Påtvångad kvotering inom dataspelsbranschen?

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: De påstår inte att de skapar ett nytt kön. Vill du ha en genusvetenskapsdebatt nu? På riktigt...?

Det finns miljontals människor som inte har en "manlig" eller "kvinnlig" könsidentitet. Acceptera det nu och gå vidare, ingenting du skriver här kommer påverka dem ändå.

Jag accepterar inte trams. Dessutom skrev du precis "icke binära". Vad är det om inte ett annat kön, då du inte ville använda man eller kvinna?

Avstängd

@MiniSara:
Suck... Är du på allvar intresserad i ämnet? Eller är du bara irriterad för att du saknar kunskap i ämnet. Man kan lätt bli arg på saker som man inte förstår.
Jag föreslår att du läser lite så kan vi prata sen.
Här följer basic info:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Könsidentitet

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intergender

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Genusvetenskap

http://www.isna.org/faq/what_is_intersex

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara:
Suck... Är du på allvar intresserad i ämnet? Eller är du bara irriterad för att du saknar kunskap i ämnet. Man kan lätt bli arg på saker som man inte förstår.
Jag föreslår att du läser lite så kan vi prata sen.
Här följer basic info:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Könsidentitet

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intergender

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Genusvetenskap

http://www.isna.org/faq/what_is_intersex

För det första: "Även om man ännu inte fullt ut förstått hur könsidentiteten formas" Det finns fortfarande mycket gissningar och antaganden på området.

Om en person som föds som en tjej känner sig som en kille är det snarare att betrakta som en psykisk störning. Hela narrativet med det påhittade ordet "könsidentitet" är trams. Det enda som är fakta är den biologiska biten med hormoner som påverkar vårt beteende, men utöver det finns det är stor del som bara handlar om personer som inte accepterar kroppen de föddes i, eller (framför allt unga) som vill ha uppmärksamhet.

Det är lätt att se igenom tramset när unga studenter inte kan dra gränsen för hur vilda fantasier som är OK. Är det OK att Pelle 18 år identifierar sig som en 17-årig tjej? Ja, säger studentet. Är det OK att Magda 22 år identifierar sig som Bosse 53 år? Där blir studenten lite tveksammare och börjar fundera på var gränsen ska dras.

Det finns en rädsla att ifrågasätta folks känslor, och bland annat den rädslan har bidragit till könsidentitetstramset.

Medlem
Skrivet av roob:

Det är såhär det är. Allt blir bättre om allt är jämställt. Kunnande, kompetens, värderingar eller på något vis utstickande åsikter spelar ingen roll. Vi vill ha det "lagom" här. En lagom historia. Ett lagom spel. Allt ska bli betyg 3 på FZ-skalan. För det är så det är.
Tråd avklarad.

Svenska staten har vunnit denna medborgare.

Vad väntar ni andra på?

Ja precis.

Detta är fakta. Det är så. De som inte förstår det är okunniga/omogna som bör upplysas så att dom inser vad som är sanningen. Sedan lägger man till ideologiska tankemönster som inte tar hänsyn till vad som fungerar bäst i praktiken. Det ÄR bäst med 50/50 män/kvinnor, oavsett de individuella personernas kompetens, personlighet, förmåga att arbeta i grupp, ansvarstagande eller andra faktorer. Så är det bara. Det är sanningen. Hellre två inkompetenta personer av olika kön än att det är två kompetenta av samma kön. Förstår ni inte det?

Den attityden/retoriken har jag bara sett hos 2 personer som jag diskuterat med tidigare. En av dem var politiker i Vänsterpartiet och den andre var aktiv inom Feministiskt Initiativ. Vad det kan tänkas betyda låter jag vara osagt.

Dags att låsa tråden nu när alla har kommit till insikt? Ok? Bra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@roob: vad har du nu sniffat?

Vad har "lagom" med saken att göra? lol

Man skulle kunna fråga dig detsamma.

Lagom är vad jämställdhet bottnar i draget till sin fulla spets. Ett fruktansvärt ställe där ingenting längre spelar någon roll eftersom allt är lika. Där det inte längre finns någon attraktion till någonting.

Men det här är så långt jag går. Tänker inte ge mig in i ditt minfält.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Avstängd

@MiniSara: DU tycker att det är "trams"

Ok.
Men "du" är irrelevant. "du" har inte tolkningsföreträde i frågan.

