Respawn försvarar priserna för kosmetiska föremål i Apex Legends

Robot
Respawn försvarar priserna för kosmetiska föremål i Apex Legends
Inaktiv

Jag vette fan när det bara är kosmetiska saker som skins. Skit i att köpa skiten om du tycker det är för dyrt. Ska jag gå in i en Gucchibutik och gnälla att deras fula kläder är overpriced också? I det här fallet går ju iaf de lurades pengar till vidareutvecklingen av spelet så man får se det positiva i kråksången.

Medlem

Fast om det är ett litet team så sparar de ju in på löner osv. xD

KoP
Medlem
Citat:

En användare påpekade att ett kosmetiskt föremål kan kosta så mycket som 150 kronor och att det måste finnas ett sätt att undvika att spelare känner sig lurade när de köper något.

Enkelt. Köp inte. ╮(╯_╰)╭

Medlem

Är väl upp emot samma priser i Fortnite också och har varit hur länge som helst?
Har inga problem med det om spelet är free-to-play, bara låta bli att köpa.

Det jag inte förstår är hur ingen har nämnt något om priserna i BFV där det är samma priser i ett spel som kostade 600 spänn vid release?

Medlem

Köper aldrig kosmetiska föremål så för min del kan de ta tusen kr grejen om de så vill. Men jag tycker allt över gratis för kosmetiska saker är för dyrt ska tilläggas.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag gillar inte det här med att köpa"coins" för att sen köpa en lootlåda och kanske få det man vill ha.
Bättre att veta vad man köper direkt. Sen om det är bättre att köpa det man vill ha för direkta pengar eller en "in game valuta" låter jag vara osagt.

Men, Apex Legends är ett gratis spel och då tycker jag helt enkelt dom kan göra hur dom vill.
Man visar sitt ev missnöje med att inte köpa helt enkelt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

RmK
Medlem

Är spelet free-to-play och erbjuder mikrotransaktioner som inte ger några fördelar så tycker jag de har all rätt på sin sida att ta de priserna de behöver för att hålla spelet vid liv. Som många andra redan har skrivit, det finns inget tvång att köpa skins för att få fortsätta spela spelet.

Ubisoft däremot är ett praktexempel på hur mikrotransaktioner inte ska ske, ta t.ex. Valhalla som det senaste. De säljer in game pengar som en mikrotransaktion och samtidigt patchar de bort alla möjligheter till att tjäna mycket pengar i spelet. Detta är ju ett singleplayer spel dessutom. Sen säljer de i stort sett ALLA coola skins som DLC istället för att inkludera lite coola skins i spelet.

Medlem

Jag köper ibland saker som en liten apa i sea of thives för att stödja utvecklingen av spelet.
Och jag ser det som en gärning och jag gnäller aldrig för det.
Är folk gnälliga över ett spels utformning så byta spel eller sluta handla.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Jag som ni andra som kommenterat har inte något emot denna typ av mikrotransaktioner. Det jag dock har något emot är mikrotransaktioner i spel som är riktade delvis mot barn, typ Fortnite eller Roblox. Barn har inte lärt sig "värdet av pengar" och kan lätt lägga sin månads/vecko-peng på något som bara är kosmetika i ett spel, frågan är vilken långvarig effekt det kommer ha när dom inser vad dom "slösat" pengarna på. Hos vänner och släkt med äldre barn (10-års åldern) verkar det ofta som hetsigt i kompisgängen, och lite grupptryck, att man ska ha ett visst skin osv på sina gubbar, vilket leder till att dom önskar sig pengar till just det spelet i julklapp och födelsedag samt bränner allt dom får tag på. (typ frågar om pant osv...)

Vist jag kanske oroar mig i onödan, men jag får lite missbrukar vibbar av det hela... d.v.s att alla pengar man får in oavkortat ska gå till ingame valuta.

Medlem

Problemet med Apex Legends är ju hur mycket det kostar, 150 kr stämmer inte. Skins kostar mer än så, de skins som säljs just ju i spelet kostar 2500 Apex Legends coins... och för att få så många (förutsatt man har noll) måste man köpa 4000 coins, alltså 40 Euro. Det är alltså nästan vad ett nytt spel kostar att köpa, för ett in-game skin till en enda karaktär.

De saker som är mer rimligt prissatta så som Battle Pass:et, där har man sett en stadig nedgång i kvalitet. 90%+ av det man får i BP har blivet ren utfyllnad som verkligen ingen bryr sig om. Samtidigt har "premium" skins priserna gått uppåt.

