Helgsdiskussion - Vilken spelmekanik gör dig omedelbart intresserad av ett spel?

Medlem

En väl utvecklad vapen modifiering mekanik. Spel som Escape from Tarkov och Ghost Recon Advanced Warfighter lockar med mycket vapen modifiering. Stör mig dock när det inte är speciellt anknuten till verkligheten. Som t.ex. att .45 cal pistoler gör mindre skada än en 9 mm.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Skillträd!
Character levelling.
Story.

Medlem

Pussel i spel, gärna äventyrsspel med bra karaktärer och gripande story. Då fallet jag pladask.

International
Man of Mystery

Dels BRA stealth, som redan tagits upp i tidigare inlägg, men nåt som verkligen får mina känselspröt att reagera är spel där man kan byta namn på sina karaktärer, och då menar jag inte bara på en ensam protagonist utan squadbaserat taktiska spel, gärna turbaserade också, xcom2 typ. Ju mer moddar och kostymisering man kan lägga till ju gladare blir jag. Det första jag gör i såna spel är att spendera en bra stund med att skapa familj och vänner.

Spelar fortfarande XCOM2 med nya modifieringar och voicepacks där mina nära och kära får uppleva äventyr och stories tillsammans, jag blir helt klart mer involverad och försiktig med mina karaktärer när de är personer jag känner och bryr mig om


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av vbgbasse:

Håller med dej! Testade barotrauma med några vänner. Spelet ser inte mycket ut för världen. , men i rätt grupp blir spelet magiskt. just denna form av coop ligger mej väldigt nära där alla måste göra sin del för att få hela maskineriet att fungera. Alien swarm funkar på liknande sätt 😀

Önskar verkligen att jag kunde spela mer coop men jag har så himskans svårt att få till det med mina kompisar.. De enda gånger det funkar är på LAN som dreamhack eller mindre som man själv arrangerar. Provat få till det med att boka tider då vi ska sätta oss ner men det är alltid nån eller några som har annat som pockar på uppmärksamheten.

Det tragiska är att min hjärna hela tiden övertalar mig att köpa coop-spel i tron att den här gången ska jag få till det men för det mesta blir de liggande ospelade i mitt bibliotek.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

När det är Games-as-a-service

Medlem

Open world pvp likt Planetside 2 eller GW 2 WvW där gameplay loop inte handlar om matcher/instanser utan ett konstant pågående strid som man kan hoppa in i när man vill (ja GW2 är veckobaserad men man får inte match känslan av det).

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Önskar verkligen att jag kunde spela mer coop men jag har så himskans svårt att få till det med mina kompisar.. De enda gånger det funkar är på LAN som dreamhack eller mindre som man själv arrangerar. Provat få till det med att boka tider då vi ska sätta oss ner men det är alltid nån eller några som har annat som pockar på uppmärksamheten.

Det tragiska är att min hjärna hela tiden övertalar mig att köpa coop-spel i tron att den här gången ska jag få till det men för det mesta blir de liggande ospelade i mitt bibliotek.

Du låter som en kopia av mej själv. Vi är 9 IRL-vänner som försöker lira ihop, vilket i realiteten blir typ 2-3 ggr per år bortsett från de lan vi hade innan Corona. Men nu i höst så får det banne mej bli lan igen 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

RPG med manuell karaktärsutveckling


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Enorma öppna världar. De är alltid stendöda och det känns mer som kulisser än riktiga världar. Ingen har hittills lyckats gjort en trovärdig öppen värld där en inte ständigt blir påmind att allt är fake.

Medlem

En spelmekanik som jag söker efter i fler spel men som ingen i princip har tagit efter är Active reload i Gears of war. De gör ett minigame av att ladda om vapnet som ger en dmg boost om man taimar de korrekt. Failar man så jammar bössan. Gör man ingenting så tar reloaden ett par sekunder längre att utföra. Detta hade passat i betydligt många fler spel och jag blir ständigt förvånad att inte fler snor idén.

Om jag såg detta i fler spel så hade det fångat mitt intresse direkt!

Inaktiv
Skrivet av Mike Stranéus:

3rd person. Och du har min uppmärksamhet.

Ganska ospecifikt, typ hälften av alla spel som släps? Ingen kritik mot ditt svar men som sagt det är ett ganska brett urval

Avstängd

Open world & arena shooter är två (vitt skilda) favoriter.

Skrivet av perihelion74:

Fysik och förstörelse ala Red Faction Guerilla och Teardown.

Vill se mer sånt generellt i spel, oavsett genre.

Avstängd
Skrivet av Fj0d:

Co-op, spelar ingen större roll vilken genre.

Co-op samt möjlighet att kunna spela solo. Valheim är ett perfekt exempel på ett nyare spel som har det jag älskar med spel.
Co-op för progress och solo för att fixa och dona med saker som man kanske inte vill fokusera när man väl har andra att köra med.
WoW och D2/D3 är också perfekta exempel på det.

Avstängd
Skrivet av vbgbasse:

Du låter som en kopia av mej själv. Vi är 9 IRL-vänner som försöker lira ihop, vilket i realiteten blir typ 2-3 ggr per år bortsett från de lan vi hade innan Corona. Men nu i höst så får det banne mej bli lan igen 😊

9 pers och 2-3 gånger per år? Låter ju helt galet.
Eller det är specifikt fysiska LAN du syftar på? Går ju utmärkt att köra co-op online med Voice liksom. Fast tänker du specifikt fysiskt lan då förstår jag att det blir svårt.

Medlem

Ja, jag syftar på riktiga LAN då det är lättare å komma överens om samma spel när vi väl träffas. Inte lätt å få till så att vi kan spela ihop på veckodagarna då de flesta har familj idag, så faktum är att vi har lättare att få med samtliga på samma spelkbäll via riktiga LAN än via nätet 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

International
Man of Mystery
Skrivet av vbgbasse:

Ja, jag syftar på riktiga LAN då det är lättare å komma överens om samma spel när vi väl träffas. Inte lätt å få till så att vi kan spela ihop på veckodagarna då de flesta har familj idag, så faktum är att vi har lättare att få med samtliga på samma spelkbäll via riktiga LAN än via nätet 😊

Exakt samma här, det brukar alltid vara nån som distraheras av nåt hemma, eller så har man andra åtaganden. På ett fysiskt LAN är det 100% som gäller och även om vi inte kör dygnet runt som man gjorde förr så är det långa fina spelsessioner som gäller. Har redan börjat ladda för vårt uppkommande LAN i september nu

Undrar om det kommer bli nåt DHW i år btw ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

123
Skriv svar