Du tror att det är en psykisk störning. Det tror du för att du är okunnig, inte påläst. Samt att du inte ens är målgruppen här. Tycker du även att homosexuella är psykiskt störda? Det luktar så. Men återigen, dina åsikter är inte relevanta för dessa människor. De pratar nog hellre med utbildade människor som kan det här. Det är dock synd att du inte fått lära dig detta i skolan, men troligen kommer genusvetenskap att hamna på läroplanen rätt snart, så framtidens ungdomar kommer förstå detta bättre. De kanske kan förklara för dig.

Avstängd

@roob: Då har du en felaktig bild av vad jämställdhet innebär Jag orkar inte utbilda folk på nätet så jag låter dig fortsätta stappla fram genom livet med den förenklade och trångsynta världsbilden. "GL HF" som man säger, skål.

Avstängd

@conthox:
Du skrev fel. Det skulle stå. "hellre en arbetsplats med jämlik könsfördelning och samtidigt hög kompetens" men du grabbade ur dig en groda, och påstår att det måste vara två inkompetenta människor om de är av olika kön. Ett gammalt rookie mistake.
Testa igen. Ok? Bra.

Medlem

Vad är det med FZ som gör att ni faller för troll så himla lätt? Ni ser ju för guds skull redan på namnet att personen ifråga bara försöker få en reaktion från alla. "SenseMaker" (till skillnad från alla oss andra som inte make sense här?) patetiskt.

När en person kommer med argument som "jämställdhet är det viktigaste som finns!" och "är det bara män så sänks ditten och datten" så förstår ni väl att personen bara försöker få er att bli förbannade? När han trycks en smula mot väggen så hänvisar han till wiki-artiklar och ber er läsa på för att han själv inte kan ge ett svar. För folk som har varit med i gamet länge så är det extremt transparant och inte ens ett low-level troll.

3/10, hade varit en svag 2/10 om han inte hade fått så många på kroken.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av MiniSara:

För att killar och tjejer är olika. Jag känner inte en enda tjej som är intresserad av hjärndöda actionspel utan story. Däremot finns många tjejer som gillar spel med fokus på karaktärer, till exempel Final Fantasy.

Jag var i Japan nyligen och där delar de in allting i kön. Istället för att försöka skapa en produkt som ska passa alla (som vi vill göra i Sverige) så skapar de väldigt riktade produkter åt både tjejer och killar.

Sedan ska man också vara ärlig och säga att tjejer generellt inte lägger hälften så mycket tid och pengar på spel som killar gör. Det betyder inte att tjejer inte är intresserade av spel, men jag tror inte vi har samma passion för denna underhållningsform som killar har.

Den självklara frågan är såklart varför? Är det rent genetiskt, att våra olika kemikaliska recept triggas av olika sorters input. Är det social uppfostran?

Oavsett svaret så vore det intressant.


signatur
Avstängd

@duchovny: är ju de som trollar gubbe lille. Som att x files nick är bättre?
Wiki artiklar pga att hen inte ens verkade ha nån koll (kallar icke binära psykstörda, snacka om troll)

Du tillförde precis noll i diskussionen utan gick direkt på personangrepp, även där clicheartat trollbeteende.
"trolling" indikerar att man inte menar vad man säger, jag står för 100% av mina inlägg.
Så, vad dåligt det gick för dig här Mulder 2/10.

Ambassadör
Xbox

Sensemaker är ju ett troll... Jag hoppas verkligen det i alla fall.

Jag har jobbat på ställen med allt från bara män, jag som enda man och allt däremellan. Jag har arbetat tillsammans med människor med diverse utländsk bakgrund, sexuell läggning etc. Det ENDA som har spelat roll är kompetens. Det finns inget som spelar in utöver hur bra en person sköter sitt jobb och fungerar på sin arbetsplats eller tillsammans med andra människor.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers

Om alla tar och taggar ner tre hekton och faktiskt diskuterar, utan personangrepp. Annars får jag låsa tråden.


signatur
Avstängd

@Mortaigne: nope. Svarade på OTs fråga sen spårade det ur då upprörda människor inte accepterade mitt svar, eller de trodde det var mina "åsikter"". Finns inget trollande i dem. Du tycker inte han lackis trollar? Då han fnissande säger trams som att om män och kvinnor arbetar ihop så kan de inte koncentrera sig osv.. Märkligt.. Är detta FZ eller flashback/avpixlat undrar man ibland...

