Piratversionen av Resident Evil Village har bättre prestanda

Robot
Piratversionen av Resident Evil Village har bättre prestanda

DRM tycks vara orsaken till att PC-versionen frekvent hackar.

#Capcom, #Resident-evil-village


Medlem

Det ska ju inte drabba dom betalande kunderna enl. denuvo men här har vi ju beviset!


signatur

#PCMR

Skribent

Vi skippar alla former av tips/referenser till specifika piratkopierade versioner av spelet, var man får tag på dem etc. i kommentarerna.

Medlem

Denuvo är ett virus.
Måste ha bra lobbyister som får spelföretag att sätta det i sina spel.
Titta på The Witcher 3, inget kopieringsskydd alls, bara en vädjan om att inte kopiera 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Varför straffar spelföretagen de som faktiskt köper spelen? Så bakvänt. Nu brukar Capcom vara relativt duktiga och ta bort DRM skydd typ ett år senare, så det är bara vänta med att spela det med andra ord...

Avstängd

Det är inte Denuvo som är problemet utan ett antitampering drm som Capcom själva implementerat. Spelet använder alltså både denuvi v11 och capcoms V3.

Medlem

Jag spelade piratkopior på gymnasiet och som ung student utan några pengar. Sista 20-åren har jag bara spelat original i takt med att inkomsten växte.

Äger idag runt 1000 köpta spel och ca 500 originalfilmer på Bluray och DVD. Så i mitt fall har jag betalat tillbaka piratkopior med råge. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Jag spelade piratkopior på gymnasiet och som ung student utan några pengar. Sista 20-åren har jag bara spelat original i takt med att inkomsten växte.

Äger idag runt 1000 köpta spel och ca 500 originalfilmer på Bluray och DVD. Så i mitt fall har jag betalat tillbaka piratkopior med råge. 🙂

Om man vill vara petig, enbart om du har köpt just de produkter som du piratkopierade (vilket du kanske gjorde), men jag fattar vad du menar.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Om man vill vara petig, enbart om du har köpt just de produkter som du piratkopierade (vilket du kanske gjorde), men jag fattar vad du menar.

Om man vill vara ännu mer petig, så räcker det med att han köpt produkter från producenter och tillverkare vars produkter han tidigare kopierat.

Medlem

Hopplöst hur dåligt det är att betala för sig.

Medlem

Jack Sparrow wins again.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Here we go again


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Inte första gången... säkerligen inte sista heller.

Medlem

Jag fattar helt ärligt talat inte hur Denuvo fortfarande lyckas sälja in sin produkt till diverse utvecklare?

Det har gång på gång bevisats att det påverkar prestandan negativt och var enda gång så crackas spelen ändå efter bara någon vecka. Hur har de ens en marknad??

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Det är inte Denuvo som är problemet utan ett antitampering drm som Capcom själva implementerat. Spelet använder alltså både denuvi v11 och capcoms V3.

Denuvo har varit ett problem innan också, speciellt på mer cpu-krävande spel likt Assassin's Creed Origins, där frametime kan dippa rejält även på bra CPUer.

Se ca 03:30. Det kan visserligen också vara ett fall där problemet ligger i just kombinationen av två drm. Oavsett denuvo är en del av problemet.

Och detta problem är inte heller unikt för denuvo, vid ca 13:00 finns exempel på en Microsoft-store titel, som presterar markant sämre.

Inte alltid heller problemen med drm-skydd syns på tester, pga de som testar ofta använder bästa konsument hårdvara som finns och/eller de enbart visar fps-snitt som inte alltid visar hela sanningen hur spelet upplevs.

De som är värst drabbade är de med svag hårdvara, laptops eller de som prioriterar hög bildfrekvens, där cpu-belastningen ökar och drm kan ha större påverkan på systemet.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Om man vill vara petig, enbart om du har köpt just de produkter som du piratkopierade (vilket du kanske gjorde), men jag fattar vad du menar.

För att vara ännu mera petig, enbart om han köpte de produkter han piratkopierade till orginalpris och justerade priset för inflation med mera...

Skrivet av Arcadia:

Om man vill vara ännu mer petig, så räcker det med att han köpt produkter från producenter och tillverkare vars produkter han tidigare kopierat.

Inte om han planerar att använda dessa andra produkter, annars så blir det ju minst bara halva priset...

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag fattar helt ärligt talat inte hur Denuvo fortfarande lyckas sälja in sin produkt till diverse utvecklare?

Det har gång på gång bevisats att det påverkar prestandan negativt och var enda gång så crackas spelen ändå efter bara någon vecka. Hur har de ens en marknad??

Alla spel med Denuvo crackas inte på en vecka, och det handlar om att, under ändå en väldigt kort tid, förhindra att det finns ett alternativt sätt att få tag på det, så att man måste betala om man vill spela det.

Alltså är det helt förklarligt att Denuvo fortfarande lyckas sälja sin produkt.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag fattar helt ärligt talat inte hur Denuvo fortfarande lyckas sälja in sin produkt till diverse utvecklare?

Det har gång på gång bevisats att det påverkar prestandan negativt och var enda gång så crackas spelen ändå efter bara någon vecka. Hur har de ens en marknad??

Därför att försäljningen sker övervägande vid släpp, därför är det särskilt viktigt att skydda spelet då. De crackas inte efter någon vecka heller.

Varför ha skydd för värdetransporter? De rånas ju ändå? Man skapar friktion för dåligt beteende och underlättar för korrekt beteende.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Varför straffar spelföretagen de som faktiskt köper spelen? Så bakvänt. Nu brukar Capcom vara relativt duktiga och ta bort DRM skydd typ ett år senare, så det är bara vänta med att spela det med andra ord...

Därför att det piratkopieras annars, det vill säga piraterna saboterar för både producent och konsument. Det är ett måste för att hålla parasiterna borta.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Därför att det piratkopieras annars, det vill säga piraterna saboterar för både producent och konsument. Det är ett måste för att hålla parasiterna borta.

Men är ju helt kontraproduktivt att vi som köper spel bestraffas med i det här fallet mycket sämre version än de som piratar.

Bland annat just pga sådana anledningar jag inte köper spel vid release och har allmänt väldigt låg förtroende för dagens AAA-utgivare. Speciellt när de ljuger eller låtsas som det regnar när de inte vill erkänna att drm-skydd kan ge sämre prestanda och inte heller patchar bort skiten.

Än värre när spel riskterar att dö förevigt när servrarna läggs ner och de fortfarande inte bryr sig att fixa en drm-fri version. Företag som är helt apatiska när spel bara erroderas bort helt i onödan har jag ingen respekt för. Då kan en piratad version vara enda sättet att bevara spelkultur, vilket är ju helt sjukt.

Är snarare de stora AAA-utgivarna med allt sitt påtvingade mikrotransaktions/live-service skräp, och företag som utvecklar bloatware likt denuvo som de riktiga parasiterna.

Medlem

Capcom verkar absolut ha fått lite eld i baken och kontaktade DigitalFoundry/Eurogamer idag.

Citat:

UPDATE 15/7/21 11.25am: Capcom got in touch this morning to give us an update on this situation. "The team are working on a patch to address PC performance issues, it should be available soon - we'll have more details shortly." This sounds like a positive move and will update with analysis of any update as and when it appears.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-reside...

/ LordDaimos

Testpilot
Skrivet av kingzla:

Därför att det piratkopieras annars, det vill säga piraterna saboterar för både producent och konsument. Det är ett måste för att hålla parasiterna borta.

De som vill pirata kommer göra det ändå, bara dumt att lägga in extra skydd som inte ger alltför mycket.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

De som vill pirata kommer göra det ändå, bara dumt att lägga in extra skydd som inte ger alltför mycket.

Nä, de är helt beroende av att företaget producerar spelet och sedan att någon smart grupp av personer gör det körbart med enkelhet.

Defaitism är förstås vanligt men det går att rubba näringskedjan här, helt eller delvis och varierande under produktcykeln.

Testpilot
Skrivet av kingzla:

Nä, de är helt beroende av att företaget producerar spelet och sedan att någon smart grupp av personer gör det körbart med enkelhet.

Defaitism är förstås vanligt men det går att rubba näringskedjan här, helt eller delvis och varierande under produktcykeln.

Oavsett så får köpande kund en sämre produkt och det kan vi nog enas om att det inte är önskvärt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men är ju helt kontraproduktivt att vi som köper spel bestraffas med i det här fallet mycket sämre version än de som piratar.

Bland annat just pga sådana anledningar jag inte köper spel vid release och har allmänt väldigt låg förtroende för dagens AAA-utgivare. Speciellt när de ljuger eller låtsas som det regnar när de inte vill erkänna att drm-skydd kan ge sämre prestanda och inte heller patchar bort skiten.

Än värre när spel riskterar att dö förevigt när servrarna läggs ner och de fortfarande inte bryr sig att fixa en drm-fri version. Företag som är helt apatiska när spel bara erroderas bort helt i onödan har jag ingen respekt för. Då kan en piratad version vara enda sättet att bevara spelkultur, vilket är ju helt sjukt.

Är snarare de stora AAA-utgivarna med allt sitt påtvingade mikrotransaktions/live-service skräp, och företag som utvecklar bloatware likt denuvo som de riktiga parasiterna.

Skrivet av Mutumba:

Oavsett så får köpande kund en sämre produkt och det kan vi nog enas om att det inte är önskvärt.

Exakt, det var ju inte så länge sedan Ubisoft också betedde sig tämligen illa mot betalande köpare, då crackade versioner av spelet i det fallet inte blev av med någon DLC, till skillnad från betalande kunder.

Skrivet av kingzla:

Därför att det piratkopieras annars, det vill säga piraterna saboterar för både producent och konsument. Det är ett måste för att hålla parasiterna borta.

Så länge utvecklare och/eller utgivare beter sig som nämnt ovan så borde det vara ganska lätt att se varför det inte bara är så enkelt att lägga all skuld på "parasiterna". Det är inte ett ensidigt problem.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Klassiskt. Varit så här många ggr genom åren att illegala kopior har fungerat bättre än om man betalat för spelet.
Mkt tack vare absurda lösningar för att förhindra just illegala kopior på spelen heh.

Skrivet av Jonny Myrén:

Vi skippar alla former av tips/referenser till specifika piratkopierade versioner av spelet, var man får tag på dem etc. i kommentarerna.

hehe bra där. Misstänker det inte behövs ändå. Alla lär veta vart man tar vägen ändå i dessa tider


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar