Larm om kränkningar hos svenska spelföretag

Medlem
Larm om kränkningar hos svenska spelföretag

Eftersom nyheten inte dykt upp här än.
Så trött på att höra om tystnadskulturen och dom extremt höga siffrorna i undersökningen.

https://www.breakit.se/artikel/30024/larm-inifran-spelsuccen-...

Medlem

Att det skulle röra sig om just Paradox förvånar väl ingen?


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Testpilot

Förklarar kanske bytet av VD?

Medlem
Skrivet av Backpacker91:

Eftersom nyheten inte dykt upp här än.
Så trött på att höra om tystnadskulturen och dom extremt höga siffrorna i undersökningen.

https://www.breakit.se/artikel/30024/larm-inifran-spelsuccen-...

Jag tipsade om detta i nyhetstråden igår, men det verkar inte finnas något intresse. Det roliga är att Paradox nyligen (2020) tecknade kollektivavtal med fackföreningarna. Kanske fanns en anledning till att de inte har velat att folk ska organisera sig. Så jäkla illa att saker ska börja komma fram när företagen börjar tappa luft. Så länge folk tjänar pengar då blundar man.

Frilansare

Hej, och tack för inläggen.

Vi söker företrädare för fackklubben på Paradox, för att få reda på frågeställningen som ger vid hand att 14,6 % av de 400 anställda uppelvt någon form av nedvärderade behandling. Breakit ville inte visa den. Utan att ha underlaget till undersökningen så tänker vi inte vara för snabba med artiklar i stil med: https://www.breakit.se/artikel/30029/vittnar-fredrik-westers-....

Vi följer utvecklingen och försöker nå berörda.

Medlem

Inte förvånande, finns nog överallt mer eller mindre

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hej, och tack för inläggen.

Vi söker företrädare för fackklubben på Paradox, för att få reda på frågeställningen som ger vid hand att 14,6 % av de 400 anställda uppelvt någon form av nedvärderade behandling. Breakit ville inte visa den. Utan att ha underlaget till undersökningen som tänker vi inte vara för snabba med artiklar i stil med: https://www.breakit.se/artikel/30029/vittnar-fredrik-westers-....

Vi följer utvecklingen och försöker nå berörda.

Menar ni att Breakit är för snabba med artiklarna? Att de inte har underlag? Det är bra att ni kontaktar olika företrädare.

Avstängd

Mobbning är en stor del av mänsklig natur .

Förvånade?

Skrivet av Maysay:

Menar ni att Breakit är för snabba med artiklarna? Att de inte har underlag? Det är bra att ni kontaktar olika företrädare.

De menar att Breakit inte vill dela med sig av sitt insamlade underlag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hannes.theorell:

De menar att Breakit inte vill dela med sig av sitt insamlade underlag.

Samt deras ganska så kladdiga uppföljningar.

Citat:

Vittnar Fredrik Westers svar i telefonen om varför Paradox har problem?
1 minut och 36 sekunder – så långt (kort?) blev Martin Hävners samtal med Paradox nya vd och storägare Fredrik Wester. Men kanske säger samtalet någonting om varför Paradox har problem – som kan växa.

Ingen vinner på att börja spekulera i ett sånt här läge.


signatur
Medlem

Dags för aktieägare, styrelse, nuvarande och före detta chefter + VDs att berätta att man jobbar på att förbättra klimatet samtidigt som man blått förnekar allt och alla.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Utan att ha underlaget till undersökningen som tänker vi inte vara för snabba med artiklar i stil med: https://www.breakit.se/artikel/30029/vittnar-fredrik-westers-....

Vi följer utvecklingen och försöker nå berörda.

Skrivet av hannes.theorell:

De menar att Breakit inte vill dela med sig av sitt insamlade underlag.

Tänkte mest på den citerade meningen. Lät lite som att de inte hade så stort förtroende för Breakit.

Frilansare
Skrivet av Maysay:

Menar ni att Breakit är för snabba med artiklarna? Att de inte har underlag? Det är bra att ni kontaktar olika företrädare.

Skrivet av hannes.theorell:

De menar att Breakit inte vill dela med sig av sitt insamlade underlag.

Nä, men länkad artikel. Ibland spinner man för snabbt!
Breakit har bekräftat för oss att de inte har material där det framgår exakt hur undersökningen är gjord eller hur frågorna ställdes.

Medlem

Visste att det skulle bli fel för människor att länka breakit artikeln och fokus skulle läggas på något jag inte anser är like viktigt.
Men länkar istället valfri TT artikel eftersom den inte är lika kladdig och fokuserat på vad som är fel.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-06/larm-om-krankningar-hos...

Frilansare
Skrivet av Maysay:

Tänkte mest på den citerade meningen. Lät lite som att de inte hade så stort förtroende för Breakit.

De gör bra grejer. Artikeln jag länkade till är inte en av dessa.

Dödgrävaren

Vad är det folk anser vara kränkande då?

Vi hade en tjej på ett lager jag jobbade på som blev upprörd över att chefen kallade henne lilla gumman, men han kallade männen lilla gubben... hade man frågat mig å henne om kränkningar på jobbet så hade man fått att 50% upplever att de blir kränkta, trots att vi båda hade upplevt mer eller mindre samma behandling.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Vad är det folk anser vara kränkande då?

Vi hade en tjej på ett lager jag jobbade på som blev upprörd över att chefen kallade henne lilla gumman, men han kallade männen lilla gubben... hade man frågat mig å henne om kränkningar på jobbet så hade man fått att 50% upplever att de blir kränkta, trots att vi båda hade upplevt mer eller mindre samma behandling.

Ibland undrar jag det med. Men det är känsligt.

Men man kan också se det lite som att om folk hade tyckt allt var ok så hade de kanske inte skrivit något dåligt heller.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nä, men länkad artikel. Ibland spinner man för snabbt!
Breakit har bekräftat för oss att de inte har material där det framgår exakt hur undersökningen är gjord eller hur frågorna ställdes.

Så länge man inte blir "extra någrann" pga att man är en tidsskrift som står spelmarknaden närmare och har läsare som kanske är ägare i bolaget så är det godtagbart. Hoppas ni får tag på de olika representanterna. Seriösa företag borde också själva göra arbetsmiljöenkäter som redovisas för de anställda. För att sedan skapa olika uppgifter för att tillsammans få en bättre arbetsmiljö. Kontakta HR och fråga hur det ser ut med detta?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hej, och tack för inläggen.

Vi söker företrädare för fackklubben på Paradox, för att få reda på frågeställningen som ger vid hand att 14,6 % av de 400 anställda uppelvt någon form av nedvärderade behandling. Breakit ville inte visa den. Utan att ha underlaget till undersökningen så tänker vi inte vara för snabba med artiklar i stil med: https://www.breakit.se/artikel/30029/vittnar-fredrik-westers-....

Vi följer utvecklingen och försöker nå berörda.

Tacksam för den respekt ni visar, betyder mycket!

Medlem
Skrivet av JackG100:

Vad är det folk anser vara kränkande då?

Vi hade en tjej på ett lager jag jobbade på som blev upprörd över att chefen kallade henne lilla gumman, men han kallade männen lilla gubben... hade man frågat mig å henne om kränkningar på jobbet så hade man fått att 50% upplever att de blir kränkta, trots att vi båda hade upplevt mer eller mindre samma behandling.

Att olika personer tycker olika saker är kränkande är ju relativt självklart. Det ska vara varje arbetsplats skyldighet att se till att de som arbetar där inte blir utsatta för något de tycker är kränkande.

Pansarknekt
Skrivet av Kaiser_Johan:

Tacksam för den respekt ni visar, betyder mycket!

I second that!


signatur

Ooooh the drama!

Dödgrävaren
Skrivet av Henkeror:

Att olika personer tycker olika saker är kränkande är ju relativt självklart. Det ska vara varje arbetsplats skyldighet att se till att de som arbetar där inte blir utsatta för något de tycker är kränkande.