Visst är det helt frivilligt att köpa, dock så hade jag iaf gärna sett att priserna riktade sig lite mer åt att fler spelare kan få lite av vad de skulle vilja ha, än att de bara försöka mjölka storspenderarna på så mycket som möjligt. Just nu är det den enda gruppen som de försöker sälja till, tror mycket av missnöjet kommer därifrån.

Medlem

Det folk mest har stört sig på är är ju att deras senaste battle pass skins du får för 100 kr ser ut som standard skit skinsen du kan köpa för 30 crafting mats...

Sen kommer "Animal Kingdom" skinsen ut några dagar senare som ser grymt snygga ut men som kostar 2500 coins styck = du måste sätta in 400 kr för att få 4000 coins.

Medlem

Just Apex så kan man ju se/inspektera skins innan man köper dem så lurad tycker jag inte man blir…
Sen kan jag tycka det är lite fult/dåligt som många andra tar upp här att priserna är precis över de olika storlekarna av ”pengar” som man köper. Ett skin kostar 2500 coins så räcker inte med att köpa en låda coins för 4000 om man vill köpa två skins utan man måste köpa ännu en låda och då har man en massa coins över, även om man skulle köpa bara ett skin så blir det en massa över.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

De där med att man måste köpa mer coins and man behöver för att köpa skins är ett fult trick alla domflesta företag kör väl?
Cod skin kostar 19.99Euro men där får man just 2400 coins som ett nytt pack oftast kostar.
Enda spelet jag minns som har låtit dig välja hur mycket av valutan du vill köpa är wargaming.net World of XXXXs spel.

Medlem
Barn och mikrotransaktioner
Skrivet av Slugger:

Jag som ni andra som kommenterat har inte något emot denna typ av mikrotransaktioner. Det jag dock har något emot är mikrotransaktioner i spel som är riktade delvis mot barn, typ Fortnite eller Roblox. Barn har inte lärt sig "värdet av pengar" och kan lätt lägga sin månads/vecko-peng på något som bara är kosmetika i ett spel, frågan är vilken långvarig effekt det kommer ha när dom inser vad dom "slösat" pengarna på. Hos vänner och släkt med äldre barn (10-års åldern) verkar det ofta som hetsigt i kompisgängen, och lite grupptryck, att man ska ha ett visst skin osv på sina gubbar, vilket leder till att dom önskar sig pengar till just det spelet i julklapp och födelsedag samt bränner allt dom får tag på. (typ frågar om pant osv...)

Vist jag kanske oroar mig i onödan, men jag får lite missbrukar vibbar av det hela... d.v.s att alla pengar man får in oavkortat ska gå till ingame valuta.

Kan bekräfta denna bilden. Vår snart 10-årige son fick sitt första kontokort/PayPal för några månader sedan och vi upptäckte att han brännt nästan 3000 spänn på framförallt Roblox-kosmetika.

Problemet är att det är för lätt / abstrakt (för en 10-åring) att bara klicka på en knapp och så har man grejerna. Kan vara nog så svårt för en vuxen.

Har ingen bra generall lösning på det men vi har försökt hitta en medelväg där han lovar att alltid stämma av innan han köper något (och att kontinuerligt hålla koll på transkationerna). Det är ju samtidigt viktigt att barn i den åldern får börja ta ansvar för sina egna pengar och börja förstå kopplingen mellan "debit" och "credit".

Det skulle vara extra intressant att höra framförallt Respawns syn på just detta med barn och mikrotransaktioner då de är så väldigt tydliga med att de har goda värderingar i övrigt.

Medlem

Till alla som försvarar priserna med "spelet är ju f2p" eller "köp inte då om det är för dyrt" tycker jag missar poängen lite. Spelet har dragit in över en miljard dollar (källa: https://www.gamespot.com/articles/apex-legends-has-made-1-bil... och någon annan marknadsplats för dess kosmetiska grejer finns inte. Jämförelsen med ex Gucci håller därför inte, då kläder finns att köpa överallt.

Gällande f2p-argumentet är spelet designat att avlöna utvecklaren genom köp och de flesta väljer att köpa något (säsongspass eller lootlådor t.ex.) eftersom detta är förhållandevis billigt, vilket gör modellen förtjänstfull om antalet spelare är stort. Spelare investerar alltså i spelet över tid. "Många bäckar små". Är därför ganska blåögt att kalla spelet "gratis" eftersom det är skapat för att påverka dig att köpa.

En Investering över tid ger också konsumenter rätten att påverka genom opinion, även om de inte köpt spelet inledningsvis. Självklart kan man också visa missnöje genom att inte öppna plånkan, men det är vissa spelare som betalar mer för ett sk f2p-spel över speltiden än andra spel som köps up front.

Medlem
Skrivet av fr33h33l:

Kan bekräfta denna bilden. Vår snart 10-årige son fick sitt första kontokort/PayPal för några månader sedan och vi upptäckte att han brännt nästan 3000 spänn på framförallt Roblox-kosmetika.

Problemet är att det är för lätt / abstrakt (för en 10-åring) att bara klicka på en knapp och så har man grejerna. Kan vara nog så svårt för en vuxen.

Har ingen bra generall lösning på det men vi har försökt hitta en medelväg där han lovar att alltid stämma av innan han köper något (och att kontinuerligt hålla koll på transkationerna). Det är ju samtidigt viktigt att barn i den åldern får börja ta ansvar för sina egna pengar och börja förstå kopplingen mellan "debit" och "credit".

Det skulle vara extra intressant att höra framförallt Respawns syn på just detta med barn och mikrotransaktioner då de är så väldigt tydliga med att de har goda värderingar i övrigt.

Nu vill jag inte verka för dryg här, även om jag så klart är det, men jobbar grabben ihop sina egna pengar eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Att cosmetics MTX blev "accepterat" var verkligen ett slippery slope. Gamingbranschen har blivit så jävla smutsigt. Predatory MTX, FOMO och annan marknadsföring skit för utnyttja människors psykologi är hemskt.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Till alla som försvarar priserna med "spelet är ju f2p" eller "köp inte då om det är för dyrt" tycker jag missar poängen lite. Spelet har dragit in över en miljard dollar (källa: https://www.gamespot.com/articles/apex-legends-has-made-1-bil... och någon annan marknadsplats för dess kosmetiska grejer finns inte. Jämförelsen med ex Gucci håller därför inte, då kläder finns att köpa överallt.

Gällande f2p-argumentet är spelet designat att avlöna utvecklaren genom köp och de flesta väljer att köpa något (säsongspass eller lootlådor t.ex.) eftersom detta är förhållandevis billigt, vilket gör modellen förtjänstfull om antalet spelare är stort. Spelare investerar alltså i spelet över tid. "Många bäckar små". Är därför ganska blåögt att kalla spelet "gratis" eftersom det är skapat för att påverka dig att köpa.

En Investering över tid ger också konsumenter rätten att påverka genom opinion, även om de inte köpt spelet inledningsvis. Självklart kan man också visa missnöje genom att inte öppna plånkan, men det är vissa spelare som betalar mer för ett sk f2p-spel över speltiden än andra spel som köps up front.

Spelet är gratis. Det är fakta. Vet inte varför du försöker prata som om det inte skulle vara det. Det finns många spelare som inte har spenderat ett enda öre (jag är en av dem, fastän jag hade planer att göra det för att stödja utvecklarna för de antal timmar jag la ner). Ser inte vad deras vinster har med saken att göra som du försöker länka.

Gällande din jämförelse att säga "kläder finns att köpa överallt", så håller Gucci argumentet. Gucci == Apex Legends. Vill du ha andra kläder (kläder == f2p spel) så kan du alltid gå till ett annant märket (märke == spel) som är billigare. Det finns F2P spel som har billigare MTX, finns spel som har dyrare.

Så säg igen, vad för poäng är det folk missar som säger "spelet är ju f2p" eller "köp inte om det är för dyrt", då båda påståenden är korrekta?

Medlem

Om spelet är gratis så är mtx (kosmetiska) helt i ordning, folk får sluta vara snåla men samtidigt måste företagen sluta använda kasinometoder (vet inte riktigt om just Apex gör det, generaliserar mest)

Medlem

Tjänar f2p spel pengar utan mikrotransaktioner?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Tjänar f2p spel pengar utan mikrotransaktioner?

Ofta har de ju någon typ av premiumkonto där man får mer XP/in game pengar. Men det kanske räknas som mikrotransaktion.

Sen kan man väl anta att de precis som många hemsidor tjänar pengar på din information och reklam.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ofta har de ju någon typ av premiumkonto där man får mer XP/in game pengar. Men det kanske räknas som mikrotransaktion. [...]

Det borde det inte göra, det är ju snarare en prenumerationstjänst.

Tycker annars det generellt sett är svårt att säga t.ex. "enkel lösning, bara inte köp", eller jämföra det med Gucci-väskor. Köper jag en Gucci-väska för 10,000 kr betalar jag 10,000 kr. Det är inte så att väskan kostar 2,400 Gucci Bucks (GB), och det enda sättet att skaffa tillräckligt med GB är att köpa ett paket med 3,000 GB som gör att jag efter mitt köp har 600 GB kvar, som skapar lite undermedveten psykologisk press att jag nu fortfarande har oanvänt kapital som bara ligger där hos Gucci, som jag har betalat för, men det finns inget i Gucci-butiken som kostar 600 GB. Det finns däremot en accessoar som kostar 900 GB, men då måste jag köpa det minsta paketet med 800 GB, och då har jag återigen 500 GB kvar, och jag känner mig aldrig helt tillfredsställd

Medlem

Har funderat en del på detta och vi har ju verkligen sett hur utvecklingen har gått med mikrotransaktioner. Att även ifall man inte behöver köpa något så försvinner mer och mer in bakom någon sorts betalvägg. Man får väl krasst sätt knappt en femtedel idag av verkliga spelet, även om man köper till fullpris. Extrema exemplet är NBA 2K Serien. Dock ser jag samma med red dead online...

För mig är det inte etiskt försvarbart med dagens tenasaktioner och folk betalalar för ingenting.

Det går ju faktiskt att designa om grinden så att det inte tar så lång tid... problemet ligger mångt och mycket med f2p spelen som plockar miljarder på ingenting. + att de har våran data

Medlem

hmm, knepigt, men kolla world of warship där reskin av befintliga skepp vilket existerar det kan kosta mellan 400-600kr styck

Personligen så hur mycket jobb det är att skapa mtx beror helt på vad det är dom gör ny färg tar inte lång tid att fixa.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

hmm, knepigt, men kolla world of warship där reskin av befintliga skepp vilket existerar det kan kosta mellan 400-600kr styck

Personligen så hur mycket jobb det är att skapa mtx beror helt på vad det är dom gör ny färg tar inte lång tid att fixa.

Apex Legends har också börjat göra detta. Reskins köptes innan via "legend tokens", den valuta man tjänar gratis genom att spela. Så länge du redan hade ett "legendary" skin, kunde man alltså köpa en reskinnad version för legend tokens när det dök upp i butiken.

På senare har Respawn dock börjat sälja samma skin, bara med ny färg, som ett helt nytt skin istället. För samma pris som orginalet.

Ytterligare en av de grejer de gör numera som inte riktigt gillas av spelarbasen.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

hmm, knepigt, men kolla world of warship där reskin av befintliga skepp vilket existerar det kan kosta mellan 400-600kr styck

Personligen så hur mycket jobb det är att skapa mtx beror helt på vad det är dom gör ny färg tar inte lång tid att fixa.

Det är väl mer att man får ett premium fordon som lockar än färgen? Var ett tag sedan jag körde WOT och WOWS men man fick väl dubbel mängd XP och silver med sådana fordon?

Själv ser jag inga problem med detta så länge de fordonen inte är överlägsna de man kan skaffa för ingame pengar och "på min tid" så var det ofta något med de fordonen som gjorde de aningen sämre än motsvarande vanliga.

En fördel med denna metoden är att det inte behöver komma en uppföljare vartannat år som delar upp spelarna utan spelet uppdateras år efter år istället.

Jag betalar gärna för premium ifall det är ett spel jag spelar mycket ett år brukar ändå kosta mindre än ett vanlig spel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är väl mer att man får ett premium fordon som lockar än färgen? Var ett tag sedan jag körde WOT och WOWS men man fick väl dubbel mängd XP och silver med sådana fordon?

Själv ser jag inga problem med detta så länge de fordonen inte är överlägsna de man kan skaffa för ingame pengar och "på min tid" så var det ofta något med de fordonen som gjorde de aningen sämre än motsvarande vanliga.

En fördel med denna metoden är att det inte behöver komma en uppföljare vartannat år som delar upp spelarna utan spelet uppdateras år efter år istället.

Jag betalar gärna för premium ifall det är ett spel jag spelar mycket ett år brukar ändå kosta mindre än ett vanlig spel.

Svar: Spelar ingen roll,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Svar: Spelar ingen roll,

Men du tycker detta är värt €3 per månad.
"Markör bredvid din avatar vid nyhetskommentarer och foruminlägg som visar att du är en FZ-supporter
Markör på Discord som visar att du är en FZ-supporter"

Medlem
Skrivet av SunShine:

Köper aldrig kosmetiska föremål så för min del kan de ta tusen kr grejen om de så vill. Men jag tycker allt över gratis för kosmetiska saker är för dyrt ska tilläggas.

Lägger du någonsin pengar på F2P spel? Om inte är du då likgiltig om utvecklarna skulle sluta utveckla spelet med nytt innehåll eller events?


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar