FZDZ - FZ DirtZone (Dirt Rally 2.0 klubb) - Säsong 02: 22/3 - 18/4

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag gjorde en event av din utmaning, kl06 imorgon bitti (måndag) startar en 24h utmaning att ta sig an den sträckan i grupp B bilar!

Skitkul ju! Det finns inget som är så tillfredställande som de få gånger man lyckas köra bra i dessa bilar. Det finns två saker jag tror kan vara värda att nämna innan vi kör:

205 Turbo 16 är världen häftigaste bil. Den är rå, brutal och hämningslös. Bilen dominerade grupp b och 1986 blev Juha Kankkunen (känd för citatet: "The speed was okay but the corner was too sharp") sin tids yngsta världsmästare i just den bilen. Problemet är bara att den är väldigt svår att köra snabbt med. Bilen kräver enorm fotakrobatik för att hålla varven uppe. Lyckas du inte hålla varvmätaren i topp så dör bilen.

Audi Quattro är den första fyrhjulsdrivna rallybilen. 1984 lyckades Stig Blomqvist ta världsmästartiteln i en sprillans ny Quattro. Problemet är bara att den väger som en mellantung ubåt. Faktum är att den även delar styregenskaper och bromsar med nämnda ubåt. Det spelar ingen roll hur mycket du bromsar eller snurrar på ratten - Quattron går alltid rakt fram!

Edit: Fixade stavfel

Medlem

Bara kanske är det här tillfället man lyckas glänsa till!

Värmt upp genom att titta på Rally Sardinien på SVT play igår. Längesen jag såg ett tv-sänt rally.

Medlem
Skrivet av magnne:

Skitkul ju! Det finns inget som är så tillfredställande som de få gånger man lyckas köra bra i dessa bilar. Det finns två saker jag tror kan vara värda att nämna innan vi kör:

205 Turbo 16 är världen häftigaste bil. Den är rå, brutal och hämningslös. Bilen dominerade grupp b och 1986 blev Juha Kankkunen (känd för citatet: "The speed was okay but the corner was too sharp") sin tids yngsta världsmästare i just den bilen. Problemet är bara att den är väldigt svår att köra snabbt med. Bilen kräver enorm fotakrobatik för att hålla varven uppe. Lyckas du inte hålla varvmätaren i topp så dör bilen.

Audi Quattro är den första fyrhjulsdrivna rallybilen. 1984 lyckades Stig Blomqvist ta världsmästartiteln i en sprillans ny Quattro. Problemet är bara att den väger som en mellantung ubåt. Faktum är att den även delar styregenskaper och bromsar med nämnda ubåt. Det spelar ingen roll hur mycket du bromsar eller snurrar på ratten - Quattron går alltid rakt fram!

Edit: Fixade stavfel

205 T16 är ett monster i rätt händer. När den turbon verkligen kickar in är det som ett jetplan på grus. Helt vansinnigt vad fort det går.

Quattron däremot har väl en svängradie som en 747 ungefär. Totalt hopplös att köra, det går bara snabbt i en rak linje.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Kommer sätta mig i Ford RS200, då borde jag kunna ta mig i mål åtminstone. Den brukar vara ganska snäll med mig. Att försöka ge sig på 205 T16 är ju kul i sig, men som redan nämnts så är den ett monster ur alla perspektiv, liten, lätt och går så in i helvete!

Medlem

Vad ni kör med öppna kort. Så inte Audi eller 205an. Ärlighet alltså....trodde ni tävlade.
Ni kan ju PMa över era kortuppgifter förresten 😉

Edit: Kört nu, spännande först ut. Grönt hela vägen. Ny erfarenhet. Körde några uppvärmningsrundor, kändes stabilt inga Borgqvist tider men jag var nöjd.

Men NERVERNA kommer in när det blir skarpt...

En tidig rull. En avåkning där jag var tvungen att backa från ett träd....å en liten piruett på ett gärde.

Lycka till ni andra, ni har en tid att slå! ....som inte är så svår.

Medlem

Det där var svettigt! Och tydligen underlättar det om man inte kör åt fel håll eftet lite snurr... 😅


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Gick in med inställningen att det gick att starta om, slutade med terminal damage i kurva 1.

Försökt en dryg halvtimme nu, men jag och Lancian är inte vänner någonstans. Att en 4WD kan överstyra något så förbannat har jag inte upplevt innan. Varenda kurva var en kamp. Tror jag får erkänna mig besegrad innan jag ens kommit i mål


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Nu tog ju jag 205an för att de verkade roligast, läste inte igenom inläggen så noga
Jävlar the turbo lag is real om man ligger fel i varven i tighta kurvorna.
Klyvde bara funktionären i slutet men han borde ju aktat sig när han ser en bil komma på tvären 100m innan kan man tycka.

Medlem

Jag tar nog lite Dirt-paus denna veckan men följer era äventyr här i tråden med stor spänning

Medlem

Alltså... glida längst på taket var vad vi tävlade om va? För jag tror jag måste ha glidit åtminstone 150 meter minst. Sen körde jag ju så klart av, och rullade en gång också. Förbannat rolig den där Forden dock måste jag erkänna. Med lite träning så skulle jag kunna bli bra kompis med den!

Medlem

GMG har nedsatt pris på massa codemasters-lir just nu, bland annat så kan man köpa PC-versionen på game of the year edition av just Dirt Rally 2 för dryga 75kr, eller bara basspelet om man så vill för dryga 40kr! Inga rabatter på DLC separat om man hoppades på att kunna tjäna en hacka på bara få med sig det.

https://www.greenmangaming.com/games/dirt-rally-20-game-of-th...

Medlem

Värmde upp lite inför tävlingen. Lyckades som bäst med en tid på ca 02:59, men övriga försök var 10-20 sekunder långsammare.

Tillslut vågade jag mig in på racenet. Trots en delvis svajig körning lyckades jag avsluta på 03:02.

Nu ska jag byta kalsonger.

Medlem

Jag kommer inte kunna köra på gissningsvis 2 veckor pga en operation denna veckan. Fortsätter såklart följa era resultat och alla roliga inlägg i denna tråden

Hoppar in i nästa championship så fort jag är redo!

/grufman77

Medlem

@Soulless får vi igång en omröstning inför nästa mästerskap? Kan vara bra att ha några dagar på sig så alla hinner med att rösta


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

En applåd till "Mange_Hizzle" som tog segern i vår 24h Grupp B tävling, 03:01 tog det att ta sig igenom Hancock Hill, och det är 22 sekunder före "Mortaliis" på andra plats och 32 sekunder före "Gösta" på tredjeplats!

Tio startade och 8 kom i mål!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av 4liv3:

@Soulless får vi igång en omröstning inför nästa mästerskap? Kan vara bra att ha några dagar på sig så alla hinner med att rösta

Yes!

OP uppdaterad med relevanta omröstningar, har jag missat något så meddela mig så jag kan lägga till det!

Drog även igång ännu en 24 timmars utmaning med start idag kl12.
Bakhjulsdrivna monsterbilar i ett regnigt argentina på kvällen XD

Lycka till!

edit: ändringar


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Nu har jag bara läst igenom tråden och inte deltagit i något race. Men tack för alla goda skratt när ni har beskrivit avåkningar eller när ni klyver funktionärer på mitten.

Jag väntar på att mitt kära bredband ska bli fixat så kommer jag nog delta

Medlem
Skrivet av Soulless:

Yes!

OP uppdaterad med relevanta omröstningar, har jag missat något så meddela mig så jag kan lägga till det!

Drog även igång ännu en 24 timmars utmaning med start idag kl12.
Bakhjulsdrivna monsterbilar i ett regnigt argentina på kvällen XD

Lycka till!

edit: ändringar

Inte för att vara nitpicky, men R5 är inte WRC-kärror

Medlem
Skrivet av StateUnknown:

Nu har jag bara läst igenom tråden och inte deltagit i något race. Men tack för alla goda skratt när ni har beskrivit avåkningar eller när ni klyver funktionärer på mitten.