Ja du admin, lås och hiva nyckeln i sjön tycker jag, my work is done here.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den självklara frågan är såklart varför? Är det rent genetiskt, att våra olika kemikaliska recept triggas av olika sorters input. Är det social uppfostran?

Oavsett svaret så vore det intressant.

Svårt att dra det på molekylnivå, hahaha. Men det går ju hand i hand med vad tjejer ofta är intresserade av generellt. Sedan beror det säkert på flera olika saker också, men det sociala tror jag är en grundläggande faktor. Spel som bara är single player och som inte har karaktärsutveckling eller andra sociala drag kommer väldigt få tjejer att falla för.

Tävlingsaspekten är en annan viktig detalj. Typ när man spelar Mario Kart är det tydligt att många killar hela tiden måste tävla med varandra och visa att de är bäst, medan tjejer bara spelar för att det är roligt och inte bryr sig om vinst eller förlust lika mycket. Mario Kart är ett bra exempel på ett spel som både killar och tjejer uppskattar lika mycket, men av olika anledningar.

Jämför verkligheten och applicera den på spel. Typ autism och social isolering är mycket vanligare bland killar. Det är inte heller någon slump att e-sporten domineras av killar.

Medlem

Att killar vill tävla är kanske genetiskt nedärvt sedan stenåldern, när vi jagade efter de största mammutarna så att vi kunde fånga gunsten hos de minst håriga grottkvinnorna? Män tävlar om kvinnor, och kvinnor tävlar mer subtilt om att kunna förföra män.

Detta spiller över till Mario Kart.

Fast jag vet inte. Detta var endast en liten teori. Att beteende ärvs genetiskt är nog förresten ganska kontroversiellt.

Däremot var det knappast en slump att männen var bättre lämpade att jaga mammutarna. Det kanske var så att de mest aggressiva männen vr de som inte slogs ut i det naturliga urvalet och klarade sig bäst, och sedan uppfostrade sina ungar att bete sig på liknande sätt.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Om det finns 500 kvinnor som vill jobba med spel, men som inte vill på grund av kulturen på de företag som existerar, borde vi inte stötta dem att starta egna företag, snarare än att diktera för vilka de befintliga företagen ska anställa eller inte?

Vi behöver inte bryta sönder det som finns för att bygga något nytt.

Vi kan ha kvinnotidningar och kvinnospel, men vi behöver inte ta bort spel och tidningar för män för att uppnå detta.

Tänkte på det du sa om varför man inte strävar efter "50/50" inom rörmokeri och målarbranschen samt det du just sa nu. Som snickare så vet jag att det finns en drivkraft från många företag att få in mer kvinnor i branschen, som tyvärr är oerhört mansdominerad, egentligen helt i onödan. Jag kan förstå att yrket inte är för alla, men jag misstänker också att många tjejer väljer bort det yrkesvalet för att de upplever att det är ett typiskt "grabbyrke" redan i gymnasiet, vilket kulturen på bygglinjerna sedan i många fall också bekräftar. Det här är jättetråkigt, yrket är många gånger slitigt, men inte SÅ slitigt att inte en kvinna skulle klara det liks bra som en man, speciellt inte på de större byggbolagen. Men normer är inte helt lätta att komma ifrån, speciellt inte äldre sådana, så jag tänker att det kanske finns en annan vilja att bryta löjliga normbildningar i yrken som kan anses vara relativt nya och dessutom helt oberoende av kroppsbyggnad.

Naturligtvis kan och i vissa fall borde kvinnor starta egna företag, men är det en sådan utveckling vi vill ha? En könssegregation där män och kvinnor arbetar åtskilda? Då ser jag hellre att vi tar krafttag nu, idag, för att bryta detta dinosauriebeteende som borde vara förlegat till någon avlägsen forntid istället för att fortfarande råda i dagens moderna arbetsliv.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Att killar vill tävla är kanske genetiskt nedärvt sedan stenåldern, när vi jagade efter de största mammutarna så att vi kunde fånga gunsten hos de minst håriga grottkvinnorna? Män tävlar om kvinnor, och kvinnor tävlar mer subtilt om att kunna förföra män.

Detta spiller över till Mario Kart.

