Larm om kränkningar hos svenska spelföretag

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Lite skit måste man fan tåla.

Är väl ungefär så de som mobbar tänker, att skylla problemet på offret.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Folk är så känsliga nuförtiden. Säger man som chef åt dom att jobba 14 timmar för halv lön så blir dom kränkta och gråter.

Skägg.
10 Chambers

Vi skippar snackat om lättkränkthet och så vidare. Det är en totalt överflödig diskussion. Vi håller som sagt på att titta närmare på detta och hoppas kunna ge en mer nyanserad bild inom kort.


signatur
Medlem

Tråkig nyhet, från pdx con och deras diverse livesändningar framstår företagskulturen på paradox som mycket god.

Men det är såklart utåt så vad vet man egentligen.
Hoppas iaf det inte blir en höna av en fjäder och att det finns fog för eventuella åtgärder.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tyckte det stod :"larm om kräkningar hos svenska spelföretag"... behöver en kaffe till..


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Backpacker91:

Visste att det skulle bli fel för människor att länka breakit artikeln och fokus skulle läggas på något jag inte anser är like viktigt.
Men länkar istället valfri TT artikel eftersom den inte är lika kladdig och fokuserat på vad som är fel.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-06/larm-om-krankningar-hos...

Ligger bakom en paywall, men av det man kan läsa så hänvisar dem till Breakit, och helt andra siffror än vad breakit själva rapporterar? *försöker dyrka upp paywallen*

Medlem

Varför försvinner inlägg?


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av socialarbetaren:

Suck, fan vad less man blir på oss män. Varför kan folk inte bete sig för fan? Ser framför mig ett gäng av svettiga incels som gaddar ihop sig i en sorglig kvinnoförnedrande sörja. Väx upp. Lyckligtvis slipper jag jobba på mansdominerande arbetsplatser.

Skrivet av Mortyman:

Jag känner mig kränkt av ditt fördomsfulla inlägg.

Skrivet av socialarbetaren:

Varför försvinner inlägg?

För att de inte tillförde något konstruktivt till diskussionen. Cirkulera.


signatur
Medlem
Skrivet av gonzo247:

Lite skit måste man fan tåla.

LOL. Kommer med en sådan kommentar när man själv är så känslig och lättkränkt att man känner sig hotad av någon som vågar stå upp för sig 😄

Våga leva som du själv lär. Håll käften och ta emot istället. Lite får du väl ändå tåla, gubben lilla.

Medlem
Skrivet av Thane:

Så du lägger problemet hos den utsatte? Och vart ska man dra gränsen? Man kan också bara acceptera att några är känsligare än andra och tala till och behandla dem så som de vill.

På mitt första jobb hade vi lite grabbig attityd mellan oss som umgicks mest. Det var grova skämt och man blev kallad både det ena och det andra. Om man såg oss utifrån kanske vi verkade otrevliga mot varandra men vi hade väldigt kul och skrattade mycket för vi visste att vi inte menade allvar.
Om någon ny hade börjat umgås med oss och denna person inte gillade hur vi betedde oss, tycker du då att vi skulle behöva anpassa oss eller att personen i fråga får ta lite eget ansvar och inse att den inte passar in i gruppen?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Håll käften och ta emot istället. Lite får du väl ändå tåla, gubben lilla.

Mycket konstruktivt.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Mycket konstruktivt.

Okej, se här: konversationen handlade om någon som inte ville bli kallad för "lilla gumman", medan alla andra var kallade för "lilla gubben". Personen jag svarade på tyckte "lite skit får man tåla", så jag svarade att han själv nog får tåla lite skit, och kallade honom i sin tur för "lilla gubben", för lite skit får man väl ändå tåla? Hänger du med nu, eller ska du rycka ut en mening ur det här inlägget utan kontext och kritisera det också?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Okej, se här: konversationen handlade om någon som inte ville bli kallad för "lilla gumman", medan alla andra var kallade för "lilla gubben". Personen jag svarade på tyckte "lite skit får man tåla", så jag svarade att han själv nog får tåla lite skit, och kallade honom i sin tur för "lilla gubben", för lite skit får man väl ändå tåla? Hänger du med nu, eller ska du rycka ut en mening ur det här inlägget utan kontext och kritisera det också?

