Nintendo stänger ned 2D-remaken av Metroid Prime

Robot
Nintendo stänger ned 2D-remaken av Metroid Prime

Nintendo skickar sina prisjägare på fanprojektet Prime 2D.

#Metroid-prime, #Nintendo, #Prime-2D


Medlem

Inget nytt att Nintendo är assholes

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Inget nytt att Nintendo är assholes

Fast är de det i det här fallet?

Detta är typiskt varumärkesintrång, oavsett om det är gjort som en hyllning eller ej.

Medlem

Det är säkert lockande för utvecklare att visa vad dem håller på med men vid det här laget borde alla vara medvetna om att bolaget som äger rättigheterna måste skydda varumärket.

Får hoppas att kommande spel som använder andras varumärken gör det i följande steg:
1. Utveckla spelet till 1.0
2. Släpp spelet

Medlem

Förstår inte varför så många envisas att göra remakes på metriod och andra nintendospel, när man vet att nintendo är så aggressiva.
Hade väl vart bättre att kläda om spelet med egna IP eller något generiskt, så det inte vart en uppenbar metriod-rip/remake längre.

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Tid de kunnat lagt på nått eget istället.

Fast då hade få känt till det. Denna artikeln hade aldrig skrivits till exempel. Bra för framtida projekt.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Fast då hade få känt till det. Denna artikeln hade aldrig skrivits till exempel. Bra för framtida projekt.

Kanske lite, för dom...

För alla andra är det ju bara bortslösad tid... Så det är väl inget som bör uppmuntras direkt.

FZ, kan ni inte bara skriva en liten notisartikel om att utifall man följer utvecklingen av ett indiespel som är baserat på någon annans varumärkesskyddade utan lov så kommer det att bli nedstängt av dem som äger varumärket och spamma den lite...

Så slipper vi fortsätta slösa tid allihop och låta dom som gör't göra det själva.


signatur

subterranean homesick alien

Skribent
Skrivet av ompalompa:

Förstår inte varför så många envisas att göra remakes på metriod och andra nintendospel, när man vet att nintendo är så aggressiva.
Hade väl vart bättre att kläda om spelet med egna IP eller något generiskt, så det inte vart en uppenbar metriod-rip/remake längre.

Jag gissar att de är ute efter exposure. Om detta varit ett random metroidvania-spel hade folk inte pratat om det (jag hade antagligen inte skrivit om det heller). Att de pratar om att de inte ångrar att de släppte demon, känns också som de är nöjda över utslaget allt fått. Det känns som det nästan var kalkylerat att de visste att det var en tidsfråga inna Nintendo skulle komma och banka på dörren i samband med att demon släpptes. Antagligen kommer hela grejen kunna ge arbetserbjudanden senare (eller de kanske redan fått?). Oavsett vad som händer med spelet så är det en del av deras portfolio som de kan visa upp.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag gissar att de är ute efter exposure. Om detta varit ett random metroidvania-spel hade folk inte pratat om det (jag hade antagligen inte skrivit om det heller).

Kan du inte inte skriva om det, ändå?

Feeding the trolls osv...

Tycker ändå inte ni har någon som helst skyldighet att rapportera kring det då jag inte vet om det kan kallas en legitim nyhet..

En intressant nyhet hade väl varit om det INTE blev nedstängt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Inget nytt att Nintendo är assholes

Alltså... Tycker verkligen inte det är asshole-igt...

Är man en utvecklare/utgivare med lite vett i skallen så låter man väl inte precis vem som helst ta deras världar att göra egna spel av...

Enda anledningen till att sånt där blir hypeat är ju för att folk har goda associationer till Metroid som skapat under Nintendos flagg. Hur lång tid hade det tagit innan det fanns 1000 svindåliga metroid spel gjorda av kreti och pleti innan Metroid mest associeras med shovelware? Sen är ju varumärket dött och det blir inga mer Metroid spel av någon över huvud taget.

Sen finns det väl knappt en företagsstyrelse i världen som inte skulle avskedat den nuvarande ledningen som tog det beslutet och hittar en ny, vilken som helst, som direkt reverserar det beslutet.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det kommer många fanmade remakes/tributes osv till massa klassiska spel - förbannat coolt....MEN att de inte lär av sina misstag att man inte kan använda någons varumärke hur som helst.
Dock hade jag gärna sett att spelföretag gav sina fans möjligheten att ge ut deras spel osv med deras hjälp som typ gör det klart för de som vill spela den att det är ett fanmade spel som tribute (eller vad man nu vill kalla det) och INTE något Nintendo (i detta fallet då) ligger bakom.
De kunde haft något ställe där samtliga som vill ge sig på sådana saker kunde få släppa dom gratis eller något under uppsyn av originalföretaget.

Tja, jag vet inte - det var bara en tanke

Edit: En plattform som säger "vi står inte bakom dessa spelen, men ni kan få prova på vad fans gjort om ni använder våran plattform". Så blir det lite under övervakning av originalskaparna...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Är det få som känner till Axiom Verge med flera? Inga artiklar skrivs om icke plagierade IPs?