Fast jag vet inte. Detta var endast en liten teori. Att beteende ärvs genetiskt är nog förresten ganska kontroversiellt.

Däremot var det knappast en slump att männen var bättre lämpade att jaga mammutarna. Det kanske var så att de mest aggressiva männen vr de som inte slogs ut i det naturliga urvalet och klarade sig bäst, och sedan uppfostrade sina ungar att bete sig på liknande sätt.

Det du beskriver har nog mindre med genetik att göra och med med kultur och normer. Många män är förstås samma neandertalare som många män alltid har varit, vilket sällan är tydligare än när diverse fotbollslag möts i allsvenskan, men när våra små formbara barn växer upp och ser hur vi vuxna beter oss så tenderar de att följa de befintliga samhällsmönster de ser hos mamma, pappa och övriga omgivningen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det du beskriver har nog mindre med genetik att göra och med med kultur och normer. Många män är förstås samma neandertalare som många män alltid har varit, vilket sällan är tydligare än när diverse fotbollslag möts i allsvenskan, men när våra små formbara barn växer upp och ser hur vi vuxna beter oss så tenderar de att följa de befintliga samhällsmönster de ser hos mamma, pappa och övriga omgivningen.

Det är omöjligt att säga hur mycket som är biologi och hur mycket som är normer. Sanningen är förmodligen att det är en väldigt komplex kombination av allt.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Jag håller inte med där riktigt. Kvinnor bör ju också kunna få jobb på något av de stora företagen som många vill jobba på, som DICE, Mojang, King,Massive m.fl.

Sen kan det också vara så att det kan vara svårt för kvinnor att starta eget själva om det inte finns några kvinnor som kan programmera. Jag tänker att det finns sämre tillgång på kvinnliga programmerare än kvinnliga designers. Så en renodlad studio för kvinnor blir kanske svårt. Och kanske inte önskvärt heller. Det blir ju en slags kvoteringskrig där vissa företag endast släpper in män (eller har en kultur där endast män trivs) och andra endast är för kvinnor.

Bättre att alla kan trivas överallt.

@stycke#1: Givetvis ska kvinnor få jobb på de stora företagen. Den som är bäst lämpad för jobbet ska få det. Könet ska inte ge någon för- eller nackdelar.

@stycke#2: Med "starta eget" menar jag till de som eftersträvar en 50/50 fördelning och vill tvinga befintliga företag att göra sig av med män och/eller anställa kvinnor för att förändra (ej nödvändigtvis "förbättra") könsfördelningen.

Alltså, låt de befintliga stor/små företagen själva bestämma vilka personer (oavsett kön) som bör anställas... vill ni inte se ojämna fördelningar, varsågoda och starta eget.

Min text handlade inte så mycket om att göra "renodlade studios", utan att låta företag anställa vilka de vill, oavsett kön.

@MiniSara: Väl skrivet och argumenterat - håller med dig.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Ender:

Tänkte på det du sa om varför man inte strävar efter "50/50" inom rörmokeri och målarbranschen samt det du just sa nu. Som snickare så vet jag att det finns en drivkraft från många företag att få in mer kvinnor i branschen, som tyvärr är oerhört mansdominerad, egentligen helt i onödan. Jag kan förstå att yrket inte är för alla, men jag misstänker också att många tjejer väljer bort det yrkesvalet för att de upplever att det är ett typiskt "grabbyrke" redan i gymnasiet, vilket kulturen på bygglinjerna sedan i många fall också bekräftar. Det här är jättetråkigt, yrket är många gånger slitigt, men inte SÅ slitigt att inte en kvinna skulle klara det liks bra som en man, speciellt inte på de större byggbolagen. Men normer är inte helt lätta att komma ifrån, speciellt inte äldre sådana, så jag tänker att det kanske finns en annan vilja att bryta löjliga normbildningar i yrken som kan anses vara relativt nya och dessutom helt oberoende av kroppsbyggnad.

Naturligtvis kan och i vissa fall borde kvinnor starta egna företag, men är det en sådan utveckling vi vill ha? En könssegregation där män och kvinnor arbetar åtskilda? Då ser jag hellre att vi tar krafttag nu, idag, för att bryta detta dinosauriebeteende som borde vara förlegat till någon avlägsen forntid istället för att fortfarande råda i dagens moderna arbetsliv.

Håller med.
Samtidigt finns det inga bra medel att ta till (så vitt som jag vet) för att vända på situationen.

Jag tror Sverige är ett av de länder där både kvinnor och män har förhållandevis stor fysisk styrka - vi har relativt hög medellängd osv. Det är inte den fysiska styrkan som är problemet, utan kulturen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Människans_kroppslängd
Jag kanske har fel men, men medellängden hos svenska kvinnor verkar va ca. 8-9 cm längre än kvinnor i Thailand, Japan och Mexiko?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@SenseMaker: Hej. Jag undrar en sak angående kön och könsidentitet. Vad jag vet finns det två kön: penis och vagina (om du vet fler berätta gärna). Men när det kommer till könsidentitet borde det väl tekniskt sett finnas ungefär lika många könsidentiteter som människor? Eftersom alla männsikor är unika på något sätt borde ju deras könsidentitet också vara det?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ontopic: varför dela in spel i kill- och tjejspel? Om svaret är "för att killar gillar den typen av spel" - varför är det så?

Håller helt med. Onödigt att lägga stämpel på spel bara för att ett kön föredrar spelet över det andra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

@Oakenborn: könsorgan och Könsidentitet är två helt separata saker.
Kolla länkarna jag postade ovan, det finns en hel del olika som sagt. Kan inte förenklas i en gamingdiskussion riktigt...
Näe det finns inte 7miljarder olika Könsidentiteter.

Det är märkligt att vissa i tråden inte reagerar så här. "jaha, vad intressant, det visste jag inte" utan istället brölar. "så är det inte" , eller." De är Psykstörda"
Låt oss ta ett annat exempel, säg att det var en diskussion om bränsle, och någon kom in och förklarade att det finns förnybart bränsle, biodiesel, el osv, om en person i diskussionen inte hade hört talas om det innan, troligen skulle den person inte reagera likadant?
Om den personen hade t.ex. postat wikilänkar om alternativt bränsle, hade den blivit kallad troll då?

Tror trångsyntheten och rädslan för att det finns människor som är för olika det man är van vid tar över här. Samma anledning somd det finns rasister också, man blir osäker när man inte förstår vad de pratar om på bussen, man förstår inte deras kultur och traditione m.m.
Människor som har en icke normativ sexualitet eller könstillhörighet lider ju rätt mycket av liknande utsatthet, är man en vuxen/intelligent människa som inte kan nåt om deras förhållanden, så kan man åtminstone palla läsa några wikiartiklar innan man uttrycker sig om det - kan man ju tycka - annars är man ju bara ett liten obetydligt litet forumtroll. Detsamma gäller samtliga douchebags som säger att sexism inte finns, som spottar på Anita Sarkeesian i den där andra tråden och drar en skam över inte bara FZ utan hela spelcommunityt. Men det är klart, orkar man inte sätta sig in i ett ämne, och istället bara brölar det som ens polare säger och det som retarded gaming "profeter" brölar på youtube, jaa.. Då har man ju valt att lägga sitt intellekt på den nivån.

OT igen: Tävlingar har historiskt sett bara utvecklats/skapats av män, för män. Det är därför som - hoppsan! - det är mest män som tävlar. Fler initiativ för att skapa ett intresse för tjejer att delta, och inom esport självklart även fler mixade tävlingar kan givetvis enbart bara vara bra både för sporten, men även för gamingkulturen i helhet.
Men så länge det finns folk som spottar kvinnan i ansiktet och påstår att feminism är onödigt, att sexism inte är ett problem osv, så bromsas ju hela utvecklingen. Dessa obildade skräniga muppar får vi fortsätta att försöka utbilda och lära. Det kommer alltid att finnas avskum som möjligtvis är "roliga" att se & lyssna på, men vars budskap egentligen bara saboterar utvecklingen.
Om ni väljer att apa efter dem, så är ni även direkt medbrottslingar. Typ sexismdisciples till nån idiot på YouTube. Troligen även de som sprider falskheter om att det bara finns 2 kön (adam and eve), att esport för tjejer är larvigt etc. Allt följer ett hemskt och irriterande mönster. Dags att välja sida.

Medlem

@SenseMaker: Du verkar ju helt besatt av kön. Jag skummade igenom tråden och kan inte se att någon kallar någon "psykstörd"? Är du utskickad av Sverok?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Håller helt med. Onödigt att lägga stämpel på spel bara för att ett kön föredrar spelet över det andra.

