Vilka är era största bioupplevelser?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu får vi se hur det blir framöver, men både Nordisk Film och Filmstaden kör ju klassikerfilmer lite då och då. jag har sett Pulp Fiction på bio för bara något år sedan t.ex.

!!! såg precis att Blade Runner står som markerad att den kommer visas under 2021! Så håll koll!

https://www.filmstaden.se/throwback/

Coolt. Tack för tipset!
Första minnet jag har av Blade Runner var en artikel i en tidning. Nästan säker på att det var i en av mammas modetidningar, Clic. Redan där, när jag såg bilderna så blev jag nyfiken. Men det dröjde ända till 1988 innan jag såg den för första gången. Det var versionen med Harrison Ford's voice-over. Jag tyckte filmen var ok, men jag var lite besviken. Hade nog velat ha haft mer action.
Men jag kunde inte sluta tänka på filmen. Den hade nåt. Och när jag såg om den, tror det var ett bra tag efter, så var det kört. Jag älskade den.
Jag skickade efter en CD med soundtracket och blev så frustrerad när musiken inte alls lät som i filmen. Det var inte originalmusiken. Några år senare, 1994, så släppte dom äntligen originalmusiken på CD. Jag har väl aldrig varit så snabb att köpa en skiva tidigare. Slog säkert nåt rekord.

KoP
Medlem

Fick aldrig gå så mycket på bio i unga år, men en gång gick vi och såg Jurassic Park när den precis hade kommit ut och det var ju ganska episkt.

Senare filmer man gick och såg som var rätt episka på bioduken var The Matrix filmerna och The Lord of the Rings rullarna.

The Ring (remaken) var också hyffsat creepy och episk på bioduken .

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/7vimxzz.jpg

Jag måste säga Titanic. Jag var visserligen i högstadieåldern och Titanic-tokig (såg filmen på bio tre gånger) och jag och min far stod i startgroparna av vårt stora modellbygge som skulle vara i närmare ett decennium innan han gick bort. Men oj, vilken upplevelse det var. Hade jag kunnat hade jag pausat ungefär var 30:e sekund för att studera alla detaljer. Men det hade inte varit lika roligt för övriga biobesökare, förmodligen.

Ja, herregud. Jag har sett ännu bättre filmer, men aldrig upplevt hur en bioupplevelse fångat en så totalt. Ångrar lite att jag inte såg 3D-versionen som gick på bio 2012, även om jag misstänker att man hade blivit lite besviken.

Fin berättelse om ert modellbygge också. Hann ni klart?

Medlem

När man var yngre var det nog Jurrasic Park.
Senaste tiden Avengers Infinity War och EndGame.

Pearl Harbour, men inte för att gillade filmen utan för att jag såg den utomhus på Drive in Bio under Classic car week i Rättvik.
Att se den på en travbana på en gigantisk duk som hölls upp av kranar var stort

Skribent

Sagan om Ringen-trilogin. Halva grejen under de tre årens jular var just att under mellandagarna gå på premiären med min gamla mormor (då 80 år). Hon var helt såld på filmerna och var mer hajpad än jag inför varje jul. Väldigt lätt med julklapp också, biobiljett till den kommande filmen och en skiva med soundtracket.

På något vis blev aldrig jularna detsamma efter detta...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inte för att svära men The Hobbit i 60fps sublim 3d-versionen med uppcrankade färger och ljus för ett kompensera för brillorna var en riktig jävla hit mitt i salongen.

En känsla av "helvete, det är ju så här dom skulle gjort från början men nu är 3d-film redan över" infann sig 😀

Medlem
Skrivet av Johlor:

Sagan om Ringen-trilogin. Halva grejen under de tre årens jular var just att under mellandagarna gå på premiären med min gamla mormor (då 80 år). Hon var helt såld på filmerna och var mer hajpad än jag inför varje jul. Väldigt lätt med julklapp också, biobiljett till den kommande filmen och en skiva med soundtracket.

På något vis blev aldrig jularna detsamma efter detta...

Fantastiskt

Medlem

Expendables 1 för min del, riktigt mäktigt att se de gamla ostiga actionskådisarna man växt upp med tillsammans. För att inte tala om hur hela salongen bara skakade av ljudet när Terry Crews gick lös med hagelbrakaren mot slutet!

Skribent
Skrivet av sCaz:

Inte för att svära men The Hobbit i 60fps sublim 3d-versionen med uppcrankade färger och ljus för ett kompensera för brillorna var en riktig jävla hit mitt i salongen.

En känsla av "helvete, det är ju så här dom skulle gjort från början men nu är 3d-film redan över" infann sig 😀

Problemet med 3D-film var ju att det var få filmer som spelades in i 3D, utan det lades till lata 3D-effekter på klippbordet istället. Sen användes "Visas i 3D" bara för att få lägga på 50 kr på biljettpriset...

De gånger 3D användes på ett bra sätt som kändes logiskt var det riktigt trevlig upplevelse, men allt för ofta var det bara en så kallad "gimmick".

The Hobbit var ett bra exempel och även Avatar kändes bra för just 3D...men sen var det mest axelryckningar.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av bluebird:

Ja, herregud. Jag har sett ännu bättre filmer, men aldrig upplevt hur en bioupplevelse fångat en så totalt. Ångrar lite att jag inte såg 3D-versionen som gick på bio 2012, även om jag misstänker att man hade blivit lite besviken.

Fin berättelse om ert modellbygge också. Hann ni klart?

Titanic var verkligen en biofilm. Har också sett bättre filmer, men ingen upplevelse som matchade den. Jag såg en Titanic-dokumentär (Ghosts of the Abyss) på bio i 3D. Det var rätt häftigt, det märktes att filmen var inspelad med 3D i åtanke, vilket ju Camerons storfilm inte var.

Nej, modellbygget hann inte bli färdigt tyvärr. Nu ska jag inte deraila den här tråden, men så här långt hann vi med båten med motor, belysning, inredda hytter och salonger (och musik, förstås). Tanken var att den skulle sprida lite sekelskiftesglamour i norrländska insjöar:


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Sagan om Ringen Trilogin
E.T (MAMMA HÄMTAR MIG FRÅN SKOLAN (30+ÅR SEDAN), MEN najs slippa skola plus se en av bästa filmer från barndomen...
Matrix
The Game
Star Wars 1-3 (4-6)
Silent Place
Titanic (fast tungt, då dåvarande tjejens mamma dog i nån båt, så hon var ju helknäckt, nästan lika mycket som jag när dicaprio dör)?

Många fler.... jo en sista... Starship Troopers, en av det bästa filmer som alla trodde skulle suga apa....
¨
edit: Seven, Terminator 2,


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Ett urval:
the Matrix
Jurassic Park
Pulp fiction
Livet är underbart
de 400 slagen
Cykeltjuven
Intolerence
Citizen Kane
Vertigo
Ett fönster mot gården
Visitor Q, jäkla märklig film
Sagan om ringen trilogin
Star wars remastered trilogin (trist att behöva se verisonerna med alla extra skitscener men ändå mäktigt)

Pluggade filmvetenskap i unga år så fick möjligheten att se många klassiker på bio...

Medlem

Spider-Man 3 - Jag var 11 år, hade kollat på Spider-man 1 och 2 och var taggad på att se den tredje filmen, tyckte den var cool.
Avatar - Jag var 13 år, och tyckte den var jättehäftig, minns att jag gav den 10/10. Tänkte se den igen bara för att se om den verkligen var så bra som jag tyckte då.
Star Wars: The Force Awakens - Första Star Wars filmen jag såg på bio.
Interstellar - Missade och se den på bio när den kom ut, såg den på tv i efterhand. Men förra året sände SF den igen på bio och då gick jag och såg den. Häftig på stor duk med Zimmer musik. Var få i salongen också, typ 8 pers då det var corona restriktioner.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Utan någon speciell ordning så:

1. The Shining (specialvisning)
2. Apocalypse Now Redux
3. Alien (specialvisning)
4. Starship Troopers (japp)
5. Första Jönsson-ligan (min första bio upplevelse)
6. Koyaanisqatsi (kan kanske vara min bästa bioupplevelse ändå)
7. Die Hard (första bio-hånglet)
8. Taran och den magiska kitteln
7. King Kong (1933, specialvisning)
8. Jaws 3D (första filmen jag såg i VR. Virtuella biografen Big Screen)
9. Psycho (specialvisning)
10.Terminator 2

Inte alla gånger nu ser Koyaanisqatsi och Jönssonligan på en och samma lista va??

Medlem

Jurassic Park. Mitt åttaåriga jag fick sitt livs upplevelse. Min mamma har berättat att hon var tvungen att hålla för min mun när ungarna klättrade i elstängslet eftersom jag skrek "Hoppa! Hoppa!" rätt ut i biosalongen. För egen del minns jag emellertid inget av det. Var alldeles för inne i filmen.

Fellowship of the Ring på midnattspremiär var också mäktigt. Balrogen i Moria gav mig gåshud.

I övrigt är nästan alla filmer jag såg som liten högt upp på listan. Ace Ventura, Drömkåken. På den tiden var ju bio något speciellt. Numera känns bio mer som något man motvilligt går till för att inte bli spoilad innan filmen finns att se hemma.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

RmK
Medlem

Finns många bra ögonblick då de flesta filmerna blir bäst på bio men det allra bästa är helt klart Pirates of the Carribean: At Worlds End. Sjukt mäktig upplevelse när de båda skeppen ger sig in i malströmmen för det avgörande slaget, ljudet av kanonerna och träsplitter, hade rysningar under hela sekvensen.

Frilansare

Star Wars-trilogin (4-6) i ett svep med lunchpaus, på bio i Stockholm någon gång 84-85.
I modernare tid, Härskarringen, andra sittningen. Den första förstördes av ett gäng miffon som skrek ÅSNA! varje gång Gandalf dök upp...

Skägg.
10 Chambers

Jurassic Park, första THX-filmen jag såg. Höll på att befläcka byxorna vid ett flertal tillfällen. Höll farsan hårt i handen.

Roligaste upplevelsen var att köa till biljetterna för Star Wars: Phantom Menace på Medis i 24 timmar. Så sjukt skönt stämning. Vi hade sett den på dålig cam redan och visste att den inte var all that men det spelade inte så stor roll i sammanhanget.

Att gå och kolla på bio med kidsen när de var stora nog, men ändå ganska små, var också kul. Popcorn-skolar lika stora som deras huvuden, kluckande skratt och stora ögon.


signatur
Medlem

Oavsett vad vad man tycker om Star Wars: The Force Awakens kan jag säga att bioupplevelsen var riktigt go'. Det var 10 år sedan Revenge of the Sith och det märkes av att folk hade ett sug efter mer klassisk (?) Star Wars. Riktigt inlevelsefullt och mysigt tack vare IMAX-format samt sen visningstid.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Välja en film så blir de Jurassic Park, tvingades se den typ 10 gånger på bio dock av goda skäl. Var en i klassen som var mobbad så hans pappa bjussa en gång på bio å godis...men det upprepa sig 7-8 gånger.

Medlem

Minns när jag som trettonåring-ish var med familjen på den lokala bion för att hjälpa till med försäljning och kiosk. (Syrran var med i idrottsföreningen som drev bion och plockade ut någon sorts mager vinst.)

Valet stod mellan två filmer - någon dussinfilm som jag inte ens minns, samt Braveheart.
Jag valde såklart dussinfilmen - kände nog inte till Braveheart.

Dussinfilmen var så klart färdig först, och vi som jobbade skulle stänga bion. Stod där i foajén och undrade vad det var som mullrade från salongen. (Ljudet av en episk strid så här i retrospekt.)

När sedan Braveheartpubliken väl tågar ut med tårfyllda ögon och tomma blickar - då förstod jag att jag gjort mitt ditintills största misstag i livet. Till höger och vänster hördes lågmälda monologer såsom "Ojojoj.." "Vilken film.." ackompanjerat med suckar och vredesmod.
Har än idag svårt att smälta den upplevelsen - men samtidigt är det nog mitt mest minnesvärda bioögonblick... 😊

Bästa upplevelser är nog annars Lejonkungen, Jurassic Park, LOTR och Avatar. Kanske också The Ring?

Önskar jag hade sett Gladiator, Top Gun, Dum dummare, Interstellar mfl på bio...

Medlem

Jurassic Park det finns inga jämförelser vilken banbrytande film detta var och som grabb var det omöjligt att inte fastna,dessutom betydligt mer välgjord och snyggare än dagens 100 procentiga cgi skit.
Independence Day med "nya" Dolby i stora salongen är inte heller nåt man glömmer i första taget, dock en otroligt cheesy film redan då men det var ju också blockbuster eran vi snackar om och som grabb stod man ut med USAs glorifiering då det mesta var hjärndöd action med humor ändå.
Nic Cage var en riktig pärla på den tiden också och borde ha en eloge för sin trogna tjänst än idag även om han nu mest spelat sig själv i roller 😁

Medlem

Starwars och Sagan om ringen helt klart.

Pinsammaste bioögonblicket var ju när jag i runt 18-20år åldern gick o såg någon Turtles film. Salongen var full med mammor med sina 1-3 ungar i 9-13år åldern.
..i inledningen så kom ju Turtles loggan upp på bilden med efterföljande Cowabunga och alla småungar följde efter med att gapa COWABUNGA. Tror aldrig jag sjunkit ner så lågt i en biostol och velat gömma mig som denna gång.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Problemet med 3D-film var ju att det var få filmer som spelades in i 3D, utan det lades till lata 3D-effekter på klippbordet istället. Sen användes "Visas i 3D" bara för att få lägga på 50 kr på biljettpriset...

De gånger 3D användes på ett bra sätt som kändes logiskt var det riktigt trevlig upplevelse, men allt för ofta var det bara en så kallad "gimmick".

The Hobbit var ett bra exempel och även Avatar kändes bra för just 3D...men sen var det mest axelryckningar.

Jamenvisst! Och högre fps för att slippa eftersläpet var fint ✌️

Medlem

Ingenting kan slå när pappa tog med mig för att se Return of the Jedi. Introduktionen, text-scrollen och musiken.. Jösses, man kan fortfarande få gåshud.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Batman (1989), med farsan. Jag gick i trean och filmen var från 15 år. Skolfröken blev galen när jag berättade att jag sett filmen för klassen 😄.

Medlem

Jag såg Avatar 2009 på premiären. Fast i Reykjavik.
Hade exakt noll förväntningar eftersom jag inte kollar på trailers, men blev förstås helt golvad. 3d-effekterna var (och ÄR!) fortfarande bland det bästa som någonsin gjorts, och det blev extra speciellt eftersom N'avi-språket var textat till Isländska som jag inte förstår. Det förhöjde hela upplevelsen, och gjorde att hela Pandora kändes som en utomjordisk planet.

Sen landade vi i Sverige igen på typ.. en Onsdag, och på Fredag såg jag filmen igen på Sergel bio med massa kompisar. 3d-bio fanns inte i Karlstad på den tiden, så jag fick ta en semesterdag och bo på hotell för att se filmen. Så bra tyckte jag att den var! Andra gången jag såg den hade jag en grå t-shirt på mig, och den var helt söndergråten och blöt kring kragen i halsen.

Vi som såg den 2009 på Sergel bio (andra gången) har bestämt att vi ska åka till London och se Avatar 2 på premiären på IMAX, om det hinner öppna så man får resa.
Nu har jag sett ettan tretton-fjorton gånger, och den har sjunkit lite i rankingen. Det finns några oförsvarligt dåliga bitar, och speciellt Sigourney Weavers karaktär stör mig mer och mer. Men Avatar är med enkelhet fortfarande mitt häftigaste och största Bio-minne.

Skribent

Neverending Story
Visst, jag var inte gammal. Men det var en mäktig upplevelse.

Jurassic Park
Jag antar att det var filmen som fick en hel generation att säga WOW på samma sätt som den innan hade upplevt med Star Wars på bio. Det var något speciellt att uppleva på bio på tiden det begav sig.

Natural Born Killers
Noll förväntningar. Nattbio. Lite småpackade. Åh herrejävlar vilken resa.

Top Gun
Fortfarande de bästa flygscener som filmats. Vilket gjorde sig bra på bio.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av Mike Stranéus:

Top Gun
Fortfarande de bästa flygscener som filmats. Vilket gjorde sig bra på bio.

Top Gun hade jag älskat att få uppleva på bio när det begav sig. Är peppad på 2an, men den skjuts ju fram hela tiden. Nu är det väl sommaren 2022 eller vad det var.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bästa var nog Avatar. Det var något nytt och magiskt med 3D då liksom. Hela grejen var liksom spännande. Näst bäst var nog intressant filmen Spring. En romantisk film med skräckinslag jag såg i en bio med 20 pers här i stan lite random på en festival. Det var nog filmen mer än själva bioupplevelse, men fy helvete vad bra den var. En av mina favoritfilmer sen dess.

Men måste dela med mig av min konstigaste! Var på samma festival som jag såg Spring på (Monsters of film, rekomenderas).

Såg filmen Boar, en australiensisk skräckfilm om ett jättelikt vildsvin. Bion på 20 platser är fullsatt, och det sitter ett kompisgäng på 5 pers som är uppenbart berusade. Dom sitter hela filmen och småsnackar och är lite smådryga, men det är inte som att filmen är någon finfilm till att börja med, så det blir nästan roligare. Under filmen så vänder sig några av dom runt och upprepade gånger säger "Han där, det är han som är grisen!" och pekar på sin polare. Gång på gång.

När filmen är över och eftertexterna rullar så reser sig snubben och säger "Jag är faktiskt med i filmen, jag är grisen!". Flera av oss börjar dryga lite tillbaka. "Ja sure, höhö" och "bevisa det då!". När folk lämnar bion så säger han skämtsamt att "Men ni missar ju det bästa!". Men jag, min polare och några till stannar kvar bara för att se vart det tar vägen. Och tammefan, så kommer det upp "Boar sound effect", och så är det ett svenskt namn. Han drar fram sitt pass, och så ÄR DET TAMMEFAN HAN! Och så börjar han låta exakt som grisen i filmen. Det var bara att applådera. Well played! Kommer fan alltid minnas det biobesöket

Boar trailer, där svinet hörs
https://www.youtube.com/watch?v=OdkVY_tJ7tI


signatur

Videomupp

123
Skriv svar