Helgsdiskussion - Vilken spelmekanik gör dig omedelbart intresserad av ett spel?
Lootboxes, P2W och reklam! (not)
Som flera nämnt - Co-Op.
Är det SP ska det vara en mastig story eller någon form av strategi/management/whatever där man startar med något litet och bygger imperier. Men när jag kommit en bit och börjat bli mäktich (för lätt) tröttnar jag och börjar om.
Jag är en "allätare" när det gäller spel, men nuförtiden är det mest COOP-spel som gäller.
Varit med ett tag ( Spelat sen commodoretiden, med en paus tills jag köpte en PS1 ) och fastnat i Unreal quake och arenashooters när man köpte sin första PC, sen i WoW - där gick fort några år där man inte hann spela så mycket annat... Lagt ner det sedan 2010.
Nuförtiden är det som sagt mest COOP spel och spel utan PVP fokus för min del när det gäller MP, men en del singleplayer också. Jag undviker MMORPG:s då jag inte vill fastna i ett sådant igen
Jag är inget fan av tunga strategispel eller stadsbyggarspel, men vem vet - kanske jag inte lagt tillräkligt med tid på dem för att lära mig att gilla det.
"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell
Turn-based isometric rpg.
Kan bara hålla med, det räcker i princip att ett av de tre orden är med för att få mig intresserad, finns alla är det ofta jackpott!
Co-op, spelar ingen större roll vilken genre.
Håller med dej! Testade barotrauma med några vänner. Spelet ser inte mycket ut för världen. , men i rätt grupp blir spelet magiskt. just denna form av coop ligger mej väldigt nära där alla måste göra sin del för att få hela maskineriet att fungera. Alien swarm funkar på liknande sätt 😀
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Yessss.
Lägger du till ett intuitivt combatsystem med lite tyngd bakom och realistisk ragdollfysik så är jag helt såld. Se GTA V, Tomb Raider, Uncharted och bägge nya Spider-Man.
Du & jag. Vi förstår varandra.
Din vänliga kvartersrecensent.
Open world (Äkta open world dvs som tex Skyrim) där världen lever hela tiden. Där inte du blir tillsagd vem du ska prata med, där det finns saker att göra utan att du måste prata med någon för att få ett quest osv. Äkta open world helt enkelt. Det är nog min största dragningskraft till ett spel, det går hand-i-hand med "immersion".
Singleplayer med en bra hagelbrakare 😎
En hederlig skjutare om inte annat, bra gunplay, ganska linjär och ingen svammel open-world såsom Far Cry serien blev. Ska vara lätt att konsumera och gå vidare.
Har t om gett mig i kast med Duke Nukem 3D nu för att få lite mörsar action.🤓
Var lite utanför min sfär alla dessa klassiker då det begav sig.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Fysik.
Kan inte få nog av förstöra byggnader i Teardown.
Bygga torn av flaskor och skräp i Half life alyx.
Härja runt med fiender, bråte och vapen i Boneworks.
"Realistisk" vapenhantering som i H3VR där det är tillfredsställande att bara ladda bössor
Kojima
"Vrickade" storys metal Gear och death stranding
3rd person. Och du har min uppmärksamhet.
Precis!
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Stealth spel är fantastiskt. Gärna tactical stealth i single player men de växer verkligen inte på träd längre. Synd då allt ska vara multiplayer och CO-OP nu för tiden..
** Stealth mekanik i story drivna singel player lir.
Stealth solos är bland det bästa jag vet. Men som du säger växer dessa spel inte på träd.
Dishonored, Hitman, Splinter Cell, och till viss del Skyrim gör detta okej.
Men det finns mycket att önska i genren!