Mass Effect-skaparen går till rollspelsstudion Archetype, och kritiserar Bioware
Baldur’s Gate och KotoR-utvecklarna får gott sällskap - gör storytungt scifi-rollspel.
#Karpyshyn, #archetype, #bioware, #mass-effect
Ja det blir väl så när det bara ska dras in pengar så fort och så mycket som möjligt tyvärr.
Det är väl snarare så det blir när pengar faktiskt behövs för att driva en studio. Tid som inte leder till något är en kostnad utan återhämtning. En tråkig realitet, helt enkelt.
Viam inveniam aut faciam
Har läst de flesta av hans böcker. De är riktigt bra!
Jag gillar också hans författarskap!
Det är fortfarande lite surt att han inte arbetade på Mass Effect 3. Spelet hade kunnat vara så mycket bättre med en bättre sammanhållen historia.
Viam inveniam aut faciam
Det är väl snarare så det blir när pengar faktiskt behövs för att driva en studio. Tid som inte leder till något är en kostnad utan återhämtning. En tråkig realitet, helt enkelt.
Fast pengar kan man också få om man gör bra spel som är skapta av kreativa personer i en kreativ miljö och inte av marknadsundersökningar.
Kul att Archetype får detta tillskott!
Ooh, najs, detta kan bli riktigt bra! Tycker han gör helt rätt i att överge det sjunkande skeppet.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Har läst de flesta av hans böcker. De är riktigt bra!
Spelen han skrivit storys till älskar jag. Sedan har jag bara läst hans Mass Effect böcker och dom gillade jag inte, mestadels huvudpersonerna och deras agerande jag störde mig på.
Så han får gärna sköta bakgrundshistoria och quests och liknande i spel, bara jag får skapa min egen karaktär och göra mina egna val så blir jag nog nöjd.
Älskar konceptbilderna. Vågar mig på lite försiktig framtidsoptimism här.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Fast pengar kan man också få om man gör bra spel som är skapta av kreativa personer i en kreativ miljö och inte av marknadsundersökningar.
Kul att Archetype får detta tillskott!
De flesta utvecklare lever ju inte i en sådan drömsits. De får en påse pengar i början av ett projekt och sedan ska pengarna räcka för hela projektet och med en förväntad avkastning åt dem som gav dem pengar. Gör de ett bra jobb så får de ytterligare en påse pengar för ett nytt projekt och så börjar det om.
Ingen utvecklare får pengar under projektets gång, d.v.s. om de ska kreativt filura en månad så är det en månadslön för varje filurande individ som ryker. Jag kan inte tänka mig att dessa individer vill gå en månad oavlönade senare i projektet. Det kanske fungerar vid uppstarten av en studio att de offrar lite av sin bekvämlighet för att göra sitt drömspel men det är ju egentligen inte acceptabelt alls i ett senare skede.
Det är en tråkig verklighet men det är som det är.
Viam inveniam aut faciam
Ooh, najs, detta kan bli riktigt bra! Tycker han gör helt rätt i att överge det sjunkande skeppet.
Drew lämnade Bioware redan 2018 (för andra gången!) Kunde varit tydligare med det, så la in det i texten nu.
De flesta utvecklare lever ju inte i en sådan drömsits. De får en påse pengar i början av ett projekt och sedan ska pengarna räcka för hela projektet och med en förväntad avkastning åt dem som gav dem pengar. Gör de ett bra jobb så får de ytterligare en påse pengar för ett nytt projekt och så börjar det om.
Ingen utvecklare får pengar under projektets gång, d.v.s. om de ska kreativt filura en månad så är det en månadslön för varje filurande individ som ryker. Jag kan inte tänka mig att dessa individer vill gå en månad oavlönade senare i projektet. Det kanske fungerar vid uppstarten av en studio att de offrar lite av sin bekvämlighet för att göra sitt drömspel men det är ju egentligen inte acceptabelt alls i ett senare skede.
Det är en tråkig verklighet men det är som det är.
Huvudproblemet kvarstår, istället att ta risken med en person och vision, kommer en annan risk när man väljer att designa efter marknadsundersökningar och/eller försöka kopiera andras framgångar.
Drew lämnade Bioware redan 2018 (för andra gången!) Kunde varit tydligare med det, så la in det i texten nu.
Det kan förklara varför jag tyckte mig känna igen hans namn i det sammanhanget
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.