Analys: Playstation 5 har sålt dubbelt så bra som Xbox Series X|S

Medlem
Skrivet av butcher:

Okej, jag förstår att kriget riskerar blossa upp. Men vad är anledningen till Playstations framgångar, lever de inte på gamla meriter och är i dagsläget väldigt likvärdiga med Xbox?

Har själv Xbox X och PS4 ska tilläggas.

Anledning är en betydligt bättre handkontroll och flertalet mer unika exklusiva spel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Avstängd

Härliga tider för sony verkar det som. Microsoft måste kämpa ännu en generation. Ps3/360 gick nästan hem för MS men orkade tyvärr inte hela vägen.

Och inte undra på att ps5an säljer. Helt fantastiskt konsol, med redan nu många måste ha spel, och många, många fler på kommande. klart mest bang for the buck när det kommer till tjänster (PS plus och now) samt den konsol med mest bakåtkompatibla titlar.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jävlar vilken analys ändå.

Det går bra för både Xbox och PS5 skulle jag säga. När PS5 väl släpper några intressanta spel kan jag mycket väl tänka mig att köpa en bara för att kunna spela just det där specifika spelet. Precis som jag gjorde med PS4 en gång i tiden. Ser inte problemet. Skulle jag skita i det bara på grund av någon tramsig princip? Varför begränsa sig till en konsol?

Försäljningssiffror känns lite förlegat dock då MS och Sony har olika affärsmodeller denna generation. Konsolkriget är egentligen över och vi kan säga att PS vann, men vad spelar det för roll när MS satsar på ett helt ekosystem istället. Många kör enbart GP till PC och MS skrattar hela vägen till banken.

Haha "PS vann" dom enda som vann är Sony och alla konsumenter har förlorat.

Medlem

Har man en bra PC redan tillför inte Xbox någonting men det gör en Playstation.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Dör hellre än gå på att det är värt att köpa en konsol för spela ett exklusivt spel. Vad är det för människor som blivit lurade att försvara en sådan strategi, helt absurt.

Medlem
Skrivet av Kris:

Anledning är en betydligt bättre handkontroll och flertalet mer unika exklusiva spel.

Haha bättre handkontroll. Exklusiva spel är ingen anledning till att Playstation skulle vara bättre, bara fler lättlurade konsumenter.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Dör hellre än gå på att det är värt att köpa en konsol för spela ett exklusivt spel. Vad är det för människor som blivit lurade att försvara en sådan strategi, helt absurt.

Måhända att strategin är absurd men faktum kvarstår att ett spel som Returnal är mer groundbreaking än alla de kommersiella och slätstrukna spel som produceras på löpande band till alla plattformar.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha bättre handkontroll. Exklusiva spel är ingen anledning till att Playstation skulle vara bättre, bara fler lättlurade konsumenter.

Klart det är en anledning. Släpper Sony exlusiva spel som är betydligt mer innovativa och skapar nya spelupplevelser som tidigare spel inte lyckas med är det du som inte köper som är lättlurad.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Trevligt att båda säljer.

Men ganska obetydligt om vem som säljer mest konsoler, om ägaren till den "nya" generationens konsol hade samma märke på föra konsolen så är det knappast nån större vinst för nån av dom för om du köper dina spel till förra eller nya generationen är samma pengar..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Tycker detta är lika dumt argument som att anledningen till att köpa ett playstation pga exklusiva spel

Det kan man ju tycka men det ändrar inte att Xbox inte har sålt fler enheter än Playstation sedan man satt på överlägset flest exklusiviteter med Xbox 360, Sony säljer även fler enheter just nu samtidigt som du sitter och tycker att argumentet är dumt.

Xbox Series X är kraftigare.
Xbox Series X har bättre tjänster.
Xbox Series X anses ha bättre handkontroll.
Xbox Series X har lägre pris.

Vad är då skillnaden mot PS5?
PS5 har exklusiviteter.
Xbox har inga exklusiviteter.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha bättre handkontroll. Exklusiva spel är ingen anledning till att Playstation skulle vara bättre, bara fler lättlurade konsumenter.

