Microsoft stöttar Epic i käbblet mot Apple

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Eftersom Apple har en klar minoritet av marknaden (tror det ligger runt 25%) så tror jag inte att några konkurrenslagar kommer vara till Epics fördel. Sen är det ju hårdvaran man köper av Apple och inte mjukvaran, så jag tror Apple har lite mer utrymme att göra som de själva vill med tjänster som inte erbjuds till andra plattformar än deras egna. Men det ska bli intressant att se vad som händer. Jag ser gärna att IOS öppnas upp lite. Då skulle det kännas mer lockande att skaffa en Iphone.

Och ändå slår app store google play med ren inkomst, nästan dubbla på siffror jag kan hitta.

Du får du tänka på att apple helt själva har 25% av marknaden medans över hundra andra telefonbyggare delar resten av marknaden med alla sorters telefoner, många som du aldrig kommer kunna använda de flesta nya appar på.

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Jag tror du krånglar till det med moms här.
ICA betalar inte moms, den läggs på kunden. Så ICA har fortfarande sin vinst genom skillnaderna mellan inköpspris och försäljningspris (exkl. moms).

Ja kanske, men i artikeln jag hittade från Jordbruksaktuellt (aldrig varit in där förr ) så stod det att man räknat med momsen. Men jag missar säkert nånting, man är ju ingen momsexpert direkt

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag har svårt att välja sida. Jag tror alla dessa företag tänker på att dra in så mycket pengar till sina egna aktieägare som det bara går.
Men jag stör mig ofta på Apple som stoppar saker för mig eftersom jag är en trogen Apple-kund. Att inte kunna använda XCloud till mina Apple-produkter kommer snart göra att jag byter datorer, ipads o iphones i hela familjen.
Dessutom tvingas man ha Apple-hårdvara för att kunna titta på deras TV-tjänst vilket är helt galet!

Är inne på samma sak. Vi har två dyra MBPro och över 10 iOS-enheter i vår familj på tre personer. Detta senaste bråket, men framför allt att de stoppar Xcloud på iOS, och gimpar Spotify på min Apple-klocka, får mig att ta en allvarlig funderare hur vi skall göra i framtiden.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av sebrock:

jag funderar på att stämma Coop och ICA. Jag vill att mitt hembakade bröd ska stå i deras hyllor så folk kan köpa det. Men jag vill inte betala Coop och ICA för det. Det låter väl logiskt?

Låter som en total ologisk analogi för mig (får den inte alls att stämma in på något enda sätt).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Är inget större fan av Apple, men i detta fall så tycker jag ändå att de står på den rätta sidan av lagen. Epic bröt medvetet avtalet med Apple, och Apple svarar på det sätt som man förväntar sig att ett företag ska svara när avtal bryts. Avtalet må vara ett förlegat avtal som skapar orättvisa och förluster för utvecklare, men det är ändå ett avtal som utvecklarna skrivit under och gått med på att följa.

Jag tycker det är solklart Apple som tar EPIC, utvecklare, och oss kunder (speciellt jag som har massor av enheter med iOS) som gisslan när de "ger tillbaka" och straffar EPIC på andra sätt (än att ta bort deras spel från sin butik), som att strypa tillgången till utvecklarverktyg.

Detta är verkligen storhetsvansinne av Apple tycker jag (och då är jag stor användare och supporter av Apple sedan många år).

De har helt klart gått över gränsen, tycker jag personligen, med detta senaste tilltag.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kass hårdvara? Deras processorer ligger typ 3 år före allt som finns till Android. Iphone SE (2020) med Apple A13 kostar ca 5000kr och är ändå signifikant snabbare än allt som finns till Android, oavsett prissegment. Första meningen avslöjar att du inte vet vad du snackar om.

Jo, Apple är klart överlägsna allt på Androidsidan. Gillar även att deras enheter uppdateras och stöds i allmänhet mycket längre än för andra tillverkare.

Det är just detta som gör det så svårt för mig nu när Apple börjar göra det svårt för mig att köra tom. streamat innehåll (som Xcloud och Spotify) på mina Apple-enheter.

Finns ingen solklar lösning här (för mig iaf.). Pest eller kolera.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det är ju roligt att du försöker. Tror du Ica tar 30 % i vinst på varje vara som säljs?

Vi kan ta mjölk som exempel. Det här kan vara äldre siffror men Ica köper mjölk från Arla för ca 7,39 kr. Den säljs sedan för 9.60 kr. + moms och allt vad det heter.
Så Ica tjänar lite grann på varje såld liter, såklart, då man tillhandahåller varan för kunden.

Det är ingen som påstår att man ska få sälja saker gratis hos Apple, men 30 % är sinnessjukt.

Japp, 30% är sjukt höga marginaler för extremt lite arbete (inte ens Amazon kan drömma om ett sådant scenario!).

En närmare analogi är att ICA säljer en TV, men sedan när kommer hem och använder den så vill de fortsatt ha 30% av alla dina avgifter till Telia eller Viasat för det innehåll du visar på den.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av stein896:

Om du inte är nöjd med Coop eller ICA, kan du välja och starta en egen butik. Folk kommer kunna gå in i din butik och betala dig direkt där. Detta kan inte Epic göra på Apples plattformar. Många kunder är låsta till Apples produkter och kan därför inte handla direkt av dig. Konkurrensen är satt ur spel.

Japp. Tycker faktiskt att Apple och Google, om något, är betydligt girigare än Amazon när det gäller att ta betalt, och suga ut sina leverantörer som säljer genom deras butiker. Hutlösa vinstmarginaler, för väldigt lite arbete, för Apple och Google.

Dessutom; som kund kan jag välja mellan att handla av Amazon, eller hundratals andra nätbutiker.

Som användare av iPhone/iPad så har jag inget som helst val; kan bara välja mellan Apples butik eller ingen. Snacka om virtuellt monopol!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det är ju roligt att du försöker. Tror du Ica tar 30 % i vinst på varje vara som säljs?

Vinstmarginalen på varor som säljs inom dagligvaruhandeln ligger i snitt på ungefär 5% för de som tar hyfsat bra betalt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skrivet av martinot:

Jag tycker det är solklart Apple som tar EPIC, utvecklare, och oss kunder (speciellt jag som har massor av enheter med iOS) som gisslan när de "ger tillbaka" och straffar EPIC på andra sätt (än att ta bort deras spel från sin butik), som att strypa tillgången till utvecklarverktyg.

Detta är verkligen storhetsvansinne av Apple tycker jag (och då är jag stor användare och supporter av Apple sedan många år).

De har helt klart gått över gränsen, tycker jag personligen, med detta senaste tilltag.

Det finns ju en viss poäng i att Apple inte vill ha tredjepartsplattformar som installerar en massa appar som Apple inte har kontrollerat och godkänt. Om telefonen strejkar när någon app gjort något dumt så är det ju Apple som måste hantera det, vanligen som någon form av garantiärende.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kass hårdvara? Deras processorer ligger typ 3 år före allt som finns till Android. Iphone SE (2020) med Apple A13 kostar ca 5000kr och är ändå signifikant snabbare än allt som finns till Android, oavsett prissegment. Första meningen avslöjar att du inte vet vad du snackar om.

Du borde nog kolla upp det där igen. Snapdragon har snabbare chip, sen vad är detta med att bara ha 4gb ram i telefonerna?

Medlem
Skrivet av eld:

Och ändå slår app store google play med ren inkomst, nästan dubbla på siffror jag kan hitta.

Du får du tänka på att apple helt själva har 25% av marknaden medans över hundra andra telefonbyggare delar resten av marknaden med alla sorters telefoner, många som du aldrig kommer kunna använda de flesta nya appar på.

Faktum kvarstår dock att det finns gott om andra alternativ till Apple, och därmed är deras metoder, hur hårda de än må vara, inte konkurrenshämmande eftersom konkurrensen äger en betydligt större del av marknaden som tillåter mer än vad Apple gör. Att Epic råkar ha en stor del av sin målgrupp på IOS ger dem ingen rätt till särbehandling, och absolut ingen rätt att bryta avtal.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Faktum kvarstår dock att det finns gott om andra alternativ till Apple, och därmed är deras metoder, hur hårda de än må vara, inte konkurrenshämmande eftersom konkurrensen äger en betydligt större del av marknaden som tillåter mer än vad Apple gör. Att Epic råkar ha en stor del av sin målgrupp på IOS ger dem ingen rätt till särbehandling, och absolut ingen rätt att bryta avtal.

