Recension - The Last of Us Part II

Medlem

@Joakim Bennet: Jo förstår att ni ger så mycket info ni kan, men i dom recensioner som har ett embargo på sig så tror jag dom flesta skulle uppskatta om det uppgavs i början av recensionen. Inte för att ett embargo skulle påverka eran upplevelse eller slutbetyg av spelet, mest bara så att man förstår varför ni inte diskuterar vissa delar.

Absolut, älskade ettan och hoppas att tvåan kommer i närheten av vad det var!

Skribent

Innehåller recensionen spoilers för oss som ännu inte spelat ettan?

Skribent

Mitt största problem med spelet är nog att det känns så utdraget. När det funkar rör det vid något stort, men det är ojämnt. Inte minst manusmässigt.

Skribent
Skrivet av hoppalängdhopp:

@Joakim Bennet: Hur var det förresten med fläktljudet från PS4:an. Har ju märkt att vissa spel får maskinen att förbereda sig för en månresa. Det här ser ut att kunna vara ett av dom.

Kan säga att min Pro drar igång rätt rejält av spelet, i alla fall.

Avstängd
Skrivet av Waliant:

https://www.youtube.com/watch?v=GB20A8CitRU

Skill Up, som jag håller högt, är inte imponerad

Japp, tror mer på denna, speciellt då jag känner till en del av handlingen... Tyckte karaktärerna var det som gjorde första spelet så bra, inte själva gameplay. Kommer skippa hur som helst pg.a Sony / ND's beteende som varit helt avskyvärt. 4/5 var väntat, dvs inte bättre än originalet (tror faktiskt inte nån kommer gilla handlingen i sin helhet).

Medlem

Får väl hoppas att recensenterna även de känner till handlingen, konstigt vore annars, och utifrån gällande betygssnitt (som är på samma nivå som ettan) ser det ut att bli en intensiv upplevelse från början till slut.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Testpilot
Skrivet av Shadee:

Innehåller recensionen spoilers för oss som ännu inte spelat ettan?

Ja i början av recensionen. Sedan förstår jag inte varför du vill läsa om part II innan du spelat ettan?

Annars rätt väntat betyg 4/5.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Ja i början av recensionen. Sedan förstår jag inte varför du vill läsa om part II innan du spelat ettan?

Annars rätt väntat betyg 4/5.

Jag läser många recensioner bara för att hålla en lite mental backlog. har länge funderat på Last of us och vill veta om man ska satsa på ett av dem eller båda spelen t ex.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Ja i början av recensionen. Sedan förstår jag inte varför du vill läsa om part II innan du spelat ettan?

Annars rätt väntat betyg 4/5.

Bara en allmän fråga. Alltid roligt att läsa recensioner

edit: Råkade citera fel person.

Skrivet av Waliant:

https://www.youtube.com/watch?v=GB20A8CitRU

Skill Up, som jag håller högt, är inte imponerad

Tack för länken, bra recension. Ska prenumera på hans kanal.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Mästerligt skrivet! Struntar fullständingt i spelet men oerhört fint formulerad text.

Medlem

@Walter S.A. Iego:

Ja, jag tycker ofta han har riktigt vettiga saker att säga och räds inte att vara ärlig/oberoende. Dessutom tipsar han om lite mer okända guldkorn då och då.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Harmond:

(tror faktiskt inte nån kommer gilla handlingen i sin helhet).

Låter ytterst märkligt att ge ett högt betyg om man inte gillar handlingen i sin helhet🤨.

Längtar till fredag! Märkligt å längta till fredag när det är fredag😄.

Avstängd
Skrivet av gorbatjov:

Låter ytterst märkligt att ge ett högt betyg om man inte gillar handlingen i sin helhet🤨.

Beror väl på hur man värderar det. Ett spel är ju mer än handling. Finns gott om spel som inte har handling alls i princip.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

Beror väl på hur man värderar det. Ett spel är ju mer än handling. Finns gott om spel som inte har handling alls i princip.

De här spelen är ju dock inte höjda till skyarna för sitt gameplay i helhet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Joakim Kilman:

Kan säga att min Pro drar igång rätt rejält av spelet, i alla fall.

Lite som jag befarade. Har kört PES 2020 nu senaste som märkligt nog får fläktarna att ordentligt gå på högvarv och jobbigt är det. Ännu jobbigare blir det ju i ett storydrivet spel där man ska smyga runt och ta del av stämningen. Kanske får försöka hitta några sjysta hörlurar tills nästa vecka då.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

De här spelen är ju dock inte höjda till skyarna för sitt gameplay i helhet.