Word...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Aarons VR:

Är det få som känner till Axiom Verge m.fl.? Inga artiklar skrivs om icke plagierade IPs?

Skrivet av Anton Q:

Det är ju enklare att bli uppmärksammad om man kopierar, då behöver man inte ens göra ett särskilt bra spel eller komma på saker själv.

Självklart skrivs det om spel som baseras på egna idéer också.

Skribent
Skrivet av Anton Q:

Kan du inte inte skriva om det, ändå?

Feeding the trolls osv...

Tycker ändå inte ni har någon som helst skyldighet att rapportera kring det då jag inte vet om det kan kallas en legitim nyhet..

En intressant nyhet hade väl varit om det INTE blev nedstängt.

Jag försöker alltid spåra upp små intressanta indiéprojekt så det finns chans jag hade hittat det ändå, och skrivit om det. Men det är inte säkert jag hade hittat det. Det är det jag menar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Klockren reklam för dem. Nu är det bara att byta ut några sprites och jobba vidare.

Medlem

15 års utveckling, nedstängda på någon timme eller två =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Riktigt jävla tråkigt för Prime 2D demot var kanon! Man får hoppas att Nintendo skjuter till dom ett kontrakt att fortsätta som officiell produkt.

Medlem
Skrivet av Raahzel:

Riktigt jävla tråkigt för Prime 2D demot var kanon! Man får hoppas att Nintendo skjuter till dom ett kontrakt att fortsätta som officiell produkt.

Alltså varför skulle dom ens göra det? Om nintendo vill släppa 3d-metroid i 2d så betalar dom nog hellre dread-studion en miljard än att sitta och lita på fanskapad content.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

NuZ
Testpilot

Puck Nintendo!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Alltså... Tycker verkligen inte det är asshole-igt...

Är man en utvecklare/utgivare med lite vett i skallen så låter man väl inte precis vem som helst ta deras världar att göra egna spel av...

Enda anledningen till att sånt där blir hypeat är ju för att folk har goda associationer till Metroid som skapat under Nintendos flagg. Hur lång tid hade det tagit innan det fanns 1000 svindåliga metroid spel gjorda av kreti och pleti innan Metroid mest associeras med shovelware? Sen är ju varumärket dött och det blir inga mer Metroid spel av någon över huvud taget.

Sen finns det väl knappt en företagsstyrelse i världen som inte skulle avskedat den nuvarande ledningen som tog det beslutet och hittar en ny, vilken som helst, som direkt reverserar det beslutet.

De måste stoppa sånt här om inte deras trademark ska försvagas. De måste antingen stoppa allt eller inget. Om fan studios vill göra spel "baserat på" nintendo spel så kan de göra det hur mycket de vill så länge de inte använder deras varumärke, snacka om att slänga pengar i sjön att göra så här när de kunde ha brandat om spelet och sålt det, även om det mer eller mindre är Metroid Prime i grunden.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

De måste stoppa sånt här om inte deras trademark ska försvagas. De måste antingen stoppa allt eller inget. Om fan studios vill göra spel "baserat på" nintendo spel så kan de göra det hur mycket de vill så länge de inte använder deras varumärke, snacka om att slänga pengar i sjön att göra så här när de kunde ha brandat om spelet och sålt det, även om det mer eller mindre är Metroid Prime i grunden.

All mängden av fanart som existerar har väl bevisat motsatsen, det kan helt enkelt bara vara så att nintendo är extra aggressiva.

Vissa vill göra fangames precis som att folk vill göra fanart, för att det är kul! Handlar inte alltid om att tjäna pengar.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Alltså... Tycker verkligen inte det är asshole-igt...

Är man en utvecklare/utgivare med lite vett i skallen så låter man väl inte precis vem som helst ta deras världar att göra egna spel av...

Enda anledningen till att sånt där blir hypeat är ju för att folk har goda associationer till Metroid som skapat under Nintendos flagg. Hur lång tid hade det tagit innan det fanns 1000 svindåliga metroid spel gjorda av kreti och pleti innan Metroid mest associeras med shovelware? Sen är ju varumärket dött och det blir inga mer Metroid spel av någon över huvud taget.

Sen finns det väl knappt en företagsstyrelse i världen som inte skulle avskedat den nuvarande ledningen som tog det beslutet och hittar en ny, vilken som helst, som direkt reverserar det beslutet.

Fast de enda gångerna som sådant gör att ett varumärke går i graven är ju när det tillkännages av själva originalskaparna. Jag har aldrig hört från någon som anser att ett fanskapat projekt påverkat deras syn på verken från utvecklarna som faktiskt står för seriens känsla, mekanik och så vidare.

