Vilka spelstudior saknar du allra mest?

Medlem

LucasArts Games

Medlem

Saknar ibland Epyx, Sierra, Microprose, Infocom, SSI, CinemaWare, ja, det finns en del att ta av.

Medlem
ELF
Medlem

Sierra
Westwood

Sen finns det ju de som finns, men som man inte tänker på.
Raven Software
Big Huge Games (Rise of Nations)
Ensemble Studios
Ego Software (Ugh!)


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Gamla Rare (Goldeneye64)!

Medlem

Looking Glass, helt klart!

Medlem

Bullfrog, LucasArts, Psygnosis, Westwood, Interplay, Black Isle.

Det är inte bara nostalgi. Spelade alldeles nyligen igenom Baldur's Gate II för första gången (!) och det höll precis lika hög kvalitet som jag mindes från svunna tiders Interplay och Black Isle.

LucasArts var kungar på äventyrsspel. Ingen har gjort RTS så bra som dess uppfinnare Westwood (WarCraft och StarCraft var dock bra moderniserade kloner ).

Bullfrog gjorde i princip inga dåliga spel. Ruskigt hög lägsta nivå, även spel jag vanligtvis inte hade tagit i med tång lyckades de göra intressanta och underhållande.

Vad som hände med Psygnosis är fortfarande en skam. Ja, Sony, jag tittar på er.

Medlem

Raven Software innan de blev förpassade till Call of Duty-fabriken.

Medlem

Grim som led ett ovärdigt öde.

Medlem

Saknar inte en enda studio då jag har allt jag önskar mig C64,c128,amiga 500, 600 , 1200 ,128D, cd32 och med dessa ton med orginal och allt annat så lever ändå aktivt med alla studios games. Med det vill jag tillägga vem vet vilka spel dom lagt ut i dagens läge förmodligen bara skit.

Medlem

Bullfrog, Westwood, Square.

Medlem

Microprose - XCOM
Black Isle - Fallout originalen mm

Snyft!

Medlem

Bullfrog fattas mig! Hade varit så trevligt att få ett riktigt Dungeon Keeper 3. Jag vet att att War for the overworld finns men vet inte hur bra det egentligen är. Någon här som testat?

Annars tycker jag att Pandemic Studios hade kunnat finnas ett tag till så dom kunde finputsa The Saboteur som blev deras sista spel. Väldigt rolig idé i öppna världsformatet. Nazister, Paris under 40-talet och i svartvitt för det mesta. Sen var själva spelet lite haltande på sina ställen.

Lucas Arts! Monkey Island!!

Inaktiv
Medlem

Måste nog säga att jag faktiskt saknar Gas Powered Games. Dungeon Siege, Supreme Commander.

Älskar verkligen musiken i Dungeon Siege 2 introt.

Synd att 3an blev ett sådant fiasko att IP:t i stort sett dog ut.

Supreme Commander för att det var rätt sjukt hur det var när man såg första trailern

Och att det Sedan följdes upp med Forged Alliance vilket var en superb uppföljare

Och sedan fick vid Supreme Commander 2 som även det tog död på IP:t.

Sedan måste jag nog säga att jag saknar gamla Massive när de gjorde RTS-spel även om jag gillar The Division spelen rätt mycket.

Har nog inte spelat några nyare RTS som liknar vare sig Ground Control eller World in Conflict.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Skrivet av Jerka:

2k Czech 100%.

Jag vill ha ett Top Spin 5 och ett tennisspel som är värdigt sporten och de nya konsolerna!

Där sade du nått! Har varit ganska dödfött sen Top Spin

Medlem

Grin, westwood, gamla ID, Bullfrog, factor 5, Ion storm, Human head studios, listan är lång

Inte en spelstudio, men SAAB, om inte annat för att de ska kunna licensieras till Forza

Medlem

Westwood och deras underbart dåliga FMV cutscenes!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Måste hålla med om LucasArts för alla deras klassiker, samt New World Computing för HoMM3 (Heroes 3).

Medlem

Ja precis som många andra tidigare har nämnt så skulle jag också säga
Bullfrog - Syndicate och Dungeon Keeper
LucasArts - för deras peka-och-klicka-spel
Westwood - Command and Conquer och Red Alert.

Medlem

Irrational Games. Studion bakom mästerverket BioShock: Infinite från 2013. Shit vilken helt amazing story det spelet hade alltså. Tragiskt att studion lades ner men han bossen av studion gick ju in i väggen efter extrem "crunch time" har jag för mig.

Svenska studion GRiN diggade jag även.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Troika och Looking Glass

Medlem

Westwood (command and conquer, rts-spelen samt fps-spelet!)

New World Computing (Homm 3 och 4 samt Might and magic 6-8)

Rare under 90-talet (Goldeneye, donkey kong, osv.)

Medlem

Helt klart Bullfrog som ni postade bild på! De hade mer än gärna fått bygga vidare på Syndicate-universumet. Min personliga dröm är ett Syndicate i GTA5-stuk, 3:e person med en öppen och brutal värld.

Medlem

Illusion Softworks
Tjekisk spelutvecklare som skapade stora titlar i början av 2000-talet för att sedan bli uppköpta av Take Two.
Efter det följde Mafia 2 som den klipptes lite i för att släppa det snabbare och efter det urusla dlc's.
ett tennis spel på order av Take Two för att till sist läggas ner och utvecklare flyttades runt och Mafia 3 släpps som en sista anknytning till den gamla studion.

Några personliga favoriter:
Mafia
Hidden & Dangerous 2 + Sabre Squadron
Vietcong (tillsammans med Pterodon)
Mafia 2 (Utan dlc's)


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Rätt många av de som finns på den bilden.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Gray matter interactive (Return to Castle Wolfenstein)

Computerhouse AB (The shockman show)

Monolith Studios (No One Lives Forever)

Medlem

Spectrum HoloByte (Falcon)

Digital Image Design (Retaliator, TFX, EF)

Lucasfilm/Lucasarts (Battlehawks, Battle of Brittain, Zak McCracken)

Vektor Grafix (Fighter Bomber, Shuttle)

Medlem
Skrivet av cb99:

Och ändå anser vissa att EA får för mycket hat...

Medlem
Skrivet av Soulless:

Westwood och deras underbart dåliga FMV cutscenes!

Kane låg bakom mycket av dem upp tills dess att EA köpte upp bolaget!
Joe Kucan får mig alltid att dra på smilbanden, en stor del av gamla Westwood. Brett Sperry, Joe Kucan och Frank Klepacki är namn som sitter kvar i huvudet än.

Skrivet av Ichinin:

Spectrum HoloByte (Falcon)

De gjorde också ett intressant (om än rätt svalt mottaget) Top Gun-spel, vill jag minnas! På tal om FMV.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar