Bayonetta-studion Platinumgames skulle inte säga nej till ett uppköp

Robot
Bayonetta-studion Platinumgames skulle inte säga nej till ett uppköp

Men bara om de får behålla sin frihet.

#Microsoft, #Platinumgames


Medlem

Man får gärna köpa mig också. Bara allt förblir som innan

Skämt och åsido. Svårt att se att man helt kan behålla sin frihet om man köps upp. Men visst, det kan göras på olika bra sätt. Har man samma vision som sin uppköpare är det ju inga problem. Platinum är min absoluta favoritstudio. Jag hoppas ändå att det förblir "fristående". Det de gjort som är så bra är att fokusera på gameplay före gfx/flash/etc. Antaglien för att de haft begränsade resurser!

Medlem

Det roliga är ändå att alla verkar vilja att Microsoft ska just detaljstyra Activision/Blizzard, eller i alla fall röra om ordentligt i grytan.
Samma sak med Bethesda som satt och höll på massa licenser som de inte kunde hantera.

Det finns väl något som heter frihet under ansvar.

Medlem

Ingen studio som köps upp kommer att vara helt självständiga... Pengarna kommer ju från ett håll, och det är därifrån även besluten kommer ifrån!

Att Bungie, Bethesda, Activision osv kommer att vara helt självständiga är bara tomt PR-snack.

Medlem

Kom igen Microsoft, just do it!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ingen studio som köps upp kommer att vara helt självständiga... Pengarna kommer ju från ett håll, och det är därifrån även besluten kommer ifrån!

Att Bungie, Bethesda, Activision osv kommer att vara helt självständiga är bara tomt PR-snack.

Dock stor skillnad på "här får ni en säck med pengar, fortsätt göra det ni gör bäst" och "här får ni ett Excelark med punkter vårt marknadsfolk anser måste finnas i nästa spel".


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skribent

Om det är någon studio Nintendo skulle köpa upp så tror jag det är Platinum. De har redan bra relationer och så görs det ju redan exklusiva spel till Nintendokonsolerna.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Arzei:

Dock stor skillnad på "här får ni en säck med pengar, fortsätt göra det ni gör bäst" och "här får ni ett Excelark med punkter vårt marknadsfolk anser måste finnas i nästa spel".

Vanligen blir det väl något mitt emellan. "Här är en säck med pengar, gör det ni gör bäst men kom ihåg att det måste vara minst huvudspel, två års patchningar, tre större DLC samt att alla verksamhetsbeslut måste vara förankrade i vår utgivningsplan, annars jävlar...".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Flakmonkey

Frågan är hur intressant Platinum Games är för en utgivare. Visst de har gjort spel som får ett gott mottagande och de har några titlar som jag personligen tycker extremt mycket om, men det är ju inte som att det är en säker kassako likt Bethesda, Activision/Blizzard och Bungie. Däremot så kan det ju vara en bra studio att ha rent marknadsföringsmässigt just för att de är lite creddiga.

Ur PGs perspektiv skulle det nog bara vara skönt att kunna göra ett spel utan att ha kniven mot strupen, kanske kan de göra något ännu bättre om de har en stor utgivare som ger dem en större budget? Inget garanti förstås, men de har ju ändå "harvat på" ett rätt bra tag nu så kanske värt att prova något nytt som ger dem nya möjligheter? Risken är ju då förstås att de inte får de fria händer som de behöver för att kunna fortsätta vara Platinum Games.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om det är någon studio Nintendo skulle köpa upp så tror jag det är Platinum. De har redan bra relationer och så görs det ju redan exklusiva spel till Nintendokonsolerna.

Ja men tror nintendo skulle detaljstyra mer än tex Microsoft. Inte för att det egentligen behöver vara dåligt men nintendo har ju liten annan filosofi över sina egna spel.


signatur

Ultrazine

Medlem

Hela grejen med uppköp är ju att man på något sätt tappar kontroll. Så fort det går lite dåligt kommer någon annan vilja röra runt i saker och om du inte har 100% ägarskap så kommer det få bli så med. Om du är dig själv så kan du låta det gå och helvete och sedan försöka styra upp det själv så som du själv vill.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av normalniklas:

Ja men tror nintendo skulle detaljstyra mer än tex Microsoft. Inte för att det egentligen behöver vara dåligt men nintendo har ju liten annan filosofi över sina egna spel.

Ja, jag tror inte N är intresserade av uppköp, men Platium skulle vara det företaget som är mest logiskt tror jag om de skulle köpa någon.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det hade varit coolt om Embracer köper dem.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om det är någon studio Nintendo skulle köpa upp så tror jag det är Platinum. De har redan bra relationer och så görs det ju redan exklusiva spel till Nintendokonsolerna.

Det vore väl drömmen om Nintendo köpte dem. Men lär bli Microsoft. Även om jag hellre ser Sony i sådana fall. Å andra sidan, stannar de multiplattform som andra uppköpta studior verkar göra spelar det väl ingen större roll.

1
Skriv svar