Så att släppa dom bästa spelen år ut och år in ger ju en bättre konsol och bättre upplevelse för konsumenter.

Bara massa Sony hatare som missar massa bra spel som tycker så.

Vill du inte spela bra spel så är det upp till dig.

Medlem

Folk stirrar sig blinda på dessa siffror, som för övrigt inte är bekräftade..

Vad spelar det för roll om PS5 säljer mer. Läser man svaren på denna tråd så är det många som äger en PS5 specifikt för de exklusiva spelen. Snitt två per år som är något att hurra över. Sony gör knappast någon vinst på folket som har en konsol som dammar i hörnet och snittar 20h speltid om året.

Både MS och Sony gör miljarder i omsättning. Tror knappat de har svårt att sova om nätterna.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Som vanligt så undviker xbox fanboys själva frågan i sig.

Vad händer om det bara säljs 15 miljoner xbox och ps5 ligger på 80 miljoner.

Kommer då studios göra spel till Xbox om inte Xbox betalar för att det ska komma till gamepass.

Säljer dom inga konsoler så kommer Xbox sluta som tredje part studio och det skulle inte gynna konkurrens nånting.

Visst tusan spelar antal sålda konsoler roll för Xbox men dom törs bara inte medge det.
Om nu inte deras plan är att bli en tredje part studio förstås.

Det finns ingenting som tyder på att skillnaden mellan Xbox och PS5 skulle vara eller bli så stor, det är bara någon fantasi du har. Ditt resonemang är högst hypotetiskt.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Anledningen är enkel: Sony dominerade förra generationen ganska rejält och har bevisat att man gång på gång kan producera förstaparts titlar av absolut högsta klass, vilket gör att de kan fortsätta rida på den vågen in i denna generationen.
Xbox har fortfarande mycket att bevisa på spel-fronten, vilket de också erkänner själva

https://www.playstationlifestyle.net/2021/10/21/matt-booty-on-sony-first-party-games/

Sony's egentliga enda blunder var playstation 3 men de orkade ta mig tusan ta sig upp för berget under den generationen till slut men i övrigt har de gjort att kanon jobb med alla sina konsoler måste jag säga.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Den ena konsolen som inte finns att köpa säljer bättre än den andra konsolen som inte heller finns att köpa. Det enda som går att utläsa av detta är väl produktionstakt vad jag förstår.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Som vanligt så undviker xbox fanboys själva frågan i sig.

Vad händer om det bara säljs 15 miljoner xbox och ps5 ligger på 80 miljoner.

Kommer då studios göra spel till Xbox om inte Xbox betalar för att det ska komma till gamepass.

Säljer dom inga konsoler så kommer Xbox sluta som tredje part studio och det skulle inte gynna konkurrens nånting.

Visst tusan spelar antal sålda konsoler roll för Xbox men dom törs bara inte medge det.
Om nu inte deras plan är att bli en tredje part studio förstås.

Jag tror MS har tänkt ett extra steg iochmed sitt gamepass. Om det mot förmodan skulle skita sig tror jag knappast inte de bara skulle låta alla studios de köpt gå under.
Tror det blir så enkelt att de bara lägger ner Xbox tillverkningen alt blir de ett fristående företag/dotterbolag och MS satsar allt på gamepass (vilket det redan tyder på nu att de gör allt mer)
och skulle gamepass skita sig tror jag MS blir en mäktig publisher o spelen börjar dyka på alla möjliga plattformar igen.

de har nog räknat med "just in case" lösningar om saker skulle skita sig på sikt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Inte så konstigt med tanke på att PS generellt sett alltid är överlägset bättre än XB.
Kul hur vissa saker aldrig förändras

Medlem
Skrivet av Kris:

Måhända att strategin är absurd men faktum kvarstår att ett spel som Returnal är mer groundbreaking än alla de kommersiella och slätstrukna spel som produceras på löpande band till alla plattformar.

Skrivet av Kris:

Klart det är en anledning. Släpper Sony exlusiva spel som är betydligt mer innovativa och skapar nya spelupplevelser som tidigare spel inte lyckas med är det du som inte köper som är lättlurad.

