Recension – Call of Duty: WWII
Gamla storheter blandas med nya hatobjekt när Activison skickar tillbaka Call of Duty till kriget där allting började.
#activision, #call-of-duty, #call-of-duty-wwii, #cod, #ww2
@oDIRTDIVERo: Självklart, men de är ju så pass förknippade med landstigningen att det känns väldigt fel. Förstår inte varför de tvunget ville använda just den miljön när det finns så många andra som ingen hade stört sig på.
@anon_276063: Om du spelat ett WW2-spel vet du vad du kommer få. För min del var det väldigt uttjatat.
6 h to beat har jag förstått. Och hälften är QTE. MP skulle jag aldrig köpa det för. Kan lika gärna lira CS då det är känslan av ww2 jag är ute efter. Inte ett enmanskrig. Spelade betan, och det räckte med två rounds innan jag un-ins.
Nej, gå tillbaka till rötterna med en bra SP-campaign och inga floskler. JAG VILL HA KRIG!!!!!
usch, vilket skräp. Vart taggat när det utannonserades, varit så trött på CoD sen första black ops.
Men ju mer de visade, ju mer sjönk förhoppningarna. När man väl fick se MP-gameplay blev de försvinnande små, för att till sist helt dö av att läsa den här recensionen.
Nej blir ytterligare ett år där man hoppar över CoD. Tråkigt då jag längtat efter ett bra WW2-spel.
Ducati Streetfighter 848
Nej håller inte alls med recensenten kring sp. Jämfört med vad cod presterat i SP de senaste 10 åren är detta det bästa sedan WaW eller Cod4, en av de stora anledningarna att jag köpte det. Gäller även MP förövrigt imo.
Har kört igenom hela sp-kampanjen och visst finns det moment som kunder varit mindre hollywood och lite mer slowpace, men man får se det för vad det är, och för ett cod-spels sp är det en ganska seriös och välgjord kampanj. Extremt snyggt förövrigt.
Drömmen vore en motor likt denna eller battlefields men med ett realistisk sp & mp
Mp har förövrigt quake-hastighet med alldelse för snabb TTK för ett spel där rekyl och annat inte finns. MP är ingen ersättare för cod 1-4 om man gillade dem.
Sen är det ett spel, inte en historiebok. Kan tycka att recensenten är lite väl PK.
Det handlar inte om PK, utan om att saker sätts i ett sammanhang de absolut inte passar in i. Tänk om det var ett fotbollsspel och det började regna lootlådor över VM-finalarenan - sånt hade fått kritik, och den kritiken hade inte beskyllts för att vara PK.
@totte1015: Inte bara ryssarnas "favorit" - den tillverkades och användes uteslutande på östfronten. (Vad gäller Europa. Givetvis även i övriga stridigheter Sovjetunionen var inblandade i.)
Sannolikheten att den överhuvudtaget skulle finnas på västfronten vid invasionen är nästintill noll.
Tyskarna kom förvisso över ett ansenligt antal PPSh-41:or under krigets gång, och en del konverterades till 9x19mm parabellum (den gick då under namnet MP41(r)) - hela denna logistiska kedja var dock fokuserad på och kring östfronten, och sannolikheten att en tysk soldat skulle tagit med sig en i tjänst från östfronten till västfronten... tja, möjligheten finns, men är försvinnande liten.
Framförallt eftersom den benämns "PPSh-41" i spelet (och inte "MP41(r)") - att få tag på ammunition till den på västfronten bör ha varit så gott som en omöjlighet.
I MP, där varje spelare väljer loadout, kan jag köpa det något mer (även om tematiska loadouts i mina ögon hade varit att föredra) - men i SP? Finns ingen ursäkt, det här är bara jävligt slappt. Och det är bara en av deras rent bedrövliga designmissar ur historiskt perspektiv.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Stämmer inte för fem öre , det är typ 3st qte i hela kamanjen...
@oDIRTDIVERo: Självklart, men de är ju så pass förknippade med landstigningen att det känns väldigt fel. Förstår inte varför de tvunget ville använda just den miljön när det finns så många andra som ingen hade stört sig på.
Det är bara trams att störa sig på nåt sånt. Skärp dig, för fan. Det är ett spel, det är inte direkt så att det är eller ser ut som riktiga Normandie.
Det handlar inte om PK, utan om att saker sätts i ett sammanhang de absolut inte passar in i. Tänk om det var ett fotbollsspel och det började regna lootlådor över VM-finalarenan - sånt hade fått kritik, och den kritiken hade inte beskyllts för att vara PK.
Varför passar lootlådor inte in på en fotbollsarena i ett fotbollsspel? Om nåt så är det ju där det passar som bäst. Det var ett krystat försök av dig till att motivera det löjliga klagandet på lådorna i låtsasnormandie.
@Araxes: Andas lite. Activision marknadsför spelet ganska hårt med sitt WW2-tema. Det betyder associationer och historiska referenser som är ganska tydliga. Hade de lagt fokus mer på ett "hurr durr, låtsas-pang pang, fantasy-historia, INTE WW2" spel hade klagomålen kanske inte varit så berättigade.
Men när de kallar spelet WW2, så får de också klä skott när de totalt urinerar på den faktiska historia som omgärdar kriget. Det finns liksom mellanting mellan Quake och Arma, mellan arkad och realism. Visst kan de tumma på en del saker utan att behöva lynchas (så äkta att man får stå och gräva skyttevärn i timmar för att sedan sitta några dygn i dem och vänta känns väl kanske lite overkill, exempelvis), men det betyder inte att det inte går att kritisera för att de går så långt från historien som de gör, och implementerar löjliga element som inte hör hemma i en WW2-miljö.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
@Araxes: Andas lite. Activision marknadsför spelet ganska hårt med sitt WW2-tema. Det betyder associationer och historiska referenser som är ganska tydliga. Hade de lagt fokus mer på ett "hurr durr, låtsas-pang pang, fantasy-historia, INTE WW2" spel hade klagomålen kanske inte varit så berättigade.
