Battlefield 2042

Medlem

En sak är tydlig iallafall, vi har alla olika mål mid sitt spelande.
Jag gillar fps i lag, men det som får mig att vilja bli bättre är ju k/d. Jag vill ligga i toppen när det gäller k/d och jag vill att laget ska vinna. Vinner inte laget kvittar det var jag ligger på scoreboarden. Jag har aldrig tyckt support klasser variant roliga, har alltid spelat recon och assault. Jag spelar oftast aggressivt oavsett klass, försöker ta objektiv oavsett om jag har ett sniper eller m4.
Jag förstår vad dice vill åstadkomma, men tycker man ska kolla på alternativ istället.
Det ska tilläggas att jag inte spelat bf2042 än. Så mina erfarenheter kommer från alla andra bf i spelserien. Det återstår att se om jag kommer störa mig på avsaknaden av scoreboard.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

En polerad bajskorv vore mer verklighetsförankrat.

Helt okej att du tycker det.

Vet dock inte om du spelat spelet, men om det är någon tröst så är det inga pronomen och andra likvärdiga samhällsexistentiella hot som kastas runt i 2042, utan vi mördar fortfarande varandra med traditionella vapen med kulor.

Medlem
Skrivet av Thane:

Lite småroligt att det här var den första videon jag fick rekommenderad när jag öppnade youtube efter att ha läst din kommentar.

https://youtube.com/shorts/YeWU53joG4Y?feature=share

Tycker det ser mycket mer detaljerat ut jämfört med tidigare spel.

Hehe ja typ. Men ta typ Kaleidoscope eller Manifest med massa höghus och containers som man skulle kunna göra så mycket mer i min mening. Typ kranar eller skyskrapor som faller etc. Synd man inte kan välta massa containers eller skjuta hål på dom (finns massa hus som är byggda av containers på vissa kartor som är 100% skottsäkra
Själva destruction är kanske i sig mer detaljerad men jag personligen tycker dom gamla hade mer.
Vet inte men känns som hela Bf känns lite innehålls fattigt. Om dom fixar random bullet spread på vapen speciellt på snipers... och marksmen's rifle så kan de bli helt ok.

Medlem
Skrivet av koleny:

Min pc med 3080 ti och 5900x håller inte med om flytet. Visst ligger på 100ish fps men det droppar till 20 stup i kvarten i en millisekund vilket gör det extremt janky.

Nu är jag kanske lite ordpolis men hur kan något droppa till 20 BILDER PER SEKUND i 1 millisekund?

Gen
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nämnde det i en annan tråd, men det är ju vanligt att man omger sig med och letar upp saker och folk som bekräftar sina egna åsikter istället för att utmana dem. Jag är själv skyldig där.

Jag dock har extremt kul med 2042. Ca 40h än så länge under min permission, så om jag bara hade satt ett betyg därefter hade det blivit en klar femma av fem, men bristerna och buggarna hade gjort att även mitt betyg hade hamnat på en trea, för även om en recension är subjektiv kan man inte förbise uppenbara brister.

Tycker 2042 är definitionen av en oslipad diamant. Det verkligen osar med potential överallt som bara väntar på att bli realiserad

Nja alltså, jag testade betan men den var helt ospelbar för mig (extremt stutter, mina frame times hoppade upp och ner som en jojo samt visuella buggar) så jag avinstallerade och lät saken bero. I början på veckan så dök 2042 videos upp i min feed så jag kikade på första bästa (utan att alls tänka på vem som gjort videon) och tittade/läste mer och mer efter det. Har även kikat på folk som lirar på Twitch i sammanlagt 2h. Nu hade jag nog aldrig betalat för spelet ändå då jag tappat stinget så att säga gällande FPS Multiplayer Kassare reaktionstid helt enkelt och då är det inte så kul. Hade det funnits en kampanj däremot hade det varit en annan femma.

Skrivet av rosski:

Vilka kanaler har du kollat på? Många reviewers följer ju strömmen väldigt mycket vilka spel det är populärt att håna eller hylla.

Starka känslor genererar klicks, "this game sucks" *insert angry face*

Det är nog definitivt sant. Kikat på prestandavideos, EA reviews, filmer som visar buggar samt läst på Reddit.

Medlem

Inse bara att inget Dice spel kommer få 5/5 av FZ längre.

Har ni ens den typen av samarbete som ni hade förr?
Minns ni hade exklusiva intervjuer med Dice och liknande för Bad Company och däromkring

Medlem

Sämsta bf som gjorts. Allt snack om 3-4 AAA studios som gjort detta möjligt är snarare 3-4 studios som kämpat förbrilt att lyckas skrapa ihop något alls.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Inse bara att inget Dice spel kommer få 5/5 av FZ längre.

