Casual-spel PC, tipstråd

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag har spelat lite coop med min kusin men mest själv och överlag tycker jag att det funkar mycket bättre än första spelet om du spelar solo. I Mudrunner fick du ju bara med dig fordonen som du valde i början och sen var det ett lotto om du fick några bra fordon på kartan, nu finns det garage på minst två kartor i varje region där du enkelt kan skicka tillbaka dina fordon om du kör fast. Du kan också lätt välja vilka fordon och hur många du vill ha på kartan samt välja vilken utrustning du vill ha på fordonen.
Det enda är väl att det kan ta längre tid att köra solo för om det är en stor order som ska levereras någonstans gåt det ju snabbare om man kan köra två lastbilar samtidigt istället för tå rundor efter varandra.

I MudRunner hade du nio kartor om jag kommer ihåg rätt? Och du fick bara välja fordon som tog upp ett visst antal stjärnor eller nåt sånt? Och allt kretsade runt att leverera stockar till ett visst ställe.
I SnowRunner (utan dlc) har du tre regioner, med fyra kartor i varje region. På två av kartorna i varje region finns ett garage som du utgår ifrån. Här lagras alla dina fordon. Så om du känner att du inte har rätt fordon för jobbet kan du lätt hoppa tillbaka till garaget och köra ut ett fordon till. Så jag tycker det är mer taktiskt än MudRunner.
När det kommer till uppdragen handlar det inte längre om att enbart leverera stockar, du levererar stålrör, tegelstenar, bränsle, borrdelar och mycket annat. Så en del av jobbet blir också att hitta rätt storlek på flaket du använder.
Jag tycker personligen det är en mer förfinad version av MudRunner där du har oerhört mycket mer att göra.
Alla fordon kan dessutom modifieras som du vill med starkare motor, bättre däck, all-wheel-drive, annan lack och mycket annat.

Prova gärna lite. Finns ju som sagt på gamepass. Jag kan rekommendera maprunner också. Det är en hemsida med mycket bra info om spelet.

Happy mud running!

Låter hur lovande som helst! Jag fullständigt älskar Spintires-spelen, men bara med vänner. Men nu kan jag köra solo utan att det blir odrägligt. Det hoppade in i min wishlist nyss.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Låter hur lovande som helst! Jag fullständigt älskar Spintires-spelen, men bara med vänner. Men nu kan jag köra solo utan att det blir odrägligt. Det hoppade in i min wishlist nyss.

Min också 😄


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Xcom - mycket bra 😄👍
I Total War gillar jag mest själva det strategiska i kartan, medan striderna är lite jobbiga och kaosartade för mig 😆 Men jag förstår absolut tjusningen för de som fixar det.

Jo det blir snabbt kaos i striderna, men man kan sitta och trycka på paus knappen och spela det som ett "tur baserat" spel som typ Baldurs Gate, där striden är i realtid men du kontrollerar när saker börjar röra sig. Jag trycker den knappen varannan sekund i strider

Medlem
Skrivet av Dohman:

Låter hur lovande som helst! Jag fullständigt älskar Spintires-spelen, men bara med vänner. Men nu kan jag köra solo utan att det blir odrägligt. Det hoppade in i min wishlist nyss.

Du kan dessutom köra solo och bjuda in vänner till ditt spel om du behöver hjälp. Spelaren som bjuder in får all progress men dom som hjälper till får pengar och xp.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Tack för utförligt svar 👍 Jag körde Mudrunner med en kompis ett tag, det var rätt kul, men det kändes lite ofärdigt och innehållslöst, men körningen i sig var ju skön. Kanske får försöka kolla in Snowrunner.

Håller med. Gillade själva spelmekaniken i Mudrunner men det kändes ganska tomt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Om du har något som helst intresse för fotboll kan jag varmt rekommendera Football Manager 2021.
Spelet går helt i ditt eget tempo, du väljer när du vill gå vidare i spelet och kan pausa när som helst i själva matcherna. Jag har i princip alltid FM igång när datorn är på. Inte för att jag spelar hela tiden utan det är ett perfekt tidsfördriv.

Om du känner att det vanliga spelet är överväldigande med all detaljstyrning så kan jag rekommendera Football Manager Touch 2021 istället. Samma spel som ovan men mycket mer streamline:at och förenklat med samma spelglädje. :).


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem

Jag kommer på mig själv att alltid återkomma till
Guild of Dungeoneering när jag vill spela nåt casual. Bara att spela en kvart om man vill. Ingen risk att förlora nån progress.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Art of Rally.

Minimalistisk och vacker essens av den fantastiska sporten rally. Inga kartläsare och sånt utan bara ren körning sett från ovan. Mycket lätt att bara starta för att köra några 5-minuters-race i väntan på annat. Verkar dessutom vara ett bilspel som attraherar fler än dom som vanligtvis gillar genren.

Testade detta, det var rätt schysst, skön känsla. Ska bara lära mig att köra 😆


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av bloodshed:

Om du har något som helst intresse för fotboll kan jag varmt rekommendera Football Manager 2021.
Spelet går helt i ditt eget tempo, du väljer när du vill gå vidare i spelet och kan pausa när som helst i själva matcherna. Jag har i princip alltid FM igång när datorn är på. Inte för att jag spelar hela tiden utan det är ett perfekt tidsfördriv.

Om du känner att det vanliga spelet är överväldigande med all detaljstyrning så kan jag rekommendera Football Manager Touch 2021 istället. Samma spel som ovan men mycket mer streamline:at och förenklat med samma spelglädje. :).

Jag körde PES 2 rätt mycket, räknas det som intresse? 😄 I övrigt, tyvärr inte så mycket intresse. Tack för tipset dock.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Ett spel jag inte ser dyka upp ofta i såna här trådar är Windward. Supermysigt och snyggt (imho) spel som går att köra både singel och multiplayer. Får Pirates!-vibbar fast inte lika klonkigt.

https://youtu.be/pXE6fKrOjs4


signatur

SpelGeek.com - Köp spel av mig!
D-takt, tärningar och livet - Podden om spel, musik och allmänt trams finns där poddar finns!

Medlem

Turn based RPG är ju inte rena strategi-spel men utan strategi är du rökt. Divinity: Original Sin går att spela i lagoma doser och stänga av när man vill. Det kan bara lätt bli längre än man tänkte sig.

Medlem
Skrivet av Stegfel:

Ett spel jag inte ser dyka upp ofta i såna här trådar är Windward. Supermysigt och snyggt (imho) spel som går att köra både singel och multiplayer. Får Pirates!-vibbar fast inte lika klonkigt.

https://youtu.be/pXE6fKrOjs4

Det ser ju lite mysigt ut, men det ser ut som att striderna mest är att köra runt i cirkel med motståndaren och skjuta? 😄

Jag har ju kört en hel del Sea of Thieves, då jag är väl lite färgad av att i co-op "styra" flera moment i segling och strid, vilket jag tycker är underhållande.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Svengben:

Turn based RPG är ju inte rena strategi-spel men utan strategi är du rökt. Divinity: Original Sin går att spela i lagoma doser och stänga av när man vill. Det kan bara lätt bli längre än man tänkte sig.

Det ska ju vara ett bra spel. Köpte det för nåt år sen eller två, och körde ett kort tag, men tyvärr är nog min RPG-tid över kände jag 😕 Älskade dock Fallout 2, men det var då det... Annars hade det nog varit ett trevligt alternativ.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv

Jag skulle titta på x-com spelen, dom har "uppdrag", så det är väldigt enkelt att stänga ner, eve-online har simpla agent missions som går fort att köra också, dom tar inte tid förrän du är på lvl3/lv4 missions.

Gen
Medlem

Jag tyckte The Ascent var ett trevligt casualspel.

Medlem

Jag skulle inte rekommenderar turspel som Civilization om du har dåligt tålamod. Då blir det lätt "bara en omgång till" och plötsligen går tiden... Plus att det inte finns att man kommer ngnstans inom ett överskådligt tid.
Jag rekommenderar snarare ngt som Stardew Valley eller Minecraft/Terraria.
Eller, varför into Lego spelen. Finns alla möjliga ämnen, Indiana Jones, StarWars, Harry Potter.... Och om man inte "spelar igenom" gör inget i dessa spel.

Medlem

Ghost n Goblins Resurrected

Varje "omgång" tar väl i snitt 7 sekunder innan man dör och får börja om, perfekt spel när man har en halvtimma över för det är ungefär så lång tid det tar att installera spelet, spela tills man brinner av, kasta något i väggen och avinstallera spelet tills nästa gång.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har du inte spela Fallout 3 / New Vegas så är det enligt mig riktigt bra spel som man lätt stänger av eller bara spelar en snabbis (beroende på vad man skall hitta på förstås).

Annars är Slay the Spire och Monster Train två spel som jag har sneglat på själv.

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Satisfactory, grymt kul att spela själv eller med vänner.

Håller med om Satisfactory. Perfekt spel där man kan gå från datorn och bara låta spelet gå eller spara och stänga av när som, med några få undantag. Många timmar byggande innan man har gjort allt som spelet har att erbjuda.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ghost n Goblins Resurrected

Varje "omgång" tar väl i snitt 7 sekunder innan man dör och får börja om, perfekt spel när man har en halvtimma över för det är ungefär så lång tid det tar att installera spelet, spela tills man brinner av, kasta något i väggen och avinstallera spelet tills nästa gång.

Haha 😆


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Mitt to-go spel medans jag jobbar är Loop Hero, spelet går i stort sett ut på att pausa så jag kan ha en session igång under hela arbetsdagen

https://store.steampowered.com/app/1282730/Loop_Hero/

Medlem

SteamWorld Heist, svenskbyggt 2D-XCOM.

Inom kategorin "mys/casual" är två av mina favoriter The Pathless och Creaks.

Tropico 5&6 är riktigt bra för detta ändamål!

Medlem

En personlig favorit är ju Minion Masters. Jag har nog lagt 500 timmar på spelet och det är lika roligt fortfarande. Man bygger ett deck och sedan krigar man mot antingen en annan spelare eller så kör man 2vs2 (kan även spelas med random team vs random team så du behöver ingen vän tillgänglig) i något som liknas ett MOBA men är inte ett MOBA. Man lägger ut minions och kastar spells på en spelplan för att försöka få ihjäl motståndaren helt enkelt. En match tar max 10 minuter så det är lätt att spela en stund då och då. Man behöver INTE lägga några pengar på spelet då det är ett väldigt generöst F2P.

Ett lite simplare turbaserat RPG som man lätt kan hoppa in och ur är For The King. Ganska simpelt utformat men väldigt roligt. Striderna har lite Final Fantasy-stuk.

Eller varför inte Orcs Must Die 3 som släpptes för nån vecka sedan. Kul om man gillar en blandning av RPG, FPS och Tower Defense. Man låser upp och uppgraderar fällor och vapen för att slakta orker på alla möjliga sätt.

Och gillar man renodlad Tower Defense så är Element TD 2 en av mina favoriter då det är kul att testa olika torn och kombinationer.

Du verkar vara i min ålder så du kanske kommer ihåg gamla klassikern "Pirates" från Amiga-tiden. Windward är lite av det stuket då man seglar runt med sitt skepp och uppgraderar det i äkta RPG-stuk, men det är definitivt mer action och fajt än vad Pirates var eftersom mycket går ut på att hjälpa sin faction få kontroll över zonerna.

Eller Iratus: Lord of the Dead som kan ses som en lite simplare variant av "Darkest Dungeon" där man spelar som monster istället. Spelet är lite mer förlåtande och har inte lika krånglig mekanik. Lätt att köra en stund då och då.

