Påtvångad kvotering inom dataspelsbranschen?

Medlem

Jag tänkte vika in med en annan vinkel på debatten.

Varför lägger vi någon typ av värdering av manligt och kvinnligt? Något kan vara typiskt manligt eller typiskt kvinnligt helt utan att det är bättre eller sämre för det.

Jag upplever att största problemet är att man är så villig att placera saker i olika fack och att försöka värdera de facken olika. Att gilla bilar är manligt, att gilla hästar är kvinnligt. Men att sedan väljer att värdera typiskt manliga saker högre än kvinnliga fyller verkligen ingen funktion.
Jag kan köpa att de olika könen faller _i regel_ för olika saker och att stereotyper skapas utifrån dom uppfattade mönstren. Men en stereotyp är precis bara det, en stereotyp, den har inget värde, så jag köper inte att man värderar fallenheterna olika.

Jag tycker inte att jag är mer manlig för att jag kör motorcykel eller mindre manlig för att jag vågar prata om mina problem. Att försöka kategorisera beteenden som manliga eller kvinnliga gör oss ingen nytta och du borde inte låta dessa kategoriseringar hindra dig från att göra det du vill göra. (Du är kvinna och vill programmera.. Gör det då, ingen annans åsikt spelar någon roll. Eller är du man och åka skridskor? Well gör det, det är skitkul.)

Som exempel.
Min sambo älskar att åka motorcykel, spela flipperspel och att måla warhammers. (saker jag skulle påstå är typiskt manliga)
Detta är vad som definierar henne som individ, det gör inte henne till mindre kvinnlig för att hon delvis gillar stereotypiskt manliga saker.

Själv uppskattar jag att det finns olikheter mellan individer oavsett kön. Ett enkelt sätt att försäkra sig om att man har en grupp som täcker upp många unika beteenden och synvinklar är just att ha en bra fördelning mellan könen. Ju större skillnaden är mellan individerna i gruppen ju större perspektiv har man möjlighet att ta in i de olika beslut som fattas inom gruppen. (Detta kan vara i ett skolarbete, i hemmet eller på jobbet)

Jag tror dom flesta skulle uppskatta om debatten snarare handlade om att arbetsplatser gynnas av oliktänkande och att ett enkelt sätt att få in större perspektiv är också att få en större blandning på könen. Om man har brist på män på en förskola och jämför två arbetssökande där de är olika kön är lika duktiga på sitt jobb så har faktiskt mannen i fördel i detta exemplet då det utöver att personen faktiskt utför ett gott jobb så breddar man hela gruppen.

Samma sak gäller även tvärtom. Har man en arbetsplats som saknar kvinnor så kan det faktiskt vara en fördel då att vara kvinna och arbetssökande.

Nu har jag skrivit på detta inlägg alldeles för länge men där har ni min synvinkel på problematiken. Det enda som är viktigt är att inte låta ditt kön eller andras syn på vad du som man/kvinna borde göra eller tycka om.

Medlem

Kontentan är att kvinnor suger 😱 det är det ni kommit fram till va? Yes. Gudrun Schyman anhängare kan ni vara allihopa

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Alla spel varken är eller behöver vara för män, men vissa spel kan designas för män och andra för kvinnor, och det tredje för alla / familj. Man kan också designa spel ifrån 7 år, 12 år och 18 år.

Alla spel behöver inte passa båda könen och alla åldrar.

Jag tror du missade min poäng helt. Bara för ett spel är designat för män i en viss åldersgrupp så är det onödigt att lägga en stämpel på spelet som ett spel för bara män. Om en kvinna vill spela spelet ska hon självklart få göra det.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jag tror du missade min poäng helt. Bara för ett spel är designat för män i en viss åldersgrupp så är det onödigt att lägga en stämpel på spelet som ett spel för bara män. Om en kvinna vill spela spelet ska hon självklart få göra det.

Givetvis. Hon får även kritisera innehållet om hon vill.

Men, politik (feminism) bör väl inte få rätt att bestämma hur kulturella verk får framföras eller inte? Såvida det inte finns uppenbara skäl som kränkning av en särskild individ eller så.

Ett problem idag är att vi i Sverige känner oss kränkta av allt och när vi själva inte känner oss kränkta så letar vi efter saker som "andra" potentiellt kan känna sig kränkta av.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@billybob: näe jag är inte besatt "billybob" men nu är ämnet i tråden baserat på det, och jag håller mig till ämnet. men du kanske "skummade" ämnet också?
@MiniSara kallade nyss icke binära människor psykiskt störda, scrolla tillbaka så får du se.

"Icke binära" är ett rent påhitt. Man ifrågasätter inte människors känslor utan låter dem hitta på precis vad de vill utan att bli emotsagda. Som sagt, så länge det handlar om hormonstörningar kan jag köpa det, men inte när folk börjar hitta på vad de känner sig som för tillfället.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Men, politik (feminism) bör väl inte få rätt att bestämma hur kulturella verk får framföras eller inte? Såvida det inte finns uppenbara skäl som kränkning av en särskild individ eller så.

Ett problem idag är att vi i Sverige känner oss kränkta av allt och när vi själva inte känner oss kränkta så letar vi efter saker som "andra" potentiellt kan känna sig kränkta av.

Håller helt med.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

@Oakenborn: kanon att du tog dig tid att läsa och faktiskt försöka förstå, det är inte alla som pallar det. Detta är ju verkligen inget ämne man googlar 5minuter och sedan förstår man allt, verkligen inte. Jag själv vet rätt lite men är intresserad av det, samt förväntar mig att människor behandlar / pratar om dessa människor med respekt, inte som @miniSara håller på, och nonchalerar bort det som "påhitt" och psykisk sjukdom.

@miniSara: påhitt säger du ja. En person på ett internetforum som:
A) inte är ett dugg påläst i ämne
B) Inte tillhör den grupp människor vi pratar om.

"good game" hörru. *suck*

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Oakenborn: kanon att du tog dig tid att läsa och faktiskt försöka förstå, det är inte alla som pallar det. Detta är ju verkligen inget ämne man googlar 5minuter och sedan förstår man allt, verkligen inte. Jag själv vet rätt lite men är intresserad av det, samt förväntar mig att människor behandlar / pratar om dessa människor med respekt, inte som @miniSara håller på, och nonchalerar bort det som "påhitt" och psykisk sjukdom.

@miniSara: påhitt säger du ja. En person på ett internetforum som:
A) inte är ett dugg påläst i ämne
B) Inte tillhör den grupp människor vi pratar om.

"good game" hörru. *suck*

Det är svårt att vara "påläst" när det handlar om påhitt som baseras på folks självupplevda känslor.

Avstängd

@MiniSara: fast nu är det ju inte "påhitt", något du skulle förstå om du var bara aningen påläst i ämnet

Kanske dags att sluta yttra sig i ämnen du helt saknar kunskap i? Blir liksom lite skämmigt...

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: fast nu är det ju inte "påhitt", något du skulle förstå om du var bara aningen påläst i ämnet

Kanske dags att sluta yttra sig i ämnen du helt saknar kunskap i? Blir liksom lite skämmigt...

Fast det är ju precis det det är. Det är som att man skulle basera forskning på vad folk känner sig själva som eller hittar på för tillfället. Finns ingen vetenskap bakom detta. Bara en rädsla av att ifrågasätta folks känslor som sagt.

Skägg.
10 Chambers

Jag tror den här tråden har uttömt sitt syfte. Låses.


signatur
Skriv svar