Har ni ens den typen av samarbete som ni hade förr?
Minns ni hade exklusiva intervjuer med Dice och liknande för Bad Company och däromkring

Perfekt till ett Fragzone Fredags-avsnitt, bjud in några tomtar från Dice och fråga om dom känner stolthet över deras "spel", hur dom kunde göra såna fatala design-missar och fråga vad det är dom jobbat med de senaste åren, för det lär väl knappast ha varit detta hafsverk?

Avstängd

Förstår inte hur den här spelseriens utveckling kan gå bakåt istället för framåt. Grafiken är sämre än tidigare delar, nät-koden, innehållet och buggarna likaså. MEN framförallt ljudet. Hur kan man misslyckats så brutalt i det man tidigare var bäst i? Man kunde kopierat hela ljud-mixen från BF Bad Company och klistrat in här och ljudet hade rockat. Skandal och märkligt!

Medlem
Skrivet av Thane:

Lite småroligt att det här var den första videon jag fick rekommenderad när jag öppnade youtube efter att ha läst din kommentar.

https://youtube.com/shorts/YeWU53joG4Y?feature=share

Tycker det ser mycket mer detaljerat ut jämfört med tidigare spel.

Just den där biten ja, övrigt är det nästan noll destruktion tyvärr. Jag har roligt med BF2042 ska det erkännas men det är inte det Battlefield som vi lärt känna genom åren. Om det räknades som Hardline, dvs offshoot så är det ett helt okej spel, roligt. Men som ett äkta Battlefield, nej, tyvärr inte. Men roligt har man iofs

Medlem
Skrivet av Andaril:

Just den där biten ja, övrigt är det nästan noll destruktion tyvärr. Jag har roligt med BF2042 ska det erkännas men det är inte det Battlefield som vi lärt känna genom åren. Om det räknades som Hardline, dvs offshoot så är det ett helt okej spel, roligt. Men som ett äkta Battlefield, nej, tyvärr inte. Men roligt har man iofs

Precis, jämför man direkt med t.ex. BF3 och 4 så är känslan borta men ser man det som
ett slags Hardline så är det ändå roligt för vad det är.

Medlem
Skrivet av Thane:

Lite småroligt att det här var den första videon jag fick rekommenderad när jag öppnade youtube efter att ha läst din kommentar.

https://youtube.com/shorts/YeWU53joG4Y?feature=share

Tycker det ser mycket mer detaljerat ut jämfört med tidigare spel.

Det är väl mest på de där husen du har bra destruction?
Destruction som i BC2 var den bästa versionen enligt mig, sedan har det bara gått utför med den.

Medlem
Skrivet av Andaril:

Just den där biten ja, övrigt är det nästan noll destruktion tyvärr. Jag har roligt med BF2042 ska det erkännas men det är inte det Battlefield som vi lärt känna genom åren. Om det räknades som Hardline, dvs offshoot så är det ett helt okej spel, roligt. Men som ett äkta Battlefield, nej, tyvärr inte. Men roligt har man iofs

Skrivet av Molnet2013:

Det är väl mest på de där husen du har bra destruction?
Destruction som i BC2 var den bästa versionen enligt mig, sedan har det bara gått utför med den.

Var bara småhus som gick att förstöra utanför Levolution i BF4 och Bf3 också. Så det är varken mer eller mindre nu verkar det som.

Medlem
Skrivet av Molnet2013:

Det är väl mest på de där husen du har bra destruction?
Destruction som i BC2 var den bästa versionen enligt mig, sedan har det bara gått utför med den.

Håller med om att det peakade då, sen har det blivit mycket mer scriptad förstörelse, där utvecklarna tycker det passar in. Sen var ju husen mycket copy-paste i BC2 men tar hellre det med den förstörelsen alla dagar i veckan.

Redaktör
Skrivet av totte1015:

Inse bara att inget Dice spel kommer få 5/5 av FZ längre.

Har ni ens den typen av samarbete som ni hade förr?
Minns ni hade exklusiva intervjuer med Dice och liknande för Bad Company och däromkring

Vi intervjuade Lars Gustavsson i september 2002, precis när BF1942 släppts. Vi gjorde också en för några veckor sen. Och vi har gjort ett antal under åren mellan dessa två. Jag skulle säga att det är svårare att intervjua både Dice och andra stora utvecklare i dag än förr, tendensen är att de håller sig till ett par färdiga samtalsämnen. Det var mindre styrt förr.