Epic har ingen rätt att bryta mot ett ingånget avtal. Men de motsätter sig, vad jag förstår, Apples rätt att utforma ett sådant avtal från början. Då Apple har ca 25% av marknaden, så anses det i många länder (t ex Storbritannien) vara monopolställning. Epic vill heller inte ha någon särbehandling. De menar att de tillsammans med flera andra konkurrenter ska kunna öppna butiker så att det blir fri konkurrens på Apples plattformar - mer likt hur det ser ut på Android, Windows.

Jag använder själv både Apple, Android och andra enheter, så ju mindre instängt ekosystemet blir ju bättre.

International
Man of Mystery

@anon_328494: Plus att om du betalar ICA för mjölken och jästen så kommer de inte kräva 30 procent av pengarna du får om du sen vill sälja ditt bröd


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det är ju roligt att du försöker. Tror du Ica tar 30 % i vinst på varje vara som säljs?

Vi kan ta mjölk som exempel. Det här kan vara äldre siffror men Ica köper mjölk från Arla för ca 7,39 kr. Den säljs sedan för 9.60 kr. + moms och allt vad det heter.
Så Ica tjänar lite grann på varje såld liter, såklart, då man tillhandahåller varan för kunden.

Det är ingen som påstår att man ska få sälja saker gratis hos Apple, men 30 % är sinnessjukt.

Ja men då får man väl skapa ett alternativ istället för att gnälla. Så fungerar det ju överallt, varför skulle detta vara något särfall? Då säger du 30% är galet. Ja det kan man ju tycka men hur ställer du dig till att exempelvis Fortnite eller andra spel gör så mycket pengar i relation till kostaderna att man inte ens kan föreställa sig? Eller att en Hollywood-film gör oändligt med pengar med samma princip? Eller en artist? Skivbolag etc osv. Listan kan göras oändligt lång.

Jag kan tillstå att mitt exempel med livsmedelsbutiker i oligopol inte är det bästa men jag tog något som låg nära till hands för att illustrera min poäng. ICA tjänar inte på en liter mjölk. Dom tjänar på 1000 liter mjölk (precis som Amazon som efter intåg kommer slå ut en jävla massa handlare i Sverige). Jämför istället med din lokala lilla handlare som tar 20kr för en liter mjölk eller kläder eller andra produkter; det är inte alls onormalt att man märker upp priser med 250% från inköpspriset.

För övrigt är det bara lustigt att alla gnäller på Apple här när Google gör precis likadant men "hurr hurr jag kan byta font på min telefon och kan inte tänka mig köpa Apple".

Medlem
Skrivet av robbis:

Hade en 3gs en kort tid när den kom till Sverige. Bra många år sedan nu. Bytte sedan till Google och skulle aldrig kunna tänka mig Apple igen. Mer Trångsynta än Apple får man leta efter, dom förstör med för utvecklingen är för den framåt nu för tiden. Kass hårdvara med tredubbla priset, snacka om att lura konsumenterna som oftast inte förstår bättre då de är okunniga oftast.

Ja det är verkligen "kass hårdvara". Det är därför Apples absolut billigaste iPhone slår Androidernas flaggskepp i prestanda. LOL.

https://bgr.com/2020/04/27/iphone-se-vs-android-performance-a...

...och detta med bibehållen integritet eftersom man inte är en del av produkten själv.

Inaktiv
Skrivet av sebrock:

Ja men då får man väl skapa ett alternativ istället för att gnälla. Så fungerar det ju överallt, varför skulle detta vara något särfall? Då säger du 30% är galet. Ja det kan man ju tycka men hur ställer du dig till att exempelvis Fortnite eller andra spel gör så mycket pengar i relation till kostaderna att man inte ens kan föreställa sig? Eller att en Hollywood-film gör oändligt med pengar med samma princip? Eller en artist? Skivbolag etc osv. Listan kan göras oändligt lång.

För övrigt är det bara lustigt att alla gnäller på Apple här när Google gör precis likadant men "hurr hurr jag kan byta font på min telefon och kan inte tänka mig köpa Apple".

