Hur påverkar Corona/Covid-19 dig och hur hanterar du det?

Medlem

Finns hittills bara 1 bekräftat fall här i Österbotten (Finland) så det rullar på som vanligt. Större evenemang har börjat ställas in men det är inget som påverkar mig personligen.
Jobbar med IT, konsult/utveckling så jag kan göra det lika bra hemifrån också.

Medlem

På jobb har det skett mycket, många restriktioner. Alla möten osv körs via Teams.
Vi stängde ner vårt kontor och nu arbetar vi i öar ute på våra externa kontor.
Livet annars rullar väl på som vanligt båda frun å jag gillar att vara hemma så.

Medlem

Skrev igår att jag var i en samhällskritisk ställning, men tydligen inte nog. Så nu blir det att sitta hemma till den 26e. Bor i Norge kan tilläggas där man det hela allvarligare en i Sverige.

Medlem

Meh. Påverkar inte mig något. Har inga hälsoproblem eller är 80+ så bryr mig inte precis om jag smittas. Är ju trots allt som en influensa med högre smittorisk.

//Redigerat av admin

Medlem

Däckade i förrgår med feber, halsont och ont i lungorna, huvudet och bihålorna - lindrigt än så länge men tänker inte riskera att sprida nån skit just nu, oavsett om det är någon vanlig influensa eller nåt annat. Blir karantän i alla fall ett litet tag framöver. Körde ett jobbpass (~5hr) i kollektivtrafiken förra helgen (landets näst största stad), så det var väl där man fick vad det nu var.

Tillräckligt prepper för att klara mig en vecka eller två utan några större förändringar eller dumheter som hamstringar, och i större städer funkar dessutom tjänster som mat.se/mathem.se för att skaffa sig lite påfyllning av basvaror.

Skrivet av Nioreh:

Varför vill du komma fram till 1177? Jag kan säga vad de kommer säga; "stanna hemma, vila, drick vatten, och ta en alvedon om du känner dig dålig. Ring 112 om du inte kan andas"

Formellt är du enligt smittskyddslagen skyldig att anmäla och söka vård/testas om du misstänker att du har Covid-19, sen hur praktiskt tillämpbart det är just nu är en heeelt annan femma.
(Både vad gäller den faktiska sannolikheten att du har Covid-19 med tanke på att symptomen liknar en rad andra åkommor, men också hur sannolikt det är att du kommer testas.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd

Enda skillnaden för mig är att all fotboll och hockey är "pausad" som man brukade se!

Är väl det enda jag kan komma på.

Såg förresten att Sthlm eventuellt skulle sättas i karantän om det blev värre. Jag bor inte där men tänkte för er på FZ och som bor där.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Har bara haft effekten att jag dricker mer whiskey. Annars flyter allt på som vanligt. Sålde de flesta av mina positioner för någon vecka sedan av en slump.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skägg.
10 Chambers

Påminner om att hålla diskussionen städad och inte diskutera hur andra eller myndigheter borde agera. Fokusera på jaget.


signatur
Medlem

Just nu har jag praktik på en trafikskola och om någon elev eller lärare visar symptom så kommer skolan med stor sannolikhet att stängas ner för att ta det säkra före det osäkra,
Detta innebär att teori- och körlektioner ställs in samt att körprov för att ta körkort kommer att skjutas upp.

Om detta skulle ske har jag ingen aning om hur skolan jag studerar på kommer att agera. Ska vi sitta hemma och studera? Ska vi vara i skolan ändå?
Jag vet att mina norska skolkamrater inte kan gå till sina trafikskolor iallafall pga detta då Norge stängt ner alla skolor.

Samtidigt jobbar jag extra som bussförare. Igår körde jag på som vanligt.
Än så länge har inga restriktioner kommit ut från högre instanser. Jag kommer dock att neka kontant betalning om någon vill betala med det och bara låta personen åka med. Igår var det ingen som skulle betala kontant åtminstone så det var skönt.

Samtidigt som jag inte är särskilt orolig för egen del (jag verkar ha ett rätt bra immunförsvar då jag befinner mig bland folk större delen av tiden och har genomlevt att magsjuka utbröt på tidigare jobb och jag fick jobba med de som hade det) men man vill inte vara den som, medvetet eller omedvetet, sprider det vidare till andra.


signatur

Halo kompis!

Skribent
Skrivet av boba-fett:

Kan inte skriva höskoleprovet. Blev ärligt talat tårögd när jag läste det. Har pluggat något så in i helvete de senaste månaderna och min framtid hänger på det och nu kommer en eventuell skolstart att skjutas fram i ett år. Hade jag varit 20 hade det varit lugna puckar men när man närmar sig 30 så är det en känsla av panik som infinner sig. Ibland känns det som allt i livet går emot en...

Säger som Sisyr, det är inte för sent att plugga i 30-årsåldern. Skulle snarare säga att det är en väldigt bra ålder för att börja studera – man har fått lite livserfarenhet och kanske har tänkt några extra varv vad man vill syssla med i framtiden. Om du blir klar när du är 35 har du ändå typ 30 år kvar på arbetsmarknaden. Alltid värt att sadla om så man får göra något som är hyfsat kul/givande på jobbet. Sen surt förstås att du pluggat till ett prov som inte blir av. Kämpa på!

Angående corona så har jag inte påverkats alls. Jobbet än så länge opåverkat. Privat sitter jag mest hemma och spelar, precis som alltid.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Det som påverkat mig är MatHems förlängda leveranstider. Plötsligt måste jag antingen planera mina matköp eller handla manuellt. Lite irriterande.

I övrigt rullar livet på som vanligt. Brukar jobba hemma 80% (webbutvecklare). Framöver blir det sannolikt 100% istället. Inte mig emot, egentligen.

Och jo, helgen påverkas på så sätt att jag inte kan titta på fotboll. Och händerna blir torra av extra intvålning.

Edit: Börsfallet påverkar förstås också, på så sätt att ISK:en ser lite ledsen ut. Men eftersom jag inte ämnar röra pengarna närmaste åren gör det inte så mycket. Men visst ångrar jag att jag inte sålde för nån månad sedan så att jag kunnat reahandla nu...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Karantän för mig och familjen här i Norge. Två veckor. Så det blir 2 Geckor😄 gaming i 2 v! Inte någon som har blivit sjuk.

Medlem

Mina favoritmakaroner var slut på Ica Maxi så jag fick välja ett annat märke.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

KoP
Medlem

Påverkar mig inte alls i nuläget. Är mest förbluffad över folks sjukliga hamstrande utav toalettpapper vilket gett mig några goda skratt.

Medlem

Påverkar mig en hel del då jag testats positivt och sitter i hem-karantän. Bökigt med att handla etc, men det mesta går ju att lösa nu för tiden med mathem, hemkörningar etc. Mår i övrigt oförskämt bra.

Medlem

Var förkyld igår, fick inte komma till skolan lol


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Toapapper är slut i många butiker, konserver likaså. Även orios kakor. Kanske därför folk behöver toapapper för alla kakor dom äter.

Medlem

Roliga för mig är att jag har torrhosta/rethosta typ hela vinterhalvåret pga astma - kall luft och ansträngning sätter igång det. På sommaren samma sak pga pollen.
Och får jag förkylning eller influensa så sitter hostan i sig ännu värre konstant nån månad typ.

Så ja, jag går runt och hostar i butiker som det är nu. Den symptomen kan jag inte lita på för jag alltid har det och måste ju kunna leva livet med :/

Medlem

Jag känner ett extremt behov av att köpa toalettpapper.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av Havre:

Påverkar mig en hel del då jag testats positivt och sitter i hem-karantän. Bökigt med att handla etc, men det mesta går ju att lösa nu för tiden med mathem, hemkörningar etc. Mår i övrigt oförskämt bra.

Vilka symtom har du fått? Nyfiken eftersom man hör så mkt olika, men aldrig från någon som själv är drabbad.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Vi fick första bekräftade Coronafallet på jobb i veckan som gick, men personen var aldrig inne på kontoret och hade rest "extensively" som HR kallade det. Både min chef och min chefs chef har nu gått ut med sitt fulla stöd att jobba hemifrån så mycket vi vill, men betonar samtidigt att inget mer officiellt har kommit, och att kontoret fortfarande "safe".

Jag tar tillfället i akt och kör hemifrån de närmaste veckorna.


signatur

I drank what?

När jag först läste om Corona i början av januari trodde jag absolut inte att det skulle få så stor påverkan som det har fått, dels på ett globalt plan men även på ett privat plan. Så hur har det då drabbat mig hittills?

Negativt:
1. Min familjs långsiktiga ekonomi har fått sig en rejäl törn. Vi sparar som tur är bara långsiktigt (minst 10 år och framåt) så förhoppningsvis kommer våra fonder att växa igen när pandemin börjat lugna ner sig.
2. Min skola har stängt. Jag studerar på en YH-skola som nyligen tog beslutet att all undervisning från och med måndag sker på distans. Skolan öppnar tidigast igen 27 mars men jag tror skolan kommer vara stängd längre än så.
3. Jag är väldigt intresserad av fotboll, framförallt Allsvenskan och Premier League. All fotboll är inställd/uppskjuten för närvarande och ingen vet när ligorna kommer att återupptas.
4. E3 ställs in. Visst går mycket att visa upp online men E3 är en fin årlig tradition för mig som jag kommer sakna. Förhoppningsvis återvänder mässan nästa år.
5. Stranger Things S4 blir försenad. Jag läste nyligen att Netflix just nu har tagit ett uppehåll med att spela in denna och många andra serier. Jag tror tyvärr detta bara är början och räknar med att allt fler serier, filmer och spel kommer att drabbas av förseningar.
6. Min mamma fyllde jämt (60) förra året och denna sommar var det tänkt att vår familj skulle åka till Spanien tillsammans för att fira detta. Med tanke på hur läget är nu så tyder allt på att vår resa inte kommer bli av. Som tur är går resan att boka om eller avboka helt (vi betalade extra för detta).