Skrivet av Neverwild:

Så att släppa dom bästa spelen år ut och år in ger ju en bättre konsol och bättre upplevelse för konsumenter.

Bara massa Sony hatare som missar massa bra spel som tycker så.

Vill du inte spela bra spel så är det upp till dig.

Men snälla, playstations exklusiva spel är mediokra at best, det enda som är bättre än så är God of War och det kommer ju till PC snart.

Dessutom förlorar du inget på att köpa playstation, snarare förlorar du bara på det, men intalar dig själv att det är värt det pga spelen.

Medlem
Skrivet av noreason:

Men snälla, playstations exklusiva spel är mediokra at best, det enda som är bättre än så är God of War och det kommer ju till PC snart.

Dessutom förlorar du inget på att köpa playstation, snarare förlorar du bara på det, men intalar dig själv att det är värt det pga spelen.

Skämt åsido, man köper ju den konsol som har dom spel man vill lira. Orka ifrågasätta andras val av konsol och påstå att folk förlorar något på det. Jag förlorade ingenting på att köpa PS5, jag har fått så mycket nöje av det. Upplevt så många fantastiska spel. Nu har jag också ett Xbox Series X och lirar Halo Infinite MP med mera. Har inte förlorat något på det, tvärtom, har haft jättekul!

Medlem
Skrivet av noreason:

Men snälla, playstations exklusiva spel är mediokra at best, det enda som är bättre än så är God of War och det kommer ju till PC snart.

Dessutom förlorar du inget på att köpa playstation, snarare förlorar du bara på det, men intalar dig själv att det är värt det pga spelen.

Jag håller med dig om det där


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Ambassadör
Xbox

Båda plattformarna säljer så fort de hinner producera... Det går liksom inte sälja mer än man har. Komponentbristen har påverkat alla enormt, det kan väl inte ha undgått någon? Läser man kommentarerna här så börjar man ju undra lite ibland.

Vad beror då skillnaden på? Två och en halv saker skulle jag säga:

1. Microsoft var väldigt försiktiga i sina uppskattningar innan produktion drog igång, Sony beställde mer. Verkligen inget konstigt med tanke på hur förra generationen såg ut. De här sakerna bestäms inte direkt dagen innan release. Komponentbristen gör att ingen av dem har kunnat skala produktion som man vill eller möta efterfrågan.

2. Xbox har uppgraderat xCloud med Series X och expanderar tjänsten kontinuerligt.

(3). Förmodar att valet att köra två SKU med X|S är lite mer omständigt än PS5 som förutom discdrive är samma innehåll. Hur mycket det påverkar produktionstakt och komponentanskaffande vet jag dock inte.


signatur

Jump in.

Medlem

Helt onödigt med Xbox om man har en bra PC hemma, och då är det inte mer än logiskt att man satsar på PS för de exklusiva titlarna.

Skrivet av noreason:

Men snälla, playstations exklusiva spel är mediokra at best, det enda som är bättre än så är God of War och det kommer ju till PC snart.

Dessutom förlorar du inget på att köpa playstation, snarare förlorar du bara på det, men intalar dig själv att det är värt det pga spelen.

Mediokra enligt vem exakt? Var snäll och gå in på metacritic och sök lite på de exklusiva titlarna till PS4 och PS5 så ska du nog få se att din åsikt inte stämmer överens med allmänhetens.

Demon's souls remake
Returnal
Ratchet & Clank Rift apart
God of War
Uncharted
Bloodborne
Ghost of Tsushima
FFVII Remake
Horizon
Shadow of the colossus
Last of us
Spider man

För att nämna några. Och att kalla samtliga dessa för mediokra, ja då tycker jag verkligen att man är ute och cyklar när det kommer till spelsmak.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Dör hellre än gå på att det är värt att köpa en konsol för spela ett exklusivt spel. Vad är det för människor som blivit lurade att försvara en sådan strategi, helt absurt.