Man försöker ju åtgärda det här genom att sätta press på företaget. Sen kan man väl inte jämföra med speltillverkare, det är klart man ska ha betalt för det. Här handlar det ju om att Apple och Google tar pengar av utvecklarna.

Märkliga exempel.

Och ja, klart det handlar om Google också.

Medlem

@anon_328494: Jag förtydligade lite kring exemplet med livsmedelsbutiker i mitt första inlägg. Men som kommentar på vad du skriver nu senast:

Fortnite drar in ofantligt mycket pengar, även vid sidan av den digitala produkten i form av licensiering och merch. Detta gör dom av den enkla anledningen att dom har exponering i ett system som Apple och Google byggt upp över tid. Det i sig är i princip omöjligt att sätta ett pris på. Är det mer rimligt att Epic ska tjäna vansinne på kidsen än att Apple tar 30%? Epic har mer resurser och pengar än dom någonsin kunnat drömma om. Var går gränsen för vad som är rimligt att tjäna? Ska vi införa någon sorts statskommunism i alla system?

Det sagt tycker jag att Apple och Google kan ha andra modeller t ex att "skatten" minskar över tid. Men igen, det är dom som bestämmer det och det är fritt för Epic att protestera på det här sättet. Men att tro att dom gör det för "utvecklaren" är i bästa fall att vara naiv.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Är inget större fan av Apple, men i detta fall så tycker jag ändå att de står på den rätta sidan av lagen. Epic bröt medvetet avtalet med Apple, och Apple svarar på det sätt som man förväntar sig att ett företag ska svara när avtal bryts. Avtalet må vara ett förlegat avtal som skapar orättvisa och förluster för utvecklare, men det är ändå ett avtal som utvecklarna skrivit under och gått med på att följa.

Problemet är ju såhär ingen mac user hade fått fortnite annars.
hela kontraktet apple har är predetoriskt.

Och bryter emot allmänna konsument lagen 10 gånger om, hade ett nytt företag gjort exakt likadant, hade dom fått på huvudet så det skriker om det och bra mycket mer.

Men pga det är apple har det fått fortsätta bra länge.

men epic gjorde ju detta medvetet för få folket med sig för att skada för apple mer ifall dom ej ger sig vika hade det skett bakom stämmning bakom gömda dörrar hade apple bara kunnat skjuta på skiten med sina pengar.

Nu blev dom klämmda.

Så ja visst rent rätt "rättsligt" är att göra som du säger inte gå med på kontraktet och stämma.

Men det hade inte hänt så mycket.

Detta o andra sidan är ett geni drag för mest effekt.

men som du säger så bryter dom emot apples kontrakt.

Notera detta appar har tagit ners ifrån appstore för dom vägrar ha microtransaktioner på sina appar av apple.

Så sjuka är apple.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Var går gränsen för vad som är rimligt att tjäna? Ska vi införa någon sorts statskommunism i alla system?

Det som gäller nu kan liknas vid en totalitär diktatur eller kommunism. Utan konkurrens så har Apple bestämt som enda part. Med marknadsekonomi och konkurrens så bestämmer marknaden, då alla aktörer försöker minska sina kostnader och justera sina vinster, och du får en mer korrekt kostnad.

Inaktiv
Skrivet av sebrock:

@Maaden_Swe: Jag förtydligade lite kring exemplet med livsmedelsbutiker i mitt första inlägg. Men som kommentar på vad du skriver nu senast:

Fortnite drar in ofantligt mycket pengar, även vid sidan av den digitala produkten i form av licensiering och merch. Detta gör dom av den enkla anledningen att dom har exponering i ett system som Apple och Google byggt upp över tid. Det i sig är i princip omöjligt att sätta ett pris på. Är det mer rimligt att Epic ska tjäna vansinne på kidsen än att Apple tar 30%? Epic har mer resurser och pengar än dom någonsin kunnat drömma om. Var går gränsen för vad som är rimligt att tjäna? Ska vi införa någon sorts statskommunism i alla system?

Det sagt tycker jag att Apple och Google kan ha andra modeller t ex att "skatten" minskar över tid. Men igen, det är dom som bestämmer det och det är fritt för Epic att protestera på det här sättet. Men att tro att dom gör det för "utvecklaren" är i bästa fall att vara naiv.

Så Epic ska inte få sälja merch,för att man blir för rika. Jisses

Medlem

@stein896: Njae, dom kan ju som en uppsjö andra starta en egen uppsättning Android-enheter och köra sin grej där men nu vill dom ta del av Apples ekosystem och ja då får man ju rätta sig efter reglerna. DET sagt tycker jag det alltså är bra att avgifterna ifrågasätts och utmanas. Det i sig har jag inga problem med. Apple tjänar uppenbarligen väldigt mycket pengar men dom har på ett naturligt sätt också gjort sig förtjänta av det tills kunderna tycker annorlunda.

Medlem

@anon_328494: Ja nä det var ju inte alls det jag skrev. Epic får hålla på hur dom bäst vill. Precis som Apple. DET är min poäng. Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå.

Medlem
Skrivet av stein896:

Det som gäller nu kan liknas vid en totalitär diktatur eller kommunism. Utan konkurrens så har Apple bestämt som enda part. Med marknadsekonomi och konkurrens så bestämmer marknaden, då alla aktörer försöker minska sina kostnader och justera sina vinster, och du får en mer korrekt kostnad.

Nej absolut inte. Det är fritt att starta konkurrens hur du vill, ingen har hindrat Epic. Du blandar ihop saker på ett naivt högstadievis. Visst kan man ha åsikter om Googles och Apples storlek men att likna det vid kommunism är ju bara barnsligt okunnigt.

Medlem

@FuzioN: Vad pratar du om? Du verkar varken förstå basala marknadsprinciper eller avtalsrätt. Apple har inte begått ett enda brott mot "allmänna konsument lagen" (som för övrigt är helt ointressant i sammanhanget). Stanna i skolan.

Inaktiv
Skrivet av sebrock:

@Maaden_Swe: Ja nä det var ju inte alls det jag skrev. Epic får hålla på hur dom bäst vill. Precis som Apple. DET är min poäng. Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå.

Epic får sälja sina egna saker hur man vill ja. Apple borde inte kunna kräva 30 % av alla andra saker. Jag förstår inte riktigt heller hur svårt det kan vara att förstå. Men vad spelar det för roll. Vi får se hur det här utvecklar sig

Medlem
Skrivet av sebrock:

Ja det är verkligen "kass hårdvara". Det är därför Apples absolut billigaste iPhone slår Androidernas flaggskepp i prestanda. LOL.

https://bgr.com/2020/04/27/iphone-se-vs-android-performance-a...

...och detta med bibehållen integritet eftersom man inte är en del av produkten själv.

Jag är ingen hårdvaruexpert men kan också använda google.

Jag kollade på jämförelse mellan A13 och 865 eftersom de släpptes ungefär samtidigt.

Länk 1

Länk 2

Länk 3

Så jag skulle säga att de är ganska lika i prestanda, vinner på olika saker.
Sen undrar jag vad folk gör med sina mobiler egentligen, som rättfärdigar att man vill lägga lika mycket på telefonen som en billigare speldator. I dagsläget klarar man sig bra med en telefon för en tusenlapp om man mest ringer, surfar, kollar youtube eller lyssnar på spotify.

Medlem

Billigt, MS...billigt.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Inte den du citerade men jag personligen retar mig mycket mer på Apple än på övriga teknikjättar för att de är så självgoda.

Även många Apple-användare man stöter på i vardagen är självgoda. Typ "Ta bara ner denna i App store ... Vadå? Har du ingen iPhone? *Ser helt oförstående ut* vad menar du?".

Eller kallar surfplattor för "paddor" och tror att alla är ipads.

Inte mer än rätt att Apple får stå i skamvrån baserat på en sådan skräckhistoria. Helt klart deras fel att du har bildat dig en trång uppfattning om Appleanvändare utifrån ett ett par anekdoter.

Medlem
Skrivet av Ender:

Inte mer än rätt att Apple får stå i skamvrån baserat på en sådan skräckhistoria. Helt klart deras fel att du har bildat dig en trång uppfattning om Appleanvändare utifrån ett ett par anekdoter.

Min tanke exakt!

123
Skriv svar