Nja, bara för att man anser sig vara kränkt så innebär det inte per automatik att man har rätt.
Vissa människor går det inte att göra nöjda, sen hur stor den procentandelen är vet jag inte, kanske är runt 14%.

(Ska även tillägga att tjejen jag refererade till tidigare sa till chefen att hon ansåg att hon vart kränkt över att bli kallad lilla gumman, och chefen slutade kalla henne för det. Så det var ingen stor grej så sett.)

Medlem
Skrivet av JackG100:

Nja, bara för att man anser sig vara kränkt så innebär det inte per automatik att man har rätt.
Vissa människor går det inte att göra nöjda, sen hur stor den procentandelen är vet jag inte, kanske är runt 14%.

Om den kvinnliga medarbetaren känner sig kränkt av att bli kallad ”lilla gumman” så innebär det att det är ett kränkande beteende. Kränkande beteende utgår ifrån den som blir utsatt. Då spelar det mindre roll att de andra tycket det är okej att bli kallade ”lilla gubben” .

Medlem
Skrivet av JackG100:

Nja, bara för att man anser sig vara kränkt så innebär det inte per automatik att man har rätt.
Vissa människor går det inte att göra nöjda, sen hur stor den procentandelen är vet jag inte, kanske är runt 14%.

Öh, jo. Hur resonerar du nu? Dom känner sig inte kränkta egentligen det är bara inbillning?

Dödgrävaren
Skrivet av Henkeror:

Öh, jo. Hur resonerar du nu? Dom känner sig inte kränkta egentligen det är bara inbillning?

Tror det var ganska tydligt vad jag sa, bara för att man känner sig kränkt så innebär det inte att man har rätt. Vissa blir kränkta av att bli ombedda att jobba övertid, vissa känner sig kränkta av att personalen på tåget inte vill hjälpa till med att bära deras väskor. Etc.

Dvs. Upplevelsen av att vara kränkt innebär inte per automatik att en annan människa gjort något faktiskt fel, utan ibland så är vissa helt enkelt för jäkla känsliga.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Tror det var ganska tydligt vad jag sa, bara för att man känner sig kränkt så innebär det inte att man har rätt. Vissa blir kränkta av att bli ombedda att jobba övertid, vissa känner sig kränkta av att personalen på tåget inte vill hjälpa till med att bära deras väskor. Etc.

Dvs. Upplevelsen av att vara kränkt innebär inte per automatik att en annan människa gjort något faktiskt fel, utan ibland så är vissa helt enkelt för jäkla känsliga.

Hela samhället idag är ju så sjukt känsliga så att man spyr, hade folk fått feta vad en kompis chef kallar henne hade helvetet brytit lös, men hon har skinn på näsan som hon säger


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av JackG100:

Tror det var ganska tydligt vad jag sa, bara för att man känner sig kränkt så innebär det inte att man har rätt. Vissa blir kränkta av att bli ombedda att jobba övertid, vissa känner sig kränkta av att personalen på tåget inte vill hjälpa till med att bära deras väskor. Etc.

Dvs. Upplevelsen av att vara kränkt innebär inte per automatik att en annan människa gjort något faktiskt fel, utan ibland så är vissa helt enkelt för jäkla känsliga.

Ifall det inte framgått så är det subjektivt och ofta en fråga om kontext. Målet ska vara att ingen ska känna sig kränkt på sin arbetsplats. Har man inte det som mål gör man fel.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Dvs. Upplevelsen av att vara kränkt innebär inte per automatik att en annan människa gjort något faktiskt fel, utan ibland så är vissa helt enkelt för jäkla känsliga.

Eller så kan man respektera en annan människa och att den t.ex. inte vill bli kallad för olika saker istället för att bara säga att den är för mesig.

Medlem
Skrivet av Thane:

Eller så kan man respektera en annan människa och att den t.ex. inte vill bli kallad för olika saker istället för att bara säga att den är för mesig.

Lite skit måste man fan tåla.


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Lite skit måste man fan tåla.

Så du lägger problemet hos den utsatte? Och vart ska man dra gränsen? Man kan också bara acceptera att några är känsligare än andra och tala till och behandla dem så som de vill.

12
Skriv svar