Helgsdiskussion - Vilken spelmekanik gör dig omedelbart intresserad av ett spel?

Medlem

Lootboxes, P2W och reklam! (not)

Som flera nämnt - Co-Op.

Är det SP ska det vara en mastig story eller någon form av strategi/management/whatever där man startar med något litet och bygger imperier. Men när jag kommit en bit och börjat bli mäktich (för lätt) tröttnar jag och börjar om.

Medlem

Jag är en "allätare" när det gäller spel, men nuförtiden är det mest COOP-spel som gäller.

Varit med ett tag ( Spelat sen commodoretiden, med en paus tills jag köpte en PS1 ) och fastnat i Unreal quake och arenashooters när man köpte sin första PC, sen i WoW - där gick fort några år där man inte hann spela så mycket annat... Lagt ner det sedan 2010.

Nuförtiden är det som sagt mest COOP spel och spel utan PVP fokus för min del när det gäller MP, men en del singleplayer också. Jag undviker MMORPG:s då jag inte vill fastna i ett sådant igen

Jag är inget fan av tunga strategispel eller stadsbyggarspel, men vem vet - kanske jag inte lagt tillräkligt med tid på dem för att lära mig att gilla det.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Fysik, det är bland det häftigaste man kan uppleva.
Kom ni ihåg när man kunde plocka upp saker i Halflife 2?

Eller när man landar i Crosswind på X-plane 11.

Eller när man körde fast i X-team racing . Ski-doo.

Medlem

Co-op twin stick shooters till konsol.

Medlem

RTS, FPS (gärna retro), plattformsspel, sportspel. Är inte så förtjust i turbaserat eller co-op (föredrar single player).

Medlem

Twinstick lootsprut ala alienation är instaköp.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Point & Click Adventure så är min nyfikenhet fångad.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Turn-based isometric rpg.

Kan bara hålla med, det räcker i princip att ett av de tre orden är med för att få mig intresserad, finns alla är det ofta jackpott!

Medlem

Befria/ta över baser ala Far Cry.

Medlem

Roguelike med timeloops. Nu när jag äntligen sänkt sista bossen i Returnal har jag upptäckt en ny genre.

Medlem
Skrivet av Fj0d:

Co-op, spelar ingen större roll vilken genre.

Håller med dej! Testade barotrauma med några vänner. Spelet ser inte mycket ut för världen. , men i rätt grupp blir spelet magiskt. just denna form av coop ligger mej väldigt nära där alla måste göra sin del för att få hela maskineriet att fungera. Alien swarm funkar på liknande sätt 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Penis-sliders.

Fast seriöst talat så är det handlingar som får konsekvenser som jag gillar. Jag vill känna att mina val påverkar spelvärlden.

Skribent
Skrivet av Pjotor:

Yessss.

Lägger du till ett intuitivt combatsystem med lite tyngd bakom och realistisk ragdollfysik så är jag helt såld. Se GTA V, Tomb Raider, Uncharted och bägge nya Spider-Man.

Du & jag. Vi förstår varandra.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Metroidvania lockar mest.
Ett spel som Supraland är ju något man vill ha mer av med nackdelen att omspelbarheten är ju exakt 0.

Allting loot-fokuserat är ju kul, typ division/borderlands eller diablo kan få en att slänga bort 3-siffriga mängder speltimmar.


signatur

8)

Medlem

Open world (Äkta open world dvs som tex Skyrim) där världen lever hela tiden. Där inte du blir tillsagd vem du ska prata med, där det finns saker att göra utan att du måste prata med någon för att få ett quest osv. Äkta open world helt enkelt. Det är nog min största dragningskraft till ett spel, det går hand-i-hand med "immersion".

Medlem

Action/skräck ala Dead Space/Resident Evil så är jag på 100%. Det är väl ingen direkt spelmekanik, för jag har ingen speciell mekanik jag är förtjust i. Gillar allt så länge ett spel är bra.

Medlem

Single player. Gött å slippa fuskande plebs. Är det ett RPG utan överdriven estetik, desto bättre.


signatur

I drank what?

Medlem

Tredjepersons RPGsingelspel som jag kan bestämma själv i.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Quick time event 😀

Medlem

Singleplayer med en bra hagelbrakare 😎
En hederlig skjutare om inte annat, bra gunplay, ganska linjär och ingen svammel open-world såsom Far Cry serien blev. Ska vara lätt att konsumera och gå vidare.

Har t om gett mig i kast med Duke Nukem 3D nu för att få lite mörsar action.🤓
Var lite utanför min sfär alla dessa klassiker då det begav sig.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Riktigt bra movement-system med bra animationer går jag ordentligt igång på, exempelvis senaste Spider-Man spelen och AC: Unity


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

slowmotion, och sedan coop


signatur

//monster

Medlem

Fysik.
Kan inte få nog av förstöra byggnader i Teardown.
Bygga torn av flaskor och skräp i Half life alyx.
Härja runt med fiender, bråte och vapen i Boneworks.
"Realistisk" vapenhantering som i H3VR där det är tillfredsställande att bara ladda bössor

Kojima
"Vrickade" storys metal Gear och death stranding


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Mike Stranéus:

3rd person. Och du har min uppmärksamhet.

Precis!


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Stealth spel är fantastiskt. Gärna tactical stealth i single player men de växer verkligen inte på träd längre. Synd då allt ska vara multiplayer och CO-OP nu för tiden..

** Stealth mekanik i story drivna singel player lir.

Stealth solos är bland det bästa jag vet. Men som du säger växer dessa spel inte på träd.

Dishonored, Hitman, Splinter Cell, och till viss del Skyrim gör detta okej.

Men det finns mycket att önska i genren!

Medlem

Läser jag Metroid-vania så lystrar jag direkt!


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

När spel har "use this skill to get better at it" istället för automatisk skill upplevling genom player levlar eller något annat trams.

Medlem

Turn-based tactics, gärna med inslag av basbyggande. Så där så att striderna kan liknas med ett intrikat pussel. Exempel: XCOM, Gears Tactics, Into the Breach, Advance Wars.

Inaktiv

Turnbaserat RPG.
Skillträd.
Vapen och rustningar som ger stats.

Medlem

Realistisk däckfysik 🏁

123
Skriv svar