Positivt:
1. Min förhoppning är att när denna pandemi är under kontroll/har hunnit lugna ner sig ger människor en annan syn på livet. Det enda som faktiskt har någon som helst betydelse är att ens familj och nära och kära mår bra, allt annat är sekundärt.
2. Många länder har visat att det visst går att ställa om sitt beteende på ett snabbt sätt. Min förhoppning är att allt fler ska vakna och inse att miljöfrågan är otroligt viktig. Vi kommer av allt att döma få se fler pandemier, naturkatastrofer och inte minst klimatflyktingar om vi fortsätter leva som vi gör nu. Jag hoppas helt enkelt att människor inser att vi inte behöver flyga överallt hela tiden och även minska sin konsumtion.

Det här var mina punkter, nu hoppas vi att denna pandemi snart är över. Ta hand om er!

Medlem
Skrivet av Nomman:

Vilka symtom har du fått? Nyfiken eftersom man hör så mkt olika, men aldrig från någon som själv är drabbad.

Till en början hade jag feber i ca 1,5dygn. Därefter en sån traditionell "influensavärk" i kroppen i ytterligare en dag. Därefter så är min upplevelse av Corona i princip i paritet med en vanlig förkylning. Lite snuvig, småont i halsen och mild huvudvärk från och till. Jämfört med mina senaste tre influensor är detta med marginal den mildaste (hittils!).

Medlem
Skrivet av DAoG:

Jobbar som kock. Idag jobbade jag till 21:30. Fredagar brukar vara bra, men det var mer som en tisdag. Det kom folk men långt ifrån lika mycket.

Samma här. Det trillar in lite folk, men så här lite brukar det aldrig vara. De få som sitter här nu pratar med varandra om Corona. Utanför går det förbi en del folk med stora välfyllda påsar från ICA. Bästa killen hittills hade några bag in box, en påse med kaffe och en påse med toapapper.

Detta är i centrala Helsingborg.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Dricker bärs just nu så skulle väl säga att allt är som vanligt.

Medlem
Skrivet av boba-fett:

Kan inte skriva höskoleprovet. Blev ärligt talat tårögd när jag läste det. Har pluggat något så in i helvete de senaste månaderna och min framtid hänger på det och nu kommer en eventuell skolstart att skjutas fram i ett år. Hade jag varit 20 hade det varit lugna puckar men när man närmar sig 30 så är det en känsla av panik som infinner sig. Ibland känns det som allt i livet går emot en...

Kan relatera till känslan, men vill sälla mig till de andra som vill stilla din oro! Jag började plugga 2018 som 33 år gammal och det är inte så konstigt. Majoriteten av de som läser mitt program är mellan 19-22, men det finns flera som är runt 40 och 50 också. Så det är lugnt. Med höjd pensionsålder så har du ändå alldeles för många år kvar efter examen att knega i en ny bransch innan du får vila

Vad gäller Covid-19 så har det fått få personliga konsekvenser. Skolan håller öppet (än så länge) men uppmanar till hemkarantän i 14 dagar vid förkylningssymptom, kontakt med folk som testat positivt eller om du varit i ett riskområde. Jobbet är inte känsligt för avbeställningar och att jobba hemifrån finns inte på kartan, så försörjningen är opåverkad än så länge, även om det kanske ökar risken att själv smittas. Positivt är att man slipper stå och trängas i kollektivtrafiken just nu, så tunnelbanan känns inte riktigt som samma pestspridande smittohärd som den brukar göra varje morgon man ska till skolan

Medlem

Påverkas ännu så länge bara av en fientlig stämning på kontoret där man hoppar på folk för minsta nysning eller hosta. Sedan är det så klart lite irriterande att det är det enda folk pratar om, nämner man något annat så svarar de bara. Ja,,, men corona... Ännu så länge är inga sjuka i min stad men det är väl bara en tidsfråga.

Så gött att man kan grotta in sig i sin ensamhet och spela Satisfactory och Ori and the will of the wisp.

Medlem
Skrivet av Havre:

Till en början hade jag feber i ca 1,5dygn. Därefter en sån traditionell "influensavärk" i kroppen i ytterligare en dag. Därefter så är min upplevelse av Corona i princip i paritet med en vanlig förkylning. Lite snuvig, småont i halsen och mild huvudvärk från och till. Jämfört med mina senaste tre influensor är detta med marginal den mildaste (hittils!).

Skönt att du inte fått värre, hoppas att det håller sig så


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

NuZ
Testpilot

Står beredd att kasta ut sjukvårdstält och stödja samhället om vi får för farbror staten. Var ju ett himla problem för oss i försvaret att få släcka bränder. Politiker har fortfarande PTSD efter Ådalen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar