Hur påverkar Corona/Covid-19 dig och hur hanterar du det?

Medlem
Skrivet av fue:

Det ligger i framkant, visste inte vi hade med en diarrésjuka att göra med. Men Konserver, Pasta, Ris, Jäst, Vetemjöl är sjuk åtgång på. Varor är inte slut, men lastbilarna är fulla, 2 dagar sen är det fullt i hyllorna.

Medierna gör tyvärr inte det bättre. De borde ge fan i att skrämma upp folket, och detta är bara början. Värre kommer det bli. Nej, maten eller toapappret kommer inte ta slut. Ge fan i att bunkra.

Diarré är faktiskt ett förekommande symptom, om än inte ett av de vanligaste.

Det känns lite absurt att det flyttas fokus och sprider oförståelse till varför åtgärderna så som karantän införs - det finns många aspekter med det virus vi har att göra med (och dess nuvarande mutationer i alla fall, peppar peppar) som innebär att samhällspåverkan inte är så illa som den skulle kunna varit. Symptomen är för de flesta lindriga, det finns inga tecken på att husdjur bär smittan eller sjukdomen (se ovan länk), barn är inte en särskilt utsatt riskgrupp, etc.

Restriktioner (i vissa fall extrema sådana) införs inte heller bara "för att skydda äldre och riskgrupper", det är en ganska farlig förenkling att göra. Intensivvårdskapaciteten för att vårda samtliga som skulle få allvarliga symptom finns helt enkelt inte om smittan sprids tillräckligt fort (med tanke på att ingen immunitet, inga vaccin och inga botemedel i dagsläget finns är spridningen extremt sannolik utan några begränsningar) - något som hade kunnat resultera i att i princip hela sjukvårdssystem övergår i triageläge. (Se Italien.) Detta hade i sin tur inneburit extremt sänkt patientsäkerhet, och en stor risk även för sådana som drabbas av andra åkommor. Rekommenderar starkt Washington Posts artikel om hur pandemier fungerar (något förenklat, dock), och varför åtgärderna är viktiga.

Så visst, panik och hamstringar in absurdum tjänar inget till, när det inte är de faktorerna som är viktiga eller i riskzonen för att sluta fungera. Däremot *är* det viktigt att förstå varför restriktionerna vi nu ser införs, och varför de faktiskt inte är att vifta bort som onödiga.

Men domedagsrubriker kan jag också känna är rätt tröttsamma. Världen, mänskligheten och våra samhällen kommer till stor del att fixa det här, det är jag fullt övertygad om. Sen kommer inte alla överleva (som alltid), och det kommer slå hårt mot en del (på olika sätt), och det kommer sannolikt ta tid att bygga upp en del aspekter igen. En del saker kommer troligtvis heller inte att se ut eller fungera precis som de gjorde innan, men mänskligheten brukar kunna anpassa sig.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Det finns en stor risk att mitt primära gym stänger ned och då vet jag inte vad jag skall göra. Då känns det som att jag är sjuk, fast att jag inte är det.

Det låter inte sunt. Är du beroende av att träna?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det låter inte sunt. Är du beroende av att träna?

Har hört att folk som tränar ofta mår så bra av det att så fort de inte tränar så känner de sig sjuka.

Vet inte hur sunt det är men hört det från flera håll.

Tror det blir något sorts beroende där träningen ersätter droger eller gambling osv men triggar samma belöningssystem i kroppen.

Inaktiv
Skrivet av Jiminy:

Har hört att folk som tränar ofta mår så bra av det att så fort de inte tränar så känner de sig sjuka.

Vet inte hur sunt det är men hört det från flera håll.

Tror det blir något sorts beroende där träningen ersätter droger eller gambling osv men triggar samma belöningssystem i kroppen.

Nu när du säger det så låter det bekant och får mig att minnas lite från Psykologi A. Visst finns det sämre saker att vara beroende av men problemen med alla beroenden är väl att man kan börja välja bort annat man bör göra i förmån för beroendet samt som du säger att om det uppstår ett sådant läge där man inte kan tillfredsställa beroendet så börjar man må dåligt.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det låter inte sunt. Är du beroende av att träna?

Det finns folk som behöver hålla i träningen för att inte bara tappa bort allt när man inte tränat på en vecka. Nu menar jag disciplinen, motivationen och rutinen. Jag är en av dem.


signatur

I'm like you, I have no name.

Inaktiv
Skrivet av Dohman:

Det finns folk som behöver hålla i träningen för att inte bara tappa bort allt när man inte tränat på en vecka. Nu menar jag disciplinen, motivationen och rutinen. Jag är en av dem.

Jag är 100% en sådan. Har oerhört svårt att skapa nya goda rutiner som träning och om jag väl lyckas så behövs det inte mycket avvikelse för att pulverisera hela rutinen som om den aldrig existerat

Medlem

Jag är så glad att jag inte använder Facebook och Twitter i dessa dagar. Dårskapen och dumheten där är vanligtvis överväldigande och kväljande, jag kan bara ana hur fasansfullt det är där nu.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Jag är så glad att jag inte använder Facebook och Twitter i dessa dagar. Dårskapen och dumheten där är vanligtvis överväldigande och kväljande, jag kan bara ana hur fasansfullt det är där nu.

Ja, imorse såg jag någon lägga upp en bild på sin sallad!

Nej, tycker ärligt talat inte att det är så mycket värre än vanligt. Mest memes om toapapper. Och folk som skriker sig hesa för likes, förstås. Och sallader. Alltid sallader.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Sitter hemma i karantän, har lite frossa och känner mig som om jag var bakis/groggy. Ibland har jag ork att spela andra dagar sover jag bara, hoppas bli frisk snart.

Inaktiv
Skrivet av Tröjan:

Jag är så glad att jag inte använder Facebook och Twitter i dessa dagar. Dårskapen och dumheten där är vanligtvis överväldigande och kväljande.

Jag var tvungen att radera Facebook. Mådde på riktigt psykiskt dåligt av att se det.
Kväljande är ett bra ord.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Jag var tvungen att radera Facebook. Mådde på riktigt psykiskt dåligt av att se det.
Kväljande är ett bra ord.

Ja, jag mådde också riktigt dåligt av Facebook. Jag satt och scrollade hur mycket som helst, mådde bara sämre ju mer idioti jag stötte på, men kunde ändå inte sluta. Sedan tog jag bort skiten för två år sedan och det var en oerhörd lättnad. Jag har inte ångrat mig en sekund. Instagram har jag kvar, men det är inte alls samma misär där.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det låter inte sunt. Är du beroende av att träna?

Ja, utan tvivel. Jag lever extremt sunt.

Medlem

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv
Skrivet av Jiminy:

Har hört att folk som tränar ofta mår så bra av det att så fort de inte tränar så känner de sig sjuka.

Vet inte hur sunt det är men hört det från flera håll.

Tror det blir något sorts beroende där träningen ersätter droger eller gambling osv men triggar samma belöningssystem i kroppen.

Ajamen läste en kemibok för ungefär 3-4år sedan där ett kapitel beskrev just detta. Receptorerna som är avsedda för endorfiner är desamma som för opiater.

Kommer ihåg det just för att jag sa till mina kollegor att om de kände sig för trötta för träning en kväll så gick det ypperligt att skjuta häst istället.

Nu var det här väldigt off topic men kul kuriosa.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Ajamen läste en kemibok för ungefär 3-4år sedan där ett kapitel beskrev just detta. Receptorerna som är avsedda för endorfiner är desamma som för opiater.

Kommer ihåg det just för att jag sa till mina kollegor att om de kände sig för trötta för träning en kväll så gick det ypperligt att skjuta häst istället.

Nu var det här väldigt off topic men kul kuriosa.

Exakt så! Man kan vara beroende av allt! Antingen psykiskt eller fysiskt! Träning, droger, gambling.

Medlem

Kära Björkman var faktiskt o käkade på restaurangen jag jobbar på nu i onsdags, go gubbe det där

Medlem

Kan med gott samvete säga att Corona faktiskt har bra bi-effekter också med denna nyhet i åtanke!

De kan ju passa på och ställa in den smörjan för all framtid!

Inte bara för att förhindra spridandet av sjukdomar men även spridandet av otroligt värdelös musik!

Skribent

Jag hade idag en planerad heldag i Stockholm med kompisar. Dustinmässan sen Flippin Burgers och ett par bira innan pendeln hemåt igen och utgång på hemmaplan. Det sket sig ju :/

Har även fått tillbaka mina pengar för biobiljetterna till Sagan om Ringen Extended edition trilogin som skulle gått i maj/juni. Så det sög ju också.

Fragtjuv

Här kommer ett bra tips i dessa Corona-tider.

https://youtu.be/dOshVmSSu8c


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Har hört att folk som tränar ofta mår så bra av det att så fort de inte tränar så känner de sig sjuka.

Vet inte hur sunt det är men hört det från flera håll.

Tror det blir något sorts beroende där träningen ersätter droger eller gambling osv men triggar samma belöningssystem i kroppen.

Finns en massa substanser som sker i hjärnan när man tränar vilket får en att må bra, men mycket handlar om det mentala också. Hade själv en period där jag tränade mycket och undvek sötsaker, men när jag blev bjuden på den där kakan sedan så kände jag mig fet och hopplös, bara efter en kaka! För er som styrker tränar så går det utmärkt att träna hemma med diverse övningar.

Här har ni lite inspiration från en snubbe i New York som går runt och intervjuer Afro-Amerikanerna i den över åldersgruppen som håller sig rippade bara genom aesthetics, inga vikter.

Sen har ni Alan Thrall som ger lite tips om hur man håller sig igång hemma med hemma gjorda vikter.

Medlem

Vi har precis fått reda på att vi varken får jobba pingst eller nationaldagen :'(

Skägg.
10 Chambers

Går in i vecka tre med hemmajobb. Hämtade hem skärm och stol från jobbet, nacken börjar ta stryk av sittandet vid den bärbara.


signatur
Backloggens befriare

Nu går det ju inte att påstå att man är oberörd. Jag, och en stor andel av mina vänner har blivit varslade/uppsagda de senaste veckorna. Min chef letar dock febrilt efter en lösning för att kunna få behålla mig, men den bollen ligger ju nu hos facket, eftersom allt beror på huruvida de går med på att jag kan korttidspermitteras eller inte, då jag saknar ett par veckor på min anställning för att faktiskt vara tillgänglig för det.
Taskig timing att byta jobb kan man kanske tycka, men å andra sidan hade jag varit helt utan jobb i dagsläget om jag inte gjorde det då min förra arbetsgivare för flera veckor sedan varslade all personal.
På mitt nuvarande jobb fick jag fast anställning efter ett par veckor och med det även två månaders uppsägningstid istället för två veckor.

Jag skulle även åkt till Sälen idag och hälsat på några kompisar som jobbar där, men eftersom att jag inte är stockholmare så valde jag att istället stanna hemma. Så nu har jag nio dagar ledigt och hoppas hinna slå ihjäl lite backlog.

Jag vet inte heller när jag får träffa mina föräldrar igen, då de satt sig i självvalt karantän sedan snart tre veckor då min pappa både är över 70 och har cancer.

I övrigt försöker jag leva så normalt som möjligt och göra mitt bästa för att göra vad jag kan i dessa tider.


signatur

Ad hoc addendum

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av keffkebab:

Nu går det ju inte att påstå att man är oberörd. Jag, och en stor andel av mina vänner har blivit varslade/uppsagda de senaste veckorna. Min chef letar dock febrilt efter en lösning för att kunna få behålla mig, men den bollen ligger ju nu hos facket, eftersom allt beror på huruvida de går med på att jag kan korttidspermitteras eller inte, då jag saknar ett par veckor på min anställning för att faktiskt vara tillgänglig för det.
Taskig timing att byta jobb kan man kanske tycka, men å andra sidan hade jag varit helt utan jobb i dagsläget om jag inte gjorde det då min förra arbetsgivare för flera veckor sedan varslade all personal.
På mitt nuvarande jobb fick jag fast anställning efter ett par veckor och med det även två månaders uppsägningstid istället för två veckor.

Jag skulle även åkt till Sälen idag och hälsat på några kompisar som jobbar där, mem eftersom att jag inte är stockholmare så valde jag att istället stanna hemma. Så nu har jag nio dagar ledigt och hoppas hinna slå ihjäl lite backlog.

Jag vet inte heller när jag får träffa mina föräldrar igen, då de satt sig i självvalt karantän sedan snart tre veckor då min pappa både är över 70 och har cancer.

I övrigt försöker jag leva så normalt som möjligt och göra mitt bästa för att göra vad jag kan i dessa tider.

Tungt! Hoppas det ordnar sig Keff.


signatur
Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tungt! Hoppas det ordnar sig Keff.

Tack, jag är inte så orolig. På ett eller annat sätt så löser det ju sig tillslut.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Inne på tredje jobb-natten på Covid-IVA. Skall inte säga annat än att det tog emot att bege sig dit första kvällen, men väl på plats släpper det och man gör sitt jobb som vanligt. Jag är litet stolt över att sjukvården faktiskt fungerar så pass bra som vi gör och gensvaret som man får från allmänheten gör sitt till. Känns som att vi kommer att klara det här.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Inne på tredje jobb-natten på Covid-IVA. Skall inte säga annat än att det tog emot att bege sig dit första kvällen, men väl på plats släpper det och man gör sitt jobb som vanligt. Jag är litet stolt över att sjukvården faktiskt fungerar så pass bra som vi gör och gensvaret som man får från allmänheten gör sitt till. Känns som att vi kommer att klara det här.

Jag har alltid - speciellt efter att ha tillbringat många veckor på neonatalavdelning med för tidigt födda barn - att vårdpersonal är landet största hjältar. Det tycker jag ännu mer nu.

Medlem

Det påverkar inte mig överhuvudtaget som tur är *knock on wood*
livet går sin gilla gång

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Det påverkar inte mig överhuvudtaget som tur är *knock on wood*
livet går sin gilla gång

Överhuvudtaget? Weird...

Skriv svar