Omspelningsvärde av spel är inte mycket värt, om du frågar Josef Fares

Medlem

Han är ju ute och cyklar. Anledningen att man inte spelar om spel är ju för att utvecklarna inte utformar spelen så.

Medlem

Väldigt sällan att man spelar om spel för min del.

Medlem

Jag antar han inte alls gillar Dragon's Dogma och liknande

Han säger inte att ingen spelar om spel, bara att merparten inte gör det. Har han data som visar det är det lite svårt att säga att han har fel. Smart att satsa på det de flesta spelar istället för att tvinga in omspelningvärde bara för recensenternas skull.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Fares är bara lite för snabb i vad han säger så kontexten blir fel tror jag. Hans spel är små äventyr, likt Journey, Limbo och Inside.

De spelen inklusive hans egna brukar nog sällan spelas om, inte för att det tar bort från underhållningsvärdet!

Så jag kan hålla med utifrån det perspektivet.

Sen har jag självklart spelat om spel tills skivan är söndernött!

Inaktiv

Beror på lite men på senare dagar tycker jag personligen inte det finns nån större poäng att spela om spel när backloggen ändå bara växer i besvärande takt så bättre att ta sig an nya upplevelser än att rehasha gamla.

FM-guru
F.d. Sisyr

Rent statistiskt har han ju knappast fel. Vill minnas diverse undersökningar som visat att enbart en rätt liten procentandel spelare spelar till slutet av spel EN gång, nevermind flera.

Medlem

Det är väl klart han säger så, hans spel har ju inget omspelningsvärde.

Att säga att det inte är värt något är lika korkat som försöken att spel måste ha omspelningsvärde.

Har du en linjär historia utan att du kan påverka slutet eller har olika karaktärer/klasser så är det inte jättekonstigt om det räcker med en genomspelning. Men har du massor av alternativ och du är intresserad av att spela flera klasser och karaktärer så fungerar i princip vilket spel som helst att spela om.

Medlem

När man kollade antalet spelare som fått achievement för att klara spel så var det ofta förra än 50% som klarar spelen en gång. Ofta ännu mindre. På så sätt har Fares en bra poäng.

https://www.gamerevolution.com/features/486029-rdr2-and-assas...

Personligen så ser jag absolut att man hellre får fokusera på att spelet är bra en genomspelning än lägga tid på flera omspelningar. Dock finns ju självklart spel vara upplägg går ut på flera genomspelningar men tänker framförallt på rena singeplayer spel.

Däremot ser jag inte att så mycket fokus ändå verkar ligga på detta så kanske ens inte värt att diskutera?

Medlem

"Vem spelar ens om spel?"

* Sneglar på Dead Cells.... *

ELF
Medlem

Jag säger så här. Utvecklarna måste ju inte lägga ned massvis av tid på att lägga till flera val i ett spel bara för att. Men passar det med två eller fler val så är det ju bar att lägga till det så länge det inte känns tvingat när man väl spelar.

Vissa spel tappar man suget för tidigt och avinstallerar nästan omgående eller bara rushar igenom med hjälp av en walkthrough bara för att få storyn.
Men sen finns det självklart även spel som jag väljer att spela igen. Ibland mer än en gång.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Han har en poäng, visst spelar jag om vissa spel, men majoriteten av spelen spelar jag inte om, och tror det gäller oss flesta


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Testpilot

Han har ju rätt i stort då förvånansvärt få spelare avslutar sina spel. Det är ett stort problem inom spelbranschen.

inK
Medlem
Skrivet av Siial:

Inte många spel jag har spelat om.. De spel jag har spelat om, som jag kommer ihåg nu är, Skyrim, oblivion och The forest.

Ifall du är 30+ så lär/bör du även ha spelat om Super Mario Bros 3!


signatur

Every trophy counts...

Medlem

Spelar i princip klart alla spel jag börjar spela (borträknat de jag eventuellt slutar spela nästan omedelbart om jag inser att det inte alls är min grej). Men otroligt sällan jag spelar ett spel mer än en gång... kanske hänt 2-3 gånger senaste 20 åren. Det var ju en annan sak när man var typ 8 år och bara hade några få NES-spel att spela förstås, men lite annan situation då

Medlem

Har klarat av 13 spel än så länge i år. 12 av dem är spel som jag tidigare har klarat. Valhalla är det 13:onde. Men ja, det är spel som Mega Man 2, Life Force, Duck Tales, Hitman 1,2 osv. Men när året är slut lär jag spelat igenom Quake 1,2,4 samt Doom 1,2,3 och kanske Heretic/Hexen också. Så visst. Gör man spelet riktigt bra men inte för långa så är dom lätt värda att spela igenom igen.

Jag har säkert sett Dansar med Vargar 30 gånger, och ett gäng TV-serier 2-3 gånger också. Man vet vad man får. Och man älskar det. Varför chansa på ett nytt spel för 600 spänn när man har gamla som man vet är 10/10-spel? Och dom är 10/10-spel även 10:onde gången man spelar igenom dom.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Jo, jag spelar om bra storydrivna spel inom 2-4 år efter att jag klarat det första gången. Tittar även om på filmer ett flertal gånger. Speciellt skräckfilmer och crime-rullar.
__________________________________________________
Spel jag lirat om flertalet gånger är följande t.ex:

** GTA 4, GTA 5, Deus Ex: Mankind Divided, DisHonored 1 & 2, The Witcher 3, Metro Exodus, Metro 2033, Metro: Last Light, HiTMAN 1 & 2,


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Spel i Rogue genren är ju meningen att spela om.
Men långa storydrivna spel spelar jag ytterst sällan om.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Själv älskar jag att spela om spel. Detta gäller iofs främst rollspel även om jag har varvat Dark Souls I och III några gånger. Kan inte ens räkna hur många gånger jag startat om Skyrim eller Vampire: The Masquerade - Bloodlines bara för nöjet att testa en ny figur. Detsamma gäller Mass Effect, Baldur's Gate, Fallout, Planescape och flera andra klassiker. Ett bra rollspel blir i mina ögon närmast bättre av att spelas om då man får perspektiv på hur ens egna val påverkar utgången. Detta kräver givetvis att spelet är välskrivet med klara konsekvenser. En snäv berättelse av den sort som Fares förespråkar är antagligen svårare att njuta av en andra gång så där får man väl ge honom rätt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Finns undantagsspel som skyrim och diablo 3, men det är bara för att det är kul att köra olika klasser

Medlem

Ytterst sällan jag känner för att spela om ett spel idag. De är så massiva o så fyllda med content så mer ofta än inte när jag är i mål är jag rent utsagt trött på dem och vill inte se dem igen haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Klart man inte spelar om spel, har bara kört igenom max payne tex varje år sedan det släpptes för att det är ett mästerverk!
Och dom flesta spelen jag betraktar som mästerverk har jag kört igenom flera gånger.

För mig handlar det om kvalitén på spelet ifråga.

Vissa spel kör jag inte klart alls, och då har dom inte hållit måttet helt enkelt.
"replayability" i all ära, men gör ett svinbra spel så har det "replayability".

Rollspel har givetvis en egen klang i sammanhanget.

Medlem

Har tappat räkningen på hur många gånger jag lirat igenom Dark Souls och Mass Effect trilogin. Minst 10 iaf

Medlem

Jag har faktiskt tänkt spela om brothers a tale of two sons snart. Det var massor av år sedan som jag spelade ut det och nu har man glömt mycket av spelet

Medlem

Mer sällan nuförtiden så tror detta kan vara en generationsfråga eller vilken typ av spel man spelar.
Är väl ingen från typ NES/Snes, amiga tiden som inte spelade om spelen om och om igen? Spelen var ju nästan byggda för att spelas om.
Känner nu att många spel, iom att mediet förändrats både berättarmässigt och tekniskt, faktiskt sällan känns så intressanta att spela igen om man inte jagar trophies etc.
Finns dock nog även i mordena generationer ett par spel jag spelat ett par tre, fyra gånger dock mer sällan.

Medlem

Det beror väl på hur bra spelet är för spelaren samt tid. Jag har massvis med spel jag brukar gå tillbaka och spela om.
Mega Man 2 till NES, Mega Man X till SNES, andra retro-titlar (såsom Link to the Past, Super Punch Out, Mario m.m.).
Även moderna spel har jag gjort flera genomspelningar såsom Breath of the Wild, Demon's Souls, Mario Odyssey.
Just nu spelar jag igenom Pokemon Sword för första gången, har snart klarat storyn, och kommer nog kort därpå skapa en till profil på Switchen och försöka spela igenom igen med Nuzlocke-regler.

Så för mig så gillar jag spel där jag känner att jag har så pass nöje att jag ser fram emot att spela igen, speciellt om jag kan göra ändringar eller egna utmaningar för att göra det svårare för mig själv. Har även vissa gamla spel i backloggen som jag har klarat i mina tidiga år, som jag vill spela om (Kingdom Hearts 2 är ett utav dem). Allt beror på hur bra spelen är. Man behöver inte implementera "content" i spelen som kräver omspelningar för att det ska hända, utan mer hur kul man har i spelen.

Medlem

spel som han gjort spelar nog jag igenom en gång sen inte mer, eftersom dom är gjorda på ett sånt sett. följa en story oftast coop vänligt sen när storyn är klar är det inget mer. Känns inte direkt som jag skulle vilja sitta igenom spela dessa spel för deras gameplay om och om igen

Medlem
Skrivet av Akronym:

Då skall du inte skaffa Nier :Automata. Hela konceptet med det spelet är att man förväntas spela igenom det flera gånger.
Du ser inte ens färdigt (ett av sluten på ) hela storyn förrän i slutet av genomspelning tre.

Det är ju egentligen bara en halv sanning. Visst att det finns olika slut och att en del upprepas men det är ju knappast så att man sitter och spelar igenom samma sak fler gånger. Tillräckligt mycket förändras ju, och dessutom spelar man ju för storyn. Fantastiskt spel förövrigt.

Men ett vanligt new game+ i tex God of War är ju inte i närheten av "spela om" nier automata


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Han säger inte att ingen spelar om spel, bara att merparten inte gör det. Har han data som visar det är det lite svårt att säga att han har fel. Smart att satsa på det de flesta spelar istället för att tvinga in omspelningvärde bara för recensenternas skull.

Skrivet av Sisyr:

Rent statistiskt har han ju knappast fel. Vill minnas diverse undersökningar som visat att enbart en rätt liten procentandel spelare spelar till slutet av spel EN gång, nevermind flera.

Skrivet av Pettor:

När man kollade antalet spelare som fått achievement för att klara spel så var det ofta förra än 50% som klarar spelen en gång. Ofta ännu mindre. På så sätt har Fares en bra poäng.

https://www.gamerevolution.com/features/486029-rdr2-and-assas...

Personligen så ser jag absolut att man hellre får fokusera på att spelet är bra en genomspelning än lägga tid på flera omspelningar. Dock finns ju självklart spel vara upplägg går ut på flera genomspelningar men tänker framförallt på rena singeplayer spel.

Däremot ser jag inte att så mycket fokus ändå verkar ligga på detta så kanske ens inte värt att diskutera?

Det är väl jäkla tur att branschen inte är helt statistikstyrd, då hade vi alla bara suttit och spelat mobilspel, och inte minst F2P, eftersom det är där pengarna finns. Och varför satsa på något annat än det som spelarna "bevisligen vill ha"?

Se här, exempelvis.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Har spelat om Half-Life minst 2 ggr (inkl Blueshift). Half-Life 2 har jag spelat om minst 3 ggr.

En riktigt bra storyn VILL man uppleva igen. Så e det bara.

Jag kommer definitivt spela om Last Of Us (1&2) igen vid ngt tillfälle exempelvis.
Ett annat exempel är Diablo 2.

Det blir väl upp till bevis om Josef Fares lyckas förmedla viljan att spela om It Takes Two.

Skriv svar