Jag väntar på att mitt kära bredband ska bli fixat så kommer jag nog delta

Lycka till med bredbandet.
Indirekt kan du vara med (och jävlas🙂) med att rösta vad för klass vi skall köra nästa säsong

@Soulless Kanonjobb du gör! Elak utmaning!

Medlem

Måste ändå nämna JBergdalen och Djoklas som lyckades ta sina bilar i mål med handkontroll! Körde med handkontroll i början av min Dirt-karriär och jag kan med säkerhet säga att jag aldrig någonsin skulle lyckats köra en grupp b bil med en sådan. Starkt jobbat!

Medlem
Skrivet av bogani:

Inte för att vara nitpicky, men R5 är inte WRC-kärror

Jag var av intrycket att de är så nära WRC som Codemasters får gå?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag var av intrycket att de är så nära WRC som Codemasters får gå?

Tror bestämt att du har helt rätt i detta. Vill man köra WRC-bilarna så är det WRC 9 som gäller. Ett riktigt potent rallyspel även det. Skulle vilja påstå att det slår Dirt på fingrarna när det gäller både karriärsläge och sträckor. Men Dirt vinner på snyggare grafik och fler roliga bilar att köra.

Medlem
Skrivet av magnne:

Måste ändå nämna JBergdalen och Djoklas som lyckades ta sina bilar i mål med handkontroll! Körde med handkontroll i början av min Dirt-karriär och jag kan med säkerhet säga att jag aldrig någonsin skulle lyckats köra en grupp b bil med en sådan. Starkt jobbat!

Det märks en jäkla skillnad i vilken kontroll man har på bilen. Jag kört några timmar med ratt hemma hos en polare, och det känns inte alls så svajigt som det gör när jag sitter hemma med handkontroll.

Förhoppningsvis tillåter budgeten ett rattinköp om inte allt för länge


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag var av intrycket att de är så nära WRC som Codemasters får gå?

Up to 2000's är de riktiga WRC-bilarna(av äldre modell), dock heter dom ju Rally istället pga av licensproblem. R5 är R5, även om det nya reglementet IRL benämner WRC som Rally1 och R5 som Rally2.

Således, Codie's får ej använda sig av WRC-prefixet, men R5 kunde dom använda sig av.

Förvirrande much?

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Det märks en jäkla skillnad i vilken kontroll man har på bilen. Jag kört några timmar med ratt hemma hos en polare, och det känns inte alls så svajigt som det gör när jag sitter hemma med handkontroll.

Förhoppningsvis tillåter budgeten ett rattinköp om inte allt för länge

Helt klart värt en att skaffa! Jag har kört på en G29 sedan ett drygt år tillbaka. Det är ett av de billigare alternativen och jag tycker den fungerar riktigt bra. Skulle dock gärna byta upp mig till en Fanatec Elite med WRC-ratten. Men då börjar vi snacka om prislappar närmare 10k, och det finns det knappast budget för i Mange Hizzles residens.

Medlem

Skall bli väldigt spännande vad Codemasters åstadkommer när de har fått licensen.

Också lite undrande vad de kommer ha för strategi.
Dirt Rally anses vara för svårt för många. Kommer de att göra WRC lika svårt eller ha ett läge för att locka fler när de har licensen. Eller går de lite mer arkadigt som Dirt 4 (jag nämner inte ens Dirt 5...borde heta Shakespeare 2 fast det är säkert kul på sitt sätt)

Hur ”lätt” är WRC9 ni som testat? Samma stuk som Dirt 4 eller mer mot Rally 2.0?

Edit: Shakespeare = Shakedown...autocorrect

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Skall bli väldigt spännande vad Codemasters åstadkommer när de har fått licensen.

Också lita undrande vad de kommer ha för strategi.
Dirt Rally anses vara för svårt för många. Kommer de att göra WRC lika svårt eller ha ett läge för att locka fler när de har licensen. Eller går de lite mer arkadigt som Dirt 4 (jag nämner inte ens Dirt 5...borde heta Shakespeare 2 fast det är säkert kul på sitt sätt)

Hur ”lätt” är WRC9 ni som testat? Samma stuk som Dirt 4 eller mer mot Rally 2.0?

Det är mer likt Dirt Rally. Jag tror faktiskt att de kommer att köra på samma koncept som Dirt Rally nu när de har licensen. Om jag inte minns helt fel är Dirt Rally 2.0 det bäst säljande spelet i hela Dirt-serien med ca 9 miljoner skeppade exemplar. Så även fast svårighetsgraden är brutal så har spelet visat sig vara en framgångssaga för Codemasters.

Medlem
Skrivet av magnne:

Det är mer likt Dirt Rally. Jag tror faktiskt att de kommer att köra på samma koncept som Dirt Rally nu när de har licensen. Om jag inte minns helt fel är Dirt Rally 2.0 det bäst säljande spelet i hela Dirt-serien med ca 9 miljoner skeppade exemplar. Så även fast svårighetsgraden är brutal så har spelet visat sig vara en framgångssaga för Codemasters.

De "vanliga" numrerade Dirt-spelen ska ju fortsätta utvecklas så den mer arkadiga upplevelsen finns ju där. Att de brevid det skulle ha både WRC samt Dirt Rally är knappast troligt. Tror även det är bekräftat att det är DR-studion som ska göra WRC-spelen.

Min rädsla när det gäller WRC-licensen är att det blir ett nytt spel varje år(såvida inte licensen tillåter annat) vilket gör utvecklingstiden kortare.
Jag är också lite orolig över vad som händer med alla historiska bilar. Finns en risk att antalet kommer krympa markant.

Medlem
Skrivet av bogani:

De "vanliga" numrerade Dirt-spelen ska ju fortsätta utvecklas så den mer arkadiga upplevelsen finns ju där. Att de brevid det skulle ha både WRC samt Dirt Rally är knappast troligt. Tror även det är bekräftat att det är DR-studion som ska göra WRC-spelen.

Min rädsla när det gäller WRC-licensen är att det blir ett nytt spel varje år(såvida inte licensen tillåter annat) vilket gör utvecklingstiden kortare.
Jag är också lite orolig över vad som händer med alla historiska bilar. Finns en risk att antalet kommer krympa markant.

Borde kanske varit lite tydligare. Det jag i mina spekulationer menar är alltså att de säkerligen kommer baka in WRC i Dirt Rally-spelen, precis som de redan gjort med Rallycross. Vore ju dumt att lansera ett separat IP när de redan har ett väldigt starkt varumärke i Dirt. Känns mer rimligt att vi får ett Dirt Rally WRC/Rallycross än att de skulle välja samma strategi med separata WRC-spel som när Kylotonn tog över serien från Milestone.

Därefter lär de säkert fortsätta med samma strategi att varva simulator mellan arkadspelen.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Yes!

OP uppdaterad med relevanta omröstningar, har jag missat något så meddela mig så jag kan lägga till det!

Drog även igång ännu en 24 timmars utmaning med start idag kl12.
Bakhjulsdrivna monsterbilar i ett regnigt argentina på kvällen XD

Lycka till!

edit: ändringar

Tack @Soulless för ditt driv och engagemang!

Den senare delen av säsongen gick sådär för mig. Har varit okoncentrerad och har haft tankarna på annat, vilket resulterat i många DNF. Men i såhär i efterhand så har det varit riktigt kul och jag ser fram emot nästa säsong!

På lunchen passade jag på att köra Argentina, jag bläddrade lite bland vilka bilar som gick att välja på och råkade dubbelklicka på en bil som jag inte hann se vilken det var. Det visade sig vara en Datsun 240Z, fränt tänkte jag ...

Sammanfattningsvis så var det som att köra en långbåt med alldeles för stor propeller. Resulterade bland annat i ett Austin Powers-moment (se bilden) och avslutades tvärt med en rejäl smäll i en sten (om spelet hade haft stöd för det... så skulle nog bilen sprängts) - TERMINAL DAMAGE


signatur

no remorse

Skriv svar