Alla spel varken är eller behöver vara för män, men vissa spel kan designas för män och andra för kvinnor, och det tredje för alla / familj. Man kan också designa spel ifrån 7 år, 12 år och 18 år.

Alla spel behöver inte passa båda könen och alla åldrar.

Kvinnor behöver inte kvoteras in i företag som redan nischat sin följarskara "män över 18 år" för att företaget ska ändra sin kultur och göra spel för båda könen över 18.

Företagen ska få bestämma själva.
De ska kunna anställa vem de vill om de har rätt färdigheter och erfarenhet, fast det är fel om anställningen påverkas av yttre politiska intressen.

Företagen kan även - om de vill, anställa kvinnor eftersom de identifierat att de kvinnorna som jobbar där efterfrågar detta.

Poängen är att företagen måste få bestämma oberoende vad utomstående har för åsikter om innehållet i spel och fördelningen av kvinnor / män på företaget.

Feminism har skruvat till tidigare spel, bland annat Mass Effect och en expansion till Baldurs Gate - båda spel har fått HBTQ-personer av anledningen att de ska representeras, som en checklista för att kunna tillfredställa feminismens behov.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd

@billybob: näe jag är inte besatt "billybob" men nu är ämnet i tråden baserat på det, och jag håller mig till ämnet. men du kanske "skummade" ämnet också?
@MiniSara kallade nyss icke binära människor psykiskt störda, scrolla tillbaka så får du se.

Avstängd

@Sipmo: inclusion. Google it.

Skribent
Skrivet av Sipmo:

Varför detta fokus på just dataspel, varför inte rörmokare och målare?

Jag tror den största frågan är varför ska företag där 80% är män bli bättre av att det kommer fler kvinnor? Är inte spelets innehåll redan speccat till att skapa spel som män efterfrågar?

För att spelbranschen (teknikbranschen överlag vill jag påstå) lider av en oacceptabel sexism där det existerar en tro att kvinnor är sämre än män. Inte bara hos utvecklare, men även hos kunderna/spelarna. Och ett sätt att kortsiktigt motverka detta är könskvotering.

Jag säger inte att det är den mest optimala lösningen. Jag tycker personligen kompetens ska vinna i alla lägen, däremot är vi bara människor. Vi är inte robotar som anställer människor enbart baserat på siffror i papper. Varför kan det inte lika gärna vara så att en kvinnlig spelutvecklare med mer kompetens än en manlig sådan har valts bort, enbart på grund av att hon varit en kvinna och ansetts som en sämre spelutvecklare på grund av detta?


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

@SenseMaker: Jag tror anledningen till att många inte tar till sig begrepp som icke-binära och könsidentiteter och liknande är att det är väldigt krångligt. Har läst igenom dina länkar men känner nästan att jag har fler frågor nu än innan.

Till exempel fattar jag inte hur man avgör vilken könsidentitet man tillhör. Vad jag förstår får man själv bestämma sin egen könsidentitet men den behöver inte vara slutgiltig utan den kan vara flytande vilket innebär att man kan ha en ny könsidentitet i veckan. Vilket gör det väldigt svårt att köna någon. Vilket gör hen väldigt användbart. Är det ok att kalla en person som ligger utanför han och hon för hen eller måste men vara mer specifik än så? Och i så fall hur ska man göra det?

Sen står det att skapandet av ens könsidentitet startar vid befruktningen och involverar tillväxtprocesser under fosterstadiet och erfarenheter efter födseln. Och även om ingen vet till 100% hur en könsidentitet formas antas nivåer av könshormoner, reglering av gener, familjeförväntningar och signaler från massmedia och normbildare.
Hur vet jag egentligen vad som är min personlighet, min könsidentitet eller mina åsikter?
Eller är könsidentitet och personlighet ungefär samma sak?
Från Wikipedia: "Inom forskarvärlden i dag råder en förhållandevis stark konsensus, med marginella skillnader i olika discipliner, att 40-50 procent av vår personlighet kan förklaras av genetiska faktorer medan den delade miljön (familjemiljön) kan förklara 5 procent medan de resterande 45-55 procenten kan förklaras av unika miljöeffekter (effekter i den externa miljön)." Länk
Om man utgår från den artikeln verkar ju ens personlighet och könsidentitet utformas och påverkas av i princip samma faktorer.

Är förvirrad nu.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skriv svar