Men när de kallar spelet WW2, så får de också klä skott när de totalt urinerar på den faktiska historia som omgärdar kriget. Det finns liksom mellanting mellan Quake och Arma, mellan arkad och realism. Visst kan de tumma på en del saker utan att behöva lynchas (så äkta att man får stå och gräva skyttevärn i timmar för att sedan sitta några dygn i dem och vänta känns väl kanske lite overkill, exempelvis), men det betyder inte att det inte går att kritisera för att de går så långt från historien som de gör, och implementerar löjliga element som inte hör hemma i en WW2-miljö.
I "din" värld är det alltså okej med hjärnlös underhållning i form av köttande med vapen i Normandie, men så fort det kommer lite lådor så är det APP APP APP! INTE OK!
Jag skrev "din", därför att hade inte någon annan lättkränkt SJW startat diskussionen för ett par veckor sen hade du inte ens tänkt tanken att det skulle varit konstigt med lootlådor där. Men nu har du som så många andra bara hakat på diskussionstrenden, för det är "rätt" åsikt.
@Araxes: Det är naturligtvis din fulla rätt att tycka det är trams, men jag håller inte med. Om man nu går ut med att säga att det här spelet ska visa "den riktiga sidan av krig" tycker jag det är oerhört skenheligt av Activision att förvandla ett av de dödligaste slagfälten någonsin till ett lootcratejippo. Det förstör ett annars fantastiskt multiplayerläge för mig.
@Araxes: Det är naturligtvis din fulla rätt att tycka det är trams, men jag håller inte med. Om man nu går ut med att säga att det här spelet ska visa "den riktiga sidan av krig" tycker jag det är oerhört skenheligt av Activision att förvandla ett av de dödligaste slagfälten någonsin till ett lootcratejippo. Det förstör ett annars fantastiskt multiplayerläge för mig.
Jag skriver exakt samma sak till dig som till personen i mitt förra inlägg:
I "din" värld är det alltså okej med hjärnlös underhållning i form av köttande med vapen i Normandie, men så fort det kommer lite lådor så är det APP APP APP! INTE OK!
Jag skrev "din", därför att hade inte någon annan lättkränkt SJW startat diskussionen för ett par veckor sen hade du inte ens tänkt tanken att det skulle varit konstigt med lootlådor där. Men nu har du som så många andra bara hakat på diskussionstrenden, för det är "rätt" åsikt.
Hade du inte varit en hycklare av rang hade du ratat hela spelet för det underhållningsjippo som profiterar på ett av modern tids svåraste krig som det är.
Varför passar lootlådor inte in på en fotbollsarena i ett fotbollsspel? Om nåt så är det ju där det passar som bäst. Det var ett krystat försök av dig till att motivera det löjliga klagandet på lådorna i låtsasnormandie.
Du behöver inte vara dryg när du svarar.
Som sagt: lootlådor bryter stämningen. Om jag tolkar dig rätt har du inga probs med dem. Då är frågan - var går gränsen för vad som kan finnas med i ett spel, eller i en viss setting snarare?
@Araxes: Ja, det är okej eftersom det presenteras i en kontext som sköts med vördnad och respekt. Landstigningen i Normandie i spelets inledning känns allt annat än "hjärnlös underhållning".
Håller heller inte med om att det är hyckleri att inte rata hela spelet eftersom det försöker profitera på kriget. För mig är det enormt stor skillnad på att sälja en underhållningsprodukt som skildrar andra världskriget biografiskt (med modifikation) och att försöka förvandla en oerhört tragisk plats till en lättvindig marknadsplats för skojiga calling cards och manipulativa xp boosts.
Jag vet heller inte vilken person du refererar till när du anklagar mig för att ha hakat på hens åsikter, men jag kan försäkra dig att mina åsikter är mina allena. Känns lite kontraproduktivt att försöka driva en agenda när man recenserar en nöjesprodukt, eller vad säger du?
Du behöver inte vara dryg när du svarar.
Som sagt: lootlådor bryter stämningen. Om jag tolkar dig rätt har du inga probs med dem. Då är frågan - var går gränsen för vad som kan finnas med i ett spel, eller i en viss setting snarare?
Finns ingen gräns för var spel kan utspela sig. Varför skulle det finnas det? Det är valfritt att välja sin underhållning. Det finns inget att tjäna på begränsningar i artistisk frihet, varesig i spel eller i andra medier.
Är det nån som känner sig kränkt av en/ett bok/film/låt/spel/konstverk så kan den personen låta bli att ta del av verket.
@bent toe: Det finns definitivt riktiga mikrotransaktioner i spelet. Jag är inte emot det i sig (förutom i zombieläget där de spelar för stor roll), utan kontexten de presenteras i. Det handlar inte om PK, utan att sättet de inkluderas förpestar en annars bra idé och ett fantastiskt multiplayerläge.
Finns ingen gräns för var spel kan utspela sig. Varför skulle det finnas det? Det är valfritt att välja sin underhållning.
Jag undrade mer om innehållet i spel än var de utspelas (vi snackade ju loootlådor). Är det helt valfritt också? Tänker t.ex. (och för sakens skull kommer nu genuint krystade exempel) Musse Pigg-soldater, sockervaddsförsäljare och/eller Storm Troopers på Normandies stränder. Är det ok?