CD Projekt låter dig lämna tillbaka Cyberpunk 2077 på last-gen om du är missnöjd

Hehe jepp.

https://www.fz.se/nyhet/285085-cd-projekt-red-tycker-att-cybe...

Medlem
Skrivet av Gahu:

Känns rimligt.

Men så här i efterhand kanske dem borde ha släppt en yellowpost i still med detta precis innan release(och innan reviews):

"Dear Gamers. No we're not delaying again. But we would have liked to. The game is missing some polish, especially on last-gen consoles. We would have wanted more time to improve the experience, but that train has left the station. So please be warned, if you play the game on release date, there will be issues. But we're working very hard to fix those as fast as possible."

Bara för att sänka förväntningarna lite och tysta ev. spekulationer om mörkning. På så sätt hade både "anti-delay maffian" blivit nöjd och folk blivit varnade innan dem köper med skyhöga förväntningar.

Nja, jag vet inte. Det är lätt att tro att mer tid hade löst alla problem men så är inte alltid fallet. Jag talar av egen erfarenhet, ibland måste man bara få ut produkten och sedan rätta till eventuella brister.

Testpilot

Snyggt att du hittade FZ artikel om det

Det optimala hade väl varit att släppa PC versionen nu och konsoler senare. Men det är säkert inte ekonomiskt försvarbart att göra så.

Inaktiv
Skrivet av Kensai87:

Måste säga att jag är nöjd med mitt val av Stadia, billigaste och tillsynes ett bra val för att möjligheten för att spela Cyberpunk

Och en jättejobbig delay får man på köpet, helt utan kostnad!

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ja du har nog rätt, men köper man en konsol så får man förvänta sig att FPS ligger under 30. Titta på tex Dark souls där den ibland sjönk till 10-15 i vissa områden på ps3/xbox360

Köper man ett konsolspel för 600kr så har man rätt att förvänta sig att det är spelbart oavsett vilken konsol man köpt det till, punkt. Som det är nu är det inte spelbart på gamla xboxen.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Går ju inte riktigt jämföra med PC. Det är betydligt mer än glitchar utan större prestandaproblem, som kommer bli svårt för dem att lösa utan att skära ned ännu mer på grafiken än vad de redan gjort för lastgen.

Varför skulle de behöva skära ner på grafiken till PC? Inte där problemet ligger.
Kanske dags för folk att acceptera att deras 1070 inte längre kan driva spel med max settings ens i 1080p.

Sen så har det ju visat sig att folk med AMD-processorer inte har fått ut full prestanda då SMT inte fungerade. Det finns en mod som löser det så man genast får mycket bättre prestanda.
Även folk med äldre intel-processorer kan gå in i memory pool config filen och ändra lite grejer för att CPUn ska vakna till liv.
Gjorts en hel del missar som gör att spelet inte utnyttjar äldre hårdvara till fullo, vilket verkar vara enkelt att fixa.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Att kunna spela vilket spel som helst som är utvecklat till konsolerna utan att behöva fundera på om man har rätt hårdvarukonfiguration.

Till skillnad från PC, där man mer eller mindre regelbundet måste uppgradera komponenterna.

Snacka om att ta något till överdrift

Medlem

Trist för er som fick spela buggy edition. Ett större plåster på såren är om ni hade fått behålla spelet och fått hälften av cashen tillbaka. Goodwill


signatur

Banksy

Medlem

Spelar på PC. Den ända buggen som är återkommande och "jobbig" är att mina keybinds vill inte stanna så som jag lämnar dem. Har t.ex. sprint på Lctrl och huka på space. Spelar jag ett uppdrag så räcker det med en cutscene ibland och så efter ett tag så är lctrl = huka igen. Som om spelet inte vill att jag ska ändra keybinds hehe! Och ja, jag väljer apply efter att jag har ändrat keybinds!


signatur

Ryzen 5 7600X | Powercolor Radeon RX 6800XT | 32 GB Kingston DDR5 Fury Beast

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

rätt pinsamt detta, alla års hype och dom måste ge pengarna tillbaka för spelet är så pass trasigt på dom gamla konsollerna... hur tänkte dom ? deras rykte har gått ner rejält nu.. trodde jag inte om dom.