Tycker själva tonen i ditt inlägg förtjänade en känga faktiskt.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Om någon ny hade börjat umgås med oss och denna person inte gillade hur vi betedde oss, tycker du då att vi skulle behöva anpassa oss eller att personen i fråga får ta lite eget ansvar och inse att den inte passar in i gruppen?

Lite både och skulle jag säga. För det kan ju ta lite tid för personen att liksom komma in i gruppen. Men ja, sånt där är alltid knepigt.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Tycker själva tonen i ditt inlägg förtjänade en känga faktiskt.

Okej, jag ska vara lite snällare när jag kritiserar de som förespråkar mobbing på arbetsplatser. Noterat.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

På mitt första jobb hade vi lite grabbig attityd mellan oss som umgicks mest. Det var grova skämt och man blev kallad både det ena och det andra. Om man såg oss utifrån kanske vi verkade otrevliga mot varandra men vi hade väldigt kul och skrattade mycket för vi visste att vi inte menade allvar.
Om någon ny hade börjat umgås med oss och denna person inte gillade hur vi betedde oss, tycker du då att vi skulle behöva anpassa oss eller att personen i fråga får ta lite eget ansvar och inse att den inte passar in i gruppen?

Ni är på jobbet för att jobba, inte bedriva någon personlig fritidsgård. Så håll käften, bete er professionellt.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Okej, jag ska vara lite snällare när jag kritiserar de som förespråkar mobbing på arbetsplatser. Noterat.

Säger den som säger sig vara emot mobbning med värsta översittarattityden.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ni är på jobbet för att jobba, inte bedriva någon personlig fritidsgård. Så håll käften, bete er professionellt.

cc: @Oakenborn

Precis så. Så länge inte jobbannonsen är "kunna hänga med i en grabbig kultur med grova opassande skämt" som ett av kraven (lycka till med det) så ska en nyansatt inte behöva anpassa sig till sådant trams. Det är inte bara barnsligt, utan även väldigt onödvändigt att utsätta sig själv och sin arbetsplats för eventuella rättsliga tilltag.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ni är på jobbet för att jobba, inte bedriva någon personlig fritidsgård. Så håll käften, bete er professionellt.

Beter folk sig lika ohyfsat i verkliga livet också? Eller är detta att vara tuff på internet? Att skriva håll käften till andra bidrar knappast till ett konstruktivt diskussionsunderlag.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Säger den som säger sig vara emot mobbning med värsta översittarattityden.

Så du menar att bara för att man är emot mobbig att man alltid måste behandla de som förespråkar mobbing med silkeshandskar? Kan man inte någon gång vända på bordet och försöka ge dem själva lite av sin egen medicin? När de säger "lite skit får man väl ändå tåla", kan man inte någon gång då testa om de tåler lite skit, eller om de faktiskt själva är precis så "lättkränkta" som de som de ser ner på?

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

På mitt första jobb hade vi lite grabbig attityd mellan oss som umgicks mest. Det var grova skämt och man blev kallad både det ena och det andra. Om man såg oss utifrån kanske vi verkade otrevliga mot varandra men vi hade väldigt kul och skrattade mycket för vi visste att vi inte menade allvar.
Om någon ny hade börjat umgås med oss och denna person inte gillade hur vi betedde oss, tycker du då att vi skulle behöva anpassa oss eller att personen i fråga får ta lite eget ansvar och inse att den inte passar in i gruppen?

Om personen i fråga inte vill bli kallad det ena eller det andra måste ni väl inte göra det även om den umgås med er? Kan också tycka att det är stor skillnad på om ni gör det samtidigt som ni jobbar eller om ni umgås på fritiden.