Personligen anser jag att du har rätt att skapa verk som du inte får betalt för när du utvecklar fanprojekt, oavsett om det gäller spel, film, böcker, målningar, eller musik. Den rätten anser jag inkluderar projekt som finansieras genom exempelvis Patreon, förutsatt att det inte är uppenbara parodier.

Men visst är det träskmark, alltid klurigt att veta var linjen ska dras. Jag lever dock hellre i en värld där man får skapa sina egna berättelser i någon annans universum under förutsättningen att man inte påstår att det alltså tillhör originalvisionen eller tjänar ekonomiskt på den (att man får beröm och följare tycker jag är helt okej dock).


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Klockren reklam för dem. Nu är det bara att byta ut några sprites och jobba vidare.

Det kan man ju alltid hoppas.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag försöker alltid spåra upp små intressanta indiéprojekt så det finns chans jag hade hittat det ändå, och skrivit om det. Men det är inte säkert jag hade hittat det. Det är det jag menar.

Ja fast även om du hittat det och ni skrivit om det före det stängdes ner.. Varför göra det? Eftersom man mer eller mindre kan utgå ifrån att det kommer stängas ner och inte få släppas.

Sen är väl det enda intressanta med det här projektet av vad man fått se att dom kopierat grafiken (och karaktärer då osv) från super metroid-eran väldigt noggrant.

Det enda intressanta med det här projektet är hur totalt/bra dom kopierat upphovsrättsskyddat material

Personligen är jag inte superimponerad eftersom nästan vem som helst rätt enkelt kan kopiera "pixelgrafik" som redan är gjord... Ska man göra en animation eller en bakgrund är det ju bara att typ sitta med inspelat gameplay och pausa filmen sen kopiera hur det ser ut.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är ju enklare att bli uppmärksammad om man kopierar, då behöver man inte ens göra ett särskilt bra spel eller komma på saker själv.

Just därför bör man inte uppmärksamma detta


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Hipshot:

15 års utveckling, nedstängda på någon timme eller två =D

Haha ja, måste kännas som en bra tidsinvestering.

Medlem

Jag tror inte en sekund på att de inte insett att det skulle bli nedstängt av Nintendo. Nu får de sin portfölj publicerad av massa nyhetssidor och de kan få anställning på valfri spelstudio.

Det har antagligen gått helt enligt planerna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ja fast även om du hittat det och ni skrivit om det före det stängdes ner.. Varför göra det? Eftersom man mer eller mindre kan utgå ifrån att det kommer stängas ner och inte få släppas.

Sen är väl det enda intressanta med det här projektet av vad man fått se att dom kopierat grafiken (och karaktärer då osv) från super metroid-eran väldigt noggrant.

Det enda intressanta med det här projektet är hur totalt/bra dom kopierat upphovsrättsskyddat material

Personligen är jag inte superimponerad eftersom nästan vem som helst rätt enkelt kan kopiera "pixelgrafik" som redan är gjord... Ska man göra en animation eller en bakgrund är det ju bara att typ sitta med inspelat gameplay och pausa filmen sen kopiera hur det ser ut.

Anklagelser bör ju komma med exempel, typ vilka sprites de kopierat

De använder absolut nintendos design, men allt är byggt för hand, inte kopierat rakt av.

edit: jag gör det lätt för dig:

Medlem

Jag tycker att det har blivit lite av en grej att hata Nintendo bara för att de värnar om sina IPs.

Nintendo har och gör rätt för sig här.
Ingen fråga om saken.

Glöm inte att Team SCU har gjort ett namn för sig själva i och med denna historia. Dessa 15 år av utveckling har knappast varit förgäves. Tusentals om inte tiotusentals människor både sett och spelat deras demo.

Jag föreställer mig att Team SCUs mailbox kommer att fyllas av:

- Hej, vi spela ert demo och läste vad som hänt…
ni vill inte komma och jobba hos oss istället?!

Alternativt:

- Vi står för utvecklingskostnaderna om ni kan vidareutveckla gameplayet under ett nytt IP.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

eld
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag tycker att det har blivit lite av en grej att hata Nintendo bara för att de värnar om sina IPs.

Nintendo har och gör rätt för sig här.
Ingen fråga om saken.

Kan vi sluta normalisera detta, företag har ju även rätten att ta ner youtubevideos, twitch streams, fanart osv. Men detta gillar ju ingen. (Nintendo är ju ett av de få företag som faktiskt även här gör dumma saker)

Nintendo är ju även ett av de företag som aggressivt jagar ner moddare också.

Det är full möjligt för företag att stödja fangames:

https://www.destructoid.com/street-fighter-x-mega-man-fan-gam...

https://www.eurogamer.net/articles/2013-11-20-valve-gives-bla...

https://www.gameinformer.com/mod-corner/2021/01/21/impressive...

https://www.nintendolife.com/news/2021/05/sega_is_still_cool_...

Faktum är att många stora företag gör precis som med fanart, de väljer ofta att inte officiellt endorsa projekt, men tittar bort och arbetar inte aktivt emot det.

123
Skriv svar