hela vitsen spela på en konsoll är att just slippa bry sig om diverse tekniska problem som kan uppstå på pc med alla miljoner olika kombinationer. om bara spelet flöt på hyffsat stabilt i åtminstone 30fps eller nåt skulle det inte vara några problem med tanke på att dom gamla konsollerna har hårdvara från 2012 men allvarliga tekniska problem, krascher buggar osv som rejält sänker spelkänslan är fan inte ok med tanke på hur länge dom har jobbat med konsollerna ändå... kunde dom inte optirmerat det bättre skulle dom aldrig släppt det med hänvisning att det inte går att få cd projekt kvalite som dom önskar.

mEn StOryN äR jU sÅ bRa

Inaktiv
Skrivet av Kensai87:

Måste säga att jag är nöjd med mitt val av Stadia, billigaste och tillsynes ett bra val för att möjligheten för att spela Cyberpunk

Samma här, inga filer eller patcher att ladda ner och man hoppar direkt in i spelet. Många som berömmer Stadia just nu i medier (eller ja, förrutom på FZ då ) då det var den enda plattformen som inte upplevde problem vid releasen samt att det erbjuds både ett läge för prestanda och snygg grafik med så att man har möjlighet att välja vad som är viktigast

Skrivet av anon_78917:

Och en jättejobbig delay får man på köpet, helt utan kostnad!

Upplever inga problem med någon delay, enda var väl menyerna där musen kändes lite slö men väl inne i spelet så var det borta. Kanske ska ta och testa istället för att kasta skit på något du inte ens har testat.

Medlem

Okej, jag förväntar mig nu att bli kallad för idiot, men jag kan ta det.

Jag spelar på PS4 och tycker att spelet fungerar relativt bra ändå, men om jag som konsument köpt det fysiskt på Elgiganten så lär jag ju inte kunna lämna tillbaka det då det faktiskt är öppnat?

Hur gör man då? Ska jag maila på knackig svenska och begära mina pengar tillbaka när jag köpt det fysiskt i en butik?

Låter lite som en återvändsgränd?

Medlem

Dags för polackerna att ge spelet lite polish kanske.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ja du har nog rätt, men köper man en konsol så får man förvänta sig att FPS ligger under 30. Titta på tex Dark souls där den ibland sjönk till 10-15 i vissa områden på ps3/xbox360

Klart man förväntar sig att det ska funka!
Annars ska man inte släppa spel till konsoler om spelet är under 30FPS!

Medlem

Inget har imponerat mig speciellt med detta spel, bara gjort en besviken. Snackar inte om buggar, det kan man fixa utan om tex AI som är nog bland dom sämsta jag haft att göra med. Känns som jag spelar beta och spelet har del månader kvar minst av utveckling.
Samt valet man gör i början hur man börjar var sjukt dåligt gjort, spelar ingen roll vad man väljer det spelar ändå ingen roll.

Medlem
Skrivet av loerk:

Kanske dags för folk att acceptera att deras 1070 inte längre kan driva spel med max settings ens i 1080p.

Har ett 1070 kort i lag med en i5-9600k och är hur nöjd som helst med det. Spelar sällan på högsta grafik för läsbarhetens skull men att CP77 flyter på så dåligt som det gör känns inte som mitt fel när studion rekommenderar ett 1060 kort och uppåt. Deras minimum krav är ju för tusan ett GTX 780, och jag kan inte ens på 60 FPS i många delar av spelet fastän jag kör på det lägsta grafiken möjligen.

Nädu, det här ligger på studion. Inte spelarna.

Medlem

Tänk om företagen gjort som förr. Släppt demo så man kan köra första uppdraget eller liknande innan köp.

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Ja du har nog rätt, men köper man en konsol så får man förvänta sig att FPS ligger under 30. Titta på tex Dark souls där den ibland sjönk till 10-15 i vissa områden på ps3/xbox360

Varför ska man förvänta sig det? Vissa konsolspel har låg eller ojämn framerate, men andra funkar ju hur bra som helst. Finns ingen regel som säger att konsol = under 30 fps. Däremot ska man kunna förvänta sig acceptabel framerate överlag, och man kan väl säga att förväntningarna där ligger kring 30 fps för ett konsolspel. (Givetvis tycker folk olika, vissa tycker 30 fps är ospelbart.)


signatur
Medlem

Fyfasen, då är det verkligen illa. De borde väntat med PS4/XONE versionen tills de optimerat färdigt.

PS @Lethenstroom: Du ska maila på knackig engelska eller Google Translate polska. 🙂

Medlem

Varför ens släppa ett riktigt next gen spel på dom gamla konsollerna?
Kör man på PC och allt maxat så är det lätt det snyggaste spelet hittills, LÄTT!

Medlem

Det som är konstigt är att buggarna verkar vara så random. Från en användare till en annan.

Första kvällen så hade jag lite flygande serveringsfat då NPC inte laddade in. Sen efter deras patch de släppte för någon dag sen har jag inte haft en enda. Spelat mycket på en PS5a.

En kollega som spelar på PS4, vi surrade i morse. Han älskar spelet och inte heller haft några större problem.

Är buggar lite som koriander?
Antingen är det något man bara tuggar i sig...
Eller så vill man vända ut på in på skallen raka av sina tungknottror och orera på varje förfest att man verkligen HATAR koriander...märkligt vad folk egentligen är känsliga för olika saker. Men det är väl ok att tycka så.

Optimeringen däremot, det är en annan sak än buggar. Det skall flyta på de konsoler som det är släppt för. Xbox One verkar ju vara en katastrof.

Medlem

Undra hur folket som mordhotade CDPR anställda över förseningen känner nu...den känslan...

Seriöst dock... CDPR har lagt helt SJUUUUUKA pengar på marknadsföring, hade det inte varit bättre marknadsföring att bara försena spelet lite till och släppa det färdigt och få typ 9.5 på metacritic och 0 skitsnack om spelet ?

Medlem

Deras aktie lyser blood rött. Årets uppgång är borta. Tråkigt för alla småsparare.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Upplever inga problem med någon delay, enda var väl menyerna där musen kändes lite slö men väl inne i spelet så var det borta. Kanske ska ta och testa istället för att kasta skit på något du inte ens har testat.

Är det samma folk som påstår att det inte är någon skillnad på att köra en Skoda och en BMW som påstår att det inte är någon skillnad på muslagg i Stadia jämfört med PC?

Medlem

Folk verkar vara lite vilsna i detta med gammal hårdvara etc.

Marknadsförs spelet till Xbox One och PS4, så ska det spelas på Xbox One och PS4.
Att folk försvarar dessa enorma bolag som inte tänker på något annat än pengar är skrämmande.

Medlem
Skrivet av SwedishFish:

Är det samma folk som påstår att det inte är någon skillnad på att köra en Skoda och en BMW som påstår att det inte är någon skillnad på muslagg i Stadia jämfört med PC?

Tja, jag kör både BMW och spelar på Stadia. Skoda är för folk som hatar att köra bil Skämt åsido, hade ju kört på PC om jag orkat jaga grafikkort. Har iof har inga problem med inputlagg. Enda som jag väl inte är helt nöjd med är FOV. Den är för låg. Ex. fighten med tvillingarna blir man ju blind-sided hela jäkla tiden >_> Fick gå över på handkontroll där faktiskt.

Skrivet av Kleptoman:

Skrev precis i en annan tråd : Det är jätteunderhållande att se folk på ps4/xboxone klaga över prestanda  Själv sitter man på en monster dator som klarar spelet utan problem 😂👌

Ja alla kan inte ha en splajs ny dator


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Dex
Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Undra hur folket som mordhotade CDPR anställda över förseningen känner nu...den känslan...

Seriöst dock... CDPR har lagt helt SJUUUUUKA pengar på marknadsföring, hade det inte varit bättre marknadsföring att bara försena spelet lite till och släppa det färdigt och få typ 9.5 på metacritic och 0 skitsnack om spelet ?

Med tanke på hur internet reagerade när dom försenade spelet från November till December nu senast så vågar jag knappt tänka på hur reaktionen hade varit om dom försenat en gång till nu

Skitsnack hade det nog blivit i vilket fall som helst tyvärr då ju större något är ju mer "älskar" vissa personer att klaga på det också.

Men ja det är nog jätte svårt och säga vilket som hade varit bäst för dom. Tror nog deras marknadsavdelning och pr-avdelning har räknat rejält på det på sistone vilket som dom förlorar mest på. Får hoppas dom kan fixa så mycket som möjligt så snabbt som möjligt nu den närmsta tiden bara.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Tänk om företagen gjort som förr. Släppt demo så man kan köra första uppdraget eller liknande innan köp.

Vet inte om det hade hjälpt. Ett demo som bara innehåller en bana kan ju putsas något enormt och inte innebära att huvudspelet är lika välputsat och fritt från buggar.

Medlem

Känns som helt rätt val att vänta med Cyberpunk några månader tills de lyckats laga det ordentligt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar