HJÄLP! Jag hatar mobilspel

Medlem
HJÄLP! Jag hatar mobilspel

Jag älskar spel, allt från Nintendo 8-bit till PC. Men har inte hittat ett enda mobilspel som håller mitt intresse längre än ett par minuter. De brukar vara fyllda med hopplöst tråkigt gameplay eller fullproppade med reklam och pay to win element. Det finns säkert bra spel där ute men jag har inte lyckats hitta ett enda av dom.

Jag är lite av en allätare när det kommer till spel på konsol och PC. Har en förkärlek till ARPG (Diablo) och FPS (Battlefield) men spelar inte enbart dessa genrer. Den urkassa kontrollen till telefonen gör att fps är ospelbart för mig. Jag har dock spelat massor av Tower Defense, HoMM3 och RPGs till PC, dessa bör ju fungera fint till telefonen tänker jag?

Exempel på spelserier jag gillar: Dark Souls, Zelda, Super Mario, Battlefield, Mass Effect, Diablo, Dirt Rally, Civilization, Rogue Legacy, WoW, Final Fantasy och Age of Empires.

Snälla FZ hjälp mig att sluta se ner på mobilspelare som en PC Master Race stereotyp.

Speltips eftersökes!


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Ook
Bibliotekarie (UU)

Delar din åsikt fullt ut. Kvalitén på mobilspel tyvärr är under all kritik. Massa dussinspel med cash-grab upplägg. Väldigt många mobilspel som är "gratis", free-to-play är tyvärr inget vidare. Testat Genshin impact eller Pokemon Go? Helt ok mobilspel men tyvärr inga spel i min smak.

Annars finns spelabonnemang, Apple Arcade från Apple och Google Play Pass där man i alla fall får tillgång till vad som ska vara mobilspel utan inslag av mikrotransaktioner och dylikt. Kanske värt att prova? Nackdelen är att man skriver upp sig på ett nytt abonnemang. Men man kan alltid påbörja ett abonnemang och sedan avsluta när man känner att man har spelat färdigt.

Medlem

Köp en 3ds / switch eller boka en Steam Deck så kan du fortsätta strunta i skräpspel på mobil.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det inte helt ok att ha en maskin man inte spelar på?

Man måste ju inte vilja spela på allt som går att spela på

Sett folk som spenderar flera tusen på pay to win spel i månaden på mobila plattformar som är 100% virtuellt bullshit så att inte ens ha lust att falla i såna fällor är bara av godo!

Medlem

The Quest är riktigt bra!
https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.redshift.the...

Sen har du ju Delta Touch så du kan köra gamla Doom, Doom 2 och Doom 3 med moddar, så Brutal Doom funkar prima.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opentouchga...

Quad Touch för Quake även där med stöd för moddar så Quake 1.5 fynkar fint 👍
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opentouchga...

Medlem

Första Angry Birds var riktigt roligt när det kom. Spelade många många timmar. Nu har jag inte spelat mobil spel på år och dar. 3DS,switch och snart steam deck. Varför spela på en mobil med kassa kontroller när det finns bättre alternativt.

Medlem

Fortsätt hata mobilspel, låt hatet flöda genom dig!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av robbis:

Första Angry Birds var riktigt roligt när det kom. Spelade många många timmar. Nu har jag inte spelat mobil spel på år och dar. 3DS,switch och snart steam deck. Varför spela på en mobil med kassa kontroller när det finns bättre alternativt.

Spel som var bra runt 2010 är nu ofta täckta av 10 lager pop-ups, inloggningar och monitäriseringar. Just angry birds verkar till och med vara borttaget nu. För några år sedan försöke jag spela det igen och då gav jag upp efter kanske 20 st popups och microtransactions "erbjudanden".

Avstängd

Wild Rift men hört att bottar sats in mycket nu på sistone

Medlem

Jag tänker att istället för att emulera en mer handhållen upplevelse kanske man ska kolla på de spel som är lite mer unika för mobilen. Tänker typ Pokemon Go, eller kanske The Witcher: Monster Slayer? Jag spelar det första, men mina vänner som spelar Witcher säger att det är ett lite mer hardcore PoGo, med quest och storyfokus Kanske är det något?

Ser att du skrivit HoMM3, det finns ju till och med till ipas iaf Kanske även iphone.


signatur

Videomupp

Medlem

XCOM: Enemy Within och XCOM 2 Collection är bra. Fulla spelen, bara nedskalad grafik och inget stöd för mods. Ettan har lite bökigt och segt UI, men det går att vänja sig vid. Tvåan är bättre i det avseendet, riktigt bra anpassat för mobilt format. Nackdelen är att lite få enheter stöds.

Medlem

Final Fantasy Tactics är ett av dom absolut bästa PS1-spelen, och det har släppts till mobiler också. I stort sett det enda mobilspel jag bryr mig om.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.square_enix...

Medlem

Det är inget fel att hata rena mobilspel med hela sitt hjärta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kan tycka (innan jag skaffade en switch) att det finns en hel del portade äldre spel på mobil som funkar väldigt bra. Gillar man Capcoms och Level-5:s visuella noveller så kan jag varmt rekommendera alla Ace Attorney, Ghost trick: Phantom detective och layton spel. Funkar riktigt bra på mobil och läsplatta. Sen har vi alla gamla äventyrsspel och rpg:s som även de är bra portningar (Secret of monkey island, beneath a steel sky, final fantasy, baldurs gate).

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Spel som var bra runt 2010 är nu ofta täckta av 10 lager pop-ups, inloggningar och monitäriseringar. Just angry birds verkar till och med vara borttaget nu. För några år sedan försöke jag spela det igen och då gav jag upp efter kanske 20 st popups och microtransactions "erbjudanden".

Jo sant. Men så var det inte i angry Birds när det första släpptes. Då gick det att spela faktiskt

Medlem
Skrivet av Sarky:

HJÄLP! Jag hatar mobilspel

Det är rätta takter!

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Det är rätta takter!

Instämmer. Om man hoppas på att få en bra spelupplevelse på en mobil så bör man förbereda sig på att bli besviken. Det enda som jag tycker fungerar är pusselspel. Kan tipsa om Blockudoku, spelade det ganska mycket förr men har nu tröttnat på det.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Exiled Kingdoms började jag spela lite på igår och idag och det är riktigt kul än så länge
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.fdgames.ek....

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jag tänker att istället för att emulera en mer handhållen upplevelse kanske man ska kolla på de spel som är lite mer unika för mobilen. Tänker typ Pokemon Go, eller kanske The Witcher: Monster Slayer? Jag spelar det första, men mina vänner som spelar Witcher säger att det är ett lite mer hardcore PoGo, med quest och storyfokus Kanske är det något?

Ser att du skrivit HoMM3, det finns ju till och med till ipas iaf Kanske även iphone.

Finns väl inte att köpa i apple store längre väl? Oavsett ipad eller iphone

Medlem

Jag delar din åsikt om mobilspel rent generellt, men jag har hittat något enstaka undantag som har fungerat OK för mig personligen genom åren. Just nu så kan jag plocka fram Pinout ibland ifall jag vill döda ett par minuter. Skönt flipperspel med en twist, höjdpunkten är ju såklart när man är nära att slå sitt highscore.

Länk


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Finns väl inte att köpa i apple store längre väl? Oavsett ipad eller iphone

Åh, verkar som det var nedtaget indeed. Tråkigt värre!


signatur

Videomupp

Medlem

Är inget fan av mobilspel förutom solitaire och wordament Men köpte Grimvalor då jag hade lite på mitt gplay konto sidoscroll a la light Dark Souls
Annars händer det att jag lirar Stadia spel innan John Blund på mobilen med Kishi

Inaktiv

Pixel Dungeon var underhållande ett tag. Riktig roguelike gjord för mobil.

Skribent

Mobilversionen av Final Fantasy XV var faktiskt riktigt bra. Man kan lira det första kapitlet gratis, så testa om du tycker det verkar intressant.

Medlem

Archero och Hillclimb 2 återkommer jag till. Riktigt ok spel, dock relativt gamla nu.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Jag har två tips.
Först en serie tower defense spel.
Kingdom Rush (finns 3 sequels).
Man köper och sen är det klart. Inget free to play - pay to win. Man KAN köpa andra hjältar men de som ingår är helt klart bra nog.
Enda som skiljer sig från vanliga TD är att du har fasta platser att bygga på. Störde mig i början, men der finns mycket strstegi i det med. Framför allt längre fram när banorna blir svårare.
Och det kan bli riktigt svettigt ibland.

Enda nackdelen är att det är surt dö på wave 15 och måste köra om allt. Men då har man ofta koll på hur banan funkar och man kan anpassa strategin.

Sen finns kortspel.
Hearthstone och Magic the Gathering - Arena.

Hearthstone är lättare. Enklare regler.
Magic är mer hardcore.
Båda två hsr daily quests så man spelar in ingame valuta på. Man KAN man spendera massa pengar på det såklart.
Men jag spelade Hearthstone i typ 3 år och betalade ibte en spänn. Hade alltid en eller två lekar som var top tier. Och då disenchantade jag aldrig legender.

Samma med Magic. Blåste 200 när jag började för 16 månader sen. Efter typ 2 månader så hade jag typ råd med en top tier lek och har sen dess aldrig haft problem.
Man kan inte spela ALLT och ha ALLA kort, men rätt många lekar.

It's not a lake, it's an ocean

Skön bildsättning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Närmaste en vettig spelupplevelse är antagligen en Xbox/PS-kontroll med mobilhållare samt en emulator med ROMs. SNES är hyfsat odödligt

Avstängd

Avskyr själv mobilspel och är helt bekväm med det och kommer aldrig ändra mig. Det är liksom PC eller inget.

123
Skriv svar