Julmaten, vad gör ni med den?

Medlem
Julmaten, vad gör ni med den?

Hej alla FZare! Julafton är förbi och 10 % av maten är uppäten, jag vet inte hur ni gör men jag käkar resterna idag och imorgon skär jag ner allt och gör en gigantisk pytt i panna.

Det skulle vara roligt att läsa vad ni gör med era julrester!

Ni får ha en fortsatt god jul grabbar och grabbinnor!🎁🤶🎄


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Julskinkan som inte äts upp på julbordet är fantastisk att skiva ner och ha på en hemmagjord pizza till exempel


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Julskinkan som inte äts upp på julbordet är fantastisk att skiva ner och ha på en hemmagjord pizza till exempel

Smart där!


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Vi gjorde inte mer än att det mesta åts igår, resten av det mesta idag och det som återstår går åt under veckan!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag har köpt tekakor och gjorde julsmörgås till frukosten.

Medlem

Äter måltid i flera dagar. Köper tusen saker till julbordet så har man en måltid för familjen i fyra dagar.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Äter måltid i flera dagar. Köper tusen saker till julbordet så har man en måltid för familjen i fyra dagar.

Samma här

Medlem

Sparar till nästa jul!

Skribent
Skrivet av HylzaN 2-0:

Smart där!

Brukar göra Ost och skinksås med skinkan och äta till pasta. Barnen gillar det och senapgrillgeringen blir härlig smak i såsen, behövs knappt några kryddor. Har du julost kvar är den ju dessutom också perfekt att använda


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Brukar göra Ost och skinksås med skinkan och äta till pasta. Barnen gillar det och senapgrillgeringen blir härlig smak i såsen, behövs knappt några kryddor. Har du julost kvar är den ju dessutom också perfekt att använda

Det lät helt fantastisk 😃


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Vi äter julmat 3-4 dagar. Sen åker mycket i frysen, t ex lsx och skinka. Sillen håller till midsommar.

Medlem

Jag och råttorna äter allt som går, skulle det mot förmodan bli något över så åker det i tunnan.

Mer eller mindre allt är gott och enkelt att göra mackor av. Julskinka med senap, smör och kavring. Köttbullar med rödbetssallad. Sill och ägg-macka. Etc.

Överbliven gröt funkar bra som lyxig frukost. Gärna med saftsås.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Smörgås med julskinka är standard. Har köpt en extra halva bara för det.

Medlem

Det går ner mer eller mindre dagarna här efter jul.
Det värsta är endå allt godis, choklad och sprit man fått.
Jag kommer klara mig resten av året lagom till nästa jul.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kastar, gillar inte julmat (plockmat).


signatur

IDKFA

Medlem

Vilken julmat? Har inte haft tid med något sånt med något sånt, på flera år..
men som svar slänga skiten

It's not a lake, it's an ocean

Äter och äter och äter... Efter annandagen brukar det börja ta emot, men vi har lärt oss att inte göra mer mat än vi faktiskt kan äta upp. Ingen kalkon i år, till exempel, eftersom vi bara är tre vuxna och två små barn.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Skinkan:

- Ost och skinksås till pastan
- Pytt i panna
- Potatisgratäng med tärnat
- Fried rice med tärningar och curry

Det är väl egentligen bara den som det blir mycket rester kvar i kylen av. De andra sakerna, t ex lådorna, brukar jag dela upp i portioner och frysa in tämligen omgående.

Kålrotslådan passar inte bara till julbordet, utan även senare till stekt falu eller andra rätter där man har rotmos. Samma sak med morotslådan.

Köttbullarna går precis som en tjock skiva skinka bra på mackan, men även tillsammans med det klassiska med mos och sås, stuvade makaroner osv osv.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Brukar bara räcka tills dagen efter, sedan slänger man det lilla som ändå inte tagit slut och köper hem en ny julskinka så man har över mellandagarna!

Medlem
Skrivet av baxtex:

Vi äter julmat 3-4 dagar. Sen åker mycket i frysen, t ex lax och skinka. Sillen håller till midsommar.

Hehe... i vår familj blir det då fan inte nån lax över.


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent
Skrivet av Dohman:

Hehe... i vår familj blir det då fan inte nån lax över.

Laxen ryker först här! haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Laxen ryker först här! haha

Beror ju på hur mycket man har...

Medlem

Gör alltid mycket för att ha veckan efter jul. Väldigt gott och galet skönt att slippa tänka på att laga mat. Bryter av med thaimat någon dag sen är det bara att kliva på hästen igen.

Medlem

Matlådor för hela Januari månad blir det.

1
Skriv svar