Vad menar du är en rimlig anledning att välja en konsol över en annan om det inte kommer till spelen som finns till dom?
Säg att du väljer mellan xbox och playstation som är med i denna artikeln. Båda har spel som finns på båda konsolerna och är ungefär likvärdiga. Knappast värt att välja dem ena över den andra pga prestanda.
Om man vill spela multiplayer kan det spela roll vad vännerna har för att kunna spela tillsammans, så det kan vara en faktor.
Men bortsett från det så borde väl exklusiva spel du vill spela vara en ganska rimlig anledning till varför man väljer det ena över det andra. Eller vad tror du själv är anledningen?

Medlem

Samtidigt hör man om extrema problem med PS5an medans man hör om inga problem med XSX/S .. Xboxen är starkare och fungerar som än stark och välbyggd PC. XSX/S är klart den bättre konsolen i slutändan .. att okunniga personer köpt PS5 mer menar egentligen inget...

Medlem

Detta är ju helt normalt.
Finns ju ingen anledning för en PC spelare att köpa en Xbox överhuvudtaget.
Hade inte pc funnits så hade det ju varit mer jämt i försäljningen.
Jag har PC, skulle jag köpa en konsoll så skulle jag inte ens fundera på en xbox så länge jag har min Pc.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Säger som flera andra här.
Xbox är helt överflödig om man har en PC att spela på.
Xbox är bara en begränsad PC men med sämre utbud, mer begränsningar och ökad frustration.
Det enda som är bra imo är handkontrollen som funkar native även utan för Steam. Där dom andra kontrollerna behöver handpåläggning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns ju ingen anledning att köpa Xbox när alla deras spel släpps till PC.

Inte alla vill behöva köpa ett grafikkort för ca 18k (3080) för att få likvärdig prestanda som en konsoll för 5k. Eftersom man fortfarande behöver alla andra delar till pcn med

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Säger som flera andra här.
Xbox är helt överflödig om man har en PC att spela på.
Xbox är bara en begränsad PC men med sämre utbud, mer begränsningar och ökad frustration.
Det enda som är bra imo är handkontrollen som funkar native även utan för Steam. Där dom andra kontrollerna behöver handpåläggning.

Xbox-konsolen är överflödig om du har en skärm, 150kr och en bra internetuppkoppling. Detta är sista konsolen Microsoft gör.

Medlem
Skrivet av Marptic:

Samtidigt hör man om extrema problem med PS5an medans man hör om inga problem med XSX/S .. Xboxen är starkare och fungerar som än stark och välbyggd PC. XSX/S är klart den bättre konsolen i slutändan .. att okunniga personer köpt PS5 mer menar egentligen inget...

Vilka extrema problem har du hört om ps5?

Har du nån länk med info om dessa problem?

Eller försöker du bara slänga lite skit på Sony för skojs skull?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Helt onödigt med Xbox om man har en bra PC hemma, och då är det inte mer än logiskt att man satsar på PS för de exklusiva titlarna.

Mediokra enligt vem exakt? Var snäll och gå in på metacritic och sök lite på de exklusiva titlarna till PS4 och PS5 så ska du nog få se att din åsikt inte stämmer överens med allmänhetens.

Demon's souls remake
Returnal
Ratchet & Clank Rift apart
God of War
Uncharted
Bloodborne
Ghost of Tsushima
FFVII Remake
Horizon
Shadow of the colossus
Last of us
Spider man

För att nämna några. Och att kalla samtliga dessa för mediokra, ja då tycker jag verkligen att man är ute och cyklar när det kommer till spelsmak.

Är det nått spel på den där listan som inte är ett 3'e persons äventyrs spel?
Så mycket för "många unika exklusiva titlar"

Har själv ägt alla Playstation konsoler tills nu då jag hoppat av tåget av just den anledningen, känns som att alla exklusiva titlar är 3'e personsäventyr. Och Gran Turismo då men det har inte varit bra på länge och släpps allt för sällan.
Killzone försvann så det finns inga exklusiva fps spel. Metal Gear Solid har också dött ut.

Finns inga exklusiva titlar som lockar på Playstation sidan, men det är min åsikt

Skriv svar