Ska de ha toppbetyg får de göra bättre spel helt enkelt.


signatur
Skribent
Skrivet av Gen:

Det är inte menat som någon kritik eller att recensenten gjort något fel, verkligen inte. Allt jag menar är att jag blev förvånad över betyget då den allmänna upplevelsen verkar vara att spelet har några ljusglimtar men på det stora hela är kasst och framförallt förlorat sin identitet.

Tittar man på Metacritic så har dock spelet ett generellt bra betyg så jag kanske helt enkelt kikat på "fel" kanaler

Förstår hur du menar, men tycker fortfarande att det ändå är ett underhållande spel som jag haft kul med - men att det finns en hel det som håller tillbaka det från att vara mer än bra. Tror det är en smakfråga också: Eftersom jag spelat och uppskattat tidigare BF-spel kanske jag får ut mer av spelet när det verkligen funkar - men spelare som inte gillar BF/den typen av shooter lika mycket tröttnar säkert fortare på problemen spelet har (och jag har full förståelse för dem!). Ett riktigt bra, välgjort spel bör övertyga även spelare som kanske inte är 100% intresserade eller hypade från början.

Å andra sidan kan det ju även vara tvärtom - BF-purister irriteras av buggarna och ett BF som inte fungerar eller är "som ett BF ska" kan ju också få dem att tycka illa om spelet.

Skrivet av Kyraal:

Nämnde det i en annan tråd, men det är ju vanligt att man omger sig med och letar upp saker och folk som bekräftar sina egna åsikter istället för att utmana dem. Jag är själv skyldig där.

Jag dock har extremt kul med 2042. Ca 40h än så länge under min permission, så om jag bara hade satt ett betyg därefter hade det blivit en klar femma av fem, men bristerna och buggarna hade gjort att även mitt betyg hade hamnat på en trea, för även om en recension är subjektiv kan man inte förbise uppenbara brister.

Tycker 2042 är definitionen av en oslipad diamant. Det verkligen osar med potential överallt som bara väntar på att bli realiserad

Ja, det är det där som är svårt tycker jag. Vissa stunder har jag hur kul som helst och allt funkar - sedan en stund senare är det laggigt som bara den eller krångligt och dumt.

Medlem

Max fyra spelare i en squad på en server med 64 spelare per sida, dvs max tre vänner. Om du vill spela med fler så lycka till då det inte finns någon server browser. Och har man turen att hamna på samma server så byter spelet automatiskt server åt dig efter kartans slut.

Detta innebär även att du kan få spela samma karta flera gånger i rad. På tio matcher fick jag spela fem av de sju kartorna.

Hoverfield 2042. På de massiva och öppna kartorna drar det vid varje givet tillfälle omkring minst tre svävare. Dessa svävare är väldigt svåra att döda, supersnabba, extremt dödliga för infanteri samt att de kan klättra lodrätt på väggar och inte stannar, utan svävar över, det mesta på marken.

1942 i portal är som en sorglig påminnelse om hur bra Battlefield en gång var.

Medlem
Skrivet av Weaklinc:

Oväntat bra betyg. Av det jag testat så tycker jag spelet var fruktansvärt tråkigt.

Angry Joes rant visar även på ett totalt haveri till spel

https://youtu.be/i_vBMbi7qSQ

Vad har hänt här? Kan man verkligen peppra motståndarna med skott utan att de dör som i videon? Är det ett gäng praoelever eller praktikanter som varit inblandade i utvecklingen av spelet? Tungdrivet, fullt av buggar, dåligt ljud...

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Tusen jävla likes, uppduttar och moraliska hurrarop från mig. Visst är det väl kul att få bekräftelse på kills, men i hela serien har det alltid varit behäftat med mindre poäng om du satsade helt på stödjande roller. Med ett fungerande system för wins på lagnivå blir tom "småsaker" som täckande eld etc värdefullt oavsett kills. Extremt bra.

Håller också med, sådana som bara jagar kills utan att spela objective borde inte spela vissa spellägen, t.ex. Rush.
Trist med dessa typer som bara förstör för andra år ut och år in...

Medlem
Skrivet av Frasstheass:

Jag blev ändå smått sugen på att skaffa en PC just för detta. Är i stort sett uppväxt med BF, så serien ligger väldigt nära hjärtat. Men efter att ha läst denna tråden så tappa jag suget direkt. Och som många säger så sågas det totalt i alla youtube klipp man ser.

Jag som är veteran (läs gubbe haha ) och har spelat BF sedan Wake-betan (år 2002 alltså) tycker att detta är den smidigaste releasen hittills.

