hur sjukt skalbar och optimerad deras motor är. Att pusha ut så löjligt mycket mer detaljer i ett ännu större spel (Eternal) på samma hårdvara(ps4) som 2016 är ändå rätt imponerande, samtidigt som man bibehåller stadiga 60fps. Ja stor skillnad i vad det är för spel men det är ändå också rätt stor skillnad mellan utvecklare och hur de levererar på och utvecklar sin teknikstack. From har väl sällan imponerat där, de är kända för fantastisk design och inte för optimerade spel eller häftig teknik, tyvärr.

Medlem

Varning. Kolla inte på launch trailern som precis släpptes. Det visades lite väl mycket nytt 😐


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Varning. Kolla inte på launch trailern som precis släpptes. Det visades lite väl mycket nytt 😐

Störigt att de spoilar sina egna spel så förbannat ibland. Tankarna förs genast till amerikanska filmtrailerns där man i princip sett hela filmen när man kollat en trailer.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Varning. Kolla inte på launch trailern som precis släpptes. Det visades lite väl mycket nytt 😐

Tack för varningen! Såg på en som släpptes i förr igår, den gav också bort en hel del!

Medlem
Skrivet av dTexN:

Varning. Kolla inte på launch trailern som precis släpptes. Det visades lite väl mycket nytt 😐

Har försökt hålla mig undan så mycket som möjligt men satan vad de slänger ut trailers och gameplay och streams överallt. Det har inte varit lätt att hålla sig borta. Just dessa typer av spel vill man ju inte veta vad som gömmer sig bakom nästa hörn eller vilka bossar som finns. Det är så mycket roligare när allt är en stor överraskning.

Medlem

En liten rolig sak för oss som är extra nördiga; Critical Role kommer göra en one-shot där de spelar en rollspelskampanj som utspelar sig i Elden Rings värld. Kommer vara live på Twitch nästa torsdag (i princip natten till fredag för oss i Europa) och någon dag senare på Youtube.

While we take this Thursday to rest, some really fun times tomorrow eve for the #LegendOfVoxMachina Finale Watch Party, and next week… we explore the Lands Between through the chaos of @AlexWard777 @BrennanLM @KrystinaArielle @Marisha_Ray & @samriegel in our #EldenRing one-shot!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kör en pure-str build, feta klubbor eller yxor som man två-handar, brukar vara riktigt kul! Kommer själv dock köra en faith/str build, alltid velat köra det men fegat ur och kört int/dex istllet.

Lite inne på det också men vilken klass ska man börja som då måntro?

Medlem
Skrivet av pingkonk:

Sugen på att köpa till Pc, kommer någon ihåg hur de senaste souls-spelen flutit på Pc? Kommer ihåg att första Dark Souls va sjukt dåligt optimerat.

Du har ju nu Dark Souls Remastered som jag tycker flyter på ganska väl.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag har chattat med Spelbutiken och de levererar med Postnord brev (jag tror inte man kunde välja något annat) och som du säkert känner till så levererar Postnord bara brev varannan dag nuförtiden så om du är en av de som inte får brevlevererans nu på fredag så är det troligt att du inte får spelet innan helgen (om du inte har extrem tur och får det levererat på torsdag). Du kan kolla på postnord hemsida vilka dagar de levererar till ditt postnummer.

Jag själv har beställt från Spelbutiken och får inte brevleverans på fredag så jag får antigen hålla mig till nästa vecka eller så går jag och köper det i någon butik i närheten och returnerar mitt exemplar på måndag till spelbutiken.

Det är väl däremot så att beroende på vad man har för typ av brevlåda så kanske man får spelet på fredag ändå. Om paketet är för stort för att få plats i brevinkastet kommer det aviseras och skickas till ombud samma dag - och då ”räknas” som paket, som fortfarande levereras dagligen. Detta förutsätter dock att brevbäraren har koll. Sedan tror jag inte hela Sverige börjat med post varannan dag än.

Nu vet jag inte om detta gäller Spelbutiken men Varubrev klass 1, vilket många företag använder sig av, delas ju också fortfarande ut dagligen.

Har själv valt att hämta ut i butik för att undvika att spelet blir försenat och för att slippa slarv från Posten. Som gammal anställd litar jag inte på detta företag för fem öre

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Lite inne på det också men vilken klass ska man börja som då måntro?

För en str/faith så blir det nog confessor då prophet dundrat in för mkt i Arcane så vitt jag kan se. Vill man köra dex/int så är det garanterat prisoner man ska köra evt Bandit
Pure-str blir det kanske bäst med Vagabond eller den som startar på 0

Edit: för pure str så är nog Hero faktiskt den bästa start klassen

Medlem

Jag hade tänkt köra detta innan forbidden West men det blev tvärtom ☺️ jag brukar köra strength, brukar alltid vara nice med lite blessing på det.

Medlem
Skrivet av RuneClaw:

En liten rolig sak för oss som är extra nördiga; Critical Role kommer göra en one-shot där de spelar en rollspelskampanj som utspelar sig i Elden Rings värld. Kommer vara live på Twitch nästa torsdag (i princip natten till fredag för oss i Europa) och någon dag senare på Youtube.

While we take this Thursday to rest, some really fun times tomorrow eve for the #LegendOfVoxMachina Finale Watch Party, and next week… we explore the Lands Between through the chaos of @AlexWard777 @BrennanLM @KrystinaArielle @Marisha_Ray & @samriegel in our #EldenRing one-shot!

Låter väldigt kul, ska nog ta en titt!

Medlem

Fick nyss notify om launch-trailern.
https://youtu.be/mCSVQtQlaC8


signatur

Nothing is power without Control

Inaktiv

Holy shit. Stackars Mercer som får DM'a för Brennan lol

Testpilot

Förstår inte varför folk kollar på launch trailers. De är bara till för de som är tveksamma om de ska köpa spelet eller ej och fyllda med spoilers till bredden.

Skriv svar