Helt korrekt varav jag tror detta kommer ligga under en fyra för väldigt, väldigt många.

Tror Skill Up är inne på något där, jämförelsen han gör med de senaste Star Wars filmerna och total dekonstruktion av karaktärer som man älskat, dekonstruktion men utan att man gör något med det, man ska göra det "bara för att". Samt att spelet helt enkelt skulle mått bättre av att vara betydligt kortare.

Avstängd

Bra recension men inväntar nog någon rea eller så innan jag testar detta. Jag spelade inte ens klart första spelet så tror knappast att jag gillar detta heller.


signatur

PS5 och inget annat.

Dex
Medlem
Skrivet av Harmond:

Helt korrekt varav jag tror detta kommer ligga under en fyra för väldigt, väldigt många.

Tror Skill Up är inne på något där, jämförelsen han gör med de senaste Star Wars filmerna och total dekonstruktion av karaktärer som man älskat, dekonstruktion men utan att man gör något med det, man ska göra det "bara för att". Samt att spelet helt enkelt skulle mått bättre av att vara betydligt kortare.

Tror nog du ska kolla in Metacritic. Det får rejält höga betyg än så länge. Senast jag kollade låg det på 95.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De här spelen är ju dock inte höjda till skyarna för sitt gameplay i helhet.

Skrivet av Harmond:

Helt korrekt varav jag tror detta kommer ligga under en fyra för väldigt, väldigt många.

Bör dock kunna anta, med 100% säkerhet, att de recensenter som spelat igenom spelet hittills har tagit både spelbarhet (gameplay) och handling i åtanke när de lade sitt betyg (även om embargot tvingat dem att inte nämna vissa specifika detaljer).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

FM-guru
F.d. Sisyr

Fasen vad välskrivet, en av dina bästa recensioner på länge!

Moderator | Testpilot
Skrivet av matt76:

Bör dock kunna anta, med 100% säkerhet, att de recensenter som spelet igenom spelet hittills har tagit både spelbarhet (gameplay) och handling i åtanke när de lade sitt betyg (även om embargot tvingat dem att inte nämna vissa specifika detaljer).

Du har ju såklart rätt, men även första spelet fick kritik för att det inte var så speciellt. Inte dåligt, men inget banbrytande. Har pratats om det i Fragzone-Fredag en hel del.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du har ju såklart rätt, men även första spelet fick kritik för att det inte var så speciellt. Inte dåligt, men inget banbrytande. Har pratats om det i Fragzone-Fredag en hel del.

Handlingen är väl inget att skriva hem om i TLoU egentligen, det var ju karaktärerna som gjorde spelet (tror de flesta håller med om det) de kändes genuina och med syfte osv. Handlingen är gångbar liksom.

Världen i sig var väldigt bra uppbyggd också (verkar vara i uppföljaren också). Så det kan nog vara personligt, vad man sätter värde i som spelare. Det finns nog de som tycker de nya Star Wars filmerna är fantastiska med sina tjusiga effekter och bitvis rätt maffiga foto, te.x, trots avsaknaden av karaktärer som är lika bra som förr och trots "plot-holes" och konstigt inmejslande karaktärer som "måste vara där" för sakens skull.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

Handlingen är väl inget att skriva hem om i TLoU egentligen, det var ju karaktärerna som gjorde spelet (tror de flesta håller med om det) de kändes genuina och med syfte osv. Handlingen är gångbar liksom.

Världen i sig var väldigt bra uppbyggd också (verkar vara i uppföljaren också). Så det kan nog vara personligt, vad man sätter värde i som spelare. Det finns nog de som tycker de nya Star Wars filmerna är fantastiska med sina tjusiga effekter och bitvis rätt maffiga foto, te.x, trots avsaknaden av karaktärer som är lika bra som förr och trots "plot-holes" och konstigt inmejslande karaktärer som "måste vara där" för sakens skull.

Jag tycker egentligen inte handlingen är speciell heller, eller karaktärerna, utan det är bara hur de lyckats berätta alltihopa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har bokat spelet på Media Markt som kommer hålla uppe i Västerås några timmar på midsommarafton den 19 juni nästa vecka. Om du vill köpa en fysisk kopia av The Last of Us 2 så ring kundservice hos Media Markt för att kolla öppettiderna i din stad där butik jätten finns. Eller om de nu lagt in tiderna på deras hemsida. De fanns inte upplagda då jag ringde istället.

Hur långt var spelet? Hur många timmar fick man ut av det? Var det som originalet typ? Hoppar över o läsa recensionen. Kollade bara betyget längst ner.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker egentligen inte handlingen är speciell heller, eller karaktärerna, utan det är bara hur de lyckats berätta alltihopa.

Ja.. personkemin också med oerhört bra röstskådisar som fungerade väldigt bra ihop. Det är sällan spel har karaktärer med personkemi som sticker ut tycker jag, men det är stort när det uppstår.

Det här är ett spel som kan falla som ett korthus när något plötsligt inte blir lika involverande, tänk dig spelen men med istället röstskådisar som bara är halvbra eller bitvis rätt dåliga. Plötsligt bryr man sig inte om dom på samma plan.

Skill Ups recension bekräftade mina farhågor. Tyvärr. Det första spelet var så otroligt humant och tragiskt vackert och hur det slutade var perfektion. Redan när dom utannonserade tvåan så var slutet i första förstört, men jag försökte hålla mig försiktigt förväntansfull. Men var alltid rädd för att detta skulle tappa det som gjorde första så speciellt. Även Uncharted 4 är på många sätt den största besvikelsen i serien, genom att dra ut på alltid onödigt länge samt att större områden inte passar dessa linjära spel.

Medlem
Skrivet av dex20:

Tror nog du ska kolla in Metacritic. Det får rejält höga betyg än så länge. Senast jag kollade låg det på 95.

Finns gott om döda fiskar som kan ursäkta det mesta. Är det mediokert gameplay, ja men storyn är så bra, 10/10. Är det mediokert gameplay och generisk story, tja men grafiken så bra, 10/10.

Är det en storstudio uppbackad av multimiljard-spelbolag, då behövs inget nytänk, innovation,
eller utmanande djup för ett 10/10 spel. Att det just är så mycket pengar involverat, används snarare som en ursäkt.

Det kan vara hur fegt och intetsägande som helst. Bara spelet runkar av en tillräckligt mycket och visar hur bra man är genom flashiga animationer spelaren knappt har någon input över.

Reglerna ändras dock om vi snackar indieutvecklare med betydligt lägre budget. Med titlar som Kingdom Come Deliverance, där alla skavanker och designbeslut man inte gillar, bestraffas hårt. Ett sådan titel behandlas med knytnäven, medans storbudgetlir oftast bara får ett pekfingret och ett "aja baja".

Sen undrar folk varför det finns så få studios likt CD Project Red. Ja va fan tror ni det beror på...

Folk belönar det familjära och bestraffar allt okänt som inte följer en viss formula man är bekväm med.

Geeks Gaming
Skrivet av Sapiens:

Finns gott om döda fiskar som kan ursäkta det mesta. Är det mediokert gameplay, ja men storyn är så bra, 10/10. Är det mediokert gameplay och generisk story, tja men grafiken så bra, 10/10.

Är det en storstudio uppbackad av multimiljard-spelbolag. Då behövs inget nytänk, innovation,
eller utmanande djup för ett 10/10 spel. Att det just är så mycket pengar involverat, används snarare som en ursäkt.

Det kan vara hur fegt och intetsägande som helst. Bara spelet runkar av en tillräckligt mycket och visar hur bra man är genom flashiga animationer spelaren knappt har någon input över.

Reglerna ändras dock om vi snackar indieutvecklare med betydligt lägre budget. Med titlar som Kingdom Come Deliverance, där alla skavanker och designbeslut man inte gillar, bestraffas hårt. Ett sådan titel behandlas med knytnäven, medans storbudgetlir oftast bara får ett pekfingret och ett "aja baja".

Sen undrar folk varför det finns så få studios likt CD Project Red. Ja va fan tror ni det beror på...

Folk belönar det familjära och bestraffar allt okänt som inte följer en viss formula man är bekväm med.

Såja såja...andas, aaaandaaaaas

Du har såklart en poäng. Jag brukar använda metacritic lite annorlunda.
Om det är en stor, hypad AAA-titel brukar jag läsa de absolut sämsta/kritiska betygen först.
Då får jag ett hum om vad man kritiserar.
Sen läser jag recensionerna som inte gett absolut högsta betyg och det om man behandlar kritiken från recensionerna som gav sämre betyg.

Sen vet jag ungefär vad man kan förvänta sig. Har fungerat riktigt bra hittills

Medlem

Tack för en mycket välskriven recension, som dessutom gjorde sitt jobb mycket väl i att den avgjorde för mig om det verkar värt att testa eller inte. På vilket svaret blir nej, då jag bryr mig så väldans mycket mer om gameplay (och att detta ska vara väldigt fritt och oscriptat) än om story.

Skriv svar