Förutom lite serverstrul i fredags, har det funkat bra även om gränssnittet var lite svårnavigerat den första kvällen.
Har spelat varje dag sedan i fredags och det har varit rubberbanding några gånger (mest i måndags), men inte jättemycket.
Totalt två låsningar när jag fick starta om spelet, den ena när jag klickade för mycket på en reward efter spelet och den andra inne i en match när jag växlade fram och tillbaka till kartan för snabbt.
Två gånger har också en match fortsatt efter att den var klar, lite kul faktiskt att fortsätta kötta 😊.

Kör på en mellannivå-PC från 2016 och får 50-60 fps, vilket är helt OK i mitt tycke, så jag har inte orkat klödda med grafikinställningarna, men skulle förmodligen kunna få upp fpsen lite.

Har kört olika Portals-banor, vilket var kul, men lite förvånande har jag mest kört All-Out Warfare och då helst Breakthrough, riktigt bra ibland.
Hazard zone är tråkigt och drygt, men jag gillar och andra sidan inte det spelläget i andra spel heller, så det har inte med BF att göra.

Några feta Battlefield moments har det blivit... som när jag med ett grg-skott sköt ner en helikopter full med folk på halvlångt avstånd rakt genom en stor byggnad och två fönster. Alltid kul när man blir anklagad för att hacka, högsta hederbetygelsen imho 😄.

Ljudet har jag inte hängt upp mig på då jag ändå inte har jättehögt ljud i lurarna.
Banorna är väldigt snygga, gillar speciellt Discarded.

Det enda jag egentligen tycker är riktigt dåligt är att det saknas joystickstöd, men det går hittills rätt OK att flyga Heli med tangentbordet också.

Tycker alltså inte att det är så dåligt som många andra säger.

Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad har hänt här? Kan man verkligen peppra motståndarna med skott utan att de dör som i videon?

Nä verkligen inte, har lagt rätt många timmar redan och inte sett detta en enda gång. Har haft riktigt sköna sniperkills på sjukt lång avstånd dock, även om det blir lite spread när det är långt bort och man måste sikta ordentligt och ta höjd.

Medlem

Bortsett från alla buggar, optimering och andra tekniska problem har dom gjort ett stort fundamentalt fel i deras map design.

Alldeles för många capture points i conquest och breakpoint (speciellt breakpoint) så är dom placerade på hög höjd. problemet med det är att det är extremt svårt att vinna som attacker. För få platser att åka upp på och dom platserna som finns är alltid hårt bevakade.

Banan Kaleidoscope GÅR INTE ATT VINNA om man är anfallare, sista zonen går INTE att ta. Det är högst upp på ett höghus och enda sättet att komma dit är två hissar (tekniskt sett 4 hissar men dom är alltid placerade två och två) och två linor man kan glida över med. Problemet är att alla tar en till taket som 64 spelare står på och försvarar. Det är skrattretande hur dåligt designad den sista zonen är.

Samma problem med orbital, en zon är uppe på den största byggnaden och det finns flera platser att komma upp ifrån på taket jämfört med Kaleidoscope men alla är hårt bevakade att det gör ingen skillnad. Det man kan göra är att ha två bra piloter som attackerar med helikoptrar men det är sällan att man har det, men har man det kommer alla på taket ha AA och skjuta ner dom.

Det här är ett stort problem som jag inte vet hur DICE ska fixa utan att behöva göra stora förändringar på banorna.

Skrivet av fantomsmurfen:

Vad har hänt här? Kan man verkligen peppra motståndarna med skott utan att de dör som i videon? Är det ett gäng praoelever eller praktikanter som varit inblandade i utvecklingen av spelet? Tungdrivet, fullt av buggar, dåligt ljud...

Yep... Har hänt mig många gånger. Det mest extrema var när en fiende var uppe på ett tak med kanske 10-20 spelare i mitt lag och ingen kunde döda honom i ungefär 10sek, det som tog kål på honom var när en spelare gjorde en finisher move på honom. Blev en lång diskussion om det på chatten.

Har också hänt att jag skjuter kanske 10-15 kulor och inget händer och tror då att det var en i mitt lag (det händer också att spelare i samma lag är markerade som fiender) så jag vänder mig om och går vidare men sen dör jag av honom för att han faktiskt var en fiende. Ingen av min 15 kulor hade registrerat som träffar.

Medlem
Medlem
Skrivet av jehuty:

Yep... Har hänt mig många gånger. Det mest extrema var när en fiende var uppe på ett tak med kanske 10-20 spelare i mitt lag och ingen kunde döda honom i ungefär 10sek, det som tog kål på honom var när en spelare gjorde en finisher move på honom. Blev en lång diskussion om det på chatten.