Medlem

Ni är lite off-topic nu.

Är inte så förvånande att detta händer, folk med makt verkar ju ha det extra svårt att hålla händerna och käften i styr verkar det som.
Ska bli intressant och se om ni får tag på någon med information.

Medlem
Skrivet av Thane:

Om personen i fråga inte vill bli kallad det ena eller det andra måste ni väl inte göra det även om den umgås med er? Kan också tycka att det är stor skillnad på om ni gör det samtidigt som ni jobbar eller om ni umgås på fritiden.

Ja håller med att man inte behöver kalla någon något den inte vill. Men jag tycker inte att man ska behöva anpassa vad man pratar om i gruppen eller vad man skämtar om. Då kan det ju helt enkelt vara så att vi inte är kompatibla som personer.

Det var en metall industri så vi stod och arbetade vid olika stationer under arbetstid men sen under rasterna satt vi ofta runt något bord och spelade svensk skitgubbe och skämtade och pratade.
Vi umgicks också på fritiden och gjorde man bort sig fick man stå ut med gliringar i några veckor eller tills nästa person gjorde bort sig. Tycker personligen det var en härlig tid.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ni är på jobbet för att jobba, inte bedriva någon personlig fritidsgård. Så håll käften, bete er professionellt.

Vill min arbetsgivare att jag ska bete mig professionellt under mina raster får denne gärna betala dom också
Om jag hade varit säljare eller ett ansikte utåt för företaget kan jag köpa att man borde bete sig professionellt men om man står instängd i en fabrik hela dagen vad fan spelar det för roll?

Som jag skrev i min förra kommentar så var detta en metall industri mitt i Småland och alla betedde sig i princip på detta sättet. Vi lärde oss av personerna som arbetat där i 30-40 år. Det var en hård men hjärtlig stämning. Man kunde få skit när man gjorde bort sig men gubbarna var också stöttande och visade gärna hur man skulle utföra jobbet korrekt.
Kände mig aldrig kränkt och hade hur kul som helst.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Kyraal:

LOL. Kommer med en sådan kommentar när man själv är så känslig och lättkränkt att man känner sig hotad av någon som vågar stå upp för sig 😄

Våga leva som du själv lär. Håll käften och ta emot istället. Lite får du väl ändå tåla, gubben lilla.

Fattar inte vad du menar. Gå tillbaka till ditt kuddrum lilla gumman.


signatur

Allätare

Skägg.
10 Chambers

Gud, att ni orkar tjafsa. Jag orkar inte ens rensa i den här tråden. Ville bara ta en kaffe och lemlästa lite i Chivalry 2.


signatur
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hej, och tack för inläggen.

Vi söker företrädare för fackklubben på Paradox, för att få reda på frågeställningen som ger vid hand att 14,6 % av de 400 anställda uppelvt någon form av nedvärderade behandling. Breakit ville inte visa den. Utan att ha underlaget till undersökningen så tänker vi inte vara för snabba med artiklar i stil med: https://www.breakit.se/artikel/30029/vittnar-fredrik-westers-....

Vi följer utvecklingen och försöker nå berörda.

56 personer är ju ändå 56 för många som har känt sig mobbade tänker jag. Man ska inte vara för snabb med artiklar men det låter ju lite som att det inte är så farligt när det är en liten andel som känt sig illa behandlade.

Medlem
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kyraal:

LOL. Kommer med en sådan kommentar när man själv är så känslig och lättkränkt att man känner sig hotad av någon som vågar stå upp för sig 😄

Våga leva som du själv lär. Håll käften och ta emot istället. Lite får du väl ändå tåla, gubben lilla.

Och med det sätter vi punkt. DN har gjort ett bra jobb och diskussionen i den här tråden har trots upprepade försök sladdat av vägen och diskussionerna har inte nått den verkshöjd vi eftersträvar.


signatur
12
Skriv svar