C# for beginners (är det värt det?)

Medlem
C# for beginners (är det värt det?)

Är det användbart att kunna grunderna i C# ifall man huvudsakligen kommer jobba med UX och design?

Jag läser sista året på högskolan och råkade ramla in som reserv på en kurs för C# för nybörjare. Ett problem är att jag kommer behöva läsa kursen ovanpå heltidsstudier och familj - så då måste det verkligen vara värt det!

Jag funderar på om det är värt den extra mödan att lära sig C# (7,5 hp). Finns det något som man kan åstadkomma med enbart grunderna?

Är det till exempel jämförbart med att lära sig HTML och CSS? För efter man läst 7.5 hp i en webbdesignkurs kan man ju producera sin egna statiska webbsida, och om du är ambitiös även leka med lite Javascript. Ja, du kan även leka med Bootstrap etc. Vilket är en fantastisk bra return on investment på 7.5 hp.

Är det på samma sätt med C#? Öppnar man dörrar på samma sätt med 7.5 hp?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag skulle inte påstå att det är något du behöver eller som ger så mycket return på ux och design. Visst ger det mer förståelse för helheten men ser inge måsten här alls om du inte ska bli arkitekt för den tekniska implementationen.

Medlem

Det är rätt irriterande med ux:are med noll förståelse av backend. Har du basal koll på helheten blir du en bättre designer.

Medlem

Håller med @RiddarKatig


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av heady89:

Jag skulle inte påstå att det är något du behöver eller som ger så mycket return på ux och design. Visst ger det mer förståelse för helheten men ser inge måsten här alls om du inte ska bli arkitekt för den tekniska implementationen.

Skrivet av RiddarKatig:

Det är rätt irriterande med ux:are med noll förståelse av backend. Har du basal koll på helheten blir du en bättre designer.

Tackar för svaren!

Det låter som det är värt att experimentera lite med C#. Det kostar mig inget att läsa, och jag har inga andra poäng på släp ifall jag misslyckas med kursen. Ambitionen är att utforska C# lite, och få ett hum. Jag måste inte kamma hem ett godkänt i hela kursen för att lyckas med detta. Det blir ett intressant sidoprojekt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Det är rätt irriterande med ux:are med noll förståelse av backend. Har du basal koll på helheten blir du en bättre designer.

Ursäkta, men varför skulle en UXare överhuvudtaget bry sig om backend...

Möjligtvis så är det väl bra om en backendare förstår sig på lite UX och lär sig skriva bra felmeddelande till frontend, så användaren faktiskt förstår vad som kan ha gått fel.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Tackar för svaren!

Det låter som det är värt att experimentera lite med C#. Det kostar mig inget att läsa, och jag har inga andra poäng på släp ifall jag misslyckas med kursen. Ambitionen är att utforska C# lite, och få ett hum. Jag måste inte kamma hem ett godkänt i hela kursen för att lyckas med detta. Det blir ett intressant sidoprojekt.

Klart du ska lära dig C#! Då kan du sitta lite i Unity sen också.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ursäkta, men varför skulle en UXare överhuvudtaget bry sig om backend...

Möjligtvis så är det väl bra om en backendare förstår sig på lite UX och lär sig skriva bra felmeddelande till frontend, så användaren faktiskt förstår vad som kan ha gått fel.

Därför att de jobbar tillsammans och det är bra om de förstår varandra. Även om man jobbar med olika uppgifter.

Sen är det, i min erfarenhet, inte speciellt vanligt att jobba renodlat med endast ux. Man behöver oftast kunna hjälpa till på andra områden också. Speciellt om man är nyexad.

Sen kanske man vill kunna bygga sina egna små enmansprojekt också? Då måste man åtminstone ha ett humm om hela stacken.

Medlem

Självklart ska du lära dig c# ett otroligt nyttigt språk om du ska arbeta inom området. Även om du inte specifikt sitter och kodar. Jag lärde mig c# för jag tyckte c++ var lite för komplicerat och nu efter har jag mycket mer förståelse för de flesta språk som Java o python med mera.

Inaktiv

Som fullstack developer skulle jag vilja påstå att du kanske inte behöver det som UX utvecklare, dock kan det vara bra att ha det i bagaget om du vill röra dig mer mot backend alternativt mot react/angular hållet. Blir lättare att ta sig an nya språk när man redan kan några sedan innan också.

Värt att tillägga är att du kommer få från backend killarna på företaget exakt hur anrop ser ut så du kan fokusera på frontend sakerna.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Därför att de jobbar tillsammans och det är bra om de förstår varandra. Även om man jobbar med olika uppgifter.

Sen är det, i min erfarenhet, inte speciellt vanligt att jobba renodlat med endast ux. Man behöver oftast kunna hjälpa till på andra områden också. Speciellt om man är nyexad.

Sen kanske man vill kunna bygga sina egna små enmansprojekt också? Då måste man åtminstone ha ett humm om hela stacken.

Varför skulle jag behöva hjälp med min backendkod av en nyexad UXare...

Vill inte verka otrevlig, men vet du ens vad UX är för något?

Det är ju mer vanligt att en UXare kanske kan jobba med design, även om det inte är den primära uppgiften.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Varför skulle jag behöva hjälp med min backendkod av en nyexad UXare...

Vill inte verka otrevlig, men vet du ens vad UX är för något?

Det är ju mer vanligt att en UXare kanske kan jobba med design, även om det inte är den primära uppgiften.

UXaren i mitt pågående projekt har inte ett skit att göra just nu och har typ inte gjort något det senaste halvåret. Det hade varit förträffligt om han hade kunna vara till någon som helst nytta.

Jag särskiljer också på UX:are och frontend-utvecklare här.

Medlem

Verkar vara lite blandat vad folk tycker här i tråden. Själv så skulle jag säga absolut! Det spelar inte så stor roll vilket språk men att läsa en grundkurs i ett programmeringsspråk är absolut något som kommer att vara av nytta framöver. Jag skulle säga att det gäller i princip alla yrken; Jobbar du med något specifikt område så är det alltid bra att ha kunskap om det som är nära relaterat. Det ökar förståelsen och det gör det även lättare att kommunicera och samarbeta med andra.

Eftersom du säger att kursen inte är så viktigt att få godkänt i och det är gratis så finns det väl inte någon anledning att inte ge det ett bra försök. Kanske du rebtutav hittar ett nytt intresse. Programmering är kul!

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det ökar förståelsen och det gör det även lättare att kommunicera och samarbeta med andra.

Detta är exakt även min poäng.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

UXaren i mitt pågående projekt har inte ett skit att göra just nu och har typ inte gjort något det senaste halvåret. Det hade varit förträffligt om han hade kunna vara till någon som helst nytta.

Jag särskiljer också på UX:are och frontend-utvecklare här.

Jag skulle inte släppa in en UXare med "lite koll" i min kodbas om så mitt liv hängde på det, personen kommer ta alldeles för mycket tid av andra för att få hjälp hela tiden, och kommer antagligen inte kunna följa någon som helst kodstandard så man skulle behöva rätta till all kod som är skriven ändå.

Känns som ni kanske inte behöver en UXare?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag skulle inte släppa in en UXare med "lite koll" i min kodbas om så mitt liv hängde på det, personen kommer ta alldeles för mycket tid av andra för att få hjälp hela tiden, och kommer antagligen inte kunna följa någon som helst kodstandard så man skulle behöva rätta till all kod som är skriven ändå.

Känns som ni kanske inte behöver en UXare?

Jag kanske har dragits med för många UX:are som inte vill förstå effekterna av vad de drömmer ihop och anser sig för fina för att skita ner sig med kod då.

Jag har också jobbat med ux:are som förstår vad som är realiserbart eller ej (klart att allt går att implementera, men det är ju oftast en fråga om tid vs nytta) och som själva har prototypat fram implementationer av sina idér. Jag har mycket mer respekt för dem, på ett personligt plan.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag kanske har dragits med för många UX:are som inte vill förstå effekterna av vad de drömmer ihop och anser sig för fina för att skita ner sig med kod då.

Jag har också jobbat med ux:are som förstår vad som är realiserbart eller ej (klart att allt går att implementera, men det är ju oftast en fråga om tid vs nytta) och som själva har prototypat fram implementationer av sina idér. Jag har mycket mer respekt för dem, på ett personligt plan.

Då tycker jag du ska ut och träffa kunder också. Förstå kunden och sitta och prata med kunder (göra customer journeys, intervjuer m.m.) och sitta med på otaliga möten med att få med hela affärsnyttan i företaget. Om en UX:are ska skita ner sig med din kod eller andras. Hur ska du själv hinna med och utveckla?

Känns snarare som du jobbat på företaget där man inte har satt rollerna eller arbetssätt på rätt sätt. Där det enbart sker överlämningar?

Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Då tycker jag du ska ut och träffa kunder också. Förstå kunden och sitta och prata med kunder (göra customer journeys, intervjuer m.m.) och sitta med på otaliga möten med att få med hela affärsnyttan i företaget. Om en UX:are ska skita ner sig med din kod eller andras. Hur ska du själv hinna med och utveckla?

Känns snarare som du jobbat på företaget där man inte har satt rollerna eller arbetssätt på rätt sätt. Där det enbart sker överlämningar?

Jag träffar dagligen kunder. Hjälper till med affärsutveckling, design, UI, arkitetur, implementation (min primära roll är väl utvecklare/mjukvaruarkitekt). Det är viktigt att förstå helheten. Vilket är min poäng. UX:are blir bättre på sitt jobb om de är införstådda i hur en implementation på ett ungefär går till.

Ero
Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Det är rätt irriterande med ux:are med noll förståelse av backend. Har du basal koll på helheten blir du en bättre designer.

Amen! ❤️

Jag tycker absolut du ska ta kursen! C# är väldigt skoj tycker jag, samt att du ändå kommer vilja överge UX och UI och programmera 😁😉


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag träffar dagligen kunder. Hjälper till med affärsutveckling, design, UI, arkitetur, implementation (min primära roll är väl utvecklare/mjukvaruarkitekt). Det är viktigt att förstå helheten. Vilket är min poäng. UX:are blir bättre på sitt jobb om de är införstådda i hur en implementation på ett ungefär går till.

Absolut ska rollen UX på ett mjukvaruföretag vara införstådda i hur implementationen går till. Det håller jag med dig om. Men det du skrev tidigare att de ska sitta ner och koda. Det går inte ihop. Återigen, då är det fel i strukturen på företaget kring roller och arbetssätt.

Ero
Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Då tycker jag du ska ut och träffa kunder också. Förstå kunden och sitta och prata med kunder (göra customer journeys, intervjuer m.m.) och sitta med på otaliga möten med att få med hela affärsnyttan i företaget. Om en UX:are ska skita ner sig med din kod eller andras. Hur ska du själv hinna med och utveckla?

Känns snarare som du jobbat på företaget där man inte har satt rollerna eller arbetssätt på rätt sätt. Där det enbart sker överlämningar?

Varför ska UX sätta sig in i koden? Det var helheten han pratade om.

Det kan t.ex. finnas tekniska begränsningar som göra att något kanske inte går att lösa på de sätt dom vill. Myndigheter och externa/nya UX-are brukar kunna krocka här (UXare som är i framkant alltså). Fancy pancy vs gammal teknik (nu börjar det gå framåt iaf, men det går sakta på många ställen).

Att då kunna prata med UX tekniskt underlättar sjukt mycket mer än "Det går inte". Mest troligtvis så kommer dom tro att man är lat.

Vad jobbar du med om jag får fråga?


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ursäkta, men varför skulle en UXare överhuvudtaget bry sig om backend...

Möjligtvis så är det väl bra om en backendare förstår sig på lite UX och lär sig skriva bra felmeddelande till frontend, så användaren faktiskt förstår vad som kan ha gått fel.

Utan att jobba med UX så gissar jag att det är som att prata med en grafiker som inte ens vet vad "Power of Two" är men skall jobba med texturer, det blir massa tekniska fel hela tiden och någon annan måste hjälpa till. Generellt kan jag säga att jobba med folk som inte har lite tech-tänk/logik när man gör spel ofta är ganska jobbiga att arbeta med.

Att kunna den tekniska biten eller förstå andra discipliner i alla fall lite omkring sig är ganska bra.

Sedan är det inte fel att kunna C# ändå, som du sa, då kan man jobba med Unity, eller egentligen lite vad som. Jobbigt med UX blir kanske lättare om man själv kan prototypa upp saker med i kod?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Oj, vilken fart det blev på tråden.
Tack för svar och åsikter.
Håll gärna trevlig stämning.

Jag är igång och skriver ”Hello World” i konsollen nu.

Edit:

kl 11:55:
Nu har lärt mig att definiera variabler och kan använda ReadLine


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Utan att jobba med UX så gissar jag att det är som att prata med en grafiker som inte ens vet vad "Power of Two" är men skall jobba med texturer, det blir massa tekniska fel hela tiden och någon annan måste hjälpa till. Generellt kan jag säga att jobba med folk som inte har lite tech-tänk/logik när man gör spel ofta är ganska jobbiga att arbeta med.

Att kunna den tekniska biten eller förstå andra discipliner i alla fall lite omkring sig är ganska bra.

Sedan är det inte fel att kunna C# ändå, som du sa, då kan man jobba med Unity, eller egentligen lite vad som. Jobbigt med UX blir kanske lättare om man själv kan prototypa upp saker med i kod?

Det finns UX verktyg där man inte kodar i, där du kan bygga flöden i... Så att kunna koda är helt onödigt att kunna.


signatur

IDKFA

Medlem

Ville också bara poängtera i tråden att UX inte är någon designer.

Däremot kan en UXare hjälpa designern att göra rätt färgval, fontval, flöden och andra saker som användaren interagerar med.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Bloodberet:

Absolut ska rollen UX på ett mjukvaruföretag vara införstådda i hur implementationen går till. Det håller jag med dig om. Men det du skrev tidigare att de ska sitta ner och koda. Det går inte ihop. Återigen, då är det fel i strukturen på företaget kring roller och arbetssätt.

Jag menar inte att personer med utpekat dedikerat UX-ansvar ska skriva kod. Jag menar att de flesta projekt som jag jobbat i har inte varit stora nog att ha en helt dedikerad UX:are (även om vi ändå har haft en UX:are som sitter rullar tummarna). Det måste finnas någon som har ansvar för designen och att gränssnittet hänger ihop men om denne också kan implementera enklare delar av systemet är det bra.

Men som sagt, primärt för att förstå helheten.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det finns UX verktyg där man inte kodar i, där du kan bygga flöden i... Så att kunna koda är helt onödigt att kunna.

Nej, jag förstår, vet som sagt inget om UX, personer som jobbar med UX är personer jag ofta inte vill prata med eller ha att göra med öht, de sätter bara käppar i hjulen på min egen skapelse så =D

Jag signar ut från denna tråd nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, jag förstår, vet som sagt inget om UX, personer som jobbar med UX är personer jag ofta inte vill prata med eller ha att göra med öht, de sätter bara käppar i hjulen på min egen skapelse så =D

Jag signar ut från denna tråd nu.

"Din" skapelse är väl antagligen företagets skapelse...


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av neocon:

Jag hade hållit med de andra i tråden som säger att det inte gör något att prova, om det inte vore för detta: "Ett problem är att jag kommer behöva läsa kursen ovanpå heltidsstudier och familj - så då måste det verkligen vara värt det!"

Jag skulle istället rekommendera att du inte går kursen. Du säger själv att du är osäker på huruvida C# är värt det för dig, och det verkar inte som att du ansökte till kursen för att du behövde högskolepoäng för studiemedel. Vad du vet är värt att plugga är kurserna på din faktiska utbildning, och med heltidstempo där och familjeliv ovanpå det så blir det väldigt svårt att lägga tid på C# utan att det andra drabbas. Du kan alltid skaffa bra böcker om diverse programmeringsspråk senare och lära dig när du vill. Det kanske visar sig sen när du kommer ut i arbete att C# egentligen inte hade gett dig något men att Python används flitigt på företaget du hamnar på. Då kan du lära dig det istället och veta att tiden du lägger på det är välspenderad. Förstår att det är kul med något nytt som C# nu när du sitter i konsollen och skriver lite enkla program men timmarna flyter snabbt iväg, och det är timmar som förmodligen kommer tas från det andra. Om du är helt jävla säker på att du kan ta hand om din huvudutbildning och dina familjeåtaganden som vanligt och läsa C# ovanpå det, så varför inte. Men det är lätt hänt att extrakurser blir en slags prokrastinering från det andra.

Det är sant.

Jag är beredd att överge skeppet ifall tiden (eller energin) inte räcker till. Huvudkurser och familj är prio, programmeringen är bonus… om tid och energi hittas.

Just nu är det lite dötid eftersom min andra huvudkurs inte börjar förrän nästa vecka.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ska du jobba i spelbranschen i framtiden är det definitivt värt.
Jag jobbar på Paradox och våra UX designers är rätt ofta inne och kodar enklare grejjor vid behov.
Viktigast är dock att lära sig olika skript språk. Vi har exempelvis ett egetutvecklat skript språk för UI och jag tror det är väldigt vanligt bland större spelföretag. Om du har CK3 kan du se hur våra GUI skript ser ut.
Troligtvis kommer du även komma i kontakt med Visual Studio vilket är ett bra verktyg att kunna då våra UX designers också bygger spelet från source.

12
Skriv svar