Har också hänt att jag skjuter kanske 10-15 kulor och inget händer och tror då att det var en i mitt lag (det händer också att spelare i samma lag är markerade som fiender) så jag vänder mig om och går vidare men sen dör jag av honom för att han faktiskt var en fiende. Ingen av min 15 kulor hade registrerat som träffar.

Det här är intressant. I vårt gäng är vi en 7-8 personer varje kväll och jag har inte hört att någon har haft det här problemet, några har förvisso haft andra problem som jag inte har haft, men inte just det du nämner.

Konstigt att det kan vara så stora skillnader och man undrar vad den gemensamma faktorn är?

Har motspelaren hög ping eller något fuffens för sig 🤔.

Något jag däremot har sett är att medspelare inte har någon markör ovanför sig, vare sig vårt lags eller motståndarelagets och då pepprar man ju på, för att efter en stund inse att snubben är med i samma lag.

Medlem
Skrivet av Ledz:

Det här är intressant. I vårt gäng är vi en 7-8 personer varje kväll och jag har inte hört att någon har haft det här problemet, några har förvisso haft andra problem som jag inte har haft, men inte just det du nämner.

Konstigt att det kan vara så stora skillnader och man undrar vad den gemensamma faktorn är?

Spelar du på PC eller konsol? Kanske är ett större problem på PC?

Medlem
Skrivet av Marooned:

Smaken är som baken 😊. Håller med om flera men vissa av sakerna på denna listan är det ju bara jättebra att de har tagit bort och några gör varken till eller från. Plockar några snabbt som i alla fall jag inte saknar:

No single-player story/campaign mode
Less character customization options (than BF5) (jätteskönt att slippa se alla utstyrda som påfåglar...)
No cross-game profile screen (BF 4, HL, 1, and V were all linked by a menu if you owned them digitally, was a neat feature.)
No Central US servers
No test range (this one is sort of compensated for with single payer servers vs bots)
No manual leaning
No high wall vaulting
No crouch sprinting
No backwards prone
No rolling after falling from heights
No ammo or health pickup off teammates
No thermal optics
No indirect fire gadgets
No lock-on launchers
No AP mines/claymores
No suppression mechanic
No commander
No special squad call-in abilities
No squad field upgrades
No in-game VOIP (skönt att slippa alla målbrottskids som skriker...)
No cross-team chat
No view of squadmates while in the spawn screen
No "Medic incoming" indicator in downed state
No rank names/icons, just a number.
No fortification building
No ability to zoom in on the spawn map
Less detail in the 'who killed you' screen

Några på listan stämmer inte som t.ex. "(Lack of server browser makes playing with more than 4 friends completely impossible)" vi har varit fler än fyra som har joinat in och hamnar i samma lag, men inte i samma squad eftersom det bara är fyra i varje, funkar ungefär som förväntat när man väl kommer på hur man gör.

Och sedan är det mycket som kommer efterhand, vad spelar det t.ex. för roll att det inte finns Naval Maps nu?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Spelar du på PC eller konsol? Kanske är ett större problem på PC?

PC, skulle aldrig i mitt liv spela ett FPS-spel på konsoll... 😊
Alla i mitt gäng kör också på PC.

Skulle inte förvåna mig om det är en variant av highping hos motståndaren, låter lite som det på beskrivningen.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Inse bara att inget Dice spel kommer få 5/5 av FZ längre.

Har ni ens den typen av samarbete som ni hade förr?
Minns ni hade exklusiva intervjuer med Dice och liknande för Bad Company och däromkring

Ett eventuellt samarbete skall inte alls ha med en recension att göra. Förstår inte riktigt inlägget.

Medlem

Online fps utan scoreboard känns meningslöst enligt mig, vill ju ha så mkt statistik som möjligt, räkna hur många fotsteg och hur många skott jag skjutit och annat onödigt skit om ni så vill, i spel är ju faktiskt något jag vill jämföra mig med andra i, det är ju bara skoj för att det är på skoj, ser verkligen inte meningen med att ta bort en stor del av det roliga.

Medlem
Skrivet av Weaklinc:

Oväntat bra betyg. Av det jag testat så tycker jag spelet var fruktansvärt tråkigt.

Angry Joes rant visar även på ett totalt haveri till spel

https://youtu.be/i_vBMbi7qSQ

Det där var bland det mest tragiskt roliga jag sett på länge.
Tyvärr så är man ett battlefield fan ochbtyckt spelen bara bluvigt sämre och sämre, känns som botten är nått.
Eller att det är till för att tilltala en annan typ av spelare nämligen dom som växt upp med fortnite/apex/overwatch


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar