Klenare kylning i uppdaterad Playstation 5-modell

Robot
Klenare kylning i uppdaterad Playstation 5-modell

Varmare och lättare på grund av mindre kylfläns.

#playstation-5


Medlem

Att luften som kommer ur konsolen är varmare innebär väl inte nödvändigtvis att komponenterna är varmare?

Det skulle väl till och med kunna innebära att den är bättre på att flytta bort värme från insidan?

Inaktiv

Vilken jäkla sak att spara in på. Helst när enheten är gigantisk och säkert står lite tight i en del tvbänkar som min gjorde.

Medlem

Skulle vara intressant att se hur varm processor och annat blir i den första utgåvan jämfört med den andra. Är väl egentligen då man kan dra några riktiga slutsatser. Hade även varit intressant att se hur varm t.ex. en jämförbar PC eller andra konsoler blir också.


signatur

PSN: Swede_78

Dex
Medlem
Skrivet av Margy:

Att luften som kommer ur konsolen är varmare innebär väl inte nödvändigtvis att komponenterna är varmare?

Det skulle väl till och med kunna innebära att den är bättre på att flytta bort värme från insidan?

Skrivet av Aarons VR:

Läste nån annanstans att youtubern har fel, att det innebär att mera värme lämnar.

Eller nått.

Ja jag förstår inte riktigt problemet här heller. Läste även artikeln på Sweclockers och där skrevs det samma sak.

På vilket sätt är det dåligt att det kommer några grader varmare luft ut ur konsolen? Det är ju bara positivt då det förmodligen innebär att komponenterna kyls mer?

Jag vet att internet alltid vill se allting så negativt som möjligt, men den här förstår jag inte riktigt. Eller så missar jag något här.

Medlem
Skrivet av Margy:

Att luften som kommer ur konsolen är varmare innebär väl inte nödvändigtvis att komponenterna är varmare?

Det skulle väl till och med kunna innebära att den är bättre på att flytta bort värme från insidan?

Om du har ett flöde av luft genom en dator så kommer den att bära ut den energin som finns i "lådan". Om luften som kommer ur har en högre temperatur innebär att innanmätet i konsolen/dator har en högre temperatur, dvs komponenter har nått en högre temperatur.

Om luften som kommer ur är varmare är vanligen orsaken att luften varit i kontakt med komponenter som blivit varmare, eller att luften varit instängd med varma delar.

Om ut-luften var svalare innan pga att den inte fått ur överskotts-energin (värmen) på de första modellerna så skulle de antagligen dött/brunnit efter många timmars spelande.

(Blev många stycken som startar med "om" men sitter på telefonen så orkar inte omformulera 😃)

Medlem

Tur för er som fick tag på den innan de satte in billigare delar och minskade på kylflänsen!
Gött för Sony som lär öka sin marginal en del.

Medlem

Vad är mest troligt?

A: Sony har testat den nya konfigurationen och kommit fram till att den ev. ökade temperaturen inte leder till nämnvärt ökad risk för krascher eller dramatisk minskad livslängd på konsollen.

B: Sony har enbart av ren snålhet bytt ut kylflänsen och chansar på att konsollen kommer fungera ungefär som förut.

Men visst har man för vana att vira in sin konsoll i en filt och förvara den på ett sätt som inte rekommenderas av tillverkaren så lär ju detta leda till ökade problem.

Inaktiv
Medlem

Jag äger originalversionen av ps5 och är supernöjd med det , med det sagt tror jag inte att någon alls behöver oroa sig över den nya revisionen. Sony har ju uppenbart gjort tester som visat att den klarar sig bra med den minskade kylflänsen och sparar in på tillverkningspris och vikt, vilket kommer resultera i att flera kommer få tag på ps5 när köpsuget sätter in.

Toppen


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Redaktör
Skrivet av Margy:

Att luften som kommer ur konsolen är varmare innebär väl inte nödvändigtvis att komponenterna är varmare?

Det skulle väl till och med kunna innebära att den är bättre på att flytta bort värme från insidan?

Skrivet av Dex:

Ja jag förstår inte riktigt problemet här heller. Läste även artikeln på Sweclockers och där skrevs det samma sak.

På vilket sätt är det dåligt att det kommer några grader varmare luft ut ur konsolen? Det är ju bara positivt då det förmodligen innebär att komponenterna kyls mer?

Jag vet att internet alltid vill se allting så negativt som möjligt, men den här förstår jag inte riktigt. Eller så missar jag något här.

Mindre kylfläns av material som inte leder bort värmen lika effektivt borde ju betyda högre temperatur på kylelementet, och att fläkten får frakta bort varmare luft. Men det kan ju absolut vara inom god säkerhetsmarginal, att kylningen var overkill innan, och att Sony nu sparar in några kronor utan att det påverkar konsolens livslängd.

Har formulerat om rubrik och lite i texten så att det låter mindre dramatiskt.


signatur

Lite glad är jag att jag har den första versionen då.. men sen tror jag inte att det kommer göra nån större risk endån.
Fast även risken e liten visar det att Sony tycker det e värt att riskera kunders konsol för att få en billigare tillverkning så dom kan tjäna mer pengar 💸
(Som typ dom flesta företagen)


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag tror det här är väldigt förstorat av "internet" och är ett icke problem.
Nya revisioner blir det alltid.
Minns på gamla PSX tiden. Kompisen hade en nyare som hade snabbare laddningstider mm.
Min kunde däremot spela utländska spel utan att chippa osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Läste nån annanstans att youtubern har fel, att det innebär att mera värme lämnar.

Eller nått.

Edit: "It’s important to note here that he only measures the exhaust: not the internals itself. A console’s cooling solution is designed to extract as much heat as possible, so this in itself is not necessarily a bad thing. Unfortunately, while the core information in the clip is interesting, the framing of it has led to out-of-context snippets being shared all over social media. There’s nowhere near enough evidence here to suggest it’s going to face overheating issues, as is being implied"

Jo precis, inte tillräckligt med detaljer.

Om kylflänsen är mycket mindre men resulterar i bara lite varmare temperature så är den ju teknsikt sett effektivare!

Men i det hela tror jag många sitter och oroar sig över att några extra grader skulle slita mer på hårdvaran, det sliter otroligt mycket mer att växla mellan idle och max än vad det gör att höja temperaturen några extra grader och fortfarande vara inom rimliga gränser.

Kommer ju säkert sitta många som gottar sig över att de fick "den bättre utgåvan" men sedan få en tegelsten när något produktionsfel visar sig som inte finns i den andra utgåvan, eller även tvärtom, den kanske finns i nya.

Däremot tror jag inte att någon kommer få uppleva en utsliten APU på grund av några extra grader.

Medlem

Det största problemet är väl kommunikation.

Alla vet ju att om någon gör en ändring i existerande hårdvara så kommer en YouTuber upptäcka detta och sätta upp en clickbait-video med negativ spin, för det är det som algoritmen gillar, och skapa en skev bild på situationen som kanske är omöjlig att ändra på i efterkant.

Sony kan ju vara lite proaktiva här och komma ut med en video i förhand där de pratar om ändringarna, visar testresultat, och förklarar lite mer i detalj varför det inte är en big deal. På så vis får inte de här sensationstubarna ammunition, eller åtminstone lite mindre sådan.

Medlem

Så länge som den fortfarande är tyst så spelar det ingen roll för mig iaf.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vad är mest troligt?

Alternativ C. De har testat OCH sparar pengar på billigare komponenter. Det är mest troligt. Det var väl better safe than Sorry i början. Kanske lyckas version tre att bli mindre till och med.

Dex
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mindre kylfläns av material som inte leder bort värmen lika effektivt borde ju betyda högre temperatur på kylelementet, och att fläkten får frakta bort varmare luft. Men det kan ju absolut vara inom god säkerhetsmarginal, att kylningen var overkill innan, och att Sony nu sparar in några kronor utan att det påverkar konsolens livslängd.

Har formulerat om rubrik och lite i texten så att det låter mindre dramatiskt.

Ja det är sant. Ska bli intressant och se om DF eller någon annan mäter om det är någon temperaturs skillnad på komponenterna eller om det är samma. Att den blåser ut några grader varmare luft ur konsolen kan jag inte bry mig mindre om, men höjer den temperaturen på komponenterna med typ 5 grader så kan det ju så klart påverka hur länge dom håller.

Eller så får FZ köpa in lite konsoler och testa lite

Medlem

Kommer vi få uppleva lite deja-vu? (Red ring of death)

Medlem

Fortfarande så går det typ inte att köpa skiten...

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Fortfarande så går det typ inte att köpa skiten...

Går visst, du har bara dålig koll. Gå in på lite olika webbsidor och fyll i att du ska meddelas när dom kommer in i lager så får du tag i en. Jag hade ett tillfälle för några månader sedan men bestämde mig för att vänta och för drygt en månad sedan hade netonnet i lager så då köpte jag. Min polare har köpt 4 Ps5:or och sålt till vänner och familj (för inköpspris, inge scalping) och behållit en för sig själv, så jag tror inte det är så svårt. Förra veckan hade webhallen 50+ i lager.

Medlem

Det är komponentens temperatur som de vill kyla som är intressant.
Att det blir högre temperatur inne i boxen samt utanför har enbart med genomströmning att göra.

Självfallet får man bättre på avkylning på flänsen med högre genomströmning men fläktar bidrar också med ljud.

Som exempel så skulle man kunna skippa kylfläns helt och köra stor fläkt.
Det skulle ge markant lägre temperatur i låda och ut men man skulle bränna komponenterna rätt fort.

Så det kan mycket väl vara så att det kyler bättre på avsedd komponent även fast temp både i och ut från lådan är högre.

Medlem

Jag köpte en ps5 från Webbhallen förra veckan och den visade sig till min förvåning vara den nya versionen. På kartongen står det CFI-1116A .

Medlem

Att PlayStation 5 är het är inget nytt. Ett företag som har haft stora problem med kylning är det här det sista man gör.

Medlem

Första modellen var väl för tyst, Sony måste hålla traditionen och försämra konsolen under årens gång tills man har ett fult jetplan under TV:n lagom till nästa konsolgeneration.

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Att luften som kommer ur konsolen är varmare innebär väl inte nödvändigtvis att komponenterna är varmare?

Det skulle väl till och med kunna innebära att den är bättre på att flytta bort värme från insidan?

Kan bero på lägre luftgenomströmning också fast mer troligt är dock varmare kylare och APU då man har mindre kylblock i ett material som är sämre på att leda värme.

Dock har givetvis Sony koll på detta och dömt av att det är värt det och att systemet klarar av det.

Är ju stora mängder dyr koppar man sparar in på x antal miljoner konsoler.

Medlem

Så fortfarande svalare än Xbox series då vilket inga klagar på deras tempraturer.

Men detta är ju internet i ett nötskal där allt ska dömmas ut utan fakta att det blir något sämre.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så fortfarande svalare än Xbox series då vilket inga klagar på deras tempraturer.

Men detta är ju internet i ett nötskal där allt ska dömmas ut utan fakta att det blir något sämre.

Har du någon källa på ditt påstående att PS5 är svalare än Series X? Hittade snabbt ingen källa där det var enkelt att jämföra dem.

Medlem

Riktigt ruttet att redan spara på och göra en mindre och sämre kyfläns.. klart detta är en nergradering och inget annat.

är ju ändå cirka 300gram lättare den nya och betydligt mindre, hur tänkte dom där....

Dåligt sony!

Dex
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Riktigt ruttet att redan spara på och göra en mindre och sämre kyfläns.. klart detta är en nergradering och inget annat.

är ju ändå cirka 300gram lättare den nya och betydligt mindre, hur tänkte dom där....

Dåligt sony!

Jaså? Har du någon källa på det? Eller du tycker det är konstigt att det blir någon grad varmare i utblåset? Har försökt hitta någon som har gjort tester på komponenterna, men inte hittat så du får gärna länka!

12
Skriv svar