Du känner säkert till dessa spel redan, men gillar du djupare strategi är ju svenskutvecklade Europa Universalis eller Hearts of Iron bra spel. Själv föredrar jag Europa Universalis, men det är för att jag är mer en sucker för medeltid och fantasy än modern krigföring. De tar en stund att lära sig och kanske går emot rekommendationerna du efterfrågade, men gillar man djup strategi är det ett tips iaf och det är ju lätt att spela lite då och då... även lätt att pausa och gå ifrån en stund vilket man ofta behöver med småbarn i familjen.

Medlem
Skrivet av Mortac:

En personlig favorit är ju Minion Masters. Jag har nog lagt 500 timmar på spelet och det är lika roligt fortfarande. Man bygger ett deck och sedan krigar man mot antingen en annan spelare eller så kör man 2vs2 (kan även spelas med random team vs random team så du behöver ingen vän tillgänglig) i något som liknas ett MOBA men är inte ett MOBA. Man lägger ut minions och kastar spells på en spelplan för att försöka få ihjäl motståndaren helt enkelt. En match tar max 10 minuter så det är lätt att spela en stund då och då. Man behöver INTE lägga några pengar på spelet då det är ett väldigt generöst F2P.

Ett lite simplare turbaserat RPG som man lätt kan hoppa in och ur är For The King. Ganska simpelt utformat men väldigt roligt. Striderna har lite Final Fantasy-stuk.

Eller varför inte Orcs Must Die 3 som släpptes för nån vecka sedan. Kul om man gillar en blandning av RPG, FPS och Tower Defense. Man låser upp och uppgraderar fällor och vapen för att slakta orker på alla möjliga sätt.

Och gillar man renodlad Tower Defense så är Element TD 2 en av mina favoriter då det är kul att testa olika torn och kombinationer.

Du verkar vara i min ålder så du kanske kommer ihåg gamla klassikern "Pirates" från Amiga-tiden. Windward är lite av det stuket då man seglar runt med sitt skepp och uppgraderar det i äkta RPG-stuk, men det är definitivt mer action och fajt än vad Pirates var eftersom mycket går ut på att hjälpa sin faction få kontroll över zonerna.

Eller Iratus: Lord of the Dead som kan ses som en lite simplare variant av "Darkest Dungeon" där man spelar som monster istället. Spelet är lite mer förlåtande och har inte lika krånglig mekanik. Lätt att köra en stund då och då.

Du känner säkert till dessa spel redan, men gillar du djupare strategi är ju svenskutvecklade Europa Universalis eller Hearts of Iron bra spel. Själv föredrar jag Europa Universalis, men det är för att jag är mer en sucker för medeltid och fantasy än modern krigföring. De tar en stund att lära sig och kanske går emot rekommendationerna du efterfrågade, men gillar man djup strategi är det ett tips iaf och det är ju lätt att spela lite då och då... även lätt att pausa och gå ifrån en stund vilket man ofta behöver med småbarn i familjen.

Tack för tipsen. Windward var det nån som tipsade om tidigare, det såg mest ut som att man körde runt i cirklar och sköt på motståndaren 😄 Men gissar att det är lite mer än så.

Tower defense har ju varit kul, får kolla in det.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Aljonz:

Mitt to-go spel medans jag jobbar är Loop Hero, spelet går i stort sett ut på att pausa så jag kan ha en session igång under hela arbetsdagen

https://store.steampowered.com/app/1282730/Loop_Hero/

Det såg faktiskt lite kul ut när jag kollade gameplay. Eller ja, det ser ut som skit, men gameplay kan vara skoj 😆


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Det såg faktiskt lite kul ut när jag kollade gameplay. Eller ja, det ser ut som skit, men gameplay kan vara skoj 😆

Jo, det ser ju inte särskilt bra ut, hah. Men Loop Hero är väldigt omtyckt.

123
Skriv svar